Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Als we kijken naar het technisch design van de Tesla, dan denk ik dat Elon rekening gehouden heeft met de het feit dat de batterij technologie de komende jaren nog kan wijzigen. Door de opbouw van de batterijpack zou het toch mogelijk moeten zijn om vrij vlug te switchen naar een andere (technologie) batterij. Misschien ooit via hun battery swap stations (Battery Swap | Tesla Motors)

Anderzijds heb nog nooit langer dan 3-4 jaar met zelfde auto gereden, maak me weinig zorgen omtrent deze topic.

BMW zou BMW niet zijn moesten ze niet alles uit de kast halen om hun EV's op nummer 1 te brengen. Ze willen zeker niet de Renault weg opgaan.
 
Battery Expert Sven Bauer: "The Tela battery or the one in the BMW i3 - they're miles apart"
Komen ie een week voor levering van mijn auto mee! Als ik dat had geweten had ik een BMW i3 aangeschaft!
Hoeveel zou BMW hem hebben betaald? :tongue:

Leuk dat die man zegt 20 jaar nog 80% batterij lading over. Het valt en staat bij het management systeem dat de batterij doet onderhouden. (bv de falende batterij bij Renault in warme klimaten ivm afwezigheid van een koelsysteem).

De versie 1 van de Tesla batterij zat in de Roadster. Deze batterij heeft al aangetoond meer dan 250000km te kunnen rijden on nog zeker 80% over te houden.
In de nieuwe, verbeterde, versie bij de MS ga ik ervan uit dat we zeker 200000km kunnen rijden zonder echt problemen te krijgen met het vermogen van de batterijen.

Tevens wil je niet vergeten, over 15 jaar zijn er HEEL wat betere batterijen op de markt en zul je waarschijnlijk voor een 150kWu batterij 20000euro betalen.
Batterijen zullen lichter, kleiner worden en meer vermogen kunnen opslaan.

Ik geloof hier was iemand die voor zichzelf een Tesla had gekocht en voor zijn vrouw een BMW i3. De teleurstelling van de i3 was dermate groot dat hij aan het overwegen was de auto terug te sturen naar BMW (weet niet of hij dit ook uiteindelijk heeft gedaan).
Tesla claim een afstand te halen van 500km. In de praktijk weten we dat dit eerder rond de 300km ligt(in de winter) en in de zomer zal dit alleen maar verbeteren deze range.
BMW i3 haalt beweerd 160km te halen, maar haalt nog geen 80km in winter weer.

Ik was hard het overwegen een BMW i3 voor de vriendin aan te schaffen, maar na het lezen van de ervaring (zeker tegenover de Tesla), wacht ik wel lekker af op de Model E. Ik heb momenteel meer vertrouwen in Tesla met electrische auto's dan met elke andere fabrikant.
Zelfs BWM gelooft niet in de i3. Kijk maar maar naar het design. Hij geen enkele uiterlijke kenmerken waaraan je een BMW vanaf buiten normaal herkend.
 
Leuk dat die man zegt 20 jaar nog 80% batterij lading over. Het valt en staat bij het management systeem dat de batterij doet onderhouden. (bv de falende batterij bij Renault in warme klimaten ivm afwezigheid van een koelsysteem).

De versie 1 van de Tesla batterij zat in de Roadster. Deze batterij heeft al aangetoond meer dan 250000km te kunnen rijden on nog zeker 80% over te houden.
In de nieuwe, verbeterde, versie bij de MS ga ik ervan uit dat we zeker 200000km kunnen rijden zonder echt problemen te krijgen met het vermogen van de batterijen.

Tevens wil je niet vergeten, over 15 jaar zijn er HEEL wat betere batterijen op de markt en zul je waarschijnlijk voor een 150kWu batterij 20000euro betalen.
Batterijen zullen lichter, kleiner worden en meer vermogen kunnen opslaan.

Ik geloof hier was iemand die voor zichzelf een Tesla had gekocht en voor zijn vrouw een BMW i3. De teleurstelling van de i3 was dermate groot dat hij aan het overwegen was de auto terug te sturen naar BMW (weet niet of hij dit ook uiteindelijk heeft gedaan).
Tesla claim een afstand te halen van 500km. In de praktijk weten we dat dit eerder rond de 300km ligt(in de winter) en in de zomer zal dit alleen maar verbeteren deze range.
BMW i3 haalt beweerd 160km te halen, maar haalt nog geen 80km in winter weer.

Ik was hard het overwegen een BMW i3 voor de vriendin aan te schaffen, maar na het lezen van de ervaring (zeker tegenover de Tesla), wacht ik wel lekker af op de Model E. Ik heb momenteel meer vertrouwen in Tesla met electrische auto's dan met elke andere fabrikant.
Zelfs BWM gelooft niet in de i3. Kijk maar maar naar het design. Hij geen enkele uiterlijke kenmerken waaraan je een BMW vanaf buiten normaal herkend.
Dat was ik, van die BMW i3. We hebben hem nog. Het lastige van de range voorspeller in de i3 dat hij zelflerend is en nogal conservatief staat. In de winter verlies je 20% minimaal, maar met die conservatieve zelflerende voorspelling verloor ze in het begin ruim 40%. In de praktijk bleek het wel iets beter te gaan. Maar bij de i3 moet je wel echt vooral in de zuinigste stand rijden, dus zonder airco, max 90kmh en acceleratiebegrenzer, als je (zoals zij vandaag) 140 km wilt afleggen. Ze haalt nu ongeveer 170/180 km in de zuinigste stand. In de winter 130.

Overigens hebben we met het opladen van de i3 al wel problemen. Hij laadt niet op 1-fase 32amp. Hij schakelt terug naar 16.
 
Na twee weken OV en bij collega's bedelen om een lift, ben ik vanochtend weer zelf in Tessie naar werk gereden. OvJ heeft mijn rijbewijs teruggegeven in afwachting van een zitting (die, naar ik begrijp, nog makkelijk een jaar of langer op zich kan laten wachten). Maar mijn Tesla Grin zit in ieder geval weer solide op mijn gezicht gebeiteld. :biggrin:

Absurd trouwens hoe blij je kan zijn met een "roze papiertje" dat al 25 jaar in je bezit was en wat je altijd totaal "for granted" nam.
 
Dat was ik, van die BMW i3. We hebben hem nog. Het lastige van de range voorspeller in de i3 dat hij zelflerend is en nogal conservatief staat. In de winter verlies je 20% minimaal, maar met die conservatieve zelflerende voorspelling verloor ze in het begin ruim 40%. In de praktijk bleek het wel iets beter te gaan. Maar bij de i3 moet je wel echt vooral in de zuinigste stand rijden, dus zonder airco, max 90kmh en acceleratiebegrenzer, als je (zoals zij vandaag) 140 km wilt afleggen. Ze haalt nu ongeveer 170/180 km in de zuinigste stand. In de winter 130.

Overigens hebben we met het opladen van de i3 al wel problemen. Hij laadt niet op 1-fase 32amp. Hij schakelt terug naar 16.
Hoe lang duurt het laden dan? Met name de hybrides zouden op 3-fasen moeten kunnen laden. Ze zijn sneller leeg dus zou het prettig zijn als ze ook op bijvoorbeeld 3x 32A zouden kunnen laden. Zijn ze met 1-2 uur weer vol aan een "gewoon" laadstation. Mijn broer, wonende in Stockholm, heeft ook een i3 besteld na een ritje in mijn Tesla. De Tesla was m nog te duur maar elektrisch rijden voelde geweldig.
 
Dat was ik, van die BMW i3. We hebben hem nog. Het lastige van de range voorspeller in de i3 dat hij zelflerend is en nogal conservatief staat. In de winter verlies je 20% minimaal, maar met die conservatieve zelflerende voorspelling verloor ze in het begin ruim 40%. In de praktijk bleek het wel iets beter te gaan. Maar bij de i3 moet je wel echt vooral in de zuinigste stand rijden, dus zonder airco, max 90kmh en acceleratiebegrenzer, als je (zoals zij vandaag) 140 km wilt afleggen. Ze haalt nu ongeveer 170/180 km in de zuinigste stand. In de winter 130.

Overigens hebben we met het opladen van de i3 al wel problemen. Hij laadt niet op 1-fase 32amp. Hij schakelt terug naar 16.


Is dit de i3 met range extender ? Had deze ook bekeken maar in Belgie valt hij dan terug in een minder fiscaal gunstig regime, daar de uitstoot van de wagen tussen de 0 en 60 ligt.
 
Hoe lang duurt het laden dan? Met name de hybrides zouden op 3-fasen moeten kunnen laden. Ze zijn sneller leeg dus zou het prettig zijn als ze ook op bijvoorbeeld 3x 32A zouden kunnen laden. Zijn ze met 1-2 uur weer vol aan een "gewoon" laadstation. Mijn broer, wonende in Stockholm, heeft ook een i3 besteld na een ritje in mijn Tesla. De Tesla was m nog te duur maar elektrisch rijden voelde geweldig.

Laden met de i3 op 32 amp zou redelijk snel moeten gaan (3,5 uur van leeg naar vol). Maar ik vind ook dat het sneller moet, als er een 22kw lader in had gezeten dan was je met ruim n uur weer vol.
 
Is dit de i3 met range extender ? Had deze ook bekeken maar in Belgie valt hij dan terug in een minder fiscaal gunstig regime, daar de uitstoot van de wagen tussen de 0 en 60 ligt.

Nee, zonder range extender. Volgens de BMW verkoper was dat voor pussies ;)

Mijn business partner heeft wel de rex. Zij klaagt vooral over de geringe laadintelligentie van de BMW. Je moet zelf goed nadenken wanneer je de generator aanzet, want met lege batterij en generator power zit je op de snelweg de vrachtwagens in de weg ;)
 
Nee, zonder range extender. Volgens de BMW verkoper was dat voor pussies ;)

Mijn business partner heeft wel de rex. Zij klaagt vooral over de geringe laadintelligentie van de BMW. Je moet zelf goed nadenken wanneer je de generator aanzet, want met lege batterij en generator power zit je op de snelweg de vrachtwagens in de weg ;)

Topproduct dus. Dat heeft zelfs Opel beter voor elkaar. i3 haalt 2016 niet, nieuw 'Audi A2' drama.
 
Ja kort maar krachtig, maar ik ben van mening dat je als ev bestuurder gewoon moet anticiperen en je verantwoording moet nemen,
Naarmate er meer ev s komen, zal het publiek er aan wennen. Overigens zijn de fietsers en wandelaars met oordopjes voor muziek, ook niet gebaat bij geluid!,
 
Last edited: