Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
10 minuten, da's 15 km extra? schiet niet echt op. Met Chademo wordt het iets interessanter, maar dan nog: dan is 10 minuten zo'n 35 km extra schat ik? Dan kan even iets eten en 30 minuten laden wel net van betekenis zijn.
Een uurtje aan de kant en iets eten staat binnenkort toch weer gelijk aan 100km extra.
En met CHAdeMO kom je dan aan +200km. Lijkt me wel voldoende.

Ik heb al ervaren dat 50km opladen op bestemming aan de Shuko (+- 5u) een terugrit toch wat plezieriger maakt.
 
10 minuten, da's 15 km extra? schiet niet echt op. Met Chademo wordt het iets interessanter, maar dan nog: dan is 10 minuten zo'n 35 km extra schat ik? Dan kan even iets eten en 30 minuten laden wel net van betekenis zijn.
Uh ja, ik ging even uit van de CHAdeMO adapter.

Met CHAdeMo laad je met 46kW (370V * 125A), dan is 10 minuten laden zo'n 7.5kWh er bij. Inderdaad zo'n 35km bij 220Wh/KM.
 
Nou, met je BEV kan je straks dus wél verder.

Stel je wil 140km rijden met je e-Up/e-Golf/i3/Zoe en komt na 80km een FastNed station tegen op die route. Dan kan je dus wel even een paar kWh extra de accu in duwen alvorens je door gaat.

Ook met de S is het handig. Moet je 400km? Dan kan een stop van 10 min bij FastNed voldoende zijn voor die extra kWh's die de rit net wat fijner maken. Je hoeft niet altijd helemaal vol te laden.
Ja dat is natuurlijk zo. Maar ik denk dat die situaties voor de gemiddelde BEV eigenaar slechts incidenteel zullen zijn. Als die tussenstop onderweg structureel (voor de "daily commute") nodig zou zijn, had de eigenaar waarschijnlijk geen BEV gekocht (of eentje met een grotere actieradius). De business case van FastNed - zoals ik die in hun boek las - is volgens mij echter wel berekend op _structureel_ gebruik van hun faciliteiten.

Anyway, natuurlijk hoop ik dat het ze lukt. Maar laat ik het zo zeggen: ik rij regelmatig langs Palmpol en heb er nog nooit een auto zien staan. Als daar regelmatig de helft van de slots vol zou zitten, zoals bij de SC's, zou ik veel eerder geneigd zijn om hun aandelen te kopen.
 
Ja dat is natuurlijk zo. Maar ik denk dat die situaties voor de gemiddelde BEV eigenaar slechts incidenteel zullen zijn. Als die tussenstop onderweg structureel (voor de "daily commute") nodig zou zijn, had de eigenaar waarschijnlijk geen BEV gekocht (of eentje met een grotere actieradius). De business case van FastNed - zoals ik die in hun boek las - is volgens mij echter wel berekend op _structureel_ gebruik van hun faciliteiten.

Anyway, natuurlijk hoop ik dat het ze lukt. Maar laat ik het zo zeggen: ik rij regelmatig langs Palmpol en heb er nog nooit een auto zien staan. Als daar regelmatig de helft van de slots vol zou zitten, zoals bij de SC's, zou ik veel eerder geneigd zijn om hun aandelen te kopen.
Ja, ik zeg ook niet dat ik 100% overtuigd ben. Wel heeft dit met de massa te maken.

Die 200.000 EV's is denk ik zelf nog te weinig, maar als het echt groot wordt dan staan ze al wel op de mooie plekken.
 
Een uurtje aan de kant en iets eten staat binnenkort toch weer gelijk aan 100km extra.
En met CHAdeMO kom je dan aan +200km. Lijkt me wel voldoende.

Ik heb al ervaren dat 50km opladen op bestemming aan de Shuko (+- 5u) een terugrit toch wat plezieriger maakt.

Met 22kW laden met als enige vermaak een tankstation lijkt me echt alleen iets voor noodgevallen... 50 kW laden lijkt me ook geen pretje, zeker niet als je er ook nog is redelijk wat voor moet betalen. Bij een supercharger vind ik het al lang wachten... Het lijkt me dat mensen dit alleen voor uitzonderlijke gevallen gaan gebruiken voor de rest wil je toch op je bestemming kunnen laden... Ik begreep dat Fastned niet gelooft dat steden vol komen te staan met laadpalen omdat dit niet kostendekkend te maken zou zijn maar dat lijkt me toch echt sterk. Als Essent 25 cent per kWh kan vragen dan moet zo'n paal zich toch vrij snel terugverdienen...

Ik geloof er echt niet in...
 
Hoe komt het eigenlijk dat ze (op 1 na) eerst volop aan het bouwen zijn aan stations ten noorden van de grote rivieren?
Die provincie werkt beter mee met de uitrol. Vergunningen zijn er eerder. Ik was laatst bij FastNed, ze zijn hard bezig met andere locaties.

Met 22kW laden met als enige vermaak een tankstation lijkt me echt alleen iets voor noodgevallen... 50 kW laden lijkt me ook geen pretje, zeker niet als je er ook nog is redelijk wat voor moet betalen. Bij een supercharger vind ik het al lang wachten... Het lijkt me dat mensen dit alleen voor uitzonderlijke gevallen gaan gebruiken voor de rest wil je toch op je bestemming kunnen laden... Ik begreep dat Fastned niet gelooft dat steden vol komen te staan met laadpalen omdat dit niet kostendekkend te maken zou zijn maar dat lijkt me toch echt sterk. Als Essent 25 cent per kWh kan vragen dan moet zo'n paal zich toch vrij snel terugverdienen...

Ik geloof er echt niet in...
Het gaat uiteraard niet werken als steden volledig vol staan met laadpalen, zie je het voor je? Dat wordt ook echt een probleem voor de lokale netten, daar kunnen we niet even een paar honderd Ampere per straat op bij zetten.

Die 25 cent per kWh lijkt veel, maar elke publieke laadpaal heeft een eigen EAN code en betaald daardoor over de eerste 10.000kWh veel energiebelasting, daardoor kost een kWh inkoop op een laadpaal al snel 18 cent. Met die 7 cent ga je die laadpaal en zijn vastrecht niet snel terug verdienen.

FastNed kan daarintegen wel één EAN code hebben per locatie, ook zullen de kWh's daar sneller gaan lopen waardoor ze snel richting de 7 cent per kWh inkoop gaan.

Daarnaast, FastNed wil graag >50kW laden aanbieden, dat zou kunnen als Tesla een CCS adapter (80kW) aanbied voor de Model S óf SuperCharging vrij geeft.

Ik zie het wel werken, maar dan wel met véél EV's.
 
Het gaat uiteraard niet werken als steden volledig vol staan met laadpalen, zie je het voor je? Dat wordt ook echt een probleem voor de lokale netten, daar kunnen we niet even een paar honderd Ampere per straat op bij zetten.

Wat ik wel voor me zie is dat steden vol staan met palen die op een slimme manier auto's laden... dus niet allemaal tegelijkertijd om 18:00 als iedereen thuis komt volop laden maar de beschikbare capaciteit slim verdelen op basis van vraag. Ik zie b.v. vaak hybride auto's staan die nauwelijks energie uit een paal trekken maar die wel een laadplek bezet houden, het vermogen van zo'n paal (b.v. 22kW) zou toch verdeeld kunnen worden over een stuk of 32 plekken bijvoorbeeld om gedurende de nacht/dag een hele reeks auto's op te laden. Volgens mij heeft Tesla net een patent ingediend die laadcapaciteit verdeeld op basis van een aantal parameters, iets in die trant kan ik me toch zeker wel voorstellen.

Die 25 cent per kWh lijkt veel, maar elke publieke laadpaal heeft een eigen EAN code en betaald daardoor over de eerste 10.000kWh veel energiebelasting, daardoor kost een kWh inkoop op een laadpaal al snel 18 cent. Met die 7 cent ga je die laadpaal en zijn vastrecht niet snel terug verdienen.

FastNed kan daarintegen wel één EAN code hebben per locatie, ook zullen de kWh's daar sneller gaan lopen waardoor ze snel richting de 7 cent per kWh inkoop gaan.
Als fastned 1 EAN code per x aantal laadstations kan krijgen dan moet dat toch binnen een stad ook te regelen zijn?

Begrijp me niet verkeerd, het lijkt me ook mooi hoor als het lukt, het is altijd handig om door het hele land snelllaad mogelijkheden te hebben maar ik heb zo m'n twijfels of het rendabel te maken is...
 
Wat ik wel voor me zie is dat steden vol staan met palen die op een slimme manier auto's laden... dus niet allemaal tegelijkertijd om 18:00 als iedereen thuis komt volop laden maar de beschikbare capaciteit slim verdelen op basis van vraag. Ik zie b.v. vaak hybride auto's staan die nauwelijks energie uit een paal trekken maar die wel een laadplek bezet houden, het vermogen van zo'n paal (b.v. 22kW) zou toch verdeeld kunnen worden over een stuk of 32 plekken bijvoorbeeld om gedurende de nacht/dag een hele reeks auto's op te laden. Volgens mij heeft Tesla net een patent ingediend die laadcapaciteit verdeeld op basis van een aantal parameters, iets in die trant kan ik me toch zeker wel voorstellen.
Op termijn gaan we dat wel zien denk ik, maar dat kent zijn problemen ivm de hoge vastrechten voor die palen.


Als fastned 1 EAN code per x aantal laadstations kan krijgen dan moet dat toch binnen een stad ook te regelen zijn?

Begrijp me niet verkeerd, het lijkt me ook mooi hoor als het lukt, het is altijd handig om door het hele land snelllaad mogelijkheden te hebben maar ik heb zo m'n twijfels of het rendabel te maken is...
FastNed heeft één EAN code per locatie, niet voor het hele land.

Eén locatie met snelladers gaat natuurlijk sneller door de 10.000kWh dan één enkele publieke paal.

Elke EV die langs komt neemt snel 20kWh af en wij als S rijders al snel 30 to 40kWh. Dan ben je er met één laadsessie per dag al. Naar mate het drukker wordt zakken hun kWh kosten dus verder.
 
Inmiddels zijn er 8 locaties open van FastNed. Helaas hebben we onze CHAdeMO adapter nog niet, dus voor nu ben je gelimiteerd tot 3x26A.

Iemand hier die er inmiddels wel eens gebruik van maakt? Ik moet volgende week zaterdag 380km rijden en kom dan langs 2 FastNed stations. Ga sowieso bij één even stoppen. Moet toch een keer wat drinken en eten.
 
Inmiddels zijn er 8 locaties open van FastNed. Helaas hebben we onze CHAdeMO adapter nog niet, dus voor nu ben je gelimiteerd tot 3x26A.

Iemand hier die er inmiddels wel eens gebruik van maakt?

Nee, nog niet geweest. Zonder CHAdeMO, en met mijn single charger zal ik daar waarschijnlijk slechts in geval van nood gebruik van maken. (dan wel fijn dat ze er zijn natuurlijk!)
 
Ik ben 2x geweest. Eerste keer stond er een Zoe, die het echt nodig had. Tweede keer heb ik er 10min gestaan voor het idee. Maar roadtrippen ermee is niet te doen, of ze moeten er een pretpark, shopping mall, etc naast zetten.
 
Ik had (net als anderen zoals ik nu begrijp) problemen met laden bij de nieuwe locatie De Vundelaar (A1 west, ter hoogte van Twello).

Vandaag nog eens gestopt om te proberen. De adviezen hier volgend heb ik eerst maar eens geprobeerd hem amperage te verlagen.
Bij vrijwel alle pogingen komt er direct een laadkabel fout en gaat alles op rood.
Maar op de volgende manier gaat het (enigzins) goed:
- eerst op de startknop van de FastNed unit drukken (zo vaak tot het timer/kWh balkje op het scherm verschijnt)
- daarna pas kabel in auto steken
- nu volgt direct een laadfout/kan niet laden melding (maar dus geen laadkabelfout)
- maar er verschijnt wel een laadspanning (235-240V) op het scherm
- na een tijdje begint dan ook de stroom op te lopen (de laadfout/kan niet laden fout blijft staan)
- max stroom rustig opvoeren tot 26A. De daadwerkelijke stroom steeg uiteindelijk tot 22A

Zelfde nog een keer gedaan maar dan direct op max 26A. Toen kwam hij maar op tot 9A werkelijk. Na terugbrengen max en vervolgens weer verhogen tot 26A kwam ik uiteindelijk weer op 22A uit.

Allemaal niet geweldig. Maar mocht je het nodig hebben dan is er te laden op De Vundelaar.

De unit was overigens gelijk aan die bij Palmpol alleen zijn deze nu in FastNed kleur/striping ipv wit. (AC 22kW en Chademo DC 50kW)

De andere unit is nieuwer met een Chademo, CCS en hoogvermogen AC 43kW type 2 aansluiting.
Vooral die laatste is intrigerend, een 3 fase 63A aansluiting. Is er uberhaupt een voortuig op de markt die dat aankan?
Er hangt nog een kaartje aan (in het engels) dat die AC aansluiting het nog niet doet (in bubbelplastic aan de zijkant)

Hieronder een paar foto's van de unit met regulier AC type 2 waaraan ik geladen heb en de 'nieuwe' unit.


20140414_174511.jpg
20140414_174538.jpg
20140414_174557.jpg
20140414_174604.jpg
20140414_174617.jpg
 
Ik had (net als anderen zoals ik nu begrijp) problemen met laden bij de nieuwe locatie De Vundelaar (A1 west, ter hoogte van Twello).

Vandaag nog eens gestopt om te proberen. De adviezen hier volgend heb ik eerst maar eens geprobeerd hem amperage te verlagen.
Bij vrijwel alle pogingen komt er direct een laadkabel fout en gaat alles op rood.
Maar op de volgende manier gaat het (enigzins) goed:
- eerst op de startknop van de FastNed unit drukken (zo vaak tot het timer/kWh balkje op het scherm verschijnt)
- daarna pas kabel in auto steken
- nu volgt direct een laadfout/kan niet laden melding (maar dus geen laadkabelfout)
- maar er verschijnt wel een laadspanning (235-240V) op het scherm
- na een tijdje begint dan ook de stroom op te lopen (de laadfout/kan niet laden fout blijft staan)
- max stroom rustig opvoeren tot 26A. De daadwerkelijke stroom steeg uiteindelijk tot 22A

Zelfde nog een keer gedaan maar dan direct op max 26A. Toen kwam hij maar op tot 9A werkelijk. Na terugbrengen max en vervolgens weer verhogen tot 26A kwam ik uiteindelijk weer op 22A uit.

Allemaal niet geweldig. Maar mocht je het nodig hebben dan is er te laden op De Vundelaar.

De unit was overigens gelijk aan die bij Palmpol alleen zijn deze nu in FastNed kleur/striping ipv wit. (AC 22kW en Chademo DC 50kW)
Ik moet Zaterdag a.s. naar Groningen en kom dan langs 'Bornheim' en 'Lageveen Veeningen', beide langs de A28. Ik zal het dan ook eens testen.

De andere unit is nieuwer met een Chademo, CCS en hoogvermogen AC 43kW type 2 aansluiting.
Vooral die laatste is intrigerend, een 3 fase 63A aansluiting. Is er uberhaupt een voortuig op de markt die dat aankan?
Er hangt nog een kaartje aan (in het engels) dat die AC aansluiting het nog niet doet (in bubbelplastic aan de zijkant)
Ja, de Renault ZOE kan daar mee laden.

Als die stekker zou werken zou je die ook in je S kunnen prikken, maar dan laag je ook met maar 26A.

Ik denk overigens dat ik best vaak even ga bijtoppen bij FastNed zodra de CHAdeMO adapter er is. 15 min laden met 46kW (370V * 125A) is toch weer 11.5kWh, ofwel zo'n 50km er bij. Even wat drinken en een broodje is dan al voldoende.

Zeker nu ik 4G heb in mijn laptop en telefoon is even wachten voor mij geen probleem. Even mail checken en beantwoorden en weer door. Dat is het mooie aan werken in de IT!
 
Ik had (net als anderen zoals ik nu begrijp) problemen met laden bij de nieuwe locatie De Vundelaar (A1 west, ter hoogte van Twello).

Vandaag nog eens gestopt om te proberen. De adviezen hier volgend heb ik eerst maar eens geprobeerd hem amperage te verlagen.
Bij vrijwel alle pogingen komt er direct een laadkabel fout en gaat alles op rood.
Maar op de volgende manier gaat het (enigzins) goed:
- eerst op de startknop van de FastNed unit drukken (zo vaak tot het timer/kWh balkje op het scherm verschijnt)
- daarna pas kabel in auto steken
- nu volgt direct een laadfout/kan niet laden melding (maar dus geen laadkabelfout)
- maar er verschijnt wel een laadspanning (235-240V) op het scherm
- na een tijdje begint dan ook de stroom op te lopen (de laadfout/kan niet laden fout blijft staan)
- max stroom rustig opvoeren tot 26A. De daadwerkelijke stroom steeg uiteindelijk tot 22A

Zelfde nog een keer gedaan maar dan direct op max 26A. Toen kwam hij maar op tot 9A werkelijk. Na terugbrengen max en vervolgens weer verhogen tot 26A kwam ik uiteindelijk weer op 22A uit.

Allemaal niet geweldig. Maar mocht je het nodig hebben dan is er te laden op De Vundelaar.

De unit was overigens gelijk aan die bij Palmpol alleen zijn deze nu in FastNed kleur/striping ipv wit. (AC 22kW en Chademo DC 50kW)

De andere unit is nieuwer met een Chademo, CCS en hoogvermogen AC 43kW type 2 aansluiting.
Vooral die laatste is intrigerend, een 3 fase 63A aansluiting. Is er uberhaupt een voortuig op de markt die dat aankan?
Er hangt nog een kaartje aan (in het engels) dat die AC aansluiting het nog niet doet (in bubbelplastic aan de zijkant)

Gisteren ben ik langs Lageveen - tussen Meppel en Hoogeveen - geweest en gewoon geprobeerd te laden. In mijn beleving van alles geprobeerd maar kreeg steeds foutmelding laadkabel. Uiteindelijk maar weer vertrokken.
Als ik bovenstaande zo lees dan moet je blijkbaar een trial-and-error-lijstje bij de hand houden en als je mazzel hebt dan gaat het werken. Nou dat is niet mijn ervaring met laadpunten en al helemaal niet als die bedoeld zijn voor een splash-and-dash (als je dat mag zeggen van EV's...). Dus ik denk niet dat ze mij voorlopig gaan zien bij een FastNed-locatie.

O ja, die 3x63A-aansluiting: de bekende Tesla Roadster kan met voldoend dikke kabel natuurlijk gewoon 1 x 63A laden bij zo'n laadpunt...
 
Last edited:
Gisteren ben ik langs Lageveen - tussen Meppel en Hoogeveen - geweest en gewoon geprobeerd te laden. In mijn beleving van alles geprobeerd maar kreeg steeds foutmelding laadkabel. Uiteindelijk maar weer vertrokken.
Als ik bovenstaande zo lees dan moet je blijkbaar een trial-and-error-lijstje bij de hand houden en als je mazzel hebt dan gaat het werken. Nou dat is niet mijn ervaring met laadpunten en al helemaal niet als die bedoeld zijn voor een splash-and-dash (als je dat mag zeggen van EV's...). Dus ik denk niet dat ze mij voorlopig gaan zien bij een FastNed-locatie.
Eigenlijk is die 3x32A aansluiting ook nutteloos.

Als straks de CHAdeMO adapter er is ga je daar toch met 46kW CHAdeMO laden ipv 22kW AC.

Dit zal gewoon een software fout in de FastNed laders zijn. Gok dat het snel opgelost wordt.

O ja, die 3x63A-aansluiting: de bekende Tesla Roadster kan met voldoend dikke kabel natuurlijk gewoon 1 x 63A laden bij zo'n laadpunt...
Helaas. De Roadster heeft een aparte aansluiting en daar kan je hem niet aan prikken.