Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind het verbruik behoorlijk slecht met de huidige temperatuur.
als ik me aan de maximum snelheden houd, haal ik max 230km. hier zit dan ook 2 a 3x accu verwarmen bij.

Afgelopen zaterdag ben ik met 90% charge begonnen 344km:
344km: naar de supermarkt en terug 6km
320km: weer thuis
318km: naar voorburg 6km
303km: 20 minuten moeten wachten in verwarmde auto
286km: 3 km gereden naar de oprit verbruik van het wachten zakt dan heel snel
onderweg (in duitsland:rolleyes:) een dodge caliber srt4 tegengekomen. 2x een sprintje gedaan(nipt gewonnen) en toen was de limiter er al en dan is het einde oefening.
2 x een 0 naar 100 sprint geprobeert met android speedopmeter. resultaat 4 seconde
1x sprint 100 naar 180 zonder limiter: 12 seconde
1x sprint 100 naar 180 met limeter: 24 seconde

136km: 80 km gereden auto geparkeerd
Charge NOW: 95 km gereden en thuis aangekomen. ik heb de eerste deel 110km/uur gereden en de laatste 50 km 85km/uur

totaal gereden ongeveer 180km.(helaas geen foto gemaakt)


Vanaf gent naar senlis:

vertrokken in gent met 370km TR en bij de tolpoort voor senlis aangekomen met 11km TR. Hier ben ik(mijn vrouw) door de tolpoort gereden ipv ervoor eraf. Uiteindelijk 6 km doorgereden met charge now melding en zweethanden.
 
2014-12-12 08.06.16.jpg


Schrok me even een hoedje toen ik dit verbruik zag. Veroorzaakt door 's morgens 200 meter achteruitrijden, wat inladen en terug 200 meter vooruit. 's Avonds echter terug genormaliseerd tot daggemiddelde van 214.
 
@PatrickClaerhout: als ik het goed zie heb jij over de ca. 38.500 km die je gereden hebt een verbruik van 206 Wh/km. Lijkt me heel netjes.

Ik blijf me wel verbazen over de enorme verschillen tussen het verbruik bij sommigen van ons. Maar ik ben bang dat er teveel factoren zijn die het verbruik beinvloeden waardoor een directe vergelijking eigenlijk onmogelijk is. Ik weet wel dat de kachel een graadje lager (stoelverwarming aan), de CC gebruiken, goede bandenspanning, etc. een positieve invloed op het verbruik hebben. Externe factoren als wind, regen, hoogteverschillen, buitentemperatuur, etc. kunnen we toch niet beinvloeden.
 
@PatrickClaerhout: als ik het goed zie heb jij over de ca. 38.500 km die je gereden hebt een verbruik van 206 Wh/km. Lijkt me heel netjes.

Ik blijf me wel verbazen over de enorme verschillen tussen het verbruik bij sommigen van ons. Maar ik ben bang dat er teveel factoren zijn die het verbruik beinvloeden waardoor een directe vergelijking eigenlijk onmogelijk is. Ik weet wel dat de kachel een graadje lager (stoelverwarming aan), de CC gebruiken, goede bandenspanning, etc. een positieve invloed op het verbruik hebben. Externe factoren als wind, regen, hoogteverschillen, buitentemperatuur, etc. kunnen we toch niet beinvloeden.
En het grootste verschil: snelheid... Als je gewend bent om 10 km onder de maximum snelheid te rijden of 10km erboven, dan heb je zo een 25% verschil in verbruik te pakken. (of als je vaak op provinciale wegen rijdt in plaats van op de snelweg...)
 
En het grootste verschil: snelheid... Als je gewend bent om 10 km onder de maximum snelheid te rijden of 10km erboven, dan heb je zo een 25% verschil in verbruik te pakken. (of als je vaak op provinciale wegen rijdt in plaats van op de snelweg...)

Ja, het is voor het grootste deel een kwestie van de "rechter voet".

Over eenzelfde traject kan ik zowel een verbruik van 260 wH/km hebben als 195 wH/km. Niet alleen de snelheid op zich telt, maar ook de mate van accelereren. Een paar keer flink doortrekken geeft direct zichtbaar een hoger gemiddelde.
 
En het grootste verschil: snelheid... Als je gewend bent om 10 km onder de maximum snelheid te rijden of 10km erboven, dan heb je zo een 25% verschil in verbruik te pakken. (of als je vaak op provinciale wegen rijdt in plaats van op de snelweg...)

mijn algemeen verbruik over 20K km is 209 wh per km. waarvan meer dan de helft provinciale wegen en in de stad.
Gisteren naar Delft en terug. Overal net de toegelaten snelheid gereden of er net boven.
totaal ongeveer 330km en een gemiddelde verbruik van 210 wh /km
Sommige stukken rond Rotterdam waar het iets trager ging (80 a 100km/u) zat ik rond de 170wh/km
Binnen verwarming op 21°.
Hij staat wel terug op de energiezuinige stand, wat naar mijn ervaring een enorm verschil maakt. Op de gewone stand heb ik in de winter moeite om onder de 250wh/km te raken.
 
En het grootste verschil: snelheid... Als je gewend bent om 10 km onder de maximum snelheid te rijden of 10km erboven, dan heb je zo een 25% verschil in verbruik te pakken. (of als je vaak op provinciale wegen rijdt in plaats van op de snelweg...)

Mijn dagelijkse woon-werk verkeer gaat over 70 km snelweg in het Noorden van het land, en vaak buiten spitstijden. Ik ga écht geen 100km/u rijden met een zo-goed-als lege snelweg waar je voor 90% 130km/u mag rijden. En ja, het verschil tussen 100km/u en 130km/u is in verbruik écht groot....
 
Mijn dagelijkse woon-werk verkeer gaat over 70 km snelweg in het Noorden van het land, en vaak buiten spitstijden. Ik ga écht geen 100km/u rijden met een zo-goed-als lege snelweg waar je voor 90% 130km/u mag rijden. En ja, het verschil tussen 100km/u en 130km/u is in verbruik écht groot....

Alleen als je niet kunt laden op de plaats van bestemming, of te kort om voldoende bij te laden, of een lange afstand moet afleggen dan ga je toch pas langzamer rijden? Krijg tegenwoordig van mensen regelmatig te horen: "haha, die Tesla rijders zitten allemaal op de rechtersbaan achter vrachtwagens te hangen, dan heb je zo een auto en kan je er nog niet lekker mee rijden"

Kom op zeg, gaan we nou echt allemaal onder de max snelheid rijden ter plaatse om die paar rottige euro's ?
 
Alleen als je niet kunt laden op de plaats van bestemming, of te kort om voldoende bij te laden, of een lange afstand moet afleggen dan ga je toch pas langzamer rijden? Krijg tegenwoordig van mensen regelmatig te horen: "haha, die Tesla rijders zitten allemaal op de rechtersbaan achter vrachtwagens te hangen, dan heb je zo een auto en kan je er nog niet lekker mee rijden"

Kom op zeg, gaan we nou echt allemaal onder de max snelheid rijden ter plaatse om die paar rottige euro's ?

Nee, dat zeker niet. Het is inderdaad net zoals je al zegt: mijn bereik (of eigenlijk de overhead daarin) bepaald mijn rijstijl. Alleen als ik écht niet kan laden op een bestemming zal ik meer en meer op mijn verbruik (moeten) gaan letten. Zelfs al zou ik een ATA halen van 300Wh/km, is dat qua kosten nog steeds meer dan de helft goedkoper dan van de brandstofkosten van mijn voormalige ICE.
 
echt ?

Ik rij de Tesla sinds sep 2013 en sinds die tijd let ik echt wel op of ik een Tesla zie.. Heb slechts één keer gezien dat er een achter een bus zat (was een van de forumleden :). Heb het zelf ook een of twee keer gedaan gedurende 60K afgelegde km's. Daarentegen rij ik elke dag over de A2 Asd/Utercht - dus trajectcontrole. Met 106 km/u ben ik degene die iedereen links voorbij rijdt.. Blijft (net zo goed) subjectief, maar herken het helemaal niet..

Doelde ook niet op jou Erik, gewoon algemeen. Begint mensen gewoon op te vallen dat er Tesla's op de rechterbaan 90 rijden waar 100 mag om blijkbaar energie te besparen.
 
Doelde ook niet op jou Erik, gewoon algemeen. Begint mensen gewoon op te vallen dat er Tesla's op de rechterbaan 90 rijden waar 100 mag om blijkbaar energie te besparen.

Het gekke is dat ik juist merk dat ik over het algemeen harder ben gaan rijden. Alleen, het verbruik is maar één van de omstandigheden die een rol spelen. Ik ben iemand die graag op tijd is en de tijd neemt. Soms vind ik het gewoon fijn om, als ik geen haast heb, zo 100 te rijden ook al rijdt het merendeel me voorbij. Dat het dan zuiniger is maakt niet zoveel uit. Negen van de tien ritten blijven ver binnen de range als ik in de ochtend met 90% van huis ga. Als ik een bezoek in Amsterdam heb dan ga ik ter plaatse niet op zoek naar een laadgelegenheid omdat ik gewoon met dezelfde lading nog terug kan rijden.

Laatst een paar keer in Noord-Holland geweest en dan weet ik niet of ik ter plaatse kan laden en ik heb dan een paar bezoeken die per stuk net een uur duren. Dan zet het ook geen zoden aan de dijk om een paal te zoeken en als ik dan beheerst rijd dan haal ik het ook. Dat is dan altijd nog harder dan een gemiddelde vrachtauto. Een enkele keer heb ik echt rustig aan gedaan vanwege het gebruik, dat was toen ik een afspraak in Groningen had op een adres waar de dichtstbijzijnde laadpaal (11 kW) op meer dan een kilometer afstand was van de bestemming. Met een stop in Zevenaar heen en terug heb ik dat ook kunnen halen.
Dat heeft dan niets met een paar euro's te maken.

A.s. zaterdag haal ik vrienden op op het vliegveld van Eindhoven en breng ze dan even naar Hoogeveen. Dan kan ik royaal de max. snelheid aanhouden omdat ik op de terugweg fijn in Zwolle aan de SuC kan.
Afgelopen week ben ik even op en neer naar Oostenrijk geweest en heb, omdat de SuC's steeds dichter bij elkaar komen te liggen, voor mijn doen behoorlijk hard gereden.

A.s. zondag gaan we met het gezin voor een paar dagen naar Rothenburg. Dan is het vanaf huis rustig beginnen om de eerste trip van 279 km naar Wilnsdorf op een 100% charge zo uit te kienen dat ik met minimale rest aan kom. Dan heel kort laden en dan door naar Neuberg en daar ook weer kort laden voor de ongeveer 160 km naar de bestemming. Daar kan hij aan de 13A want we zijn er tot dinsdag. In feite rijd ik dan de snelheid die we vroeger ook deden en zelfs nog iets harder omdat de auto veel beter rijdt. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nooit zo hard heb gereden als in het forum wordt verteld. Ok, een sprintje soms en als het aanlokkelijk is een tijdje 150 met wel eens een uitschieter maar dan heb je het ook gehad.
 
Echt onzin dat Tesla's vaak op de rechterbaan zouden rijden. Ik kom er in de Randstad dagelijks meerdere tegen en hoewel ik ze vaak inhaal, rijden ze bijna nooit langzaam. Degene die zo'n opmerking maakt, is waarschijnlijk gewoon afgunstig of bang voor het nieuwe en zoekt een reden om dat gevoel te rechtvaardigen. En als je daar op uit bent, zie je waarschijnlijk ook vooral Tesla's die achter vrachtwagens hangen (net zoals je die van ieder ander autotype zou kunnen vinden).
 
mijn algemeen verbruik over 20K km is 209 wh per km. waarvan meer dan de helft provinciale wegen en in de stad.
Gisteren naar Delft en terug. Overal net de toegelaten snelheid gereden of er net boven.
totaal ongeveer 330km en een gemiddelde verbruik van 210 wh /km
Sommige stukken rond Rotterdam waar het iets trager ging (80 a 100km/u) zat ik rond de 170wh/km
Binnen verwarming op 21°.
Hij staat wel terug op de energiezuinige stand, wat naar mijn ervaring een enorm verschil maakt. Op de gewone stand heb ik in de winter moeite om onder de 250wh/km te raken.
Die stand ga ik dit weekend ook maar eens proberen. Heb al een tijdje het idee dat jij verder komt met 60kw als ik met 85kw:crying:. En ja ik hou wel van doorrijden. Ik vind het relaxed net wat harder dan de rest te rijden.
 
Last edited:
Ik kwam die opmerking over rechts rijden tegen in een reactie op het Telegraaf artikel over 130 op de A2 voor EV's. De Telegraaf reaguurders staan niet bekend om hun objectiviteit :)

Zullen wel telegraaf lezers zijn geweest dan :)

Afgunst zal het wel zijn. Overigens zie ik ze ook niet, ik rij zelf vaak door, en als ik ingehaald word is het meestal een andere Tesla;)
 
Maar er is toch niks mis met rustig rijden op de rechterstrook? Zit je een paar minuten langer te genieten van je Tesla, lekker een muziekje te luisteren :)

Mijn rijstijl verschilt per moment, maar als ik de tijd heb (en meestal heb ik de tijd - want ik heb een hekel aan haasten) vind ik kalm rijden ook prima. Dus soms rijd ik dan rustig met 110 km/u achter iemand anders aan rechts, zelfs al mag je daar dan 130. En soms is het lekker om gewoon even door te rijden, je hebt niet voor niks zoveel kracht tot je beschikking.