Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ik had (net als anderen zoals ik nu begrijp) problemen met laden bij de nieuwe locatie De Vundelaar (A1 west, ter hoogte van Twello).

Vandaag nog eens gestopt om te proberen. De adviezen hier volgend heb ik eerst maar eens geprobeerd hem amperage te verlagen.
Bij vrijwel alle pogingen komt er direct een laadkabel fout en gaat alles op rood.
Maar op de volgende manier gaat het (enigzins) goed:
- eerst op de startknop van de FastNed unit drukken (zo vaak tot het timer/kWh balkje op het scherm verschijnt)
- daarna pas kabel in auto steken
- nu volgt direct een laadfout/kan niet laden melding (maar dus geen laadkabelfout)
- maar er verschijnt wel een laadspanning (235-240V) op het scherm
- na een tijdje begint dan ook de stroom op te lopen (de laadfout/kan niet laden fout blijft staan)
- max stroom rustig opvoeren tot 26A. De daadwerkelijke stroom steeg uiteindelijk tot 22A

Zelfde nog een keer gedaan maar dan direct op max 26A. Toen kwam hij maar op tot 9A werkelijk. Na terugbrengen max en vervolgens weer verhogen tot 26A kwam ik uiteindelijk weer op 22A uit.

Allemaal niet geweldig. Maar mocht je het nodig hebben dan is er te laden op De Vundelaar.

De unit was overigens gelijk aan die bij Palmpol alleen zijn deze nu in FastNed kleur/striping ipv wit. (AC 22kW en Chademo DC 50kW)

De andere unit is nieuwer met een Chademo, CCS en hoogvermogen AC 43kW type 2 aansluiting.
Vooral die laatste is intrigerend, een 3 fase 63A aansluiting. Is er uberhaupt een voortuig op de markt die dat aankan?
Er hangt nog een kaartje aan (in het engels) dat die AC aansluiting het nog niet doet (in bubbelplastic aan de zijkant)

Ik heb vrijdagavond, met een single charger, probleemloos aan "station 3" in Vundelaar geladen. Ik heb de aanpak van LastNLSig gevolgd: eerst paar keer op de startknop drukken totdat het timer/kWh balkje in het schermpje verschijnt, toen pas kabel in de auto geprikt. Ik kreeg niet eens een laadfout, het ging probleemloos.

Niet dat ik van plan ben met een single charger onderweg te laden, maar mijn nieuwsgierigheid is bevredigd :)
 
Last edited:
Iemand hier al FastNed certificaten gereserveerd? Ik wel!

Interessant, maar ik vind de achtergrond info nog wat mager om een inschatting te kunnen maken of het een goede investering zou kunnen zijn, en om daarmee een realistisch aantal certificaten te reserveren. De uitgifteprijs is zo te zien wel bekend (10 euro) maar de prospectus is nog niet beschikbaar. Er wordt gesproken over een 1e tranche van 400.000 certificaten, die dus 4 miljoen op moet brengen. Kan me voorstellen dat zo'n bedrag in deze business alleen kosten en investeringen voor kortere termijn dekt, zeker als de inkomsten nog niet op stoom zijn. Een tweede tranche zou dan al relatief snel nodig zijn, die mogelijk voor verwatering zou zorgen van de certificaten uit de 1e tranche. Verder is er met certificaten geen inspraak zoals met 'echte' aandelen wel het geval is, dus 'mede-eigenaar van Fastned' worden heeft wel een passieve vorm.

Voor de duidelijkheid: ik wil geen negatief verhaal over investeren in Fastned houden, maar vind de huidige info zelf nog onvoldoende om te beslissen.

Je kunt natuurlijk ook gewoon ongezien uit overtuiging investeren, omdat je het een sympathieke en vernieuwende club vindt, in plaats van om eraan te verdienen, dan ben je misschien meer sponsor dan investeerder. :smile:
 
Ben wel fan. Zelfs als Belg.
Ik vind het een super initiatief, en een hele dappere onderneming. Ik hoop enorm dat ze slagen, al was het alleen maar om de zichtbaarheid bij het grote publiek die aangeeft dat elektrisch rijden toch echt doorzet. Laadpalen in de stad vallen de meeste mensen amper op (totdat je er op let).

Maar er staan op dit moment twee superchargers in Nederland, voor pak hem beet 1500 Tesla's, en die worden HEEL goed gebruikt. Er is duidelijk een behoefte aan. Ik rij wekelijks zeker 6 keer langs een FastNed laadpunt, en ik heb er ooit, 1 keer, een auto zien staan. Natuurlijk moet het aantal EV's nog enorm groeien, maar het aantal FastNed locaties ook. Je zou verwachten dat als ze in een behoefte voorzien, hun eerste stations al goed zouden lopen (er rijden namelijk al flink wat EVs en hybrids rond). Maar ik vrees toch echt dat dat niet zo is, en ook niet gaat komen.

Ik ben nog steeds op zoek naar wie de echte doelgroep nou is. Ofwel je rijdt een BEV, en dan heb je die gekozen omdat je verwacht alleen bij uitzondering langduring langs de weg met je duimen te hoeven draaien totdat je weer verder kan, ofwel je rijdt een hybrid, omdat je dergelijke gevallen wilt voorkomen en dan lekker op benzine verder wilt kunnen rijden. De enige _structurele_ doelgroep die ik kan bedenken zijn mensen die een BEV hebben, maar thuis niet kunnen laden. Maar dan kan je beter in woonwijken stations plaatsen. En _incidenteel_ gebruik, in noodgevallen zeg maar, (de reden dat wij Tesla rijders geinteresseerd zijn in FastNed stations) levert volgens mij nooit een afdoende business case op om rendabel te zijn.
 
Ik vind het een super initiatief, en een hele dappere onderneming. Ik hoop enorm dat ze slagen, al was het alleen maar om de zichtbaarheid bij het grote publiek die aangeeft dat elektrisch rijden toch echt doorzet. Laadpalen in de stad vallen de meeste mensen amper op (totdat je er op let).

Maar er staan op dit moment twee superchargers in Nederland, voor pak hem beet 1500 Tesla's, en die worden HEEL goed gebruikt. Er is duidelijk een behoefte aan. Ik rij wekelijks zeker 6 keer langs een FastNed laadpunt, en ik heb er ooit, 1 keer, een auto zien staan. Natuurlijk moet het aantal EV's nog enorm groeien, maar het aantal FastNed locaties ook. Je zou verwachten dat als ze in een behoefte voorzien, hun eerste stations al goed zouden lopen (er rijden namelijk al flink wat EVs en hybrids rond). Maar ik vrees toch echt dat dat niet zo is, en ook niet gaat komen.

Ik ben nog steeds op zoek naar wie de echte doelgroep nou is. Ofwel je rijdt een BEV, en dan heb je die gekozen omdat je verwacht alleen bij uitzondering langduring langs de weg met je duimen te hoeven draaien totdat je weer verder kan, ofwel je rijdt een hybrid, omdat je dergelijke gevallen wilt voorkomen en dan lekker op benzine verder wilt kunnen rijden. De enige _structurele_ doelgroep die ik kan bedenken zijn mensen die een BEV hebben, maar thuis niet kunnen laden. Maar dan kan je beter in woonwijken stations plaatsen. En _incidenteel_ gebruik, in noodgevallen zeg maar, (de reden dat wij Tesla rijders geinteresseerd zijn in FastNed stations) levert volgens mij nooit een afdoende business case op om rendabel te zijn.

Of voor mensen met een BEV op doorreis. Ik kan me goed inbeelden dat als je beseft dat je met je Nissan Leaf, Renault Zoe of BMW i3 ook langere afstanden kan rijden door gebruik te maken van die snelladers langs de baan, dat je die auto daar ook meer voor gaat gebruiken.

Als ik bijvoorbeeld in November naar Zeeland op vakantie ga, rij ik niet langs Oosterhout om eens bij te laden. Dan neem ik mijn CHAdeMO adapter mee en laadt ik op in het hopelijk dan al geopend zijnde Fastned station in Goes.
Liever dat, dan met verlengkabels zeulen in het lokale Centerparcs resort.
Volgens mij is er wel een markt voor. En als elektrisch rijden populairder zal worden, zal die alleen maar groter worden.
 
Of voor mensen met een BEV op doorreis. Ik kan me goed inbeelden dat als je beseft dat je met je Nissan Leaf, Renault Zoe of BMW i3 ook langere afstanden kan rijden door gebruik te maken van die snelladers langs de baan, dat je die auto daar ook meer voor gaat gebruiken.

Als ik bijvoorbeeld in November naar Zeeland op vakantie ga, rij ik niet langs Oosterhout om eens bij te laden. Dan neem ik mijn CHAdeMO adapter mee en laadt ik op in het hopelijk dan al geopend zijnde Fastned station in Goes.
Liever dat, dan met verlengkabels zeulen in het lokale Centerparcs resort.
Volgens mij is er wel een markt voor. En als elektrisch rijden populairder zal worden, zal die alleen maar groter worden.
Joene, dat ben ik helemaal met je eens, maar dat geldt voor mij als _incidenteel_ gebruik. Naar mijn mening koop je geen BEV als je al van te voren weet dat je een paar keer _per week_ in die situatie zult zitten. En als je het hoofdstuk in het boek van FastNed leest waarin ze op hun business case ingaan, zal je zien dat zij rekenen met klanten die _wekelijks_ bij hen een flink aantal kWh komen afnemen.

Als je een business case moet maken die leunt op incidenteel gebruik, ligt de verhouding tussen het aantal EV's dat je nodig heb om één station rendabel te maken heel anders dan als je leunt op EV's die wekelijks terug komen. Dus om 200 van die stations in een landje als Nederland rendabel te maken... Ik zie het gewoon niet.
 
Joene, dat ben ik helemaal met je eens, maar dat geldt voor mij als _incidenteel_ gebruik. Naar mijn mening koop je geen BEV als je al van te voren weet dat je een paar keer _per week_ in die situatie zult zitten. En als je het hoofdstuk in het boek van FastNed leest waarin ze op hun business case ingaan, zal je zien dat zij rekenen met klanten die _wekelijks_ bij hen een flink aantal kWh komen afnemen.

Als je een business case moet maken die leunt op incidenteel gebruik, ligt de verhouding tussen het aantal EV's dat je nodig heb om één station rendabel te maken heel anders dan als je leunt op EV's die wekelijks terug komen. Dus om 200 van die stations in een landje als Nederland rendabel te maken... Ik zie het gewoon niet.

Het zal er allemaal van afhangen hoe populair elektrisch rijden wordt. Binnenkort de E-Golf nog op de markt, en er zullen er nog wel komen. Als die infrastructuur er staat zal de drempel in elk geval lager worden om een BEV aan te schaffen.

Maar dat zijn heel veel assumpties natuurlijk. Er staan gelukkig geen pompbediendes met hun vingers te draaien in die Fastned stations, want dat kost ook nog eens pakken geld.
 
Ik vind het een super initiatief, en een hele dappere onderneming. Ik hoop enorm dat ze slagen, al was het alleen maar om de zichtbaarheid bij het grote publiek die aangeeft dat elektrisch rijden toch echt doorzet. Laadpalen in de stad vallen de meeste mensen amper op (totdat je er op let).
volledig met je eens, volledig.

Maar er staan op dit moment twee superchargers in Nederland, voor pak hem beet 1500 Tesla's, en die worden HEEL goed gebruikt. Er is duidelijk een behoefte aan. Ik rij wekelijks zeker 6 keer langs een FastNed laadpunt, en ik heb er ooit, 1 keer, een auto zien staan. Natuurlijk moet het aantal EV's nog enorm groeien, maar het aantal FastNed locaties ook. Je zou verwachten dat als ze in een behoefte voorzien, hun eerste stations al goed zouden lopen (er rijden namelijk al flink wat EVs en hybrids rond). Maar ik vrees toch echt dat dat niet zo is, en ook niet gaat komen.
Wij kunnen met onze S zonder problemen eerst 200km rijden alvorens we een FastNed station of SC bezoeken. De FastNed stations staan nu allemaal in het Oosten van het land, terwijl volgens mij de meeste Leafs e.d. in de randstad rijden.

Ook dit is een kip-ei probleem. FastNed maakt voor mij in ieder geval Groningen al stukken bereikbaarader. Al moet Tesla wel eerst de CHAdeMO adapter leveren...

Ik ben nog steeds op zoek naar wie de echte doelgroep nou is. Ofwel je rijdt een BEV, en dan heb je die gekozen omdat je verwacht alleen bij uitzondering langduring langs de weg met je duimen te hoeven draaien totdat je weer verder kan, ofwel je rijdt een hybrid, omdat je dergelijke gevallen wilt voorkomen en dan lekker op benzine verder wilt kunnen rijden. De enige _structurele_ doelgroep die ik kan bedenken zijn mensen die een BEV hebben, maar thuis niet kunnen laden. Maar dan kan je beter in woonwijken stations plaatsen. En _incidenteel_ gebruik, in noodgevallen zeg maar, (de reden dat wij Tesla rijders geinteresseerd zijn in FastNed stations) levert volgens mij nooit een afdoende business case op om rendabel te zijn.
Je hebt een hele grote groep EV's nodig om FastNed rendabel te maken. Dat gebeurd denk ik niet binnen 3 jaar, waarschijnlijk niet binnen 5.

Ik koop juist certificaten in FastNed omdat we uit de kip-ei situatie moeten komen. Ik verwacht niet dat er één investereerder op staat die 40 miljoen op tafel legt, wel denk ik dat er duizenden mensen te vinden zijn die samen die 40 miljoen op tafel leggen.

Zelf verwacht ik FastNed wel met regelmaat te gaan gebruiken, zeker nu destination charging steeds lastiger wordt. Hoewel destination charging het beste is volg ik de FastNed redenatie wel zeker dat het onmogelijk wordt om elke parkeerplek van laadpalen te voorzien, ookal is het draadloos/inductie.

Snelladen wordt voor mensen wel een must, al moeten de technieken dan wel binnen een paar jaar 80 ~ 100kW gaan leveren zoals Tesla nu al doet. 50kW is leuk, maar niet genoeg voor de écht roadtrip.

Overigens kan je de FastNed App nu downloaden en je registreren. Ook de prijs is bekend: EUR 0,69 per kWh. Meer dan verwacht, maar wel logisch.
 
Overigens kan je de FastNed App nu downloaden en je registreren. Ook de prijs is bekend: EUR 0,69 per kWh. Meer dan verwacht, maar wel logisch.

Fijn dat de app er is en vooral de plattegrond met stations, maar ouch, 4x zo duur als thuis. Dan is het, uit financieel oogpunt, al helemaal niet interessant voor PHEV-rijders om er te gaan laden.

Update: mijn opmerking gaat vooral over de doelgroep die Fastned aanspreekt. Door de hoge prijs richten ze zich vooral op mensen die uit nood moeten laden, omdat ze anders niet meer thuiskomen. Dat heeft invloed op het omzet potentieel.
 
Last edited:
EUR 0,69 per kWh

Dus als ik zeg (inclusief verlies) 250Wh/km verbruik (als ik dat al haal), is het kwa kosten hetzelfde als een benzine auto die 1:10 (bij prijs van EUR 1,80) rijdt.

Hmmm. Is niet goedkoper, ook niet duurder.... In ieder geval milleu vriendelijker... :smile:. Ok, moet kunnen denk ik!
 
Het oplaadpunt hangt er, nu de Tesla nog .....

IMG_3186.jpg
 
Ik had me aangemeld voor de chademo adaptor wachtlijst een paar maanden geleden, ik dacht ik waag er eens een mailtje aan om te kijken hoe het zat

zie reactie hieronder


Hello Niels,

Thank you for contacting Tesla Motors. The European CHAdeMO adapter is currently in the final stages of development and testing. Unfortunately, a delivery date has not yet been determined. We will contact you as soon as the adapter is available and we apologize for the inconvenience.


Please let us know if there is anything else we can help with.

Regards,
Krista




Shop Tesla Gear Welcome
p 510.249.3718 | e [email protected]
 
Ik had me aangemeld voor de chademo adaptor wachtlijst een paar maanden geleden, ik dacht ik waag er eens een mailtje aan om te kijken hoe het zat

zie reactie hieronder


Hello Niels,

Thank you for contacting Tesla Motors. The European CHAdeMO adapter is currently in the final stages of development and testing. Unfortunately, a delivery date has not yet been determined. We will contact you as soon as the adapter is available and we apologize for the inconvenience.


Please let us know if there is anything else we can help with.

Regards,
Krista




Shop Tesla Gear Welcome
p 510.249.3718 | e [email protected]

De laatste reactie die ik had gekregen was een "(late) Q3", mag ik dan september verwachten? Of is dat wishful thinking?
 
Fijn dat de app er is en vooral de plattegrond met stations, maar ouch, 4x zo duur als thuis. Dan is het, uit financieel oogpunt, al helemaal niet interessant voor PHEV-rijders om er te gaan laden.

Update: mijn opmerking gaat vooral over de doelgroep die Fastned aanspreekt. Door de hoge prijs richten ze zich vooral op mensen die uit nood moeten laden, omdat ze anders niet meer thuiskomen. Dat heeft invloed op het omzet potentieel.
Goedkoop is het zeker niet.

Wel ben ik me laatst eens gaan verdiepen in wat een snellader per jaar kosten aan vastrecht. Nou, als 3x40A al EUR 700 per jaar kost, dan kan je uitrekenen wat een 100kW aansluiting kost. Veel! Dat gaat om snel 30k per jaar voor elk laadstation.

De kWh's hebben ook "last" van de hoge energiebelasting, dus dat tikt allemaal best snel aan.

69 cent per kWh is zeker niet goedkoop, maar FastNed maakt wel een hele hoop kosten. Ik ben dus wel benieuwd wanneer ze winst kunnen gaan draaien.

Nu bieden ze ook een EUR 100,00 per maand abbonement aan waar je onbeperkt mee kan laden, maar dat is best wel veel laden met een EV. Al zeggen ze binnenkort met meer te komen.

De laatste reactie die ik had gekregen was een "(late) Q3", mag ik dan september verwachten? Of is dat wishful thinking?
Ik weet het zelf ook niet meer. Wil hem wel hebben, dat maakt de FastNed stations een stuk bruikbaarder.
 
69 cent per kWh is zeker niet goedkoop, maar FastNed maakt wel een hele hoop kosten. Ik ben dus wel benieuwd wanneer ze winst kunnen gaan draaien.

Nu bieden ze ook een EUR 100,00 per maand abbonement aan waar je onbeperkt mee kan laden, maar dat is best wel veel laden met een EV. Al zeggen ze binnenkort met meer te komen.
Volgens mij heb je het met die prijzen met 2x laden per maand terugverdiend:crying:.
 
Wel ben ik me laatst eens gaan verdiepen in wat een snellader per jaar kosten aan vastrecht. Nou, als 3x40A al EUR 700 per jaar kost, dan kan je uitrekenen wat een 100kW aansluiting kost. Veel! Dat gaat om snel 30k per jaar voor elk laadstation.

Om die 30k terug te verdienen moet er iedere dag 120 kWh per laadstation worden omgezet. Daar bovenop komen nog alle andere kosten, zoals voor de stroom zelf, afschrijving, onderhoud, marketing, etc.. Nou helpt de hoge prijs bij deze berekening, maar het wordt daardoor wel lastiger deze hoeveelheid kWh om te zetten.

Mijn hoop bij Fastned was dat ze het aantrekkelijker zouden maken om lange afstanden af te leggen met een EV met beperkte range. Door de hoge dichtheid van stations zou zo'n auto veel sneller een valide, betaalbaar alternatief zijn voor een ICE. Maar deze prijzen helpen hier niet.

Ik hoop erg hard dat het een succes wordt, maar betwijfel of ik er zelf in ga investeren.