Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Tot thanx! Ik denk zelf dat als Tesla de 'betaalbare' 3 serie sized EV a ±35k op de markt brengt dat dan pas echt een grote slag gemaakt gaat worden...

Dit verwacht ik ook inderdaad! En vooral als ze dan nog steeds de enigen fabrikant zijn met een hoog accseradius!

Ps: ik zie steeds meer mensen over de Tesla aandelen praten/discussiëren. Zelf ben ik ook enthousiast over : "Solarcity".
Elon musk is voorzitter in dit bedrijf! Het bied zonnepanelen aan. Maakt laadpalen, En werkt ook samen met Tesla
 
Misschien moet er een apart topic komen voor TSLA (en SCTY). Hoe werkt dat eigenlijk ?

Wat de beurskoers betreft, ik heb gekocht op 35, 54 en 70; maar nu begint het wel te jeuken om te verkopen. De huidige waarde van Tesla is volledig buiten proportie.

Daar ben ik het mee eens, maar de beurs kijkt niet altijd naar fundamentals, dikwijls -meestal- speelt het sentiment de hoofdrol. 'The trend is your friend.'
(ik geloofde bvb helemaal niet in LHSP, en in de long run heb ik gelijk gekregen. Maar intussen hadden vele van mijn vrienden veel geld verdient aan LHSP. En daar zat ik dan 'met mijn groot gelijk', maar zonder centen.:crying:)

Ik blijf voorlopig met TSLA zitten, maar volg de koers wel van nabij. Volgens mij gaat het nog even naar boven gaan, om dan terug te vallen.

- - - Updated - - -

Ps: ik zie steeds meer mensen over de Tesla aandelen praten/discussiëren. Zelf ben ik ook enthousiast over : "Solarcity".
Elon musk is voorzitter in dit bedrijf! Het bied zonnepanelen aan. Maakt laadpalen, En werkt ook samen met Tesla

de kwartaalcijfers van SCTY waren niet zo goed, maar de deal met GS heeft de koers vleugels gegeven. Ik heb even meegesurft, maar ben intussen uitgestapt (geluk gehad, net op een hoogtepunt)

Het helpt allemaal om die natte droom te betalen :wink: Een S .

- - - Updated - - -

Een stukje terug in dit topic:

Belgium and the Netherlands (Dutch) - Page 139

Kort samengevat, indien de lichtsterkte lager is dan 2000 lumen, dan zijn koplampsproeiers niet noodzakelijk.

weeral iets bijgeleerd... de vraag wordt nu : geldt dit enkel voor NL , of voor de ganse EU ?
bij mijn weten is het in B nog steeds verplicht om sproeiers en hoogteregeling te hebben (recent nog een ICE gekocht voor m'n vrouw) - maar ik ben geen specialist. Misschien heeft de verkoper mij weeral wat wijsgemaakt.

(voor constructeurs als Tesla zijn al die verschillende regelgevingen per land toch een ramp. Alhoewel, in de VS zijn er ook aardig wat verschillen van staat tot staat. zie de problemen rnet dealership)


TSLA: Summary for Tesla Motors, Inc.- Yahoo! Finance
 
Last edited:
Elektrofielen,

Vandaag een stuk in de Telegraaf, ze hebben twee dagen proefgereden in een S. Niet erg interessant (we kennen de Oh's en Ah's) maar interessant is wel het kilometrage dat zij FEITELIJK haalden met de S. Wanneer ze rustig reden en zich aan de Nederlandse snelweglimieten hielden persten ze 327 Km uit de Model S.

Zoiets verwachtte ik eerlijk gezegd al had ik gehoopt dat het meer naar de 400 Km zou gaan.

Wat vinden jullie hier van? Gaat jullie dat in de praktijk problemen opleveren?
 
Elektrofielen,

Vandaag een stuk in de Telegraaf, ze hebben twee dagen proefgereden in een S. Niet erg interessant (we kennen de Oh's en Ah's) maar interessant is wel het kilometrage dat zij FEITELIJK haalden met de S. Wanneer ze rustig reden en zich aan de Nederlandse snelweglimieten hielden persten ze 327 Km uit de Model S.

Zoiets verwachtte ik eerlijk gezegd al had ik gehoopt dat het meer naar de 400 Km zou gaan.

Wat vinden jullie hier van? Gaat jullie dat in de praktijk problemen opleveren?

Zouden ze zo slim geweest zijn om met een Range Charge te beginnen?

Edit: Tweet gestuurd naar de auteur. Zie overigens ook dat de auto 21 inch velgen heeft, 19 inch scheelt ook weer wat km's
In een donker bruin verleden dacht Tesla er ook nog aan om (lelijke) range velgen aan te bieden, maar daar heb ik nooit meer iets over gehoord/gelezen.
 
Last edited:
Elektrofielen,

Vandaag een stuk in de Telegraaf, ze hebben twee dagen proefgereden in een S. Niet erg interessant (we kennen de Oh's en Ah's) maar interessant is wel het kilometrage dat zij FEITELIJK haalden met de S. Wanneer ze rustig reden en zich aan de Nederlandse snelweglimieten hielden persten ze 327 Km uit de Model S.

Zoiets verwachtte ik eerlijk gezegd al had ik gehoopt dat het meer naar de 400 Km zou gaan.

Wat vinden jullie hier van? Gaat jullie dat in de praktijk problemen opleveren?
Ik had dit ook wel verwacht, maar dan wel met een assertieve rijstijl. Zelf rij ik meestal zo'n 10-15 km boven de snelheidslimiet op de snelweg, verder redelijk normaal op de andere wegen, maar zeker wel met sprintjes bij een stoplicht. Als het daarmee onder de 300 komt vind ik dat jammer, maar een dealbreaker niet. In de praktijk rij ik niet vaak 300km aan een stuk.
 
Ik denk dat het heel erg veel uitmaakt waar je je aan de limiet houdt. Als je in de randstad rijdt is dat 100, terwijl er op andere snelwegen 130 gereden mag worden. Het verschil tussen die twee in range is enorm. Als je steeds 130 rijdt, lijkt me deze score nog positief. Als je de hele tijd 100 gereden hebt, dan valt het me tegen. Met mijn Ampera haal ik toch vrij gemakkelijk 20kWh per 100km bij gemixed gebruik. Bij heel rustig rijden heb ik ook wel 12kWh per 100km gereden. Bij die rijstijl zou je dus met de Model S 700km op de accu halen, maar ik weet niet of ik me zo lang in kan houden....
 
Praktijkverbruik v/d Tesla Model S in de VS is 300-400 Wh/mile, omgerekend 19 - 25 kWh / 100 km. ( 4 tot 5 km op 1 kWh )

Beschikbare capaciteit range charge is ca. 81 kWh goed voor 324 - 405 km
In standard charge ca. 70 kWh, goed voor 280 - 350 km.
Ik heb zelf altijd al 350 ~ 375km aan realistisch bereik aan gehouden. Alles ligt aan de snelheid. Rijd je dus vooral veel randstad waar het 100km/h is, dan ga je met gemak over de 400km.

Ik woon in Zeeland waar de A58 130km/h is, dat vreet natuurlijk range.

Opzich is zo'n 200Wh/KM realistisch. Van de 85kWh is in range mode 80kWh ook bruikbaar. Dan kom je dus op ongeveer 375km uit.

Met de Roadster haal ik met 120km/h een verbruik van 180Wh/KM.

Voor het rekenen, zie ook: Alles over laadtijden, bereik en accus - Groen7
 
Daar ben ik het mee eens, maar de beurs kijkt niet altijd naar fundamentals, dikwijls -meestal- speelt het sentiment de hoofdrol. 'The trend is your friend.'
(ik geloofde bvb helemaal niet in LHSP, en in de long run heb ik gelijk gekregen. Maar intussen hadden vele van mijn vrienden veel geld verdient aan LHSP. En daar zat ik dan 'met mijn groot gelijk', maar zonder centen.:crying:)

Ik blijf voorlopig met TSLA zitten, maar volg de koers wel van nabij. Volgens mij gaat het nog even naar boven gaan, om dan terug te vallen.

- - - Updated - - -



de kwartaalcijfers van SCTY waren niet zo goed, maar de deal met GS heeft de koers vleugels gegeven. Ik heb even meegesurft, maar ben intussen uitgestapt (geluk gehad, net op een hoogtepunt)

Het helpt allemaal om die natte droom te betalen :wink: Een S .

- - - Updated - - -

Heb ik met SCTY ook gedaan (heb nog 10% van mijn positie overgehouden voor de fun).
Blijkt dat ik dus niet alleen was :wink:
 
Ik had dit ook wel verwacht, maar dan wel met een assertieve rijstijl. Zelf rij ik meestal zo'n 10-15 km boven de snelheidslimiet op de snelweg, verder redelijk normaal op de andere wegen, maar zeker wel met sprintjes bij een stoplicht. Als het daarmee onder de 300 komt vind ik dat jammer, maar een dealbreaker niet. In de praktijk rij ik niet vaak 300km aan een stuk.

Daar ligt een beetje mijn probleem, het soortelijk gewicht van mijn rechtervoet is een stuk hoger dat de Nederlandse snelheidsgeboden. Ik moet er niet aan denken met 100/120 in een treintje met economycars mee te moeten sukkelen... Dan wordt een retourtje Maastricht dat ik regelmatig maak wel een bezoeking!
 
aankondiging over supercharging is verschoven naar volgende week. deze week (woensdag) is de lening incl.intresten volledig terugbetaald aan de overheid
Dat was al 2 weken geleden volgens mij...

- - - Updated - - -

In het NRC ook al een artikel over Tesla vandaag.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    290 KB · Views: 252
Zouden ze zo slim geweest zijn om met een Range Charge te beginnen?

Edit: Tweet gestuurd naar de auteur. Zie overigens ook dat de auto 21 inch velgen heeft, 19 inch scheelt ook weer wat km's
In een donker bruin verleden dacht Tesla er ook nog aan om (lelijke) range velgen aan te bieden, maar daar heb ik nooit meer iets over gehoord/gelezen.



Inderdaad kan je 20 tot 25 km verder op een acculading rijden met de 19 inch banden, zie mijn tabel op Range depending on tyre choice
 
Ik ben nog steeds een beetje aan het puzzelen met de load index van de 21 en 19 inch banden.

Soortgelijke IEC auto's zoals Panamera S, Rapide, M5, XJ 5.0 en Audi A7 Sportback 4.0 hebben alle banden met load index 100 tot 107.
Bij de Tesla model S, die 200 tot 400 kg meer weegt dan bovenvermelde auto's zou je dan een hogere load index verwachten.
Echter het tegengestelde is waar: de 21 inch banden hebben een veel lagere load index van 96, de 19 inch banden hebben een index van 98.

Heeft iemand hier een verklaring voor ?
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2013-05-25 om 2.42.51 PM.png
    Schermafbeelding 2013-05-25 om 2.42.51 PM.png
    91.6 KB · Views: 335