Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla voor een beurt (68.000 km) bij SeC Arnhem/Duiven geweest. Wat een warm bad is het daar! Mijn complimenten voor Mandy en iedereen die ik daar een hand heb geschud. Al veel service punten gezien van veel verschillende automerken, maar bij Tesla doen ze er echt alles aan om een klant met een lach naar huis te sturen. Arnhem/Duiven in het bijzonder. Dat is tenminste mijn ervaring.

Puntjes die ik vooraf aangegeven had:
- Buitenspiegels muurvast. Opgelost, ze hebben ongevraagd elektrisch inklapbare spiegels gemonteerd. Ik was stomverbaasd!! :biggrin:
- Laden ging nog maar op 10 ampère. Opgelost, ik heb er een duo lader in zitten, de hoofdlader bleek stuk te zijn. Goed dat het opgelost is, maar zelfs met 10 ampère heb ik een maand lang geen enkel laadprobleem gehad.
- Vocht in de achterlichtunit. Voor de korte termijn opgelost. Voor de lange termijn schijnt er een definitieve oplossing aan te komen voor dit probleem.

Punten die Tesla zelf naar voren bracht:
- Een kleine tik bij scherp sturen naar recht of links. Zelf nooit gehoord. Schijnt te maken te hebben met twee ijzertjes die met elkaar contact maken. Daar zijn inmiddels andere materialen voor en die zijn dan ook gemonteerd.
- Ze vonden dat mijn motor teveel herrie maakt. Buiten de normen. Amerika gaat daarover, dus ze hebben een geluidsopname gemaakt en deze naar de USA gestuurd. Hoor ik nog van. Zelf viel het me ook wel op dat de BMW 320i leenauto stiller was bij 120 à 130.
- Navigatie kaartupdate gekregen. Blijkbaar is dit iets dat ze niet op afstand (kunnen?) doen. Ze prikken een USB stick in en de kaarten zijn weer actueel.

Verder wil ik nog iets zeggen over de leenauto. Ze verontschuldigen zich dat ze me geen Tesla mee kunnen geven, maar 'slechts' een BMW 320i. Ik ben maar een hele gewone jongen, dus ik vraag verbaasd waarom ze zich verontschuldigd. Het is toch geweldig dat je zonder extra kosten een BMW meekrijgt. Je hoeft hem zelfs niet af te tanken! Nu blijkt dat ze vaak problemen ondervinden en daardoor capriolen uit moeten halen (in Tilburg een auto op gaan halen bijv.) om de klant een Tesla als leenauto mee te kunnen geven. Klanten eisen dat blijkbaar, ook al is het maar voor een dag! En als het geen Tesla is, dan toch minimaal een BMW 5-serie of een X6. Dit soort mensen bestaan dus! Het moet me even van het hart. Maar ik vind dit vreselijk verwende gedrag meer dan stuitend. Wat een wereld!
 
Last edited:
Vwb de tpms foutmelding: die storing krijg ik soms wanneer ik langere tijd op hogere snelheid rij bijv. 150km/u (in Duitsland uiteraard [emoji6]). Bij "gewone" snelheden geen last van. Likt dat een vd sensoren dan even geen signaal geeft oid.
Laatst naar zuid Frankrijk gereden (zonder gek te doen) en geen enkele storingsmelding gezien.
 
plus: het is geen verbod op EV's boven 50K euro. Je betaal dan alleen iets meer belasting. Over 100K betaal je 13% bijtelling, tegen 22% voor een benzine/diesel auto van 100K euro. Lijkt me dat dat nog steeds een goede stimulans is voor verkoop van Tesla's. Hoeveel mensen zijn niet overstag gegaan om een plugin te gaan rijden door 14% bijtelling ipv 20 of 25...

Ik vind een plafond op zich niet onredelijk, mits er genoeg reële alternatieven zijn om volledig elektrisch te rijden. Onder reëel versta ik een range van minstens 350 km. De overheid gokt erop, dat er op 1-1-2019 voldoende reële opties zijn binnen die grens van 50k. Ik heb begrepen dat er in 2018 geevalueerd zal worden. Als op dat moment blijkt dat er geen opties zijn, zal de overheid het plafond aan moeten passen of uit moeten stellen. Anders verliest ze elke geloofwaardigheid rondom het stimuleren van de 0-uitstoot auto.

Het onderscheid tussen de FEV en de waterstofauto is opmerkelijk en vreemd. Je zou bijna gaan denken dat de overheid geen vertrouwen heeft in de ontwikkeling en uitrol van waterstofauto's. Tenminste niet voor een termijn van 5 jaar.

Het idee van AnalysiZ om de accu buiten de cataloguswaarde te houden waarop de bijtelling gebasseerd is, klinkt ook fair.
 
Mooi positief verhaal. een gegeven paard wordt nog wel eens in de bek gekeken.
De leen/huur auto was altijd een verrassing bij mijn vorige merken, bij Mercedes letterlijk alles tussen de Smart en een E-AMG...

Tesla voor een beurt (68.000 km) bij SeC Arnhem/Duiven geweest. Wat een warm bad is het daar! Mijn complimenten voor Mandy en iedereen die ik daar een hand heb geschud. Al veel service punten gezien van veel verschillende automerken, maar bij Tesla doen ze er echt alles aan om een klant met een lach naar huis te sturen. Arnhem/Duiven in het bijzonder. Dat is tenminste mijn ervaring.

Puntjes die ik vooraf aangegeven had:
- Buitenspiegels muurvast. Opgelost, ze hebben ongevraagd elektrisch inklapbare spiegels gemonteerd. Ik was stomverbaasd!! :biggrin:
- Laden ging nog maar op 10 ampère. Opgelost, ik heb er een duo lader in zitten, de hoofdlader bleek stuk te zijn. Goed dat het opgelost is, maar zelfs met 10 ampère heb ik een maand lang geen enkel laadprobleem gehad.
- Vocht in de achterlichtunit. Voor de korte termijn opgelost. Voor de lange termijn schijnt er een definitieve oplossing aan te komen voor dit probleem.

Punten die Tesla zelf naar voren bracht:
- Een kleine tik bij scherp sturen naar recht of links. Zelf nooit gehoord. Schijnt te maken te hebben met twee ijzertjes die met elkaar contact maken. Daar zijn inmiddels andere materialen voor en die zijn dan ook gemonteerd.
- Ze vonden dat mijn motor teveel herrie maakt. Buiten de normen. Amerika gaat daarover, dus ze hebben een geluidsopname gemaakt en deze naar de USA gestuurd. Hoor ik nog van. Zelf viel het me ook wel op dat de BMW 320i leenauto stiller was bij 120 à 130.
- Navigatie kaartupdate gekregen. Blijkbaar is dit iets dat ze niet op afstand (kunnen?) doen. Ze prikken een USB stick in en de kaarten zijn weer actueel.

Verder wil ik nog iets zeggen over de leenauto. Ze verontschuldigen zich dat ze me geen Tesla mee kunnen geven, maar 'slechts' een BMW 320i. Ik ben maar een hele gewone jongen, dus ik vraag verbaasd waarom ze zich verontschuldigd. Het is toch geweldig dat je zonder extra kosten een BMW meekrijgt. Je hoeft hem zelfs niet af te tanken! Nu blijkt dat ze vaak problemen ondervinden en daardoor capriolen uit moeten halen (in Tilburg een auto op gaan halen bijv.) om de klant een Tesla als leenauto mee te kunnen geven. Klanten eisen dat blijkbaar, ook al is het maar voor een dag! En als het geen Tesla is, dan toch minimaal een BMW 5-serie of een X6. Dit soort mensen bestaan dus! Het moet me even van het hart. Maar ik vind dit vreselijk verwende gedrag meer dan stuitend. Wat een wereld!
 
Nu blijkt dat ze vaak problemen ondervinden en daardoor capriolen uit moeten halen (in Tilburg een auto op gaan halen bijv.) om de klant een Tesla als leenauto mee te kunnen geven. Klanten eisen dat blijkbaar, ook al is het maar voor een dag! En als het geen Tesla is, dan toch minimaal een BMW 5-serie of een X6. Dit soort mensen bestaan dus! Het moet me even van het hart. Maar ik vind dit vreselijk verwende gedrag meer dan stuitend. Wat een wereld!

Sommige Tesla rijders hadden lekker in hun Audi of BMW moeten blijven rijden.
 
Volgens mij zit hier echt geen weloverwogen (strategisch) beleid achter... dan zou het ook moeten gelden voor die waterstofauto's.. het is van de zotte dat er een specifieke uitzondering wordt gemaakt de facto voor één type auto van één merk...
Geloof maar dat de gevestigde auto-wereld pijn heeft gevoeld de afgelopen 2 jaar (en nog steeds) - bijna 4.000 auto's in de prijsklasse van pakweg een ton..Van een bedrijf zonder marketing, met een service(model) waar ze niet aan kunnen tippen, met een auto waar ze voorlopig in heel veel opzichten geen antwoord op hebben..gamechanging gaat van au zeg maar. Tot voor kort had EV-rijden een sterk geiten-wollen-sokken imago..wie wilde er nu gezien worden in een "prius" (voor zover dan EV..) of in een "autootje" met een range van nog geen 150 km in de winter.. En dan komt er een Tesla die alle prijzen wint, een gadget-wagen van het type daar-wil-ik-gezien worden... een auto die zichzelf verkoopt..98% va de Tesla-rijders koopt straks weer een Tesla.. niemand anders kan daar aan tippen. Nogmaals - Tesla is changing the game.. dus inderdaad wordt alles gedaan om het tegen te werken... van concurrenten, hun dealers niet te vergeten.. De autowereld is belangrijk voor de omvang van de economie, er is een stevige lobby met jarenlange contacten naar de politiek..Zonder twijfel komt het idee van de de-facto Tesla-uitzondering uit die hoek. Zoals in America de dealers directe verkoop tegenhouden.


Ik vind een plafond op zich niet onredelijk, mits er genoeg reële alternatieven zijn om volledig elektrisch te rijden. Onder reëel versta ik een range van minstens 350 km. De overheid gokt erop, dat er op 1-1-2019 voldoende reële opties zijn binnen die grens van 50k. Ik heb begrepen dat er in 2018 geevalueerd zal worden. Als op dat moment blijkt dat er geen opties zijn, zal de overheid het plafond aan moeten passen of uit moeten stellen. Anders verliest ze elke geloofwaardigheid rondom het stimuleren van de 0-uitstoot auto.

Het onderscheid tussen de FEV en de waterstofauto is opmerkelijk en vreemd. Je zou bijna gaan denken dat de overheid geen vertrouwen heeft in de ontwikkeling en uitrol van waterstofauto's. Tenminste niet voor een termijn van 5 jaar.

Het idee van AnalysiZ om de accu buiten de cataloguswaarde te houden waarop de bijtelling gebasseerd is, klinkt ook fair.

- - - Updated - - -

- Buitenspiegels muurvast. Opgelost, ze hebben ongevraagd elektrisch inklapbare spiegels gemonteerd. Ik was stomverbaasd!! :biggrin:
!

Jammer dat ik niet gewacht heb op het vast gaan zitten van die van mij.. was een van de eerste om een retrofit uit te voeren a raison van 1.100 euro geloof ik -;)

- - - Updated - - -

Ik vind belasting op het bezit van wagens op zich maar een vreemde zaak. De overheid zet geen middelen in, ze pikken er minder in. Belasting op het gebruik van wagens is iets anders.

"Bijtelling" is geen belasting op auto's.. maar belasting op inkomen. auto die werkgever beschikbaar stelt.. Is wat voor te zeggen denk ik. aanvullend ben ik wel een voorstander voor betalen voor gebruik (het geld voor wegen moet ergens vandaan komen). In de oude wereld kennen we daarvoor accijnzen op de brandstof.. (of kilometerheffing - nog steeds geen slecht idee mits goed uitgevoerd) .. Op elektriciteit-voor-de -auto kennen we nog geen vergelijkbare belasting. Ben benieuwd hoe lang dat gaat duren...
 
aanvullend ben ik wel een voorstander voor betalen voor gebruik (het geld voor wegen moet ergens vandaan komen). In de oude wereld kennen we daarvoor accijnzen op de brandstof.. (of kilometerheffing - nog steeds geen slecht idee mits goed uitgevoerd) .. Op elektriciteit-voor-de -auto kennen we nog geen vergelijkbare belasting. Ben benieuwd hoe lang dat gaat duren...

Ik heb er even mijn afrekening van vorig jaar bij genomen (elektriciteitsfactuur).
Zitten jullie allemaal op jullie stoel?

67,3% waren kosten, heffingen en toeslagen voor vanalles en nog wat.
32,7% was het bedrag voor de elektriciteit.
En ik zit bij een leverancier die 100% groene elektriciteit levert (uit hernieuwbare bronnen en geproduceerd in Vlaanderen).

Het laatste waar ik zit op te wachten is dat ze voor onze elektrische wagens nog wat extra het pedaal gaan induwen. Dan wordt het tijd om ernstig na te denken om off-grid te gaan.
 
Ik heb er even mijn afrekening van vorig jaar bij genomen (elektriciteitsfactuur).
Zitten jullie allemaal op jullie stoel?

67,3% waren kosten, heffingen en toeslagen voor vanalles en nog wat.
32,7% was het bedrag voor de elektriciteit.
En ik zit bij een leverancier die 100% groene elektriciteit levert (uit hernieuwbare bronnen en geproduceerd in Vlaanderen).

Het laatste waar ik zit op te wachten is dat ze voor onze elektrische wagens nog wat extra het pedaal gaan induwen. Dan wordt het tijd om ernstig na te denken om off-grid te gaan.

Tegen wie zeg je het +1 mijn maandelijkse factuur is met 80 euro omhoog omdat ik zonnepanelen heb.
 
Volgens mij zit hier echt geen weloverwogen (strategisch) beleid achter... dan zou het ook moeten gelden voor die waterstofauto's.. het is van de zotte dat er een specifieke uitzondering wordt gemaakt de facto voor één type auto van één merk...

Die uitzondering geld natuurlijk ook voor andere dure elektrische auto's die tegen die tijd wellicht geproduceerd worden zoals de elektrische aston martin rapide. Ik vind er ook wel wat voor te zeggen dat je tegen die tijd beter 5 model III's of leafs op de weg kan helpen dan 1 zo'n aston martin rapide of 2 p90d's . Sowieso zijn het de afgelopen jaren voornamelijk de mensen geweest die zich een behoorlijk dure auto konden permitteren die geholpen zijn met de 0% of 4% bijtelling regeling, het lijkt me niet onredelijk om nu de zak met stimulans geld eens voornamelijk te gebruiken om de goedkopere modellen te stimuleren.

Over de uitzondering voor waterstof auto's zou je nog kunnen zeggen dat die auto's wat meer (lees: een hele hoop meer) stimulans nodig hebben om enigszins een kans te maken. Ik kan me er eigenlijk niet zo druk over maken. Er zal uiteindelijk toch geen gek te vinden zijn in Nederland die een waterstof auto zal kopen.
 
67,3% waren kosten, heffingen en toeslagen voor vanalles en nog wat.
32,7% was het bedrag voor de elektriciteit.

sure - net als benzine: pakweg 64% van de consumentenprijs gaat via diverse vormen naar de overheid...
Er zal ergens een moment gaan komen dat het aantal EV;s zo sterk is toegenomen dat dit effect gaat hebben op de overheidsinkomsten.. heb het niet uitgerekend, maar vermoed dat in absolute zin benzineaccijnzen per verreden km meer oplevert dan de huidige belasting op elektriciteit..

- - - Updated - - -

Zeker. Maar de maatregel wordt nu al vastgesteld, gepubliceerd etc, de framing is "tesla wordt duurder", Tesla-tax etc . zie ook de persberichten...
En het is nog helemaal niet zeker dat er over 3 jaar + 4 maanden vergelijkbare auto's van andere merken zijn. Tenzij je inderdaad je beleid af gaat stemmen op de autoblaadjes -;).

Ben op zich ook niet zo tegen de nieuwe aanpak (vanaf 2019). Als je EV wilt stimuleren kan je dat doen met belastingvoordelen.. en je kan goedkopere auto's relatief meer voordeel geven (= inderdaad groter kans op 5 model III's ipv 2 P90D)... en het dus wat aftoppen bij een 100K auto.. Prima dus. Maar dat zie ik niet terug in de aanpak - auto's tot 50k blijven gewoon op de huidige 4% zitten...

Maar nogmaals, dat is helemaal niet het beleid dat er achter zit. dit komt echt uit de auto-lobby.

overigens had ik denk ik echt geen Tesla van 110K aangeschaft als ik 22% bijtelling zou hebben gehad..



Die uitzondering geld natuurlijk ook voor andere dure elektrische auto's die tegen die tijd wellicht geproduceerd worden zoals de elektrische aston martin rapide. Ik vind er ook wel wat voor te zeggen dat je tegen die tijd beter 5 model III's of leafs op de weg kan helpen dan 1 zo'n aston martin rapide of 2 p90d's . Sowieso zijn het de afgelopen jaren voornamelijk de mensen geweest die zich een behoorlijk dure auto konden permitteren die geholpen zijn met de 0% of 4% bijtelling regeling, het lijkt me niet onredelijk om nu de zak met stimulans geld eens voornamelijk te gebruiken om de goedkopere modellen te stimuleren..
 
Volgens mij zit hier echt geen weloverwogen (strategisch) beleid achter... dan zou het ook moeten gelden voor die waterstofauto's.. het is van de zotte dat er een specifieke uitzondering wordt gemaakt de facto voor één type auto van één merk...
Geloof maar dat de gevestigde auto-wereld pijn heeft gevoeld de afgelopen 2 jaar (en nog steeds) - bijna 4.000 auto's in de prijsklasse van pakweg een ton..Van een bedrijf zonder marketing, met een service(model) waar ze niet aan kunnen tippen, met een auto waar ze voorlopig in heel veel opzichten geen antwoord op hebben..gamechanging gaat van au zeg maar. Tot voor kort had EV-rijden een sterk geiten-wollen-sokken imago..wie wilde er nu gezien worden in een "prius" (voor zover dan EV..) of in een "autootje" met een range van nog geen 150 km in de winter.. En dan komt er een Tesla die alle prijzen wint, een gadget-wagen van het type daar-wil-ik-gezien worden... een auto die zichzelf verkoopt..98% va de Tesla-rijders koopt straks weer een Tesla.. niemand anders kan daar aan tippen. Nogmaals - Tesla is changing the game.. dus inderdaad wordt alles gedaan om het tegen te werken... van concurrenten, hun dealers niet te vergeten.. De autowereld is belangrijk voor de omvang van de economie, er is een stevige lobby met jarenlange contacten naar de politiek..Zonder twijfel komt het idee van de de-facto Tesla-uitzondering uit die hoek. Zoals in America de dealers directe verkoop tegenhouden.

Ja inderdaad, de autolobby is een machtige. Die hebben een stevige vinger in de pap gehad bij het vormen van deze regeling. Maar goed, het ultieme is uiteindelijk dat de FEV zonder enige vorm van fiscale steun de ICE gaat overvleugelen. 1-1-2019 Zou nog wel eens te vroeg kunnen zijn en dan neem ik aan dat het 50k plafond heroverwogen wordt. We zullen zien.

Jammer dat ik niet gewacht heb op het vast gaan zitten van die van mij.. was een van de eerste om een retrofit uit te voeren a raison van 1.100 euro geloof ik -;)

Kan het me voorstellen. Voor mij puur geluk bij een ongeluk. Ik er vorig jaar ook serieus over nagedacht. Collega van mij heeft ook last van vastzittende buitenspiegels, volgens mij nog wel meer mensen.
 
...overigens had ik, denk ik, echt geen Tesla van 110K aangeschaft, als ik 22% bijtelling zou hebben gehad..
Ja, dit is wat te gemakkelijk wordt vergeten.

Er wordt, als het zo uitkomt, gedaan alsof er belastinggeld wordt uitgegeven aan EV stimuleringsmaatregelen.

Maar lage bijtelling en vrijstelling BPM zijn feitelijk het niet ontvangen van belastinggeld, dat waarschijnlijk toch nooit (in zijn geheel) zou zijn ontvangen.

PS: voor de cynici: uiteindelijk wordt het geld toch wel ontvangen via de overlijdensbelasting, ook wel erfbelasting genoemd.

PS2: vrijstelling van motorrijtuigenbelasting is het niet ontvangen van geld dat anders zeker wel was ontvangen.
 
Extra netvergoeding omdat ik een terugdraaiende teller heb. Het wordt berekend op het vermogen van je omvormer niet op de werkelijke opbrengst van je panelen.
Het komt erop neer, omdat ik gebruik maak van het net en niet genoeg moet betalen hebben ze dit uitgevonden.
 
Extra netvergoeding omdat ik een terugdraaiende teller heb. Het wordt berekend op het vermogen van je omvormer niet op de werkelijke opbrengst van je panelen.
Het komt erop neer, omdat ik gebruik maak van het net en niet genoeg moet betalen hebben ze dit uitgevonden.

Je maakt ook gebruik van het net. Sterker nog, jou zonnepanelen veroorzaken 'moeilijkheden' voor het net die een gewone aansluiting niet heeft. Volkomen terecht dat de netbeheerder hiervoor een extra vergoeding aanrekent.
 
Doe je wel een beetje voorzichtig met ons mede-forumlid schonelucht, Hendrik?

Hij heeft niet voor niets twee groene bierblikjes reputatie. :biggrin:

(En het is niet dat ik jou dat niet gun, hoor.
HWS rep.png
)
 
Mijn reactie is niet onaardig of bekritiserend bedoeld. Het valt mij op dat er af en toe langs elkaar heen gecommuniceerd wordt.
Zo gebeurt dat vaak met het verzwaren van de aansluiting. Dat is in NL een kostbare zaak en vaak onnodig. In B zijn er veel lagere kosten aan verbonden ondanks dat het dan misschien niet nodig is is het in dat geval juist wel weer handig.
PS. Heb zelf 3 jaar heerlijk in België gewoond.