Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Tsja, de berichten over die CHaDeMo stekker zijn onduidelijk. Het zou wel top zijn, zie vooral de goede verdeling van deze opladers door het land. @Widodh: heb jij niet een keer gezegd dat het gebruik van ChaDeMo in een MS niet met een adapter op te lossen is? Het is toch een heel ander laadsysteem?
CHAdeMO is elektrisch gezien heel anders dan de SuperChargers van Tesla.

Dus ALS er al een adapter komt, dan gaat het geen klein ding zijn. Ik heb nog steeds grote twijfels bij die adapter. Ik zie eerder op termijn snelladers komen die een CHAdeMO stekker hebben en een SAE DC stekker: ABB Electric Vehicle Charging Infrastructure


Voor die laatste is veel makkelijker een adapter te maken, wellicht is enkel een fysieke verbinding al voldoende.

Vergeet iedereen even voor het gemak dat ook een ICE heel veel meer verbruikt als je gaat scheuren. Mijn huidige auto (ford scorpio) loopt het mooist op 110/120 km/h, daarboven gaat het hard. Op een tank scheelt het zomaar 80 km wat ik minder kan rijden als ik 140 rij.
+1 :)

Mijn Auris hybride komt bij 160km/h (1:10) nog maar de helft van wat hij bij 100km/h (1:22) kan halen.
 
Je kunt m ook met windenergie opladen :)

image.jpg
 
ik kan het artikel niet lezen - maar de titels lijken niet echt positief.
Nu wel denk ik.
Net de NRC maar digitaal aangeschaft, om uiteraard niets (voor mij) nieuws te lezen.
Maar als er iets over Tesla te lezen valt, wil ik dat.
En je moet als Tesla ambassadeur toch gewoon weten wat er over in de krant staat.
Krijg van de week nog de telegraaf van iemand.

IMG_0044.PNG

IMG_0046.PNG

IMG_0047.PNG
 
Last edited:
het staat op pagina 6-7. En dat is nog maar de eerste fout van het artikel....

- - - Updated - - -

Mijn Auris hybride komt bij 160km/h (1:10) nog maar de helft van wat hij bij 100km/h (1:22) kan halen.
Vandaag met onze Skoda Superb (3.6 V6) naar Venlo gereden met bovengemiddelde snelheid. Range toen ik vertrok: 300. range toen ik aankwam: 100. Totaal afgelegde afstand 124 kilometer. 76 km verlies. Het lijkt wel een Tesla Model S :)
 
Heb je voor ons dan ook pagina 6 en 7?
Vanzelfsprekend. Was nog ff bezig te zien of de voorpagina hier scherp genoeg te voorschijn kwam.
Even terug klikken naar Page 295 dus.

Edit:
Voor wie in het buitenland zit zonder wifi: terug naar Page295 betekent waarschijnlijk direct een nieuwe internetbundel aanschaffen (dat had ik een paar weken geleden 3x toen hier een paar keer mooie foto's gepost waren)

- - - Updated - - -

het staat op pagina 6-7. En dat is nog maar de eerste fout van het artikel....:)
Kijk, dan kan ik toch nog wat nieuws te weet komen.
(die "brabantse lobby" en cijfers (direct weer vergeten) waren voor mij overigens wel onbekend, en het rijkeluispeeltje past beter bij de roadster (en milieuvriendelijke ondernemers)
.Vertel...........
 
Last edited:
Martijn S; said:
Kijk, dan kan ik toch nog wat nieuws te weet komen.
(die "brabantse lobby" en cijfers (direct weer vergeten) waren voor mij overigens wel onbekend, en het rijkeluispeeltje past beter bij de roadster (en milieuvriendelijke ondernemers)
.Vertel...........
In het artikel wordt beweerd dat de auto via satelliet diensten contact houdt met onderhoudsdiensten. Ook staat er dat er 9 superchargers zijn, het zijn er 8. Daarna staat er dat niet bekend is waar ze in Europa komen, terwijl al bekend is dat er 1 in Stockholm [edit: geen in Stockholm, sorry] komt en een aantal in Noorwegen. De directeur van een automotive center van Stanford zegt dat consumenten een paar duizend kilometer willen rijden zonder zorgen over de accu (bron...?) een andere hoogleraar twijfelt aan de strategie van Tesla, want alleen gericht op de nichemarkt van rijke lui die hem als 3e auto gebruiken. Sorry? Dat blijkt A. niet uit de huidige gebruikersgroep die allemaal beweren hun ICE niet meer te rijden en B. de strategie is via een wat duurdere auto de technologie te perfectioneren voor een auto van het formaat en prijsniveau Golf. De journalist had wel eens wat research mogen doen.


Misschien leg ik op teveel slakken zout, maar het valt me wel vaker op dat, zodra je zelf iets weet van een onderwerp, een artikel over dat onderwerp meestal fouten bevat. Als je dat weet, lees je het nieuws over onderwerpen waar je niks van weet ook opeens anders.... Welke delen zijn waar? Welke delen zijn verzonnen?
 
Last edited:
De journalist had wel eens wat research mogen doen.
Misschien leg ik op teveel slakken zout,
Nu je het zo zegt: klopt, het meeste dacht ik ook terwijl ik het las.
Die gezoute slakken van je vallen reuze mee, je meeste punten zijn niet minor.
1 korreltje zout van mij: het zijn wel 9 locaties met superchargers.
Aan de oostkust staan er weerszijde van de highway chargeren, die tellen als 2.
Op de Tesla-site zijn die in het plaatje als 1 weergegeven, en dan kom je op 8.
En dan nog iets: is het officieel bekend dat de eerste SC's in Noorwegen komen? Het is gezegd en ligt voor de hand, maar zei Elon recentelijk ook niet iets over CHAdeMO? waarvan we nog steeds op bevestiging wachten
 
Nu je het zo zegt: klopt, het meeste dacht ik ook terwijl ik het las.
Die gezoute slakken van je vallen reuze mee, je meeste punten zijn niet minor.
1 korreltje zout van mij: het zijn wel 9 locaties met superchargers.
Aan de oostkust staan er weerszijde van de highway chargeren, die tellen als 2.
Op de Tesla-site zijn die in het plaatje als 1 weergegeven, en dan kom je op 8.
En dan nog iets: is het officieel bekend dat de eerste SC's in Noorwegen komen? Het is gezegd en ligt voor de hand, maar zei Elon recentelijk ook niet iets over CHAdeMO? waarvan we nog steeds op bevestiging wachten
Ach ja, ik telde de stippen op de kaart, dat zijn er acht :) Chademo is er niet, Tesla wil er ook niets officieels over bevestigen of ontkennen. Good old Widoh schreef al dat het technisch gezien een kunstje zou zijn als er een 'simpele' adapter zou komen. Dat zal de reden zijn dat hij er nog niet is, schat ik zo in. Elon heeft in Oslo beweerd dat er in 2013 SC's in Noorwegen komen. Het ligt voor de hand dat de route Oslo/Bergen/ Trondheim gecoverd zal worden.
 
Ik weet het niet hoor... Als CHAdeMO niet ondersteund worden dan ga ik toch wel heel erg veel zorgen maken over de range. Het is niet zo dat de auto weinig kost, ik wil wel wat waar voor dit geld.

Mensen die al hun hoop vestigen op een superchargers, hoeveel heb je daar nou precies aan? Denken jullie werkelijk dat er in Nederland net zo'n goed supercharger netwerk komt als dat er nu een CHAdeMO netwerk is?

Ik zal voordat ik het restant van de 100k betaal zekerheid willen over de CHAdeMO. Geen CHAdeMO = voor mij geen Tesla Model S. Dan verlies ik mijn 4k maar.

Ik dacht altijd dat ik gerust kon rond rijden in Nederland met het huidige netwerk van snelladers. Maar als ik nu zie dat ik: 1. minder bereik heb dan gedacht en 2. niet kan oppladen bij die vele snellaad stations die er al zijn in NL dan is een Tesla Model S voor iemand als ik die regelmatig 600km op 1 dag rijdt (van het noorden naar het zuiden en weer terug) niet meer zo nuttig.

Nu is punt 1 niet zo belangrijk als CHAdeMO gewoon ondersteund zal worden.

Ugh :-(
 
Ford scorpio? Daar betaal je ook geen wegenbelasting meer voor lijkt me ;)

Helaas, hij is 18 jaar oud, maar voor 20 euro bijtelling per maand hoor je mij ook niet mopperen. Net als anderen heb ik mijn goed auto verkocht voor een goede prijs en een tijdelijke oude auto totdat de Tesla komt. Ik heb het overigens wel getroffen een auto met 72.000 km op de teller en dan 18 jaar oud. En nee niet terug gedraaid maar aantoonbaar onderhoudshistorie. Ach, soms moet je geluk hebben.
 
Ik weet het niet hoor... Als CHAdeMO niet ondersteund worden dan ga ik toch wel heel erg veel zorgen maken over de range. Het is niet zo dat de auto weinig kost, ik wil wel wat waar voor dit geld.

Mensen die al hun hoop vestigen op een superchargers, hoeveel heb je daar nou precies aan? Denken jullie werkelijk dat er in Nederland net zo'n goed supercharger netwerk komt als dat er nu een CHAdeMO netwerk is?

Ik zal voordat ik het restant van de 100k betaal zekerheid willen over de CHAdeMO. Geen CHAdeMO = voor mij geen Tesla Model S. Dan verlies ik mijn 4k maar.

Ik dacht altijd dat ik gerust kon rond rijden in Nederland met het huidige netwerk van snelladers. Maar als ik nu zie dat ik: 1. minder bereik heb dan gedacht en 2. niet kan oppladen bij die vele snellaad stations die er al zijn in NL dan is een Tesla Model S voor iemand als ik die regelmatig 600km op 1 dag rijdt (van het noorden naar het zuiden en weer terug) niet meer zo nuttig.

Nu is punt 1 niet zo belangrijk als CHAdeMO gewoon ondersteund zal worden.

Ugh :-(

ResB,Vanuit Lelystad naar Maastricht is 238 km, ik neem aan dat je niet na een half uur weer terug rijdt.
Dan kun je daar toch opladen en zonder range anxiety terug rijden?
Het lijkt me ook zeer waarschijnlijk dat er ergens op de A2 een Supercharger gaat komen.
Dus ik zie het probleem niet...
 
Ik weet het niet hoor... Als CHAdeMO niet ondersteund worden dan ga ik toch wel heel erg veel zorgen maken over de range. Het is niet zo dat de auto weinig kost, ik wil wel wat waar voor dit geld.

Mensen die al hun hoop vestigen op een superchargers, hoeveel heb je daar nou precies aan? Denken jullie werkelijk dat er in Nederland net zo'n goed supercharger netwerk komt als dat er nu een CHAdeMO netwerk is?

Ik zal voordat ik het restant van de 100k betaal zekerheid willen over de CHAdeMO. Geen CHAdeMO = voor mij geen Tesla Model S. Dan verlies ik mijn 4k maar.

Ik dacht altijd dat ik gerust kon rond rijden in Nederland met het huidige netwerk van snelladers. Maar als ik nu zie dat ik: 1. minder bereik heb dan gedacht en 2. niet kan oppladen bij die vele snellaad stations die er al zijn in NL dan is een Tesla Model S voor iemand als ik die regelmatig 600km op 1 dag rijdt (van het noorden naar het zuiden en weer terug) niet meer zo nuttig.

Nu is punt 1 niet zo belangrijk als CHAdeMO gewoon ondersteund zal worden.

Ugh :-(
Natuurwetten :)

CHAdeMO is ook een ramp wat alleen maar door Nissan gepushed is, eigenlijk hadden die snelladers er gewoon met twee stekkers moeten staan, dan was de boel een stuk makkelijker.

Verder, als jij in Maastricht 3 uur aan een 3-fase 16A laadpaal staat heb je al weer 30kWh er bij in je accu. Naar Maastricht en terug is geen enkel probleem. Ik woon zelf in Zeeland, ik moet pas ver rijden om ergens te komen.
 
CHAdeMO is elektrisch gezien heel anders dan de SuperChargers van Tesla.

Dus ALS er al een adapter komt, dan gaat het geen klein ding zijn. Ik heb nog steeds grote twijfels bij die adapter.

@Widodh: Als de Japanse MS'en wel geschikt zijn voor ChaDeMo, zoals Tesla beweerd, dan zijn ze klaar voor het laadsysteem. Als ze klaar zijn voor de wijze van laden dan is het toch allen nog maar een kwestie van de juiste stekker?
 
@Widodh: Als de Japanse MS'en wel geschikt zijn voor ChaDeMo, zoals Tesla beweerd, dan zijn ze klaar voor het laadsysteem. Als ze klaar zijn voor de wijze van laden dan is het toch allen nog maar een kwestie van de juiste stekker?
In principe wel de juiste stekker ja. Alleen twijfel ik er aan of de technische eisen in Europa die adapter toe staan.

Zo heeft Tesla er een mooi verhaal van gemaakt, maar hun eigen Tesla stekker werd in Europa niet goed gekeurd en daarom zijn ze voor Type 2 gegaan op de S. Mooie bijkomstigheid was de 3-fase laden :)

We hebben best strenge eisen rondom veiligheid hier. Dat moet ook wel, want uit zo'n snellader komt 50kW en daar wil je geen fouten mee maken.

Het probleem zal denk ik het gewicht van een adapter zijn, die moet aan de laadpoort hangen en dan de CHAdeMO stekker er nog aan. Op de grond leggen met een verlengkabel is geen optie, want dat doe je NIET met 500V gelijkspanning bij 100A. Als daar water bij komt en jij staat in die plas, dan is het einde Wiebe.

Zoiets als de J1772 adapter voor de Roadster: Shop Tesla Gear Roadster J1772 Mobile Connector

Als ze dat verzinnen, komt het Europa niet in gok ik zo.
 
De directeur van een automotive center van Stanford zegt dat consumenten een paar duizend kilometer willen rijden zonder zorgen over de accu (bron...?) een andere hoogleraar twijfelt aan de strategie van Tesla, want alleen gericht op de nichemarkt van rijke lui die hem als 3e auto gebruiken. Sorry? Dat blijkt A. niet uit de huidige gebruikersgroep die allemaal beweren hun ICE niet meer te rijden en B. de strategie is via een wat duurdere auto de technologie te perfectioneren voor een auto van het formaat en prijsniveau Golf. De journalist had wel eens wat research mogen doen.

Het artikel zelf is tamelijk neutraal, jammer dat men zulke 'experts' aan het woord laat.
(eigenlijk wil ik met elke auto een onbeperkt bereik hebben. Nooit meer tanken ! :love:- wat zijn zo'n statements waard ? )

het ergste vind ik dat men dan steeds dat soort oneliners als kop gebruikt, zoals "rijkeluisspeeltje":cursing:.

1. Mijn S zal geen speeltje zijn, maar een werkpaard, alle dagen zal hij mij moeten brengen waar ik moet zijn.
2. ik ben -helaas- geen rijkeluis.:crying: Ik heb zelf wel wat berekeningen gemaakt, en ik verwacht dat de TCO van mijn nieuwe S in de lijn zal liggen van mijn oude S(aab)
Hogere investering, maar lagere kosten. (en natuurlijk speelt het duiveltje ook mee)

Misschien leg ik op teveel slakken zout, maar het valt me wel vaker op dat, zodra je zelf iets weet van een onderwerp, een artikel over dat onderwerp meestal fouten bevat. Als je dat weet, lees je het nieuws over onderwerpen waar je niks van weet ook opeens anders.... Welke delen zijn waar? Welke delen zijn verzonnen?

Dat klopt als een bus ! Als ik artikels in de algemene dagbladen lees, die over mijn vakgebied handelen, gaan in 9 van de 10 gevallen mijn tenen krullen. Vroeger wou ik wel eens reageren naar zulk een redactie, maar dat levert -behalve wat frustratie- niets op.
Resultaat is dat ik niets geloof wat er in de kranten staat. Voor mij is zo'n artikel in het beste geval een aanleiding om mezelf beter te informeren.
Maar helaas nemen te veel mensen voor waarheid aan 'wat er in de gazet staat'.