Over twee weken zijn we weer aangekomen bij de schoonouders. Dan hebben we een rest van iets van 30 km en gaat hij aan een gewoon stopcontact. 12 km/uur. Fijn dat het kan maar duidelijk een gebrek van een EV want laten we eerlijk zijn, de auto is bijna een etmaal niet echt bruikbaar. Nu ben ik nog één van de pioniers, net als Merijn.
Maar waar we naar moeten kijken is wat de toekomstige EV rijder gaat verwachten. Die rijdt nu nog in zijn ICE rond met alle voordelen vandien. Wat zal zijn reactie zijn als we hem zeggen dat hij zijn, bijna leeggereden, EV "ergens" aan een paaltje moet hangen met een eigen kabel en dan in de ochtend vaststellen dat er iets van 100 km bij is gekomen? Hij zal ons vierkant uitlachen, en, eerlijk gezegd, heeft hij gelijk.
Er wordt ons wel eens voorgehouden dat er meer is dan Tesla als het om elektrisch rijden gaat. Ik durf best de vraag te stellen: "Wat dan?".
We zien bij de Model X dat Tesla een nieuwe AC lader gaat hanteren, iets van 16 of 17 Kw. Dat betekent dan 70 tot 80 km/uur laden. Dat doen ze niet voor niets.
De Model 3 en de toekomstige S'en zullen deze ook krijgen. Het voordeel is dat je, waar 22 Kw teveel verzwaring vraagt, die 16/17 Kw veel gemakkelijk is te gebruiken. Daarnaast gaat het snel genoeg. De echte toekomstvisie zien we bij Tesla en daar zou men meer naar moeten luisteren.
Wanneer men echt vooruit gaat kijken dan onderkent men dit en worden er plannen gemaakt om op parkeerplaatsen, bij winkelcentra, sportcomplexen, kortom overal waar men iets "te doen" heeft laders, met vaste kabel, neer te zetten die 16 Kw gaan leveren. Er wordt vaak geroepen dat dat te duur is, maar dat is niet waar. Het duurdere zit hem in de achterhaalde vastrechtconstructie.
Voor de toekomst voorzie ik (uiteraard) op nummer 1 het thuisladen, wat ook minimaal 11 Kw zal zijn of waarschijnlijk op den duur 16/17 Kw. Gewoon omdat de auto dan weer snel beschikbaar is. Niemand wil zijn auto langer dan nodig immobiliseren.
Op nummer twee staan de vele, ik noem het maar, destination chargers. Niet willekeurig langs de stoep maar bij vitale lokaties en met een vermogen van 16/17 Kw of zelfs, dat is dan wel iets duurder, DC laden. Dat laatste kan dan bijvoorbeeld 50 Kw zijn zodat je in een uur aardig wat hebt geladen.
Op nummer 3 komen dan de vele snelladers, die de plaats van de benzinestations gaan innemen en een vermogen hebben van wat nu een SuC "doet". Fastned heeft daar al uitgewerkte plannen voor. Een stuk of zes van de snelladers met solar en bijvoorbeeld backup van powerpacks zodat er geen al te hoge pieken van het net worden gevraagd.
Op nummer 4 de SuC's zelf, die dan wel tot boven de 200 Kw gaan komen, voor het snel weer op weg helpen van de "reizigers".
Waar ik niets in zie, op termijn, zijn die trage paaltjes. Niet dat dat niet denkbaar is, maar het is te vergelijken met de constatering dat de meeste mensen minder dan 100 km per dag rijden en dus wel met een Leaf e.d. uit kunnen komen. De werkelijkheid is dat deze niet noemenswaardig worden verkocht, gewoon omdat men het niets vindt. Laten we daar eerlijk in zijn.
Zo zal men ook niet accepteren dat de auto, met een langzaam paaltje, een halve dag of langer, niet serieus bruikbaar zal zijn.
Eerder verwacht ik hetzelfde patroon als nu, één keer in de paar dagen naar een snellaadstation om dan weer tot zeg 80% bij te laden terwijl men een boodschap doet, de hond laat wandelen (die ook zijn boodschap doet) of noem maar op. Daarna heeft men er geen omkijken meer naar, kan men overal parkeren, net als nu met de ICE.
De invloed van de prijs van de stroom op het gedrag is te verwaarlozen. We hebben decennia gezien dat de benzineprijs stelselmatig, met allerlei excuses, verhoogd werd (fiscaal) maar dat dat geen enkel effect heeft op het gebruik, behalve diegene die buiten de boot valt omdat hij het niet meer KAN betalen.
We zijn er nog lang niet, maar moeten ons wel echt nu op de toekomst gaan richten. Wie vertelt het de beleidsmakers die vaak ook het "slachtoffer" zijn van commerciële lobbies?