Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Het is wel een interessant om te volgen hoe de nieuwe golf EV's zal worden opgeladen. Het gros van de eigenaren hier heeft een eigen garage of oprit. Het merendeel van de bevolking heeft dat echter niet, en die afhankelijkheid van (gebrekkige) publieke infrastructuur zou ik niet prettig vinden. In NL staan jullie er trouwens ook veel beter voor dan in België.
 
Het zijn 11 kW palen, maar ik gebruik gemiddeld maar 1,9 kW (dus het totaal aantal kWh gedeeld door het totaal aantal uren dat ik aan de paal sta).
Ik heb hiervan een paar leuke visualisaties gemaakt. Die zal ik binnenkort eens afmaken en posten. :)

Ok maar je had het over laadsnelheid. De tijd die je er verder aan staat moet je niet meetellen IMO.
Het zijn laadplekken, geen parkeerplaatsen ;)
 
Het voorbeeld van Merijn toont juist perfect aan dat er voor hem er net zo goed paaltjes met veel minder vermogen beschikbaar zouden kunnen zijn. Dat is precies wat ik bedoelde. Hans N. heeft hooguit gelijk dat die situatie niet voor iedereen ideaal is. Ja, dat klopt dus. Maar voor sommigen is het prima.
 
  • Like
Reactions: Merijn and HWS
Ok maar je had het over laadsnelheid. De tijd die je er verder aan staat moet je niet meetellen IMO.
Het zijn laadplekken, geen parkeerplaatsen ;)

Dat ben ik niet met je eens. :D
Het zijn juist parkeerplekken (met de mogelijkheid om te laden). Voor een incidentele laadbeurt is het prima om je auto te verzetten als deze vol is, maar niet dagelijks. Op termijn is het ook niet vol te houden om laad- en parkeerplekken naast elkaar te laten bestaan. Om de paar plaatsen een 3,6 kW punt en niet exclusief voor EV. En dan op centrale plekken een laadhub met meer vermogen wanneer het nodig is (wel exclusief voor EV).
 
Dat ben ik niet met je eens. :D
Het zijn juist parkeerplekken (met de mogelijkheid om te laden). Voor een incidentele laadbeurt is het prima om je auto te verzetten als deze vol is, maar niet dagelijks. Op termijn is het ook niet vol te houden om laad- en parkeerplekken naast elkaar te laten bestaan. Om de paar plaatsen een 3,6 kW punt en niet exclusief voor EV. En dan op centrale plekken een laadhub met meer vermogen wanneer het nodig is (wel exclusief voor EV).

Daar zou ik echt niet blij van worden. Dan zou ik bij het parkeren ook nog eerst eens moeten gaan kijken of het een 3.7 of 11kW plek is ? En dat weer moeten vergelijken met wat ik nog aan range heb, hoe laat ik weer weg ga, hoeveel ik bij moet laden, om te beoordelen of ik het ook met de 3.7 lader kan doen ? Dat gaat voor de grote massa niet werken denk ik, men hoeft bij het benzine tanken ook niet na te gaan denken om te kiezen of men slang 1 of slang 2 pakt.
Voor echt lang parkeren (Schiphol) zijn 3.7kW laders logisch maar op straat lijkt me zo'n differentiatie ook niet nodig. Dan heb je meer aan smart chargers die het vermogen dynamisch kunnen verschuiven.

Het voorbeeld van Merijn toont juist perfect aan dat er voor hem er net zo goed paaltjes met veel minder vermogen beschikbaar zouden kunnen zijn.
Dat is gemiddeld gezien.
Maar als je thuis komt en daarna weer een lange rit wil gaan maken dan heb je echt niets aan 3.7kW.
 
Daar zou ik echt niet blij van worden. Dan zou ik bij het parkeren ook nog eerst eens moeten gaan kijken of het een 3.7 of 11kW plek is ? En dat weer moeten vergelijken met wat ik nog aan range heb, hoe laat ik weer weg ga, hoeveel ik bij moet laden, om te beoordelen of ik het ook met de 3.7 lader kan doen ? Dat gaat voor de grote massa niet werken denk ik, men hoeft bij het benzine tanken ook niet na te gaan denken om te kiezen of men slang 1 of slang 2 pakt.
Voor echt lang parkeren (Schiphol) zijn 3.7kW laders logisch maar op straat lijkt me zo'n differentiatie ook niet nodig. Dan heb je meer aan smart chargers die het vermogen dynamisch kunnen verschuiven.

Het gaat niet om de huidige Tesla Model S rijders. Die laden thuis op hun oprit en hebben nu en dan onderweg of op bestemming extra lading nodig en dan natuurlijk liefst zo snel mogelijk.
Maar de grote meerderheid zonder eigen oprit heeft wel degelijk iets aan veel (laag vermogen) laadpunten. Als je deze duidelijk een andere uitstraling geeft (bijvoorbeeld weggewerkt in bestaande paaltjes, lantaarns, in de stoep o.i.d.) hoeft dat geen verwarring op te leveren met de echte laadpalen. Ook het tarief per kWh zou lager moeten zijn bij deze 3,6 kW punten.

Dat is gemiddeld gezien.
Maar als je thuis komt en daarna weer een lange rit wil gaan maken dan heb je echt niets aan 3.7kW.

Ik rijd 45.000 km per jaar en heb in 90% a 95% van de gevallen voldoende aan 3,6 kW om zonder beperkingen te gaan en staan waar ik wil. (Bovendien laad ik niet op m'n werk.) Voor de resterende 5% a 10% zou ik het geen probleem vinden de auto wat verderop bij een laadhub / echte laadpaal te parkeren of om bij Fastned/SuC te stoppen.
 
Universele laadplekken waarbij de auto zelf aan het laadpunt aangeeft hoe snel hij wil laden en voor welke prijs. Langzaam 's nachts voor weinig of sneller overdag voor een hogere kwh-prijs.
Als iedereen elektrisch rijdt is het onvermijdelijk dat die paaltjes straks overal staan. Net zoals er nu al overal lantaarnpalen en parkeervakken zijn. De straat ligt er en de elektra ook, er hoeft alleen maar een paaltje de grond in.
 
Echter een paaltje dat ook serieus kan laden is veel duurder in installatie dan eentje die heel traag laadt... Dus waarom zou je dan de investering doen in een snelle optie als de kans groot is dat je elke dag een trage oplader op je parkeerplaats hebt staan? Als je dan weer tijdens bepaald uren sneller laden gaat verplichten tsja dan wordt het weer praktisch onmogelijk om dat duidelijk te communiceren voor je parkeert.
 
Er zijn voor mij drie soorten publieke laadbehoeften:
  • op doorreis kan het niet snel genoeg gaan ==> superchargers, Fastned, Chademo en andere DC snelladers, bij voorkeur op een strategische locatie langs de doorreis,meestal de snelweg. Een taxi is voor mij ook op doorreis, want heeft bij de lader niets anders te zoeken dan kWh. Deze laders worden intensief gebruikt, verzetten immense energiehoeveelheden. Ze zijn ook behoorlijk duur. Een klassieke snellader met CCS, ChadeMo en AC 43 kW kost meer dan 30.000€. Eens de laadsnelheid begint te zakken: wegwezen!
  • een lader op een bestemming waar men een tijdje doorbrengt: bezoek van een stadscentrum, een vergadering, een wandelingetje, zelfs een uitgebeide lunch of diner: 22 kW-laders zijn hier perfect: het juiste evenwicht tussen door te brengen tijd en te laden energie. Kostprijs van zo'n laadpaal moet onder de 3000€ kunnen blijven. Van zodra volgeladen: wegwezen, maar iets minder dwingende dan bij snelladers.
  • de laders op plaatsen waar de auto uren staat te wachten: bij het werk, 's nachts bij huis, in hotel op bestemming enz... Hier mag het gerust wat langzamer: 3,6 kW (1f16A). Dergelijke laadpalen moeten in de toekomst, omwille van hun alomtegenwoordigheid, niet worden vrijgemaakt na het laden.
Alle drie de laadvormen hebben hun bestaansreden en dekken een verschillende behoefte. Thuisladen staat hier wat buiten. Wie publiek laadt, moet aanvaarden een iets hoger tarief te betalen omdat de infrastructuur mee betaald moet worden. Dat moet je voor thuisladen ook. Ik heb thuis al voor ruim 1.500€ aan laadinfrastructuur uitgegeven. Per geladen kWh is dat aardig wat.
 
Thuisladen staat hier wat buiten. Wie publiek laadt, moet aanvaarden een iets hoger tarief te betalen ... Per geladen kWh is dat aardig wat.
Eens met de laadvormen, al hoewel ik verwacht dat als er afstandsvreters tussenzitten een 7 kW vorm nog wel een goede middenweg is, daar is namelijk ook al een passende draadloze lader voor.

Qua kosten denk ik dat het goed is om te kijken naar wat oppertuun is, daarmee zeg ik niet dat openbaar laden goedkoper moet (of thuis duurder) maar dat een beter evenwicht op z'n plaats is. Zoals in andere draadjes al genoemd, ik zou graag 1500 of een beetje meer uitgeven om hier voor de deur te mogen laden, maar dan verplicht men mij een "verlengde aansluiting" aan te leggen EN de parkeerplaats te delen. Dan gaat het ineens om bijna 3.5k en gratis weggeven of daar nog wat bovenop voor een laadpasconstructie.

Dat zijn nu net de dingen die niet kunnen, dat ik straks gebruik maak van een - semi-door-de-overheid gesponsorde - laadpaal mag mijn pret niet drukken, maar het zou leuk zijn als de kWh prijs dat wel zou doen. Immers, een groot deel van de investering komt van (onze/mijn) belasting en daar profiteert de uitbater toch flink van.

Er is een simpelere oplossing, gewoon toestaan dat menigeen z'n eigen geultje in de stoep mag maken en gewoon een verlengsnoer naar zijn/haar mobiel legt. Maar dat mag in ons regeltechnisch vooruitstrevende landje natuurlijk (bijna) nergens.

(Disclaimer; Ik woon in een semi-rijtjeshuis, waar we ('80-bouw) met .3 auto/huis genoegen moeten nemen.)
 
Ik heb zowel thuis (11kw) als op kantoor (22kw) laadmogelijkheden. Ik laad 2x/week ca 5 uur, goed voor 550km/week. Zou theoretisch goed zijn voor zo'n ruim 25k km/jr.

7x24=168 uur x 2 laadpunten = 336 uur capaciteit / 10 uur behoefte per auto = theoretische capaciteit voor 33 EV's. Haal daar nog wat incourante nachturen vanaf, dan is er toch gauw capaciteit voor 10 EVs/paal.

Ik ben best bereid deze te delen met een 20 EV rijders mits goede afspraken gemaakt kunnen worden.
 
  • Like
Reactions: Merijn and robertvg
Ik sta twee keer in de week in SuC Amsterdam vol te laden. Zo kom ik een heel eind in de week. Maar elke keer als ik daar ben sta ik bijna alleen. Thuis laden doe ik ik alleen in nood. Verder in Amsterdam de Nuon oplaadpaaltjes.
Als je thuis goed kunt laden gebruik je toch niet twee keer per week de SuC. M.i. is die SuC daar niet voor bedoeld.
Ik kan ook voor vrijwel iedere rit de SuC in A'dam gebruiken. Ik heb daar in twee jaar maar twee keer geladen.
Het gemak om iedere keer vol geladen van huis te kunnen vertrekken is voor mij veel belangrijker dan een paar euro te besparen door bij de SuC te laden. Mogelijk is bij jou thuis laden heel lastig anders kan ik het niet verklaren.
 
  • Like
Reactions: HWS and Namervio
Over twee weken zijn we weer aangekomen bij de schoonouders. Dan hebben we een rest van iets van 30 km en gaat hij aan een gewoon stopcontact. 12 km/uur. Fijn dat het kan maar duidelijk een gebrek van een EV want laten we eerlijk zijn, de auto is bijna een etmaal niet echt bruikbaar. Nu ben ik nog één van de pioniers, net als Merijn.

Maar waar we naar moeten kijken is wat de toekomstige EV rijder gaat verwachten. Die rijdt nu nog in zijn ICE rond met alle voordelen vandien. Wat zal zijn reactie zijn als we hem zeggen dat hij zijn, bijna leeggereden, EV "ergens" aan een paaltje moet hangen met een eigen kabel en dan in de ochtend vaststellen dat er iets van 100 km bij is gekomen? Hij zal ons vierkant uitlachen, en, eerlijk gezegd, heeft hij gelijk.

Er wordt ons wel eens voorgehouden dat er meer is dan Tesla als het om elektrisch rijden gaat. Ik durf best de vraag te stellen: "Wat dan?".

We zien bij de Model X dat Tesla een nieuwe AC lader gaat hanteren, iets van 16 of 17 Kw. Dat betekent dan 70 tot 80 km/uur laden. Dat doen ze niet voor niets.
De Model 3 en de toekomstige S'en zullen deze ook krijgen. Het voordeel is dat je, waar 22 Kw teveel verzwaring vraagt, die 16/17 Kw veel gemakkelijk is te gebruiken. Daarnaast gaat het snel genoeg. De echte toekomstvisie zien we bij Tesla en daar zou men meer naar moeten luisteren.

Wanneer men echt vooruit gaat kijken dan onderkent men dit en worden er plannen gemaakt om op parkeerplaatsen, bij winkelcentra, sportcomplexen, kortom overal waar men iets "te doen" heeft laders, met vaste kabel, neer te zetten die 16 Kw gaan leveren. Er wordt vaak geroepen dat dat te duur is, maar dat is niet waar. Het duurdere zit hem in de achterhaalde vastrechtconstructie.

Voor de toekomst voorzie ik (uiteraard) op nummer 1 het thuisladen, wat ook minimaal 11 Kw zal zijn of waarschijnlijk op den duur 16/17 Kw. Gewoon omdat de auto dan weer snel beschikbaar is. Niemand wil zijn auto langer dan nodig immobiliseren.

Op nummer twee staan de vele, ik noem het maar, destination chargers. Niet willekeurig langs de stoep maar bij vitale lokaties en met een vermogen van 16/17 Kw of zelfs, dat is dan wel iets duurder, DC laden. Dat laatste kan dan bijvoorbeeld 50 Kw zijn zodat je in een uur aardig wat hebt geladen.

Op nummer 3 komen dan de vele snelladers, die de plaats van de benzinestations gaan innemen en een vermogen hebben van wat nu een SuC "doet". Fastned heeft daar al uitgewerkte plannen voor. Een stuk of zes van de snelladers met solar en bijvoorbeeld backup van powerpacks zodat er geen al te hoge pieken van het net worden gevraagd.

Op nummer 4 de SuC's zelf, die dan wel tot boven de 200 Kw gaan komen, voor het snel weer op weg helpen van de "reizigers".

Waar ik niets in zie, op termijn, zijn die trage paaltjes. Niet dat dat niet denkbaar is, maar het is te vergelijken met de constatering dat de meeste mensen minder dan 100 km per dag rijden en dus wel met een Leaf e.d. uit kunnen komen. De werkelijkheid is dat deze niet noemenswaardig worden verkocht, gewoon omdat men het niets vindt. Laten we daar eerlijk in zijn.

Zo zal men ook niet accepteren dat de auto, met een langzaam paaltje, een halve dag of langer, niet serieus bruikbaar zal zijn.

Eerder verwacht ik hetzelfde patroon als nu, één keer in de paar dagen naar een snellaadstation om dan weer tot zeg 80% bij te laden terwijl men een boodschap doet, de hond laat wandelen (die ook zijn boodschap doet) of noem maar op. Daarna heeft men er geen omkijken meer naar, kan men overal parkeren, net als nu met de ICE.

De invloed van de prijs van de stroom op het gedrag is te verwaarlozen. We hebben decennia gezien dat de benzineprijs stelselmatig, met allerlei excuses, verhoogd werd (fiscaal) maar dat dat geen enkel effect heeft op het gebruik, behalve diegene die buiten de boot valt omdat hij het niet meer KAN betalen.

We zijn er nog lang niet, maar moeten ons wel echt nu op de toekomst gaan richten. Wie vertelt het de beleidsmakers die vaak ook het "slachtoffer" zijn van commerciële lobbies?
 
Last edited:
Als je thuis goed kunt laden gebruik je toch niet twee keer per week de SuC. M.i. is die SuC daar niet voor bedoeld.
Ik kan ook voor vrijwel iedere rit de SuC in A'dam gebruiken. Ik heb daar in twee jaar maar twee keer geladen.
Het gemak om iedere keer vol geladen van huis te kunnen vertrekken is voor mij veel belangrijker dan een paar euro te besparen door bij de SuC te laden. Mogelijk is bij jou thuis laden heel lastig anders kan ik het niet verklaren.

Zolang ik niemand in de weg sta in SuC zie ik geen probleem om even snel te laden. Mocht dit in de toekomst wel zo zijn zal ik over stappen naar thuisladen.
 
Zolang ik niemand in de weg sta in SuC zie ik geen probleem om even snel te laden. Mocht dit in de toekomst wel zo zijn zal ik over stappen naar thuisladen.

Dat ben ik met je eens. Stel, je woont tegenover een SuC. In de avond zet je je auto daar een drie kwartier neer, en je bent dan de enige.
Tesla zal blij zijn dat de SuC er gebruikt uit ziet.
 
Dat ben ik met je eens. Stel, je woont tegenover een SuC. In de avond zet je je auto daar een drie kwartier neer, en je bent dan de enige.
Tesla zal blij zijn dat de SuC er gebruikt uit ziet.

Klopt, ik woon niet ver van de SUC in Gent en ik zie veel volk overdag maar vroeg op de ochtend of laat op de dag sta ik er dikwijls bijna alleen... Ideaal, dan ga ik uurtje hardlopen, ene batterij leeg en andere vol:)
 
<knipperdeknip>

Maar waar we naar moeten kijken is wat de toekomstige EV rijder gaat verwachten. Die rijdt nu nog in zijn ICE rond met alle voordelen vandien. Wat zal zijn reactie zijn als we hem zeggen dat hij zijn, bijna leeggereden, EV "ergens" aan een paaltje moet hangen met een eigen kabel en dan in de ochtend vaststellen dat er iets van 100 km bij is gekomen? Hij zal ons vierkant uitlachen, en, eerlijk gezegd, heeft hij gelijk.

Waar ik niets in zie, op termijn, zijn die trage paaltjes. Niet dat dat niet denkbaar is, maar het is te vergelijken met de constatering dat de meeste mensen minder dan 100 km per dag rijden en dus wel met een Leaf e.d. uit kunnen komen. De werkelijkheid is dat deze niet noemenswaardig worden verkocht, gewoon omdat men het niets vindt. Laten we daar eerlijk in zijn.

Zo zal men ook niet accepteren dat de auto, met een langzaam paaltje, een halve dag of langer, niet serieus bruikbaar zal zijn.

Eens, we moeten juist toe naar sneller laden, niet langzamer. Nu knijpt de gemeente Amsterdam bijvoorbeeld het vermogen van de laadpalen nog, dat kunnen ze doen omdat er voor een groot gedeelte hybrides met een kleine range staat te laden. Maar als er straks meer BEVs komen met een normale range dan moet dat laadvermogen echt wel omhoog.

3.6kW paaltjes moeten we net zo min willen als auto's die maar met 3.6kW laden, 11kW is echt wel het miminum.
Als er in de Tesla geen 3 fase lader had gezeten was de wagen ook lang niet zo populair geworden.

Argumenten a la "we kunnen nooit de hele stad volzetten met laadpalen" doen me denken aan het roepen dat het nooit iets zal worden met de elektrische auto. Volgens mij werd er met de introductie van de plofauto ook niet geroepen dat we nooit het hele land zouden kunnen volzetten met benzinepompen, dat is ook gewoon gebeurd. (hoewel ik er niet de hele periode bij ben geweest :)) En toen we de gasbel in Slochteren vonden hebben we in 10 jaar tijd het gros van de huishoudens aangesloten op aardgas.

Ik heb overigens ook geen eigen oprijlaan of garage. Ben ook afhankelijk van publieke laadpalen en een paal op mijn werk. Dat was eerst ook een 3.6kW paal, die heb ik heeeeeeel snel laten vervangen door een 11kW exemplaar ;)
 
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet tegen 11 of 22 kW laadpalen in de stad. Maar aangezien ik afgelopen tweeëneenhalf jaar heb gemerkt dat ik meestal voldoende heb aan 3,6 kW vind ik het jammer dat ik dure laadinfra bezet houd en er ook (deels) aan meebetaal per kWh.
Ik heb liever overal betaalbare 3,6 kW punten dan hier en daar dure 11/22 kW laadpalen, waarvan de beschikbaarheid onzeker is of waarbij ik de auto dagelijks moet verzetten (omdat men bijv. een tarief per uur gaat hanteren).
Ik vind de uiteenzetting van Fivari spot on. Een differentiatie in drie soorten laden: supersnel DC (50+ kW), snel AC (11/22 kW) en langzaam AC (3,6 kW) met bijbehorende prijsstelling.
Volgens mij is het hoge vastrecht bij 11/22 kW niet geheel onterecht. De netbeheerder moet namelijk wel kunnen garanderen dat er altijd zoveel vermogen beschikbaar is (zonder dat de betrouwbaarheid van het net in het geding komt), ook als iedereen om 18 uur inplugt en op vol vermogen start met laden. Dat kost geld. Load balancing met een groep laadpalen is mogelijk, maar maakt de laadpalen ook complexer (= duurder en foutgevoeloger).