Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

DIY laadpaal

This site may earn commission on affiliate links.
Ben vast niet de enige elektroica-hobbyist hier. Dus misschien kunnen we wat ervaringen uitwisselen. Iets zelf maken is leuk en leerzaam.

Na veel wikken en wegen ga ik toch de laadpaal zelf maken. De grootste reden was tijd, maar wil even wat anders dan thuis werken en met de kinderen spelen.

Mijn primaire wensen:
  • Aansluiten op smarthome
  • Een zo klein mogelijk kastje, maar wel mooi. Of compleet weggewerkt.
  • Geen asociaal hoge kosten
  • Handige extra's erop zoals wifi en stopcontact
De meeste laadpalen zijn niet meer dan een veredelde meterkast en wat standaard elektronica. En op wat kleine problemen na, heb ik alles kunnen oplossen.

Ik hoop dat we hier een leuke discussie kunnen hebben om laadpalen te maken die verder gaan dan de winkel-varianten.
 
De elektronica (SmartEVSE) ga ik waarschijnlijk gewoon bij Stegen halen. Ik ga nog wel kijken of ik het kan doen met RasPi / Arduino.

Voor de laadpaal had ik het liefst eentje die in het wegdek weggewerkt kan worden. Vergelijkbaar met elektriciteit voor markten. Echter erg moeilijk om aan te komen en erg duur. Er is ook een "pop-up" model, waar de laadpaal naar boven komt - dat blijft een optie. Een minimale variant is Type 2 EV charging station + camera by henkgroenewold - kies je eigen kleur voor de 3D-print.

Het grootste probleem is de kabel en de stekker. Een 5-polige krachtstroom-kabel kost nog geen tientje bij de Hornbach, maar een laadpaal-stekker kost minimaal €75. Een plug hetzelfde verhaal. Dus die wik ik ook uit de 3D-printer halen: Male inley for IEC 62196 Type 2 Plug (Mennekes) by pfeffer - heb nog geen goede link voor de socket, wel een overzicht waar de weerstandjes moeten. De pinnen zijn bij de hardware-winkel te vinden, heb ik begrepen. Ik ben echter bang dat ik deze niet zelf kan maken zonder het een project op zichzelf te maken.

Wifi kan op 2 manieren. De lan-kabel kan tegelijkertijd aangelegd worden met de krachtstroom, maar ook via de elektriciteitskabel (internet-via-het-stopcontact). Ik ga waarschijnlijk voor de eerste optie, want moet sowieso de kabel-lock aansturen.

Smart-home heeft nog vele open eindjes. SmartEVSE heeft opties, maar nog niet helemaal uitgezocht.
 
Ben vast niet de enige elektroica-hobbyist hier. Dus misschien kunnen we wat ervaringen uitwisselen. Iets zelf maken is leuk en leerzaam. ... Ik hoop dat we hier een leuke discussie kunnen hebben om laadpalen te maken die verder gaan dan de winkel-varianten.

Ik vond het ook een leuk project. Heb de SmartEVSE gekoppeld aan mijn slimme meter en maak daar vervolgens amper gebruik van omdat ik 2,5mm kabel heb aangelegd in plaats van 6mm.... Zou anders op 17 kW kunnen laden in plaats van op 11 maar om nou alle kabels af te schrijven is ook weer zoiets.
 
Mijn probleem met SmartEVSE is dat het weer allemaal RS485/serial toestanden zijn, in een wereld van ethernet en wifi.

Heb daar ook problemen mee. Het is hopeloos ouderwets en je betaalt je suf aan add-ons (zoals uitlezen van de P1-poort) om de info te vinden. Dus gewoon Arduino/ESP32/Raspi + relay zou voor mij een stuk fijner zijn - kan ik ook makkelijker aansluiten op de mqtt-server. Ik heb wel wat projecten gezien, maar het is nog steds veel werk om die compleet te maken. Zoals de meeste open source projecten, is alles 1 grote blob en niet aparte modules per functionaliteit. Dus ik heb dit zelf niet in het eerste project gezet - het zou teveel tijd kosten om goed te doen.
 
Eens dat de prijs van een type-2 connector belachelijk hoog is. Daar is niet veel reden voor. Maar ik zou geloof ik toch niet gauw zelf zo'n stekker printen. Wat ik tot op heden uit zo'n printer heb zien komen was behalve tijdrovend ook duur, breekbaar en over het algemeen niet om aan te zien. Zo'n plug heeft (bij mij althans) geen makkelijk leven en wordt in weer en wind bij temperaturen tussen de (sinds deze week) -10 en +40 graden niet altijd even zachtzinnig in en uit de auto ge(d)rukt.

Of kan je tegenwoordig ook stevige dingen 3D printen tegen een concurrerend tarief?
 
Of kan je tegenwoordig ook stevige dingen 3D printen tegen een concurrerend tarief?
Je hebt tegenwoordig ook weervaste materialen en afhankelijk van je geduld en je printer kan je heel nette dingen printen.

Maar ik vrees wel dat als je de connector + pinnen bijeen gaat tellen, dat je niet veel goedkoper uit gaat komen dan gewoon inkopen. En als je alles zo inkoopt, vraag ik me af hoeveel goedkoper je echt kan worden dan een TWC.
 
En als je alles zo inkoopt, vraag ik me af hoeveel goedkoper je echt kan worden dan een TWC.

Dat was twee jaar geleden ook mijn overweging toen ik eerst zelf zo'n ding wilde maken. Toch maar uitgeweken naar een TWC. Een goede reden voor zelfbouw kan zijn dat je meer of andere functionaliteit wil. (ik wilde eigenlijk een paal met een RF-ID reader om te voorkomen dat iedereen zomaar aan mijn laadpunt kan laden)

Ik vind het wel een leuk project, dit.
 
Leuk project. Ik ben zelf ook bezig met een mini projectje om wifi in een TWC te bouwen. Buiten geen bereik van de huis wifi en ben het beu om steeds te updaten via een hotspot. Inmiddels heb ik een lan-kabel ingevoerd in de TWC en een Mikrotik mAP lite (micro router) gekocht die ik (hopelijk) zo in de TWC kan schuiven. Nog even passen en meten.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: shthpnz
De ethernet om wifi in de box te hebben. We hebben driedubbel glas en daar komt geen wifi-signaal doorheen.

dat snap ik wel maar ik refereede naar Ethernet connectiviteit op een SmartEVSE. Die doet niet veel meer dan een signaal sturen naar je Tesla om te mogen laden en kan daarom prima uit de voeten met een basale interface voor firmware updates (serieel) en het uitlezen van de P1 poort (via RS485). Zo’n apparaatje aan het internet hangen heeft weinig toegevoegde waarde (en daarom zijn er ook weinig oplossingen voor).
 
Eens dat de prijs van een type-2 connector belachelijk hoog is. Daar is niet veel reden voor. Maar ik zou geloof ik toch niet gauw zelf zo'n stekker printen. Wat ik tot op heden uit zo'n printer heb zien komen was behalve tijdrovend ook duur, breekbaar en over het algemeen niet om aan te zien. Zo'n plug heeft (bij mij althans) geen makkelijk leven en wordt in weer en wind bij temperaturen tussen de (sinds deze week) -10 en +40 graden niet altijd even zachtzinnig in en uit de auto ge(d)rukt.

Of kan je tegenwoordig ook stevige dingen 3D printen tegen een concurrerend tarief?

Klopt, mee eens.

Heb het daarom makkelijk gedaan. Op AliExpress een socket gevonden voor €35 (verzonden uit EU, goede reviews) en een actuator lock voor €20 (is €30 in Nederland). De kosten voor een socket kan ik alleen goed naar beneden brengen als ik een mal maak en een stuk of 100 pers - dan horen jullie het wel. :)
 
Je hebt tegenwoordig ook weervaste materialen en afhankelijk van je geduld en je printer kan je heel nette dingen printen.

Maar ik vrees wel dat als je de connector + pinnen bijeen gaat tellen, dat je niet veel goedkoper uit gaat komen dan gewoon inkopen. En als je alles zo inkoopt, vraag ik me af hoeveel goedkoper je echt kan worden dan een TWC.

  • SmartEVSE is rond de €200 aan elektronica. Ik kijk nog naar andere opties, want ... relatief ouderwets en het duurste component. Ik wil het graag meer modulair - dus bruut gezegd, gewoon de "adapative load" aansturen en het protocol aflopen.
  • Plug met doos is vanaf €75 uit de winkel, en €30 voor de actuator lock. Dat wordt nu €55
  • Ik weet nog niet wat 3D printen van het doosje kost.
  • Kabel is zelfde prijs voor beide opties, bij de Hornbach per strekkende meter - vergeten wat ik heb betaald. €60?
  • RVS paal moet ik nog zoeken
Dus het wordt zeker goedkoper dan een Tesla wall charger. Nu voor het grootste deel bepaald door de aansturingselektronica.
 
Leuk project. Ik ben zelf ook bezig met een mini projectje om wifi in een TWC te bouwen. Buiten geen bereik van de huis wifi en ben het beu om steeds te updaten via een hotspot. Inmiddels heb ik een lan-kabel ingevoerd in de TWC en een Mikrotik mAP lite (micro router) gekocht die ik (hopelijk) zo in de TWC kan schuiven. Nog even passen en meten.

Leuk! Was mijn plan eerst ook. Ik snap niet waarom niet elke Tesla-laadpaal al wifi heeft...
 
  • Like
Reactions: Luid