You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Behalve wind is temp belangrijk, mn door luchtweerstand
We hebben metingen gedaan met onze tueindhoven diesel en ev lupo
Paper zoek ik effe op
Vochtige lucht weegt minder dan droge lucht, doordat het gewicht van waterdamp lager is dan het gewicht van lucht. Bij vochtige lucht neemt de luchtweerstand dus af.
Kan het niet laten om even te muggenziften na die formules Hans... :tongue:
Molmassa N2 (stikstof): 28,0134
Molmassa H2O (water): 18,0153
Ieder stikstof molukuul dat vervangen wordt door water maakt de lucht dus lichter (even aannemend dat druk, dichtheid, etc. daar niet door beinvloed wordt; als ze er al zijn zullen die kleiner zijn dan de 1/3 afname vanwege moleculaire massa)
Vandaag wat korte ritten. Nu eens de stoelverwarming i.p.v. de kachel zelf (die gisteren constant aan stond en bij lage snelheid geeft dat per kilometer natuurlijk hoger verbruik). Nu thuisgekomen met 199 wH/km dus valt weer alleszins mee, zeker omdat de helft het streepje onder er was bij de "regen".
Als je met buiten, de wall-stroom bedoelt dan is dat al zo. Wel alleen de interieurverwarming. Het verwarmen van de batterij gebeurt alleen bij het rijden lijkt me. En ontvriezing is ook niet apart in te stellen.Dus eerder een pulletje extra aan en stoelverwarming dan de kachel zelf in de auto...
Raar dat Tesla niet stroom gebruikt van buiten om de batterij op temp te houden of te brengen - zou handig zijn als dit ingesteld kon worden (op de lange verlanglijst die er al is).
Ook ontvriezing zou dan volop moeten kunnen werken met stroom van de lader ipv de batterij.
Of is dit reeds zo ?
Als je met buiten, de wall-stroom bedoelt dan is dat al zo. Wel alleen de interieurverwarming. Het verwarmen van de batterij gebeurt alleen bij het rijden lijkt me. En ontvriezing is ook niet apart in te stellen.
Als je de cabine verwarming aanzet worden ook de accu's voorverwarmt. Wanneer de stekker van het laadpunt is aangesloten, en het laadpunt actief is, komt het vermogen dus ook uit de muur, en niet uit de accu. Bij 0-3'C is 20 minuten opwarmen vaak wel voldoende. Maar elke minuut die je kunt verwarmen via de stekker is er eentje die niet ten koste van je range hoeft te gaan. 20 minuten x 8,5kW (gemeten tijdens opwarmen) is toch 2,8kW, en bijna 15 km typical.
Ik heb toch nog altijd een regen-ondergrens als ik vertrek met een warme cabine. Daarom vermoed ik dat de batterij niet mee verwarmd wordt. Maar ik kan me vergissen.