Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
QueenieEye: voorverwarmen met de stekker.
Ik laad bijna elke nacht (leg dagelijks tussen de 120 en 200 km af). Zorg er altijd voor dat de accu vlak voor vertrek vol zit en het voorverwarmen van de cabine doe ik inderdaad aan de stekker.
's-Morgens (warme accu) zit ik nu tussen de 200 en 210 Wh, 's-middags (koude accu) zit ik tussen de 220 en 235 Wh. Dat verschil reken ik vooral de koude accu aan en het gebrek aan regen dus.

PS: als je morgen een rode S in Oss ziet rijden dan ben ik dat, op weg naar mijn moeder, ehhh sinterklaas :wink:
Ben zelf uiteindelijk voor grijs gevallen, maar vind rood ook een gave kleur. Ik zal opletten ;)
 
Vanochtend met 123km/h op Cruisecontrol bij -1gr na 28 km nog beperkte regen en een verbruik van 247 Wh/km
Ik had zelfs 1,5 uur geladen tot ik wegreed (3x16A)
021d4906a4c16138c3152562b7c177a2.jpg

cf8ba4354149cd0a4d4f8bed864c2c3e.jpg
 
Ik had hem voorverwarmd op 25gr, en weet eigenlijk niet wat er gebeurt als je hem dan op 20gr instelt (zoals ik deed). Er werd niet gekoeld in ieder geval. Bij stoelverwarming hoger dan standje 1 krijg ik rode billen. Denk overigens dat de temp na 30km wel al naar 20gr gezakt zal zijn.
Ik had ook een ski-jack aan.
 
Mijn vrouw haalde gisteren op een rit van 200 km ( heen en terug) 203 wh/km, voordat ze vertrok auto volgeladen en opgewarmd. Zelf speelde ze met de kachel, alleen stoelverwarming aan en indien nodig even de climate control aan. Ze heeft gewoon de max snelheden gereden en de auto heeft nog een paar uur stilgestaan voordat ze weer terug ging. Valt me mee, geeft mij dus ook vertrouwen als ik in maart van metz 300 km naar de volgende suc moet.
Winterbanden zijn hankook met label c
 
Hier gelijksoortige ervaring: bij temperaturen rond het vriespunt neemt het verbruik met zo'n 20 tot 25% toe. Kortere ritten (alles < 20 km) waarbij de auto zichzelf als een malle aan het opwarmen is zijn dramatisch voor het verbruik, de eerste kilometers zit ik nu steeds dik boven de 400 Wh/km en pas na een flinke rit neemt dat af tot normalere waarden. Normaal gesproken heb ik na vertrek met een volle lading vanaf mijn kantoor in Brussel bij thuiskomst nog zo'n 130 km typical range over, nu ligt dat ruim onder de 100. Snelheid is hooguit Vmax+10, heb de HVAC doorgaans op 20 staan, en stoelverwarming op 1 of uit.
 
Zojuist van Zevenaar naar huis gereden (Net onder Rotterdam) Veel 135 gereden, overige stukken 105 en 125. Gewoon de aangegeven snelheid behalve dan het stuk waar je pas na 19.00 130 mag...Precies 154 km gereden (om Arnhem heen, niet over de N weg) 42,2 kWh verbruikt. Avg Energy 274 Wh/km. Ben met 361 weggereden SuC en na 154 km had ik nog 135 km over. Verwarming niet constant aan, als wel aan 21 graden.. Dus 226 geeft mij bijna een factor 1,5 (alles uiteraard typical) Dus bij 90% laden heb ik maar 235 echte KM op dit moment....

De gehele trip vandaag, inclusief stukken doorrijden in DE, naar Duisburg, 494,5 km, 142,2 kWh verbruikt, AVG Energy 288Wh/km
 
Bij mij hetzelfde verhaal. Range valt erg tegen.
Dat het hoger is is geen verrassing. Dat was vorig seizoen ook zo.
Alleen lijkt de toename (of afname; is maar hoe je het bekijkt) nu veel groter dan een jaar geleden.

Zelfde winterwielen als vorig seizoen. Wel andere motor en nieuwe batterij. En verder hebben we natuurlijk geen idee of de aansturing/software op dit punt nog aangepast is.

Bij stilstaan vlak na vertrek staat hij zo'n 5kW te pompen (verwarming batterij/salon).

update:

Krijg je als je van achter naar voor leest: Veel anderen hebben al hetzelfde gemeld.
Kan me ook niet van vorig seizoen herinneren dat je bij stilstand de Kw meter zal uitslaan. Is nu wel het geval.

Wat is er overigens met het ooit aangekondigde (en in een software update geimplementeerde) blauwe range stukje gebeurd? Dat zou toch verschijnen als het koud werd om het verschil in daadwerkelijke range vanwege de kou aan te geven?
Daar zie ik nu helemaal niets van.
 
Last edited:
Voor mij was het gisteren interessant gezien de omstandigheden. Opgewarmde accu, had 90km ervoor stukken 170-200 gereden, direct aan de SuC, een kwartier voor vertrek en tijdens het laden de kachel en stoelverwarming aan en bij vertrek alles uit. Tot 90% geladen en toen nog 14km typical erbij. Direct weggereden na het stoppen en afkoppelen met stoelverwarming en kachel uit. Erg rustig weggereden echter bij het verkeerslicht al op 570 kWh staan (???)
Vervolgens 154 km rijden met maar maximaal 15 minuten kachel aan in de 1.5 uur durende trip. Op de hele route maar 1 keer fors hoeven te remmen door een ..... (Mag hier niet schrijven wat ik riep toen het gebeurde) niet al te veel regeneratie alleen bij de afrit en de overgang naar andere snelweg.
 
Je ziet gewoon dat het weer een grote invloed heeft. Soms vervelend, maar wel logisch.

Gisteren naar Antwerpen geweest. De 80km op de heenweg gewoon 130 op de cc, 223Wh/km toen ik in Antwerpen aan kwam. In de avond weer terug, toen zat ik bij thuiskomst op 247Wh/km.

Toen ik heen reed was er minder wind en was het 6C, op de terugweg was het -1C. Prima te verklaren dus.
 
Widodh,
Is ook logisch, gaat mij er gewoon om dat het erg kan verschillen, maar ook tussen de verschillende auto's blijkbaar. Temperatuur op de terugweg vanuit de SuC was 8 graden en daalde langsgaan naar 5 gedurende de reis. Thuis was het 2 ivm het feit dat thuis in het buitengebied is.
Jij hebt lagere temperaturen gehad echter 247 jij en ik 274 is best fors verschil toch?
 
Widodh,
Is ook logisch, gaat mij er gewoon om dat het erg kan verschillen, maar ook tussen de verschillende auto's blijkbaar. Temperatuur op de terugweg vanuit de SuC was 8 graden en daalde langsgaan naar 5 gedurende de reis. Thuis was het 2 ivm het feit dat thuis in het buitengebied is.
Jij hebt lagere temperaturen gehad echter 247 jij en ik 274 is best fors verschil toch?

Ik denk dat wind nog een grotere factor speelt dan temperatuur. Paar dagen terug van Drachten naar Groningen zat ik met 120 op de CC rond de 280 Wh/km. Vervolgens kon ik binnen 5 minuten weer terug en had ik op hetzelfde traject rond de 235 Wh/km. Het was toen rond de -1C. En 19" vs 21" scheelt ook rond de 5 a 10% dacht ik..
 
Behalve wind is temp belangrijk, mn door luchtweerstand
We hebben metingen gedaan met onze tueindhoven diesel en ev lupo
Paper zoek ik effe op

Ik meen ergens in het US forum gelezen te hebben dat de luchtvochtigheid ook een belangrijke rol speelt. Ik kan het nu niet meer vinden, maar het verhaal was dat vochtige lucht/mist meer weerstand bood. Klopt dat inderdaad?