Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaring met leegrijden

This site may earn commission on affiliate links.
Graag wil ik mijn ervaring van vandaag delen en ik ben benieuwt wat jullie ervaring is.
Vanmorgen had ik nog 10 Km in de bodem zitten en ik woon 5 KM van SuC ik heb nog een paar manden gratis laden dus ik denk door de stad, dat moet makkelijk kunnen :rolleyes:. (ja ja maak maar grappen)
Halverwege zat ik op 7 Km in de buik maar toen was het in eens 0 en de melding dat ik het niet ging halen....
Help dacht ik. Ik kan gokken dat ik die laatste 2,5 Km haal en dat er wel wat reserve is maar ik durfde het niet aan.
Terrein van het ziekenhuis opgereden en dacht hier is vast een paal...Niet dus. Zo ver zijn we in het noorden nog niet dus.
Even terug moest volgens de receptie een bedrijf zijn die er wel een had.
En inderdaad ze hadden een. Voor mij in het bedrijf was een vergadering gaande maar die werd spontaan onderbroken omdat er een Tesla aan hun paal wil gaan hangen. Ik gebaarde dat ik nix meer had en sloot de X aan.
Een werknemer kwam al aangerend om mij te vertellen dat dit geen openbaren paal was. Maar in de rechter hand al een laadpass van het bedrijf. Wat een held en a life saver.
Wat is jullie ervaring? Had ik het gehaald als hij op 0 staat? Wie heeft het wel eens getest?
 
Je kan hier nooit op rekenen.
De resterende km's of percentage is een inschatting. Als je met een lage SoC opeens zwaar optrekt of stroom moet leveren krijg je een spanningsval en constateerd de auto accuut dat de batterij (te) leeg is.
En let ook op dat bij een lage SoC je 12V batterij niet meer wordt bijgeladen, en die is nodig voor alle onboard computers. Als die te leeg raakt staat je auto ook vrij snel stil.
 
  • Like
Reactions: Tozz
Graag wil ik mijn ervaring van vandaag delen en ik ben benieuwt wat jullie ervaring is.
Vanmorgen had ik nog 10 Km in de bodem zitten en ik woon 5 KM van SuC ik heb nog een paar manden gratis laden dus ik denk door de stad, dat moet makkelijk kunnen :rolleyes:. (ja ja maak maar grappen)
Halverwege zat ik op 7 Km in de buik maar toen was het in eens 0 en de melding dat ik het niet ging halen....
Help dacht ik. Ik kan gokken dat ik die laatste 2,5 Km haal en dat er wel wat reserve is maar ik durfde het niet aan.
Terrein van het ziekenhuis opgereden en dacht hier is vast een paal...Niet dus. Zo ver zijn we in het noorden nog niet dus.
Even terug moest volgens de receptie een bedrijf zijn die er wel een had.
En inderdaad ze hadden een. Voor mij in het bedrijf was een vergadering gaande maar die werd spontaan onderbroken omdat er een Tesla aan hun paal wil gaan hangen. Ik gebaarde dat ik nix meer had en sloot de X aan.
Een werknemer kwam al aangerend om mij te vertellen dat dit geen openbaren paal was. Maar in de rechter hand al een laadpass van het bedrijf. Wat een held en a life saver.
Wat is jullie ervaring? Had ik het gehaald als hij op 0 staat? Wie heeft het wel eens getest?
Yep
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Ik heb om die reden wel eens met mijn vorige Tesla met 0 km range heen en weer gereden tussen twee laadpalen die zo'n 500 meter uit elkaar liggen. Dus maximaal 250 meter duwen.
Na 5 km heen en weer tuffen ben ik er mee opgehouden (de Tesla nog niet) Was vooral voor mezelf om vertrouwen op te bouwen. Maar 5 kilometer door de 0 heen rijden kon dus in een S85D. In de M3 nog niet geprobeerd. Komt nog.
(Maar het vermogen neemt dan wel heel erg af.)
En is vast ook ook heel erg afhankelijk van temperatuur en zo. Tesla Björn heeft een video op YouTube waar zijn X er al mee ophoudt met nog 10 kilometer resterende range. Wel in Noorse winterse omstandigheden.

Dus misschien het beste om gewoon zelf een keer te proberen. Wel goed georganiseerd experiment van maken met duwers+12V noodplan actief....
 
  • Funny
Reactions: curry684
Graag wil ik mijn ervaring van vandaag delen en ik ben benieuwt wat jullie ervaring is.
Vanmorgen had ik nog 10 Km in de bodem zitten en ik woon 5 KM van SuC ik heb nog een paar manden gratis laden dus ik denk door de stad, dat moet makkelijk kunnen :rolleyes:. (ja ja maak maar grappen)
Halverwege zat ik op 7 Km in de buik maar toen was het in eens 0 en de melding dat ik het niet ging halen....
Help dacht ik. Ik kan gokken dat ik die laatste 2,5 Km haal en dat er wel wat reserve is maar ik durfde het niet aan.
Terrein van het ziekenhuis opgereden en dacht hier is vast een paal...Niet dus. Zo ver zijn we in het noorden nog niet dus.
Even terug moest volgens de receptie een bedrijf zijn die er wel een had.
En inderdaad ze hadden een. Voor mij in het bedrijf was een vergadering gaande maar die werd spontaan onderbroken omdat er een Tesla aan hun paal wil gaan hangen. Ik gebaarde dat ik nix meer had en sloot de X aan.
Een werknemer kwam al aangerend om mij te vertellen dat dit geen openbaren paal was. Maar in de rechter hand al een laadpass van het bedrijf. Wat een held en a life saver.
Wat is jullie ervaring? Had ik het gehaald als hij op 0 staat? Wie heeft het wel eens getest?

In Duitsland ooit op de snelweg zo’n 20 km gereden met range=0. Richting wintersport.

Sowieso geeft de Tesla op het laatst de gelegenheid om nog de auto aan de kant te zetten.

Niet zo angstig doen dus. ;)
 
Wat ik niet begrijp: waarom zo ver laten komen en niet eerder de accu opladen? Elektrisch rijden is qua laden echt anders dan benzine of dieselrijden. Met die auto's ging ik altijd pas tankenals de bodem van de tank ik zicht kwam. De Tesla brengt inmiddels meer uren aan de oplaadkabel door dan zonder. Ik zou het echt niet aandurven om de SOC zo laag te laten worden. Wel mooi dat je je ervaringen hier met ons deelt! :)
 
Wat ik niet begrijp: waarom zo ver laten komen en niet eerder de accu opladen? Elektrisch rijden is qua laden echt anders dan benzine of dieselrijden. Met die auto's ging ik altijd pas tankenals de bodem van de tank ik zicht kwam. De Tesla brengt inmiddels meer uren aan de oplaadkabel door dan zonder. Ik zou het echt niet aandurven om de SOC zo laag te laten worden. Wel mooi dat je je ervaringen hier met ons deelt! :)

Toen ik de eerste Tesla kreeg had je superchargers in Nederland en Noorwegen. En de VS natuurlijk.

Toen het eindelijk mogelijk werd om op wintersport te gaan met de Tesla (vanaf dat Brennero actief was) moest je dus wel lange stukken afleggen. En ach, zo’n eerste keer is de berekening niet perfect (te weinig rekening gehouden met hoogteverschil en dat we wind op kop hadden).

You live, you learn. :)
 
  • Informative
Reactions: DeHakkelaar
Toen ik de eerste Tesla kreeg had je superchargers in Nederland en Noorwegen. En de VS natuurlijk.

Toen het eindelijk mogelijk werd om op wintersport te gaan met de Tesla (vanaf dat Brennero actief was) moest je dus wel lange stukken afleggen. En ach, zo’n eerste keer is de berekening niet perfect (te weinig rekening gehouden met hoogteverschil en dat we wind op kop hadden).

You live, you learn. :)
Kom je dan wel eens met de wintersport in Noord-Italië :rolleyes:
 
Op reis via SuC probeer ik altijd zo leeg mogelijk aan te komen. Voor mijn S kon ik dan meteen op volle snelheid laden. Volgens mij is bij andere versies beter om met iets meer aan te komen om op volle snelheid te laden.

@Devils son vond je al stil op het andere fora

Ik ben daar meestal actief als ik in de sneeuw ben en vlak daarvoor en daarna. Dit jaar tijdens de viereneenhalfweekse flink hard op mijn plaat gegaan en mijn ribben gekneusd. Dat ging nog wel, maar enkele dagen later longontsteking opgelopen. Dat naast een nieuwe vriendin waar veel aandacht naartoe gaat...

Dat leegrijden doe ik ook trouwens. Kan dat ook prima calculeren. Meestal kom ik aan met tussen de 5 en 0 km range over. Al is het nu weer even de auto volledig leren kennen, dus eerstvolgende keer toch weer iets extra marge aanhouden.
 
En ik ben met de Classic P85 eens stilgevallen met nog 3% in de accu (maar tijdens volgas accelereren, dat dus vooral NIET doen).
Met de nieuwe S75 al eens 14km onder 0 doorgereden omdat het verbruik hoger was dan ik had gedacht (flinke wind tegen en tijdens harde regen), gegokt en toch aangekomen.
Conclusie: nooit plannen onder nul, als het toch gebeurt dan met fluwelen voet doorrijden, meestal zul je aankomen.

En stopt de auto toch wegens hoofdaccu te ver leeg, weet dan dat je hem in vrij kunt zetten en duwen, en bijvoorbeeld aan een 230V-stopcontact kunt opladen. Zodra er weer een aantal % in de accu is geladen, wil de auto ook weer rijden. Geen tussenkomst van Tesla helpdesk voor nodig.
 
  • Informative
Reactions: pimn