Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and The Netherlands: Laadkabels en hun kwaliteit

This site may earn commission on affiliate links.
Ik dacht dat je met schuko op 3,7kW laadde, en dit snoer is max 3,5kW, toch? Dus dat betekent urenlang de kabel op (iets) boven zijn maximum belasten. Of zie ik iets over het hoofd?
Nee, je laad met de Schuko adapter op maximaal 13A

13A * 230V = 2860W = 2.8kW

2.5mm2 is wel zo slim inderdaad, minder warmte ontwikkeling en dus minder verlies.
 
SchuKo verlengsnoeren: Ik had deze op mijn lijstje staan: http://www.verlengkabels.com/neopreen-verlengkabel-10-meter-2/ Meerdere lengtes beschikbaar, maar ik las ergens dat Tesla er niet kapot van is als je met verlengkabels werkt, en dat zelfs zou detecteren. Ik was dus van plan dat eerst even met het uitgerolde haspeltje van mijn buurman te testen. Maar eerst moet de auto geleverd worden....
 
Het leek me ook handig om altijd een (shuko) verlengsnoer in de auto te hebben. Voor het geval dat ik eens ergens (weekendje weg ofzo) op een 220v stopcontact wat wil bijladen. Na wat zoeken heb ik deze besteld: http://www.geerdinkbv.nl/producten/neopreen-verlengsnoer-3x2-5mm-10meter-h07rn-f-zwart/
10 meter, 2.5mm2, voor 30 euro.
Ze hebben daar ook een 25 meter en een 50 meter variant.
Ik heb bewust niet gekozen voor een haspel, aangezien je de kabel toch helemaal moet afrollen bij gebruikt. Dan leek een losse kabel me net zo handig (en goedkoper).
Ja, zo'n snoertje gaat er bij mij ook komen. Maar dan wel minstens 25 m1. Of misschien wel 2 stuks.
Vraag me wel af tot hoe lang je kan gaan, zonder dat de S dat in de gaten heeft.
 
SchuKo verlengsnoeren: Ik had deze op mijn lijstje staan: http://www.verlengkabels.com/neopreen-verlengkabel-10-meter-2/ Meerdere lengtes beschikbaar, maar ik las ergens dat Tesla er niet kapot van is als je met verlengkabels werkt, en dat zelfs zou detecteren. Ik was dus van plan dat eerst even met het uitgerolde haspeltje van mijn buurman te testen. Maar eerst moet de auto geleverd worden....
Hij detecteert voltage drops, dus als jij zorgt dat het voltage niet zakt, dan heeft de Model S niet door dat er een verlengkabel aan zit.

2.5mm2 is ook de standaard 16A bekabeling die in de installatie wordt gebruikt en dat is prima voor 16A, maar je laad met de schuko toch maar op 13A.

De reden dat Tesla adviseert geen verlengkabel te gebruiken is dat mensen het snoertje gaan gebruiken van ze ook voor de grasmaaier gebruiken en wat krap 1500W aan kan alvorens het de fik in vliegt. Ook gaan mensen dan op half afgerolde haspels opladen en gaat de boel in de hens.

Ja, zo'n snoertje gaat er bij mij ook komen. Maar dan wel minstens 25 m1. Of misschien wel 2 stuks.
Vraag me wel af tot hoe lang je kan gaan, zonder dat de S dat in de gaten heeft.
Meerdere malen een Roadster op 25m 2.5mm2 geladen met 13A en was geen enkel probleem.

Bedenk je maar eens hoe veel meter er soms binnen een huis wel niet ligt aan kabels alvorens het het stopcontact bereikt.


Verder schiet 13A écht niet op. Ik rijd verder ook met enkel een Type 2 kabel in de auto rond, die UMC blijft in de schuur tenzij ik van te voren weet dat waar ik heen ga geen Type 2 station heeft.
 
SchuKo verlengsnoeren: Ik had deze op mijn lijstje staan: http://www.verlengkabels.com/neopreen-verlengkabel-10-meter-2/ Meerdere lengtes beschikbaar, maar ik las ergens dat Tesla er niet kapot van is als je met verlengkabels werkt, en dat zelfs zou detecteren. Ik was dus van plan dat eerst even met het uitgerolde haspeltje van mijn buurman te testen. Maar eerst moet de auto geleverd worden....
****, toch niet goed genoeg gezocht. Iets teveel betaald :(
 
Meerdere malen een Roadster op 25m 2.5mm2 geladen met 13A en was geen enkel probleem.

Verder schiet 13A écht niet op. Ik rijd verder ook met enkel een Type 2 kabel in de auto rond, die UMC blijft in de schuur tenzij ik van te voren weet dat waar ik heen ga geen Type 2 station heeft.
Mooi, dat geeft vertrouwen.
Is bedoeld om bij de vakantiewoning te laden. Dan is 13A voor mij meer dan genoeg.

Bedenk je maar eens hoe veel meter er soms binnen een huis wel niet ligt aan kabels alvorens het het stopcontact bereikt.
mmm, dus hoe dichter bij de groepenkast het stopcontact zit, hoe langer het verlengsnoer mag zijn ?
 
Mooi, dat geeft vertrouwen.
Is bedoeld om bij de vakantiewoning te laden. Dan is 13A voor mij meer dan genoeg.


mmm, dus hoe dichter bij de groepenkast het stopcontact zit, hoe langer het verlengsnoer mag zijn ?

Zo laad ik nu met een 5 meter 1.5mm2 kabel op 13A in Belgie.

Maar wat je zegt klopt, hoe dichter bij de groepenkast, hoe langer de kabel (mits 2.5mm2) mag zijn. Dan moet er wel een goed voltage in de verdeler zijn.
 
Haha. Nu begon ik ook te twijfelen aan mij Google kwaliteiten. Bij het bestellen van drie exemplaren ben ik één euro goedkoper uit. ;) op de aankoop van twee TMS en een Outlander maakt dat niet meer zo heel veel uit....

Maar ik ga toch nog even bij Hornbach langs, die hebben ook een ruim assortiment. Staat niet in de catalogus, maar ik heb al eerder meegemaakt dat dit niets zegt. Ik houd jullie op de hoogte.
 
Haha. Nu begon ik ook te twijfelen aan mij Google kwaliteiten. Bij het bestellen van drie exemplaren ben ik één euro goedkoper uit. ;) op de aankoop van twee TMS en een Outlander maakt dat niet meer zo heel veel uit....

Maar ik ga toch nog even bij Hornbach langs, die hebben ook een ruim assortiment. Staat niet in de catalogus, maar ik heb al eerder meegemaakt dat dit niets zegt. Ik houd jullie op de hoogte.

Bij de Hornbach ben ik ook geweest. Ik kon daar geen verlengsnoeren van 2,5mm2 vinden.
 
Was nog steeds aan het kijken om een CEE 32A -> 16A verloop te kopen of te maken. Nu kom ik alleen op een paar vage sites eenvoudige verloopstukken (kabel met 32A stekker en 16A contrastekker) tegen. Bijv.: CjaysVerloopstekker Verloopstekker [] - 23.11 : Webshop, 24 uur per dag geopend 7 dagen in de week
Bij professionelere sites worden louter gezekerde verloopstekkers aangeboden, vaak met het verhaal erbij dat dit ivm veiligheid gezekerd moet zijn. Bijv.: Verloopadapter online bestellen | CEE-SCHUKO.COM
Is het inderdaad nodig een gezekerde verloopstekker te gebruiken of volstaat zo'n kabeltje ook?
 
Was nog steeds aan het kijken om een CEE 32A -> 16A verloop te kopen of te maken. Nu kom ik alleen op een paar vage sites eenvoudige verloopstukken (kabel met 32A stekker en 16A contrastekker) tegen. Bijv.: CjaysVerloopstekker Verloopstekker [] - 23.11 : Webshop, 24 uur per dag geopend 7 dagen in de week
Bij professionelere sites worden louter gezekerde verloopstekkers aangeboden, vaak met het verhaal erbij dat dit ivm veiligheid gezekerd moet zijn. Bijv.: Verloopadapter online bestellen | CEE-SCHUKO.COM
Is het inderdaad nodig een gezekerde verloopstekker te gebruiken of volstaat zo'n kabeltje ook?

tja, je stopt een 16A kabel in een 32A stopcontact.

Als je dan 32A zou trekken, zal de zekering van het stopcontact niet afslaan.... maar de kabel is zwaar overbelast, met alle risico's vandien.
Vandaar dat de professionele verloopstekkers steeds een zekering aan boord hebben, 16A.
 
tja, je stopt een 16A kabel in een 32A stopcontact.

Als je dan 32A zou trekken, zal de zekering van het stopcontact niet afslaan.... maar de kabel is zwaar overbelast, met alle risico's vandien.
Vandaar dat de professionele verloopstekkers steeds een zekering aan boord hebben, 16A.

Maar als ik het verloopstuk alleen voor de Tesla gebruik, zou dat dus niet uitmaken, omdat de UMC maximaal 16A trekt?
 
tja, je stopt een 16A kabel in een 32A stopcontact.

Als je dan 32A zou trekken, zal de zekering van het stopcontact niet afslaan.... maar de kabel is zwaar overbelast, met alle risico's vandien.
Vandaar dat de professionele verloopstekkers steeds een zekering aan boord hebben, 16A.
En toch zoek (zocht, nu dus) ik ook naar een goedkoper (ongezekerde) variant. Mijn ouders hebben namelijk een 32A aansluiting die is gezekerd op 16A. Ik maakte daar een opmerking over dat dat vreemd was. Tja, zei mijn vader, de stekker aan het apparaat (32A blijkbaar) paste niet in het stopcontact dus heb ik er een ander stopcontact (32A ipv 16A) opgezet....
Zo gaat dat soms.
 
Maar als ik het verloopstuk alleen voor de Tesla gebruik, zou dat dus niet uitmaken, omdat de UMC maximaal 16A trekt?
Ik heb die adapter gewoon zelf gemaakt omdat IK hem enkel met mijn UMC in uiterste noodgevallen gebruik.

Je koopt voor nog geen 20 euro de 32A en 16A stekker en je doet er wat 5G2.6 of 5G6 kabel tussen. Ik had nog 5G6 liggen en heb dat dus gebruikt.

Electrotechnisch mag het niet omdat het niet gezekerd is, dat klopt. Ik was toevallig vandaag bij de opbouw van een groot feest wat vanavond in Vlissingen is, daar zag ik de zelfde "hobby bob" adapters liggen.
 
Maar als ik het verloopstuk alleen voor de Tesla gebruik, zou dat dus niet uitmaken, omdat de UMC maximaal 16A trekt?

En toch zoek (zocht, nu dus) ik ook naar een goedkoper (ongezekerde) variant. Mijn ouders hebben namelijk een 32A aansluiting die is gezekerd op 16A. Ik maakte daar een opmerking over dat dat vreemd was. Tja, zei mijn vader, de stekker aan het apparaat (32A blijkbaar) paste niet in het stopcontact dus heb ik er een ander stopcontact (32A ipv 16A) opgezet....
Zo gaat dat soms.


je kan natuurlijk altijd zelf een stekker en koppelstuk kopen, en een meter kabel 5*2.5. voor minder dan 20€ heb je alles.
 
Vandaag de 32Amp verlengkabel van 15 meter aangepast.
Diverse verloopstekkers gemaakt zodat ik nu

230 volt kan tappen

380 kan tappen via een 32Amp aansluiting

380 kan tappen via een 16 Amp aansluiting

Misscien ook nog een verloopje maken naar CEE blauwe stekker ooit
IMG_0339.jpg

Dit gaat ergens in de Frunk in een tasje Of in het voetenbakje achterin