Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
mijns inziens loopt wel wel los met die range.

hoelang (cq hoever) kan je in de lage landen aan 160km/u over de snelweg ? tot de volgende vrachtwagen die inhaalt?
's nachts, ja akkoord, maar dan zijn er nog die trajectcontroles.

ik rij zowat 170km per dag, waarvan de helft op een vrij rustig snelweg (E34 tussen Zoersel en Eindhoven).
Mijn gemiddelde snelheid over een ganse week komt uit op 75 km/u.
 
Ik ben overigens niet van plan te cancellen hoor. Maar in het licht van deze "range anxiety" discussie: het is wel jammer dat we de echte snelladers bij de benzinestations niet kunnen gebruiken. Daar staan er inmiddels aardig wat van en ook op strategische punten.
Hopelijk komt die CHAdeMO adapter er toch nog!

Een idee om in geval van veel tegenwind of verkeerde inschattingen een 1000 nieuwe laadpunten in nederland erbij te krijgen en dan met de duo lader een 100km in een uur te laden is erg eenvoudig imo.
alle tesla owners in een app waar je in geval van nood kunt laden en onder het genot van een kop koffie wat kan bijpraten !
uitbreiding over de grens moet ook kunnen. Op bezoek bij frank in belgie en dan door naar pierre in franfrijk.
Nieuwe laadpalen zouden ook al worden uitgerold op 3x32A (22kW), dus dat schiet daar inderdaad lekker op!

mijns inziens loopt wel wel los met die range.

hoelang (cq hoever) kan je in de lage landen aan 160km/u over de snelweg ? tot de volgende vrachtwagen die inhaalt?
's nachts, ja akkoord, maar dan zijn er nog die trajectcontroles.

ik rij zowat 170km per dag, waarvan de helft op een vrij rustig snelweg (E34 tussen Zoersel en Eindhoven).
Mijn gemiddelde snelheid over een ganse week komt uit op 75 km/u.
Dat is ook helemaal waar. Je haalt nooit een gemiddelde van 150km/h afgezien van die ene keer dat je om 04:00 op zondag ochtend rijd.

Het loopt ook allemaal wel los. Iedereen gaat zijn S gewoon geweldig vinden.


Leuk weetje en rekensommetje trouwens. Als je een auto hebt met een tank van 70 liter en die tank je binnen 3 minuten vol, dan gaat er meer dan een MegaWatt aan energie door die tankslang:

70 liter * 10 kWh per liter = 700kWh aan energie

700 kWh = 70000 Wh

70000 Wh * 3600 seconde (1 uur) = 252000000 Joule

252000000 Joule / 180 seconde = 1400000 Joule per seconde

1400000 Joule / 1000 / 1000 = 1.4 MegaWatt

Er vloeit dan dus 1.4 MegaWatt aan energie je auto in. Dat is 1400kW! Denk daar maar eens over na als je de volgende keer staat te tanken.
 
Ik heb zojuist even de "Vehicle Energy Use Simulator" uit de App-Store gehaald. Met deze tool kun je het verbruik exact uitrekenen.

Zonder wind, bij 20 graden, 21 inch velgen, op zeeniveau en airco uit, kom ik bij 200 km/h uit op een verbruik van 86,2 kW. Dat zou betekenen dat je onder die omstandigheden dus ongeveer 188 km kunt rijden op 81kWh. Aanpassen van de temperatuur, wind en rolweerstand geeft inderdaad enorme verschillen.

@Hans: kijk eens naar deze tool. Voor 9 euro (en de prijs van een Mac als je die niet hebt) kun je eindeloos experimenteren met alle parameters die invloed hebben...

Let op, als jouw mac net zo ingesteld staat als mijn machine klopt er in eerste instantie niets van de uitkomsten. Je moet alle punten even veranderen in comma's.
 
Ik denk dat Hans het iets te negatief geschetst heeft, want ik gok op een overall verbruik van 200Wh/KM waar de Roadster op ongeveer 180Wh/KM zit.

81kWh / 200Wh = 405km

Realistisch gok ik nog steeds op 375km.
Je kan prima 130km/h rijden, maar dan zit je zo rond de 375km. Die 480km haal je echt alleen als je 90 rijd op een mooie windstille dag.
Je order cancellen vanwege natuurwetten is nogal apart, dan had je je iets beter moeten inlezen
Vanuit dat “inlezen” kwam ik ook op zo’n 350 a 400km. En ± 300 in de winter bij volgeladen auto.
Daarom schrok ik een beetje van die cijfers van Hans. Bij 130km/h minder dan 200km (en dat met slechts 1 persoon, en vrijwel lege kofferbak).

Kom op Tesla, bevestig nou die CHAdeMO adapter en vertel ons waar de komende 18 maanden superchargers gaan verschijnen (+ dat die 120 kwh zijn :cool:)
 
Wacht even, was er aan de EU reserveringhouders een hele tijd geleden al geen CHAdeMO adapter beloofd door Tesla?

dus zoals het er nu staat, zijn al die snellaadpalen in Nederland niet te gebruiken voor onze Model S?

Neen ! Jeroens heeft dit nog gepost in zijn vragen / officiele Tesla antwoorden op het forum :

Q: Is the CHaDeMo plug or adaptor a definite yet (Elon mentioned this in Geneva and Oslo)
A: No.
 
Vanuit dat “inlezen” kwam ik ook op zo’n 350 a 400km. En ± 300 in de winter bij volgeladen auto.
Daarom schrok ik een beetje van die cijfers van Hans. Bij 130km/h minder dan 200km (en dat met slechts 1 persoon, en vrijwel lege kofferbak).

Kom op Tesla, bevestig nou die CHAdeMO adapter en vertel ons waar de komende 18 maanden superchargers gaan verschijnen (+ dat die 120 kwh zijn :cool:)



Laat ik voorop stellen dat ik reageerde op de vraag hoe ver je met een Tesla kunt rijden bij 160 km/h constant. Dat is natuurlijk een theoretisch verhaal.
Er zullen maar weinig mensen die langere tijd met een dergelijke snelheid in Nederland of Belgie gaan rijden. Het kan vaak niet en het mag niet.
Als je je keurig houdt aan de max snelheden 80/100/120/130 en wellicht af en toe wat sneller gaat zal je inderdaad afstanden tussen de 300 en 400 km kunnen afleggen op een volle accu.

Hou er echter rekening mee dat de actieradius kan afnemen bij

- sterke tegenwind ( ga dan wat langzamer rijden als het kritisch wordt)
- lage temperaturen (meer luchtweerstand door hogere luchtdichtheid en mogelijk energie voor het verwarmen van de accu om de capaciteit op peil te houden )
- gebruik van de kachel ( in mindere mate de A/C) . Zelf zet ik boven de 10 graden buitentemperatuur de kachel nooit aan, is ook niet nodig.

Inderdaad zou een CHAdeMO adapter bijdragen tot het verminderen van de bereikbibbers.
Er staan al flink wat CHAdeMO laders op goed bereikbare plekken langs de snelwegen in Nederland.
Een half uur bij de CHAdeMO lader is goed voor ca. 100 kilometers.
Ik heb ze met de Nissan Leaf vaak gebruikt om als het kritisch werd net dat kleine beetje bij te laden om weer thuis te komen.
Meestal was 10 of 15 minuten al genoeg.

Schermafbeelding 2013-05-26 om 1.31.07 PM.png
 
Hoe naar de wintersport?

Hmmm, ik sta op het punt om een een mooie ouderwetse ICE 4WD in Keulen te huren voor de wintersport(kerst 2013). Het idee is om met het gezin 5 personen+bagage naar Keulen te rijden, voor mij zo'n 275km, daar de bagage over te laden en door naar Oostenrijk te rijden. 275km moest makkelijk lukken dacht ik, maar door bovenstaande berichten begin ik te twijfelen of we dat überhaupt gaan halen?
 
Hoezo? Ik zou juist het tegenovergestelde beweren. Niet voor niets dat juist de performance van de MS veel mensen enthousiast maakt. Perfecte combi: groen, stil, comfortabel en snel. Kijk maar naar de reviews: dat laatste aspect wordt het meeste genoemd.


Helemaal mee eens, de prestaties gecombineerd met het duurzame karakter zal inderdaad veel mensen aanzetten tot het kopen van een Tesla.
Maar als het publiek vervolgens ziet dat de Tesla rijders met een bloedgang voorbij komen zullen de duurzame intenties ter discussie worden gesteld.
Dan krijg je weer die verhalen dat elektrische auto's veel meer vervuilen omdat ze op stroom uit de kolen centrale rijden.

Elsevier.nl - VVD tegen kabinetsplan voor elektrische auto's


- - - Updated - - -

Hmmm, ik sta op het punt om een een mooie ouderwetse ICE 4WD in Keulen te huren voor de wintersport(kerst 2013). Het idee is om met het gezin 5 personen+bagage naar Keulen te rijden, voor mij zo'n 275km, daar de bagage over te laden en door naar Oostenrijk te rijden. 275km moest makkelijk lukken dacht ik, maar door bovenstaande berichten begin ik te twijfelen of we dat überhaupt gaan halen?


Appeltje, eitje. Zolang je maar niet te hard rijdt.

19 inch winterbanden hebben onder de 7 graden minder rolweerstand dan de zomerbanden.
Tabel onder bij 0 graden Celsius, kachel op 18 graden, en dan heb ik 2 -3 Beaufort tegenwind genomen.
Als je voor de wind hebt of zijwind dan kom je dus verder dan in de tabel is aangegeven.
Voor de zekerheid vooraf kijken waar je langs de route eventueel kunt bijladen met een kop koffie.
Ik zou gewoon met 110 km/u vertrekken (waarschijnlijk 120 op de teller).
Kom je er onderweg achter dat je het net niet gaat halen dan ga je iets langzamer rijden.
En als je het makkelijk gaat halen dan ga je wat sneller rijden.
Misschien even wennen maar het komt bijna altijd goed.



Schermafbeelding 2013-05-26 om 2.02.50 PM.png


- - - Updated - - -

nee niet 120 maar waarschijnlijk 115 op de teller.
 
Helemaal mee eens, de prestaties gecombineerd met het duurzame karakter zal inderdaad veel mensen aanzetten tot het kopen van een Tesla.
Maar als het publiek vervolgens ziet dat de Tesla rijders met een bloedgang voorbij komen zullen de duurzame intenties ter discussie worden gesteld.
Dan krijg je weer die verhalen dat elektrische auto's veel meer vervuilen omdat ze op stroom uit de kolen centrale rijden.

zoals eerder gesteld : ik maak mij geen zorgen.
er rijden intussen +/-10.000 M-S rond in de VS.
Indien er een probleem zou zijn met range, hadden we daar al lang van gehoord.

Er is ergens een post met gemiddelde verbruiken (ik vind deze niet zo direct terug), maar wat ik onthouden had : ze zitten daar op 350 Wh/mi., dat is 220 Wh/km.
Laat ons uitgaan van 85% standaard charge, dan halen we toch -in real life- 310km.
 
[QUOTE Appeltje, eitje. Zolang je maar niet te hard rijdt.

19 inch winterbanden hebben onder de 7 graden minder rolweerstand dan de zomerbanden.
Tabel onder bij 0 graden Celsius, kachel op 18 graden, en dan heb ik 2 -3 Beaufort tegenwind genomen.
Als je voor de wind hebt of zijwind dan kom je dus verder dan in de tabel is aangegeven.
Voor de zekerheid vooraf kijken waar je langs de route eventueel kunt bijladen met een kop koffie.
Ik zou gewoon met 110 km/u vertrekken (waarschijnlijk 120 op de teller).
Kom je er onderweg achter dat je het net niet gaat halen dan ga je iets langzamer rijden.
En als je het makkelijk gaat halen dan ga je wat sneller rijden.
Misschien even wennen maar het komt bijna altijd goed.
- - - Updated - - -
nee niet 120 maar waarschijnlijk 115 op de teller.[/QUOTE]

Hans, dank voor je reactie. Hoe maak je deze berekening? Heb jij een mooi spreadsheet gebouwd waarmee we vooraf onze range realistisch in kunnen schatten? Of kunnen we dit ergens downloaden? Ik zou zelf ook graag met zo'n programmaatje stoeien.
 
Ik ga mijn rijstijl niet aanpassen voor mijn dagelijkse ritjes hoor, die zijn nooit meer dan 100-150 km. Als ik langere afstanden moet rij ik rustiger. Overigens trek ik me van die discussie over de milieu voordelen van de EV niet zoveel aan. Je hebt believers en haters. Ik ga mijn best niet doen om de haters op milieugronden te overtuigen, dat doe ik makkelijker met de rijkwaliteit van de auto :)
 
Ik ga mijn rijstijl niet aanpassen voor mijn dagelijkse ritjes hoor, die zijn nooit meer dan 100-150 km. Als ik langere afstanden moet rij ik rustiger. Overigens trek ik me van die discussie over de milieu voordelen van de EV niet zoveel aan. Je hebt believers en haters. Ik ga mijn best niet doen om de haters op milieugronden te overtuigen, dat doe ik makkelijker met de rijkwaliteit van de auto :)
Ik ben hier toch niet de enige die zonnepanelen gaat plaatsen?
35 stuks, goed voor zeker 25.000 km/jaar. Ik rij er 15, dus de rest vermindert nog eens m'n electraverbruik van het net.
Schoon toch.
 
Tsja, de berichten over die CHaDeMo stekker zijn onduidelijk. Het zou wel top zijn, zie vooral de goede verdeling van deze opladers door het land. @Widodh: heb jij niet een keer gezegd dat het gebruik van ChaDeMo in een MS niet met een adapter op te lossen is? Het is toch een heel ander laadsysteem?

Update: ik heb net even wat gegoogled; Tesla heeft bevestigt dat de Japanse MS'en ChaDeMo kunnen gebruiken. Ik heb nog geen bevestiging daarvan voor de Europese S'en kunnen vinden, slechts geruchten.
 
Last edited:
Ik ben hier toch niet de enige die zonnepanelen gaat plaatsen?
35 stuks, goed voor zeker 25.000 km/jaar. Ik rij er 15, dus de rest vermindert nog eens m'n electraverbruik van het net.
Schoon toch.

onze zonnepanelen (39 stuks) liggen er eind deze maand 2 jaar.
Ze leveren 9200 kwh
Ik heb nu momenteel een 2000kwh over per jaar op mijn huishoudelijk verbruik (tot de S er is gebruik ik het op door electrisch bij te verwarmen):wink:
met mijn 12000km per jaar zal ik net niet genoeg hebben aan mijn electriciteitsoverschot.
zonnepanelen.jpg
[
 
Last edited:
Ik ga mijn rijstijl niet aanpassen voor mijn dagelijkse ritjes hoor, die zijn nooit meer dan 100-150 km. Als ik langere afstanden moet rij ik rustiger. Overigens trek ik me van die discussie over de milieu voordelen van de EV niet zoveel aan. Je hebt believers en haters. Ik ga mijn best niet doen om de haters op milieugronden te overtuigen, dat doe ik makkelijker met de rijkwaliteit van de auto :)

+1.

- - - Updated - - -

ik heb nu momenteel een 2 megawatt over per jaar op mijn huishoudelijk verbruik (tot de S er is gebruik ik het op door electrisch bij te verwarmen):wink:
met mijn 12000km per jaar zal ik net niet genoeg hebben aan mijn electriciteitsoverschot.
[

Frank, er zal een typfout in de post zitten.. 2 megawatt kan niet. moet iets zijn van xxxx kWh.
Kan je even nakijken ? (ik ben ook nog geinteresseerd in zonnepanelen - als de kost van de M-S geteerd is.)
 
Ik ben hier toch niet de enige die zonnepanelen gaat plaatsen?
35 stuks, goed voor zeker 25.000 km/jaar. Ik rij er 15, dus de rest vermindert nog eens m'n electraverbruik van het net.
Schoon toch.

Helaas mijn dak van mijn huis aan de verkeerde kant van de zon, maar wel 8 panelen op mijn garage besteld, zal niet genoeg zijn, maar alle beetjes helpen.

- - - Updated - - -

Ik ga mijn rijstijl niet aanpassen voor mijn dagelijkse ritjes hoor, die zijn nooit meer dan 100-150 km. Als ik langere afstanden moet rij ik rustiger. Overigens trek ik me van die discussie over de milieu voordelen van de EV niet zoveel aan. Je hebt believers en haters. Ik ga mijn best niet doen om de haters op milieugronden te overtuigen, dat doe ik makkelijker met de rijkwaliteit van de auto :)

Vergeet iedereen even voor het gemak dat ook een ICE heel veel meer verbruikt als je gaat scheuren. Mijn huidige auto (ford scorpio) loopt het mooist op 110/120 km/h, daarboven gaat het hard. Op een tank scheelt het zomaar 80 km wat ik minder kan rijden als ik 140 rij.