Als early adopters hebben wij ons ook de perikelen die daarmee samenhangen eigen gemaakt en denken we vanuit die situatie verder en identificeren we ons zelfs met energieleveranciers/netwerken. De toekomstige EV'er krijgt daar niets van mee. Het zal net zijn als wanneer ik een flesje water wil vullen. Ik draai de kraan open, vul het flesje, dop er op en verder lopen. Wat nu als iemand tegen mij zegt: Kom over een uurtje maar terug, we druppelen hem vol?" Onzin natuurlijk maar dat gevoel zal een toekomstige EV'er hebben als hij dan eindelijk zijn auto heeft, die AC kan laden met 17 Kw en bij SuC's 180 Kw.
En wat is nu eigenlijk het probleem? Een toename van het aantal EV's zal ongetwijfeld de stroomvraag flink doen toenemen. Nou ja, daar ben je netwerkbeheerder voor. En moet die nu wakker liggen? Ik denk het niet.
Per 24 uur zal er een (flink) hoger aantal kWh worden afgenomen dan nu. Omdat het om een groot aantal afnemers gaat, die elk hun eigen patroon zullen hebben, kun je al stellen dat door de wet van de grote getallen de spreiding over die 24 uur er van nature zal zijn. Je ziet nu ook na werktijd een lichte toename van het aantal auto's bij tankstations, maar eigenlijk is daar de hele dag aanloop. Welk gecompliceerd maar oh zo slim systeem ook zal niets veranderen aan het aantal kWh dat nodig is. We zijn veel minder kuddedier dan we denken. Allen in de pauze van de voetbalwedstrijd als half Nederland ineens naar de WC gaat. En dat hebben waterleidingbedrijven ook opgelost.
Wat wij op de weg dagelijks tegenkomen is maar een beperkt deel van het aantal auto's voornamelijk dan nog de zakelijke rijder. Veel van hen vallen ook in de categorie dat ze thuis een oprit hebben (niet iedereen, Merijn is daar een voorbeeld van, maar hoeveel van ons zitten in de situatie van Merijn?) en daarnaast zijn ze met een missie op weg en zullen in de loop van de dag enkele malen op een bestemming verblijven (tenzij ze pakjes bezorgen). Deze groep zal geen enkele probleem hebben want thuis kan men laden en straks op die lokatie en onderweg op een bijna ontelbaar aantal plaatsen simpelweg door te parkeren, de stekker van de lader te pakken en in te pluggen. Daarnaast zijn er nog de SuC's en het Fastned netwerk dat hopelijk in 2018, als er echt noemenswaardig EV's bij gaan komen, op het aantal van 200 stations zal zijn gekomen.
Nogmaals, wij kunnen beredeneren dat het best kan om over het laden 20 uur te doen (20 x 12 is 360 km) maar dat wordt gewoon niet gepikt straks en het is ook niet eens nodig.
Waar we nu mank aan gaan is een overdaad aan "innovaties", allerlei instanties die aan de Ev'er willen gaan verdienen en het gebrek aan toekomstvisie. Dure onderzoeken die allerlei oplossingen (of liever gezegd problemen) aandragen waarbij stelselmatig voorbij wordt gegaan aan wat de automobilist wil, als hij dan eindelijk een EV gaat overwegen.
Het is een feit dat de gemiddelde auto de meeste tijd stil staat en in theorie kan die dan druppelsgewijs geladen worden. Net zo legitiem als de stelling dat drie kwart van de automobilisten nu in een Leaf, Zoe of I3 kan rijden omdat ze per dag minder kilometers maken dan de range van de auto. En deze auto's kosten minder dan de helft van een Tesla. Toch kun je niet echt zeggen dat deze auto's ook maar een begin van een succes laten zien. In vergelijking met de ICE's is het aantal gewoon te verwaarlozen. Waarom? Omdat men tussen de oren een pakket van eisen heeft waaraan voldaan moet worden voordat men in die auto wil stappen. Toevallig vervult Tesla de meeste van die eisen en wordt, ondanks de enorm hoge prijs goed verkocht en in de meeste gevallen aan mensen die er zelfs een premium prijs voor over hebben. Dat moet te denken geven.
Terug naar de auto's. De meeste auto's rijden, dat is eenvoudig statistisch een feit, maar weinig kilometers. Neem een privérijder die de auto gebruikt voor boodschappen, kinderen naar school brengen, of woon-werkverkeer, die gaat nu één keer per week naar de pomp. Heeft hij straks zijn EV (anno 2018) dan zal dat niet veranderen. Het voordeel ten opzichte van de pomp is dat hij nu in de loop van de dag naar Albert Heijn, om maar wat te noemen, gaat, "plug and charge" aankoppelt en met 70 km erbij weer terug gaat. Heel veel van deze rijders, die nu de woongebieden in de steden vol parkeren hebben dit patroon. Daarvoor hoeft echt niet langs de stoepranden een woud aan paaltjes neergezet te worden. Dat is namelijk een misvatting die ons, en dus ook mij, veel geld gaat kosten.
Parkeerterreinen bij plaatsen waar men wat langer verblijft kunnen best straks een groot aantal van die laders hebben. Die kunnen universeel zijn, een beetje als (maar dan valt er weer een groep over mij heen) de Destination Charger (met hoofdletter) met een Type 2 stekker. Vooral dus op plaatsen waar men moet zijn om "iets te doen" en niet omdat men moet laden en dan gaat wachten bij de auto.
Dat laatste kan ook. Laat Fastned dan binnen elke stad een aantal "urban" stations neerzetten waar je terecht kunt om, met weer een universele stekker in te pluggen als je bijvoorbeeld onverwacht weg moet en niet genoeg in je batterij hebt. Die laden dan ook met meer dan 100 Kw en als je echt wilt reizen heb je op de lokaties langs de snelwegen de Fastned Stations en natuurlijk de SuC's. Nu worden deze veel bezocht omdat er in de regio niet veel aanbod is maar als dat verandert zal ook de toeloop naar de SuC zich stabiliseren. De ligging aan de doorgaande snelwegen is er niet voor niets.
Hoe zit het nu met het netwerk? Als we vooruit kijken, en eigenlijk moeten we dat, dan weten we dat over een paar jaar de nu al ingezette trend van macro naar micro zich heeft voortgezet. De combinatie van zonnestroom en opslag in, ik heb gewoon zo genoemd , Powerpacks betekent dat veel lokaties bijna voor zichzelf zorgen danwel dat het "net" alleen maar een beperkte, maar constante, stroom hoeft aan te leveren en dat het daardoor mogelijk is dat de powerpacks zich laden en dan snel afgeven en daarna, als de auto weg is, weer kan bijladen, wat best langer mag duren. De verwachting is dat een powerpack dat nu nog 20k kost voor 100 kWh ook steeds goedkoper zal worden.
Zo zal elke lokatie zichzelf optimaal kunnen inrichten. De kosten daarvan zullen een fractie zijn van alle andere maatregelen en daarnaast strijk je de klant niet tegen de haren in met allerlei tariefgedoe.
Daarnaast kan er bij elke lokatie nog wel een max-load voorziening komen die,a ls dan iedereen tegelijk daar komt, de beschikbare stroom wat verdeelt, zoals nu ook de SuC doet.
Ik denk dat op hoog niveau eens gepraat moet worden met de energiespecialisten van Tesla want die hebben dit masterplan allang uitgedacht (maar communiceren er helaas wat weinig over). Maar men zal bang zijn omdat men de eigen koninkrijkjes en belangen heeft danwel markten ziet.
Ik trek een beetje van leer, dat zien jullie wel door de vingers, maar deze materie is zo belangrijk dat een verkeerde aanpak een enorm negatief effect heeft op de aanvaarding van de EV straks.