Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Dus je hoeft voor de belastingdienst niet aan te tonen dat je ze beide zakelijk nodig hebt? Ik dacht dat je ook een minimum aantal kilometers of percentage zakelijk moet rijden om kosten zakelijk af te kunnen trekken.
Je kan natuurlijk niet bij iedere klant met een dikke S aankomen.
Zelf heb ik een Fiat Panda ernaast, ook op de zaak. Als ik daar niet in rij, rijdt mijn vriendin daar wel eens in.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Onjuist. De auto's van 11-2013 houden ook in de periode van na 2019 4% bijtelling over de hele waarde.
De auto's van 12-2013 en later hebben wel te maken met 22% over het meerdere boven 50 mille.
Toen na prinsjesdag de nieuwe regels bekendgemaakt zijn heb ik dit verhaal ook besproken met mijn accountant, hij bevestigde wat Wim vertelt en daarom heb ik snel een Model S, waarvan de eerste tenaamstelling in 11-2013 was, gekocht :)
 
Ik kreeg net een boekje binnen van de leasemaatschappij over de nieuwe regels in/na 2017. Daar is het verhaal voor onze 0% auto's uit 2013 toch weer net even anders. Kennelijk rekent men officieel met een korting (ipv met een vastgesteld percentage). We komen dan minder gustig uit, namelijk op 7%. (overhalen naar prive lijkt nogsteeds de beste optie).

Voorbeeld
Een auto met een CO2-uitstoot van 0 gram/km heeft een eerste
tenaamstelling van januari 2013. Het standaardbijtellingspercentage
was toen 25%. De 60-maandsperiode van de korting van 25% (zoals die
gold in 2013 en waardoor de bijtelling per saldo 0% was) loopt af
per februari 2018. Omdat de auto een eerste tenaamstelling heeft vóór 2017,
blijft het basispercentage 25%. De korting voor een volledig elektrische auto
is in 2018 18% (zodat de bijtelling voor nieuwe auto’s per saldo 4% is).
Dat percentage komt in mindering op het basispercentage van 25%,
zodat de bijtelling voor deze auto in februari 2018 7% wordt.

Als er mensen zijn die het beter denken te weten dan hoor ik dat natuurlijk gaag.
 
Dit is het essentiële verschil in opvatting tussen jouw leasemaatschappij en wat we er hier eerder van dachten te weten. Misschien kan men aangeven waar deze aanname op gebaseerd is?
Weet ik niet maar het boekje/info is een uitgave van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Mag toch hopen dat die het voor al hun klanten redelijk netjes hebben uitgezocht.

Zelf in de wetteksten snuffelen zou een oplossing kunnen zijn?
 
Dit is wat de wet nu zegt:

Artikel 13bis
1.
Indien ook voor privé-doeleinden een auto ter beschikking is gesteld, wordt het voordeel op kalenderjaarbasis gesteld op ten minste:
a. 25% van de waarde van de auto indien de auto niet meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen;
b. 35% van de waarde van de auto indien de auto meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen.
De auto wordt in ieder geval geacht ook voor privé-doeleinden ter beschikking te zijn gesteld tenzij blijkt dat de auto op kalenderjaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer voor privé-doeleinden wordt gebruikt.
2.
Het voordeel, bedoeld in het eerste lid, eerste volzin, wordt op kalenderjaarbasis verlaagd met:
a. 21% van de waarde van de auto indien de CO 2 -uitstoot 0 gram per kilometer is;
b. 10% van de waarde van de auto indien de CO 2 -uitstoot hoger is dan 0 gram per kilometer, maar niet hoger is dan 50 gram per kilometer, en
c. 4% van de waarde van de auto indien de CO 2 -uitstoot hoger is dan 50 gram per kilometer, maar niet hoger is dan 106 gram per kilometer.

Er wordt dus inderdaad verlaagd. Als het basis percentage van onze auto's 25% blijft dan wordt daar straks een vermindering/korting van 18% op toegepast.

VNA informatie zou dus best wel eens juist kunnen zijn. (bummer!)
 
Ik kreeg net een boekje binnen van de leasemaatschappij over de nieuwe regels in/na 2017. Daar is het verhaal voor onze 0% auto's uit 2013 toch weer net even anders. Kennelijk rekent men officieel met een korting (ipv met een vastgesteld percentage). We komen dan minder gustig uit, namelijk op 7%. (overhalen naar prive lijkt nogsteeds de beste optie).

Voorbeeld
Een auto met een CO2-uitstoot van 0 gram/km heeft een eerste
tenaamstelling van januari 2013. Het standaardbijtellingspercentage
was toen 25%. De 60-maandsperiode van de korting van 25% (zoals die
gold in 2013 en waardoor de bijtelling per saldo 0% was) loopt af
per februari 2018. Omdat de auto een eerste tenaamstelling heeft vóór 2017,
blijft het basispercentage 25%. De korting voor een volledig elektrische auto
is in 2018 18% (zodat de bijtelling voor nieuwe auto’s per saldo 4% is).
Dat percentage komt in mindering op het basispercentage van 25%,
zodat de bijtelling voor deze auto in februari 2018 7% wordt.

Als er mensen zijn die het beter denken te weten dan hoor ik dat natuurlijk gaag.
Ik zou toch uitgaan van wat er op de site van de belastingdienst vermeld staat. Ik lease gelukkig niet.
 
Ik lease ook niet (nou jou financial lease dan). Gaat het ook niet om.

Wil best uitgaan van wat er op de site van de belastingdienst staat maar die komt niet verder dan dat er 'volgens de dan geldende regels' het nieuwe tarief voor de volgende 60 manden wordt vastgesteld.
Ik denk dat de VNA een heel redelijke poging gedaan heeft om die regels (zover als die nu bekend zijn) correct toe te passen.

Als jij een lijstje bij de belastingdienst kan vinden van in 2018 toe te passen resulterende percentages voor auto's van 2013 dan hou ik me aanbevolen.
 
Dit is wat de wet nu zegt:

Artikel 13bis
1.
Indien ook voor privé-doeleinden een auto ter beschikking is gesteld, wordt het voordeel op kalenderjaarbasis gesteld op ten minste:
a. 25% van de waarde van de auto indien de auto niet meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen;
b. 35% van de waarde van de auto indien de auto meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen.
De auto wordt in ieder geval geacht ook voor privé-doeleinden ter beschikking te zijn gesteld tenzij blijkt dat de auto op kalenderjaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer voor privé-doeleinden wordt gebruikt.
2.
Het voordeel, bedoeld in het eerste lid, eerste volzin, wordt op kalenderjaarbasis verlaagd met:
a. 21% van de waarde van de auto indien de CO 2 -uitstoot 0 gram per kilometer is;
b. 10% van de waarde van de auto indien de CO 2 -uitstoot hoger is dan 0 gram per kilometer, maar niet hoger is dan 50 gram per kilometer, en
c. 4% van de waarde van de auto indien de CO 2 -uitstoot hoger is dan 50 gram per kilometer, maar niet hoger is dan 106 gram per kilometer.

Er wordt dus inderdaad verlaagd. Als het basis percentage van onze auto's 25% blijft dan wordt daar straks een vermindering/korting van 18% op toegepast.

VNA informatie zou dus best wel eens juist kunnen zijn. (bummer!)
Dus de grote vraag is of het basispercentage eenmalig bij het op kenteken komen van de auto voor eeuwig vast staat (25% in 2013), of dat het basispercentage opnieuw wordt vastgesteld op het moment dat de volgende 60 maanden beginnen.
Aangezien er gekeken wordt naar de leeftijd van de auto, lijkt het me de bedoeling dat het basispercentage opnieuw wordt bepaald.
Vooralsnog twijfel ik aan de VNA informatie.
 
VNA volgt de strikte uitleg van de wet. Ze geven echter ook aan dat daar nog discussie over is (vooral wat rechtsgelijkheid betreft):


Omdat voor auto’s met een eerste tenaamstelling vóór 2017 het basispercentage


25% blijft, gaat de bijtelling voor auto’s waarop geen korting wegens lage CO2-


uitstoot van toepassing is, per 2017 ook niet mee omlaag naar 22%. Voor deze

auto’s blijft de bijtelling 25% van de catalogusprijs.

Deze maatregel wordt door diverse organisaties, ook vanuit belastingadviseurs,

ter discussie gesteld. Het principe van gelijke behandeling van gelijke gevallen is

hier mogelijk in het geding. Over deze discussie zullen nog de nodige procedures

gevoerd worden.