Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb wel eens begrepen dat, net als voor de rode adapter geldt, er 2 maten in omloop zijn (vandaar de mooie adapters te koop bij de bekende laadkabelwinkel). Kun je met deze maat blauwe stekker voornamelijk laden op de NL campings en jachthavens of juist meer in het buitenland?

Ik heb een blauwe plug gekocht en ging er vanuit dat dit op Nederlandse campings kon laden, maar helaas. Je hebt een eurostekker nodig en die is kleiner dan de 32A plug.

Is er misschien een verloopje voor?
 
Ik heb een blauwe plug gekocht en ging er vanuit dat dit op Nederlandse campings kon laden, maar helaas. Je hebt een eurostekker nodig en die is kleiner dan de 32A plug.

Is er misschien een verloopje voor?

tesla-model-s-umc-blue-cee-schuko.jpg


Dat dus. Zelf te maken met onderdelen van de bouwmarkt. Wel even 2.5mm2 kabels gebruiken en adereindhulsjes!

Even het stopcontact weg denken, maar dat was puur om het te demo'en.
 
Ik heb een blauwe plug gekocht en ging er vanuit dat dit op Nederlandse campings kon laden, maar helaas. Je hebt een eurostekker nodig en die is kleiner dan de 32A plug.

Is er misschien een verloopje voor?

CEE_Euro-SCHUKO.jpg


Deze heb ik.... maar een verloop is ook te koop, paar euro:
Zoeken Elektronicacatalogus.nl)

Let wel, aanvoer is dan 16a/230v = 3.6kW maar je bijgeleverde Tesla lader zal op 13a=2.7-2.9kW laden.
 
Was deze EV-rally al bekend hier en zijn er leden die van plan zijn deel te nemen?

Schone Lucht Rally 2014 | GROOTS PROMOTIE EVENT
Jazeker, vorig jaar met Tesla meegedaan, de rally ging toen door hartje Amsterdam. Dit jaar nog geen plan eraan deel te nemen.
ps. De rally heet dit jaar overigens anders dan voorgaande editie, toen was het de Amsterdam E-Challenge.
Ik lees net op Twitter dat Nissan inschrijfgeld 'ook' voor haar rekening neemt.
Twitter / schoneluchtraly: Ook Nissan neemt het ...
 
Last edited:
Conclusie, die blauwe Tesla stekker is dus juist handig voor blauwe aansluitingen BUITEN Nederland?

X

Nee, ook handig in Nederland. Er zijn meerdere blauwe CEE stekkers. De blauwe van Tesla is de 32a/230v = 7,4 kW laden (één fase) De Blauwe campingplug is 16a/230v = 3,6 kW (één fase) ook wel CEE CARA
Blauw betekend alleen maar 230v, Rood 380v (3 fase maakt 380v)
 
Nee, ook handig in Nederland. Er zijn meerdere blauwe CEE stekkers. De blauwe van Tesla is de 32a/230v = 7,4 kW laden (één fase) De Blauwe campingplug is 16a/230v = 3,6 kW (één fase) ook wel CEE CARA
Blauw betekend alleen maar 230v, Rood 380v (3 fase maakt 380v)
Op de camping laden lijkt me nog wel handig, die zijn er genoeg. Maar daar past de blauwe Tesla stekker dus niet? (is het bij blauw ook zo dat 32A een ander formaat is dan 16A?).
Waar zou ik de blauwe Tesla stekker dan kunnen gebruiken?
En waarom werkt een verloop van de 16A blauwe stekker naar shuko niet?
 
De 32A blauwe stekker is idd dikker (grotere diameter) dan de 16A blauwe stekker.
Blauwe 32A stekker zie je vooral bij boten/walstroom denk ik? En campings met staplekken voor stacaravans of grote mobilhomes oid.
Verloop van blauw 16A naar schuko zou moeten werken mits voltage ok (en stabiel) is en er een aarde is.

Wat ik dus begrijp dat je nooit met 16A kan laden op Nederlandse campings? Ik heb afgelopen weekend verloop blauw 16A naar Shuko gebruikt en dat werkte prima op 13A.

Alleen meer ampère is natuurlijk altijd fijn. Een nutteloze plug voor Nederlandse campings dus?
 
Was deze EV-rally al bekend hier en zijn er leden die van plan zijn deel te nemen?

Schone Lucht Rally 2014 | GROOTS PROMOTIE EVENT

Bedankt voor de tip. Het kan hier ook in Tilburg dus ik ga me opgeven.
Omdat de afstand beperkt is tot zo'n 50 km laat ik naast de MS ook de Leaf meedoen.

Twee auto's van ons bedrijf, leuke promotie! En ze zijn geladen met zonnestroom!

Trouwens, ook hybrides mogen meedoen. Gezien de over het algemeen beperkte elektrische actieradius en het feit dat ze nog heen en terug moeten rijden moeten we in dat geval de "schone lucht" maar wat relativeren:)

fotoLeaf.jpg
 
Op de camping laden lijkt me nog wel handig, die zijn er genoeg. Maar daar past de blauwe Tesla stekker dus niet? (is het bij blauw ook zo dat 32A een ander formaat is dan 16A?).
Waar zou ik de blauwe Tesla stekker dan kunnen gebruiken?
En waarom werkt een verloop van de 16A blauwe stekker naar shuko niet?

zoals eerder gemeld : ook in de blauwe CEE-stekker zijn meerdere formaten.
De Tesla-stekker is 32A, campings 16a.

De verloop moet werken, op voorwaarde dat
- er een neuter is (meten : de neuter moet om en bij de 0V hebben tov de aarde)
- de neuter correct aangesloten is. (twee draadjes wisselen...)
(Het terugkomende neuter-probleem van de Tesla-UMC.)