Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
No worries, Frank heeft mij een tijd geleden op ignore gezet vanwege herhaaldelijk benoemen onwelgevallige informatie. Dat leidde hem af.

Sindsdien TSLA -20% of erger, want helaas reageert een koers niet enkel op juichverhalen.

Op andere fora waar ik op zit worden ook de negatieve factoren meegewogen zonder dat je dan onmiddellijk door fanboys wordt aangevallen. Die inzichten brachten mij tot het besluit mijn portfolio naar o.a. NVDA uit te breiden. Zó geen spijt van.

TSLA zit mijns inziens minimaal het komende jaar in een trechter. Wat omhoog, wat omlaag, geen duidelijke trend. Want er zijn behalve heel veel luchtfietserij over Optimus, next gen vehicle en Dojo geen concrete catalysten. Wel heel veel concrete self-inflicted drama’s.
 
Last edited:
Ik ben een groot Tesla en Musk fan. Maar daarom vind ik juist wat tegenwicht wel nuttig.

Lastig vind ik de scheiding tussen Tesla (met AI, robots ed) en Musk met X, SpaceX en Neurolink...

Bot gezegd vind ik X helemaal niet riool waar iedereen het over heeft, maar juist een verbetering / objectivitisme met de introductie van Community notes. Bij de andere SocMed is dat toch een wat schimmig proces...
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Optimus zie ik als klapper niet eerder dan 2025 en dan ben ik nog optimistisch... Ik zie grote vooruitgang maar commercieel uitbaten is toch stap twee.

25K Tesla is, gezien EM timeline, ook eerder 2025. Concurrentie staat ook niet stil dus in hoeverre dit een grote klapper wordt vind ik lastig in te schatten..

FSD zijn we het dus over eens... :) Al zie ik dat in 2024 en 2025 alleen op snelwegen...

Goede Q1 (en de rest van 2024) cijfers levert mi max 10% op...
Maar ook al is het nog geen 2025, dan kan het alsnog ingeprijsd worden uiteraard dit jaar.
 
TSLA doet het even niet goed de portefeuille hier wel (op paar speculaties na). Crypto's waren jaren bagger en nu vliegt alles omhoog. TSLA komt ook wel een keer (fundamenten zijn goed) en dat kan best pas 2025 zijn (ik denk overigens al in 2024). Geduld....... HODL-en.
 
Want er zijn behalve heel veel luchtfietserij over Optimus, next gen vehicle en Dojo geen concrete catalysten.

Ik ben benieuwd waarom je Optimus en de Gen3 als luchtfietserij bestempeld als je de absurde vooruitgang ziet bij Optimus en weet dat de Gen3 lijn nu gebouwd wordt in Austin en de suppliers al orders binnen hebben voor 2025.

Dojo is imo nooit bedoeld voor commerciële toepassingen maar voor intern gebruik, wat hoogstens de afhankelijkheid van NVDA verminderd en de kosten van compute omlaag brengt.

Trouwens, nu we het toch over Gen3 hebben, heb je die analyse van Autoline nog gezien? Voor de zekerheid hier nog een keer de link voor je:


In ander nieuws, FWIW, lijkt nu eindelijk de Roadster eraan te komen:


 
  • Informative
Reactions: Nowyony
Dojo is imo nooit bedoeld voor commerciële toepassingen maar voor intern gebruik, wat hoogstens de afhankelijkheid van NVDA verminderd en de kosten van compute omlaag brengt.
Zou me niks verbazen als je daar straks services voor kunt afnemen (ze bouwen nu een data center vol met dojo). Tevens zouden ze het kunnen gebruiken om betaald optimus te trainen. Je hebt nogal wat compute nodig op een AI model te trainen en je kunt dan ook controleren waarvoor (bv. dingen die ze niet willen.......bv. wapens hanteren). Kan heel interessant verdienmodel zijn.

Maar met je eens, focus is nu zeker intern.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Ik ben benieuwd waarom je Optimus en de Gen3 als luchtfietserij bestempeld als je de absurde vooruitgang ziet bij Optimus en weet dat de Gen3 lijn nu gebouwd wordt in Austin en de suppliers al orders binnen hebben voor 2025.
Omdat de beurs er niet meer op reageert.

Heel wat mensen hebben gekocht toen TSLA echt goed begon te bollen (eerst de Model S, dan de Model 3/Y), en nu dat Musk zich out als boomer zijn er heel wat mensen voorzichtig... Buy on the rumor, sell on the news.
 
Omdat de beurs er niet meer op reageert.


Dat is iets anders dan luchtfietserij. Vooral gen3 luchtfietserij noemen is recht uit het script van TSLAQ.

‘De beurs’ reageert niet omdat men bearish is over de EV markt in het algemeen, de terugtrekkende bewegingen van Old Auto en de prijsverlagingen.

Dat is ruis wat relevant is voor traders, niet voor beleggers. Die hebben een langere horizon.
 
Met luchtfietserij bedoel ik dat nog geen belegger weet wanneer het product er is, in welke hoeveelheden, marges, etc. Niet dat het er niet ooit komt.

Volgens van Dale betekent luchtfietserij ‘irreële plannenmakerij’ en als je het gebruikt om producten te omschrijven kan ik het enkel opvatten op die manier maar soit.


Ten aanzien van Gen3, op basis van onder andere de Autoline analyse:

Throughput per unboxed lijn x 2,
Besparing op kosten 30-40%,

COGS nu $32K, Gen3 accu waarschijnlijk 45kWh bij dalende celprijzen.

COGS Gen3 naar schatting dus ten hoogste 20K bij een verkoopprijs van 25K.

Timeframe gebaseerd op Austin werkzaamheden en hoeveelheid produktieapparatuur die daar naar binnen gaat klopt met wat Tesla zelf aangeeft, produktie in 2025. Dat er nog geen presentatie is geweest is waarschijnlijk om het Osbourne effect te voorkomen. Presentatie wordt verwacht vlak voor produktie en openen orderboeken.

TAM voor een 25K Tesla wordt geschat op 15 miljoen stuks per jaar en 10-15 miljoen produktie per jaar in 2030 is doable.
 
Volgens van Dale betekent luchtfietserij ‘irreële plannenmakerij’ en als je het gebruikt om producten te omschrijven kan ik het enkel opvatten op die manier maar soit.
Het is irreëel als belegger om plannen te maken over een aandeel zonder concrete data. We hebben natuurlijk nooit alle data (we kijken tenslotte in de toekomst) maar over Optimus hebben we behalve wat filmpjes op X niets concreets. Gen3? Nog niets van gezien, nog niet eens een ontwerp. FSD? Spectaculaire vooruitgang maar verre van af (L5), laat staan door alle instanties heen om het in grote getale op de weg te laten rijden.

Alles wat we hebben is:

COGS nu $32K, Gen3 accu waarschijnlijk 45kWh bij dalende celprijzen.

COGS Gen3 naar schatting dus ten hoogste 20K bij een verkoopprijs van 25K.

(...)Presentatie wordt verwacht vlak voor produktie en openen orderboeken.

TAM voor een 25K Tesla wordt geschat op 15 miljoen stuks per jaar en 10-15 miljoen produktie per jaar in 2030 is doable.
etc. etc.
Dat is iets anders dan luchtfietserij. Vooral gen3 luchtfietserij noemen is recht uit het script van TSLAQ.
Dat script heb ik toch echt niet thuis liggen, zeker niet met het aantal aandelen TSLA dat ik heb. Oh the irony....
 
Het is irreëel als belegger om plannen te maken over een aandeel zonder concrete data. We hebben natuurlijk nooit alle data (we kijken tenslotte in de toekomst) maar over Optimus hebben we behalve wat filmpjes op X niets concreets. Gen3? Nog niets van gezien, nog niet eens een ontwerp.

Waar jij concrete data zegt bedoel je dus guidance. Er zijn meer dan voldoende datapunten die een belegger kan extrapoleren om een beeld te krijgen van een mogelijke toekomst.

Toen ik in 2017 een Tesla bestelde en een positie begon op te bouwen in TSLA was er bijzonder weinig concreets en schatte ik de kans op succes behoorlijk laag in maar ik zag wél een kans.

Ik neem aan dat jij nog eerder begon met investeren in TSLA toen het nog een factor x irreëeler was om succes te veronderstellen dus dat is een non-argument.

Voor guidance vanuit Tesla kijk ik naar Masterplan 3, de investor days en zoek ik analyses van industrie experts - niet Wall Street, die alleen hap snap guidance wil op een A4tje bij de kwartaal cijfers zodat ze hoogstens de volgende paar kwartalen kunnen modelleren.

Overigens negeer je dus al maanden vakkundig de informatie die ik aanreik in de vorm van de bewuste Autoline analyse over Gen3. Waarom eigenlijk? Omdat de informatie daarin mogelijk in strijd is met je negatieve bias?



Dat script heb ik toch echt niet thuis liggen, zeker niet met het aantal aandelen TSLA dat ik heb. Oh the irony....

Haha weird flex maar oké. Schuifmaatje erbij halen dan maar?

Eh bien, in mijn ogen verschilt deze periode niet zoveel met 2018-2019 toen we in Peak-Fud zaten met de Model 3 ramp en ik thuis moest lullen als Brugman om de investeringen in TSLA te verantwoorden en elke dag de Bloomberg VIN tracker angstvallig in de gaten hield.

Mooie tijd, net als nu. Stilte voor de storm 😁
 
Last edited:
En zolang genoeg mensen dezelfde conclusies trekken uit de guidance, gaan de aandelen in de ene of andere richting. Hoeft zelfs niet correct te zijn. Het gaat niet over correctheid, maar over geloof.

Ik denk dat emotie een van de grootste krachten is op de beurs en de bewegingen op korte termijn.

Voor TSLA is dat de optiemarkt.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Phil V
TSLA is inmiddels niet meer het aandeel met de meeste optie-activiteit. Dat is NVDA nu.

En in 2017 begon de levering van de Model 3. Nu zitten we in de run-up van de Cybertruck en daar zitten de huidige cijfers aan een geschatte 100 per dag, en zal lang nog duurder geprijsd zijn dan de 3 en Y.

Wat ook was, is dat Elon toen vooral over Tesla en SpaceX tweette. Deze week deed ie nog eens een stukje roadster, maar die hebben we 7 jaar geleden al gezien, dus de respons is maar mild geweest.
 
  • Like
Reactions: jeewee3000
Wat niet mag onderschat worden in de huidige TSLA waardering is de macro-economische situatie. Meer bepaald inflatie, hoge rentes en bij veel beleggers koudwatervrees door een vermoeden van een komende beurscrash voor er terug beterschap komt.

Eens de kentering komt (bijv. doordat de Federal reserve rentes doet dalen) zal het huidige pessimisme (dat niet geldt voor tech, weet ik) kunnen omslaan. Als Tesla dit opvolgt met een prijsstijging en/of betere marges en de 25k auto voorstelt kunnen we terug de 300 overstijgen.

Ik vermoed ten vroegste vanaf juli , eerder oktober 2024. Maar ik heb geen glazen bol natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik