Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Kan de vraag van Jooop niet begrijpen. Een laadpunt is bedoeld om te laden. Niet laden is wegwezen, bordje zou niet nodig moeten zijn, maar helaas wel voor handhaving. Uiteraard kan de batterij volgeladen zijn, waardoor je feitelijk parkeert zonder te laden, maar de intentie moet zijn om te laden en niet om een mooie parkeerplaats te scoren. Te vaak dat laatste gesignaleerd, anderen kunnen het laadpunt harder nodig hebben, dan jij je parkeerplekken dichtbij

Over laadpassen; Laadpas Top 10 | 100% onafhankelijk | Tot 900% goedkoper en idd voor dat NewMotion pasje zijn duurzamere alternatieven.
ik ga er echt niet parkeren zonder te laden hoor, ben gewoon benieuwd naar de regelgeving, want soms zie ik dus auto's staan die niet laden. En dan wil ik weten of er wel of niet een kabel in moet zitten, of dat er actief geladen moet worden, dat soort dingen. Want wat als je hebt geladen, maar je kan nog niet weg bij je afspraak? En als ik wel wil laden, hoe dat dan moet.
Wist niet dat ik die vragen niet mocht stellen. Lijkt me juist dat dat goede vragen zijn om op een publiek forum te stellen zodat iedereen er van kan leren.
 
ik ga er echt niet parkeren zonder te laden hoor, ben gewoon benieuwd naar de regelgeving, want soms zie ik dus auto's staan die niet laden. En dan wil ik weten of er wel of niet een kabel in moet zitten, of dat er actief geladen moet worden, dat soort dingen. Want wat als je hebt geladen, maar je kan nog niet weg bij je afspraak? En als ik wel wil laden, hoe dat dan moet.
Wist niet dat ik die vragen niet mocht stellen. Lijkt me juist dat dat goede vragen zijn om op een publiek forum te stellen zodat iedereen er van kan leren.
Ik denk dat het vooral het ontbreken van context is. Op fora begrijpen mensen elkaar snel op een verkeerde manier.

Het ligt er verder per gemeente aan. Amsterdam is streng en sleept zelfs af, Middelburg bekeurt, maar de gemeente Venlo doet bijvoorbeeld weer helemaal niets.
 
Het ligt er verder per gemeente aan. Amsterdam is streng en sleept zelfs af, Middelburg bekeurt, maar de gemeente Venlo doet bijvoorbeeld weer helemaal niets.

In mijn wijk in Arnhem zijn sinds 2018 alle plaatsen betaald / vergunning (zelfde plek) en wordt overal gehandhaafd. Gevolg is dat nog zelden een brandstofauto bij een laadplek staat.

Het parkeerplan is door bewoners zelf opgesteld. Onderdeel van het plan is dat de winst die op parkeren wordt gemaakt (incl. boetes) in de kas van de wijkvereniging vloeit. Hoewel iceing irritant blijft, erger ik me er sindsdien minder aan ... :)
 
  • Helpful
Reactions: job-lek
ICEing is natuurlijk gewoon dom (en soms bewust hufter) gedrag. Maar het bezet houden van een laadpaal resp. het weghalen als die volgeladen is, vind ik wel een discussiepuntje. Allereerst is de context belangrijk. Bijvoorbeeld: als ik parkeer in de Amsterdam Arena (die hebben plm 20 laadpalen) met als doel daarna de stad in te gaan met de metro, dan vind ik eigenlijk dat dit moet kunnen. Bovendien, toen ik nog geen Tesla had, wist ook nooit precies wanneer hij klaar zou zijn met opladen. In een woonwijk vind ik het al lastiger worden: palen worden daar vaak met gemeentesubsidie aangelegd op verzoek van bewoners die graag willen kunnen laden. In veel woonwijken zie je dan ook ‘s-avonds en ‘s-nachts dat soort laadpunten permanent bezet met dezelfde auto. Ook dat vind ik eigenlijk dat zou moeten kunnen, maar dat grenst al aan het asociale. Die grens wordt met name bepaald door de verhouding van vraag en aanbod. Het mooiste zou ik het vinden als gewoon in de meeste grote steden stroompunten zouden worden gecreëerd bij elke lantaarnpaal. In Engeland (zie FullyCharged youtube kanaal) zijn ze daar al mee aan het experimenteren. Je hebt dan een klein kastje nodig die je tussen je auto en de lantaarnpaal in hebt die zorgt dat de stroom wordt vrijgegeven en dat je daarvoor een rekening krijgt.

Een mooie situatie die ik jarenlang heb meegemaakt is waarbij in een wijk wonen en werken wordt gecombineerd. ‘S-nachts staat de wijkbewoner te laden, die vertrekt om 7 uur naar zijn werk en ik kom er even later aan en sta daar de hele dag te laden, maar ben weer weg voordat de bewoner terugkomt. Iedereen blij. Het is ook erg omslachtig en ondoenlijk om je auto telkens naar een paar uurtjes laden weg te moeten halen, dat werkt enorm drempelverhogend voor de acceptatie van EV’s. Al merk ik wel dat een parkeertarief na het laden voor veel mensen wel voldoende stimulans is om hem dan toch maar weg te zetten.
Al met al een best lastige discussie, om nog maar te zwijgen van de borrelpraat die ik vaak hoor van ICE-eigenaren die vol trots en volle overtuiging staan te beweren dat ze vinden dat ze net zo veel recht op die plek hebben als een EV.
 
Moeilijke discussie... Ik kwam vandaag ook op een overvolle parking, waar de nog enige vrije plek een laadplek was. Nu, ik zat aan 39% batterij dus ik kon wel laden, maar het moest niet.

Toen ik later wou vertrekken, dacht een dame met een BMW X1 slim te zijn en vroeg me waar ik geparkeerd stond... Jammer genoeg kon ik r niet aanraden om mijn plek in te nemen, want zo een X1 mag dan niet op de enige voorziene laadplek parkeren.

Ik heb het al eens aangehaald: in een parkeergarage in Tilburg is het lekker geregeld: de laadpalen bevinden zich op de bovenste verdiepingen van het parkeergebouw, dus enkel als de parkeergarage overvol staat, of je een elektrische auto hebt, ben je zo gek om helemaal tot de 8e of 9e verdieping te rijden. En als de garage vol is, maakt het niet meer uit of er nog vrije laadplekken zijn. Ook met +10 parkeerplaatsen met laadpaal heb je nog ruim te keuze om te parkeren.

Het ideaal is dat er in woonwijken en parkings zoveel laadplekken ter beschikking zijn, en er zoveel EV's rondrijden die willen parkeren, dat het weer een non-issue wordt...
 
Dat openbaar laden is toch echt wel een 'gedoe'. Ik moet af en toe naar Den Bosch. Ik raak dan, zeker in de winter niet heen en terug en laad meestal ergens onderweg 20-30 minuten bij, waar het past, met een koffietje.
Nu wou ik eens - als een echte - ter plaatse laden, gesterkt door dit plaatje: ik moest op de rode naald zijn. Dat kon geen probleem zijn met zo veel laders in de buurt.
20190318_054207000_iOS.png


De dichtste was én betalen voor de parking én betalen voor de lader. Dat gaan we toch niet doen als er zo veel andere zijn.
Dan nog liever een half uur aan de SuC. Mijn koffietje is goedkoper.
Alle andere vond ik niet. Uiteindelijk kwam ik aan het provinciehuis, de laatste die ik wou proberen, maar achter een slagboom. Ik heb het er op gewaagd en aangebeld. Was geen probleem om te laden.
Aan de eerste vrije lader geparkeerd. Geen gebruiksaanwijzing. Mijn pasjes dan maar boven gehaald (ik heb er 2). Eerste pasje leek OK. Alles werd groen op de paal, maar het licht van de wagen bleef blauw. Gebeld, maar alle lijnen waren bezet. Probeer later nog eens. Verplaatst naar de tweede paal, de laatste die vrij was. Daar meer success. Auto begon te laden. Dan 9 minuten stappen naar mijn bestemming. Tijdens het terug stappen vond ik de andere laders wel, allemaal op parkings achter een slagboom. Aangekomen op mijn bestemming, bedacht ik, dat ik tot 20u bezig zou zijn en dat er dan wellicht niemand meer was om bij het uitrijden de slagboom te openen. Telefoontje gepleegd naar de provincie waar ze mij gelukkig konden gerust stellen, de slagboom gaat bij het buitenrijden vanzelf open.
Conclusie: 5 minuten rondgereden, 2 x negen minuten gestapt, 5 minuten gesukkeld, 2 buitenland-telefoontjes, gedoe met de kabel, risico dat er geen werkende paal meer vrij was... De factuur nog niet gekregen, maar zou rond de 20€ moeten liggen en de wagen niet eens vol.
Wat zijn we verwend bij Tesla. Andere opties zijn er eigenlijk alleen maar als je heeeeel gemotiveerd bent.
 
Daar zit ook het Mövenpick Hotel met zowel Destination Chargers als vrijgeschakelde 22 kW AC laders. Tijdens lunch of diner heb je er toch vlotjes weer heel wat kilometers bij. (Ook als je auto niet de volle 22 kW kan benutten, maar slechts 17 kW).
 
Heren, vraagje over de supercharters.... (ik heb me rotgezocht op google en dit forum, maar krijg eigenlijk nergens antwoord op m'n vraag... Ik heb nu een paar maanden een X100D en laad meestal thuis op. circa 1x per week gebruik ik de supercharger, echter heb ik alleen in het begin maar 1 of 2x boven de 100 KW gezeten... de laatste tijd is het steeds 50, 60, soms eventjes 90kw, en dan weer terug naar 70 of 60kw... Het schiet geen zak op. Weten jullie wat hier de oorzaak van is? Ik begin te laden met redelijk warmte accu, minimaal 20 minuten mee gereden voordat ik ging laden en uiteraard heb ik 't niet over de laatste 10 a 20% capaciteit van de accu, ik weet dat de snelheid dan naar beneden gaat.
 
"Ik begin te laden met redelijk warmte accu, minimaal 20 minuten mee gereden".

20 minuten rijden zegt niets over de warmte van het accupakket. Als ik in de winter van mijn woonplaats naar het oosten rijd duurt het vaak tot voorbij Zwolle (35 km, 30-40 minuten) voordat de energiegrafiek op het instrumentenpaneel aangeeft dat het pakket op temperatuur is. De weg naar Zwolle bestaat voornamelijk uit 80 en 100 km weg waarop een vrij constante snelheid kan worden gereden, dus weinig acceleratie en ook weinig regeneratie bij afremmen. En juist deze twee dingen zorgen voor opwarmen van de accu. Rijd ik naar het westen dan kom ik door Lelystad met ontelbare rotondes waar voortdurend afgeremd en weer opgetrokken moet worden. Zelfs als het erg koud is, is het accupakket doorgaans op temperatuur voordat ik de dijk (die eigenlijk een dam is) Enkhuizen-Lelystad oprijd. Afgelegde afstand is pakweg 20km in ruim 20 minuten.

Oorzaken van traag laden:
1. koude accu;
2. voor je is een andere Tesla op de gepaarde lader aangesloten. Die krijgt het maximum dat bij de SoC hoort, wat er over blijft is voor jou. Oplossing: verhuizen naar een andere paal. Hoe de laders gepaard zijn kan verschillen. Soms staan 1A en 1B naast elkaar, maar dat is niet altijd het geval. Zevenaar heeft 1A t/m 5A naast elkaar en dan 1B t/m 5B en om het lastig te maken staan 6A en B wel weer naast elkaar;
3. de lader heeft kuren. Ook hier is de oplossing verhuizen van paal.

Overigens wil ik je vragen om eerst even naar het draadje "even voorstellen" te gaan voordat je hier vragen dropt.
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
redelijk warmte accu, minimaal 20 minuten mee gereden

Dat is niet warm maar hier een graph van mijn laadsnelheid van één van m'n langere SuC sessies. 70kW heb ik vanaf ongeveer een SoC van 70%

chrome_2019-03-20_12-58-50.png



Ik adviseer je echt de batterij warm te rijden en met een lage SoC bij een SuC te gaan laden en dan gewoon even het Tesla service nummer te bellen. Ze kunnen dan de laadsessie met je meekijken.
 
Heren, vraagje over de supercharters.... (ik heb me rotgezocht op google en dit forum, maar krijg eigenlijk nergens antwoord op m'n vraag... Ik heb nu een paar maanden een X100D en laad meestal thuis op. circa 1x per week gebruik ik de supercharger, echter heb ik alleen in het begin maar 1 of 2x boven de 100 KW gezeten... de laatste tijd is het steeds 50, 60, soms eventjes 90kw, en dan weer terug naar 70 of 60kw... Het schiet geen zak op. Weten jullie wat hier de oorzaak van is? Ik begin te laden met redelijk warmte accu, minimaal 20 minuten mee gereden voordat ik ging laden en uiteraard heb ik 't niet over de laatste 10 a 20% capaciteit van de accu, ik weet dat de snelheid dan naar beneden gaat.
Je hebt het over de laatste 10-20%, maar een Supercharger gaat al veel eerder dan bij 80-90% SoC trager laden. Voor de 100 kWh pack zit je bij 55~60% SoC al op nog maar 90 kW. Zie ook dit filmpje van Bjorn Nyland:

Wat je het beste kunt doen:
* Zorg ervoor dat je accu echt warm is, bijv. dat je echt al een uur aan het rijden bent (let op: range mode uit, want range mode beperkt ook het verwarmen van je accu)
* Zorg ervoor dat je op een vrije stall pair staat (dus dat je de enige bent op de A/B pair)
* Zorg voor een lage SoC (tussen de 10 en 40 procent)

Lukt het dan nog niet? Bel Tesla Support even.
 
Woooow!
Zo snel nog nooit geladen en zeker niet met een oude 85 kWh View attachment 389612
Toch is het een doodnormale 116 kW, die ook met een 85 kWh pack (nog steeds) haalbaar is.
Je verkijkt je waarschijnlijk op de weergegeven km/h laadsnelheid, maar dat is niets anders dan het laadvermogen (116 kW) gedeeld door het standaardverbruik van 160 Wh/km.
 
Last edited: