Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Het verhaal ging dat met software V6 bij interieuropwarmen ook de accu opgewarmd wordt, maar ik heb het nog niet gemerkt. Zoals al eerder gemeld werkt het schedulen van opladen zodat de accu net op 90% staat als je vertrekt wel goed om de accu warm te krijgen. En dan wel minimaal een uur of 2 met 3x16A

Het vervelende is alleen dat de interieur verwarming na 30 minuten al weer uit gaat. Dat zal niet voldoende zijn om de accu helemaal warm te krijgen.
 
Hoe lang heb je die re-gen ondergrens dan? Ik zie deze ook nog wel eens verschijnen, maar dat is dan maar voor een paar kilometer. Als ik niet voorverwarm dan heb ik zeker 15 tot 20 km re-gen beperking. En een verbruik van 350+ Wh/km :-/

En hoe lang verwarm je dan voor?

Ik zag vorige week hier informatief filmpje langskomen. Weet zo niet meer waar, maar ik plaats hem hier nogmaals:

News From The Frunk Episode 10 - Cold weather and batteries - YouTube

Vanmorgen 2x voorverwarmd (+- 1u).

Bij vertrek beperking van de regen tot iets minder dan 30kW
2014-12-10 10.03.44.jpg

Na 18 km was de beperking nog rond de 45 kW.
2014-12-10 10.18.55.jpg


En na 18,6km was de beperking weg.
2014-12-10 10.18.59.jpg


Als ik niet voorverwarm heb ik ook bovenaan een powerbeperking. Dus het voorverwarmen warmt wel degelijk de batterij mee op. Iets wat vorige winter niet het geval was dacht ik.
 
In een eerdere post heb ik verteld van een rit vandaag naar Amsterdam. Was niet heel koud en wel beetje druk. Het was dat ik de terugweg het laatste stuk flink kon doorrijden anders was ik dicht bij typical geëindigd. Nu 211 wH/km. Overal de snelheid aangehouden die mocht of kon. Verbruik op winterwielen valt best mee.

Nu weer eens echt onderweg. Naar Vorarlberg. Na trip uit Amsterdam had ik geen zin om te wachten tot hij thuis vol was, oftewel, ik had gewoon zin om te vertrekken.
Daarom Urmond ingelast (normaal van Tilburg in één keer naar Wilnsdorf). Sta er nu als enige en begon te laden op 116 kW.

Wel stukje omgereden, 20 km, maar bijna twee uur eerder kunnen vertrekken. Zo weer verder. Trip is 200 km naar Wilnsdorf.
 
Hoe lang heb je die re-gen ondergrens dan? Ik zie deze ook nog wel eens verschijnen, maar dat is dan maar voor een paar kilometer. Als ik niet voorverwarm dan heb ik zeker 15 tot 20 km re-gen beperking. En een verbruik van 350+ Wh/km :-/

En hoe lang verwarm je dan voor?

Ik zag vorige week hier informatief filmpje langskomen. Weet zo niet meer waar, maar ik plaats hem hier nogmaals:

News From The Frunk Episode 10 - Cold weather and batteries - YouTube

In die video wordt vermeldt dat het voor verwarmen van de accu waarschijnlijk niet werk als Rangemode aan staat. Iemand dat al eens getest en/of ervaring mee? Die van mij staat in een verwarmde garage en kan het dus niet testen omdat ik 's ochtends geen Regen limit zie.
 
Even mijn verhaal afmaken. Gisteravond ben ik vanuit Tilburg vertrokken en ben nu in Vorarlberg.

Deze trip heb ik eerder gemaakt, via de klassieke SuC's Wilnsdorf, Bad Rappenau en Aichstetten.

Bij die trip heb ik erg op moeten letten wat het gebruik betreft omdat de afstand tussen de SuC's fors is. Daardoor waren ook de laadpauzes lang omdat ik tot ongeveer 350 km typical (nog in de tijd dat full charge rond 410 aangaf) laadde om met een redelijke reserve aan te komen.

Nu heb ik het eens anders geprobeerd. Vanuit huis ben ik niet vol vertrokken omdat dat nog een uurtje of twee zou kosten (11 kW). Vol vertrekkend zou ik Wilnsdorf met wat voorzichtig rijden (vooral rustig beginnen) gemakkelijk kunnen halen.

Nu ben ik eerst naar Urmond gereden waarbij ik fors heb kunnen doorrijden, 275 wH/km, iets wat ik nog nooit gehaald had. Was er ook snel en heb daar geladen totdat ik royaal de 200 km naar Wilnsdorf zou kunnen pakken. Begon met iets van 90 km reserve en had er nog 25 over en een verbruik van 252 wH/km.

Daarna heb ik de voor mij nieuwe SuC bij Hirschberg gekozen en kwam daar aan met een verbruik van 265 wH/km en rest 14 km. Vandaar naar de 140 km verder gelegen SuC Satteldorf (Bad Rappenau gewoon voorbij gereden) rest van 26 km en verbruik van 267 wH/km.

Toen door naar Aichstetten rest 17 km 265 wH/km.

Nu dus flink door kunnen rijden, laadpauzes maximaal 30 minuten en redelijk snel kunnen reizen. Het enige nadeel is nog dat ik een dikke 100 km om moet rijden t.o.v. de kortste route. Komen er daar ook nog een paar SuC's dan zal het niet zo heel veel meer schelen, ervan uitgaande dat je ook in een ICE op zo'n rit twee keer een pauze neemt (lijkt me altijd verstandig).

Heerlijk gereden, auto deed het perfect, stille drivetrain en flink de vaart er in kunnen houden! Was lekker genieten dus.

Bij Aichstetten dacht ik een ICE'er te kunnen betrappen, maar ja, het was goed volk!

Teslaservice.jpg
 
Er is _nogal_ een verschil tussen 150 gemiddeld of 180-210 gemiddeld... Dat laatste kun je nergens overdag rijden.

En pieken naar 180 is niet gemiddeld.

Je moet echt een hele lege weg hebben en enorm doortrappen om hem binnen 200km leeg te rijden vanaf een 100% charge.
 
Gisteren heb ik Amersfoort -> Rotterdam -> Middelburg gereden.

Amersfoort naar Rotterdam heb ik eens netjes de snelheid gereden. Kwam in Rotterdam (80km) aan met 212Wh/km gemiddeld. Veel stukken 115 gereden en verder ook 100 waar je 100 mocht.

Naar Middelburg vervolgens wel weer "op het gas" gegaan en zat toen met 140km/h vanaf Rotterdam naar Middelburg (140km) op 280Wh/km! Het waaide flink vanaf Rotterdam en dat merkte je wel.

De wind maakt echt flink uit.
 
Er is _nogal_ een verschil tussen 150 gemiddeld of 180-210 gemiddeld... Dat laatste kun je nergens overdag rijden.

En pieken naar 180 is niet gemiddeld.

Je moet echt een hele lege weg hebben en enorm doortrappen om hem binnen 200km leeg te rijden vanaf een 100% charge.

Deze zomer eens op een ochtend van Sankt Vith (B) naar Neumaghen Dhron (DE) en terug gereden (heel lekkere zelfgemaakte confituur bij de dorpsbakkerij). Van de 100km per rit was er 50km "freie fart" hetgeen ik ook gedaan heb en had toch 300km verbruikt op 200km afstand.
In theorie moet het dus wel mogelijk zijn om net tegen de 200km afstand, 380km typical te verbruiken. Maar je zal je best moeten doen.
 
Ik heb gisteren een charge tot aan 385 km range in Zevenaar gedaan (voor de zekerheid dus full charge - bleek achteraf niet perse nodig te zijn) en ben vanuit daar via Zaandam weer naar Enschede gereden. In totaal 300 km sinds de full charge gereden (en een kilometertje om de auto nog even te showen aan familie in Zaandam). Uiteindelijk had ik 47 km range over. Dus heb in totaal 338 km aan typical range weggereden in zo'n 300 echte kilometers. Dat zou dus zo'n 225 Wh/km moeten zijn, als typical 200 Wh/km is.

Op zich ben ik er niet ontevreden over. Vooral op de terugweg waaide het ook wel aardig hard. Aan de andere kant heb ik wel vrij kalm gereden. Wel veelal de maximumsnelheid, maar op de 120 en 130 stukken heb ik max. 105 km/u gereden en hooguit even 110~120 aangetikt om in te halen (en niemand tot last te zijn). Verder stond de verwarming op 19 graden en de stoelverwarmingen voor stonden allebei aan, dus ik had het ook lekker warm :)

Ik ben benieuwd wat het in de zomer gaat worden qua verbruik, maar heb er wel een goed gevoel over zo. Het rare is dat ik in bijna elke auto wel van doorrijden houd, maar in de Tesla vind ik kalm rijden wel relaxed. Gewoon lekker een muziekje zitten luisteren. De rust van de auto is ook heel prettig; als de muziek uitstaat dan heb je vrijwel geen geluid verder en kun je op een normaal volume met je passagiers praten.
 
Er is _nogal_ een verschil tussen 150 gemiddeld of 180-210 gemiddeld... Dat laatste kun je nergens overdag rijden.

En pieken naar 180 is niet gemiddeld.

Je moet echt een hele lege weg hebben en enorm doortrappen om hem binnen 200km leeg te rijden vanaf een 100% charge.

Heb echt continue boven 180 gereden. Was nog geen uurtje toen ik bij de volgende SuC aankwam. Was niet druk op de weg en lichtsignalen geven doet wonderen. Maar eenmaal keer veel regen moeten gebruiken en remmen.

Heb s'nachts in het verleden 730 km gereden in 3 uur en 10 minuten met 1 keer tanken. Kwam leeg zowat aan. 83 liter tank, benzine.... Dikke 150 liter weg euro 98.. Was een Renault Espace 3.5 V6. Had meer bekijks met die auto dan met de Tesla in Duitsland... Kom je met een "busje" duwen om een Mercedes in te halen ;) vrouw sliep overigens maar toen ze wakker werd was het niet meer zo rustig... Denk ook dat ik het daarom ook nog allemaal goed herinner. Wat was ik de sjaak zeg....
 
Last edited:
Heb echt continue boven 180 gereden. Was nog geen uurtje toen ik bij de volgende SuC aankwam. Was niet druk op de weg en lichtsignalen geven doet wonderen. Maar eenmaal keer veel regen moeten gebruiken en remmen.

Heb s'nachts in het verleden 730 km gereden in 3 uur en 10 minuten met 1 keer tanken. Kwam leeg zowat aan. 83 liter tank, benzine.... Dikke 150 liter weg euro 98.. Was een Renault Espace 3.5 V6. Had meer bekijks met die auto dan met de Tesla in Duitsland... Kom je met een "busje" duwen om een Mercedes in te halen ;) vrouw sliep overigens maar toen ze wakker werd was het niet meer zo rustig... Denk ook dat ik het daarom ook nog allemaal goed herinner. Wat was ik de sjaak zeg....
Aha, dus jij hebt ook zo'n begrenzer...:wink:. Vandaag was ze rustig in Duitsland, ondanks dat het nat was. Scheelt toch als de kinderen niet op de achterbank zitten..:rolleyes:
 
Heb echt continue boven 180 gereden. Was nog geen uurtje toen ik bij de volgende SuC aankwam. Was niet druk op de weg en lichtsignalen geven doet wonderen. Maar eenmaal keer veel regen moeten gebruiken en remmen.

Heb s'nachts in het verleden 730 km gereden in 3 uur en 10 minuten met 1 keer tanken. Kwam leeg zowat aan. 83 liter tank, benzine.... Dikke 150 liter weg euro 98.. Was een Renault Espace 3.5 V6. Had meer bekijks met die auto dan met de Tesla in Duitsland... Kom je met een "busje" duwen om een Mercedes in te halen ;) vrouw sliep overigens maar toen ze wakker werd was het niet meer zo rustig... Denk ook dat ik het daarom ook nog allemaal goed herinner. Wat was ik de sjaak zeg....
Heb ik in zo'n zelfde busje meegemaakt. Maar toen reed mijn vrouw en werd ik wakker:scared:. Was een Seat die haar dwars gezeten had en die kreeg een koekie van eigen deeg. Heb r vriendelijk gevraagd hem r maar langs te laten zo met ons gezinnetje aan boord:crying:. Hoe was t ook alweer? Pics of it didn't happen:confused:
image.jpg