Ik zie hier toch consensus ontstaan: een soort crowdfunding. Doe mee aan een betere wereld, stort 2K en krijg je auto-leven lang laden. Vind het wel een goed idee.
In een eerdere post heb ik deze mogelijkheid genoemd.
Als ik kijk naar de briljante opzet van Tesla met de superchargers waarbij ik "ooit" best wel betaald heb voor het gebruik maar nu gewoon kan aankoppelen wanneer ik wil en ook steeds meer "waar ik wil" in Europa (toevallig vanavond een reuze gezellige laadsessie in Oosterhout gehad met een aantal andere Tesla rijders) denk ik dat daar de meeste kansen liggen.
Het idee van FastNed om een dekkend net aan te leggen voor de huidige en met name ook de toekomstige BEV's verdient een royale ondersteuning. Eigenlijk zou je die verwachten van autofabrikanten en/of importeurs als deze echt elektrische auto's willen verkopen. Een beetje als Tesla doet, geef bij aankoop een periode of auto-levenslang snelladen mee.
Wanneer je kijkt naar de echte stroomkosten dan gaat het daar maar om relatief geringe bedragen en door mee te betalen helpt men de uitrol van het netwerk.
Dat zien we helaas niet gebeuren. Mede door het gedoe met verschillende laadstandaards wordt hij eerder tegengewerkt dan dat de elektrische rijder een duwtje in de rug krijgt.
Als we als community van elektrische rijders (ik bedoel niet de hybrids omdat die niet of nauwelijks kunnen snelladen en het vooral moeten hebben van thuis- en bestemmingsladen) onze schouders er onder zetten en met Fastned een afspraak maken waarbij we deelnemen voor een bedrag van bijv. 2K waarbij we dan levenslang kunnen laden dan zijn de stations ook een beetje van ons.
Ik zou daar zo aan meedoen, ook al heb ik het zelf waarschijnlijk niet direct nodig. Met een thuislaadmogelijkheid (7.500 kWh zonneopbrengst) en een supercharger op 20 km afstand kan ik best zonder. De Leaf die we ook hebben wordt lokaal gebruikt en rijdt zelden meer dan 50 km op een dag en rijdt helemaal op zonnestroom (zolang het salderen nog zo blijft bestaan, daarna maar hopen op een eigen opslagmogelijkheid, men is ook daar mee bezig).
Maar zou ik op die manier "meedoen" dan zou ik me veel meer verbonden voelen, ook de uitrol volgen zoals we dat nu doen met de SC's, kijk maar op
TFF Forum Thema anzeigen - Supercharger in Europa en dan zou ik bij langere ritten graag bij de Fastnedstations aanleggen om een half uurtje te laden en een bak koffie te drinken.
Dan zal er ook te praten zijn (als we met velen zijn) over een mogelijkheid om de Chademo (in de praktijk nog altijd de snelste na de superchargers) via een vast aanwezige adapter te kunnen koppelen aan de Tesla. Dan kunnen we met minimaal 50 kW laden en wie weet wat er nog meer mogelijk is.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Overigens ben ik het met de andere schrijvers eens dat de nu genoemde tariefstelling geen succes zal worden. Natuurlijk moeten de kosten er uit komen maar ik verwacht een zeer gering gebruik waardoor die kosten er juist niet uit zullen komen. Daarnaast, het is ook door anderen opgemerkt, zijn de daadwerkelijke stroomkosten heel laag waardoor het volgens mij beter is om een behoorlijk bedrag te incasseren in ruil voor een aantal keer een heel gering bedrag aan stroomkosten. Bijv. een Leaf (huidige versie) zal hooguit een 15 kWh laden wat bij een stroomprijs van zeg 6 cent (grootgebruik) nog geen euro zal zijn. Maar wanneer hij 15 x 69 cent moet betalen gaat het toch om een tientje waarvoor hij dan rond 100 km verder kan komen.
Doet hij mee met het hierboven genoemde plan dan zal hij met veel meer plezier, en ook vaker, komen laden. Ook anderen zullen over de streep getrokken kunnen worden.
En we hebben natuurlijk een unieke opzet die het elektrisch rijden goed in de picture zal brengen.
Nog twee slotopmerkingen:
1) Ik ben sinds ik de Tesla heb meer gaan rijden. Dat heeft niets te maken met het "gratis" tanken maar alles met de auto zelf. Al tientallen jaren wordt een fictief mechanisme in stand gehouden dat iets wat goedkoper is meer zal worden gebruikt en dat het duurder maken het gebruik zal remmen. De kosten maken me niet of nauwelijks uit. In al die jaren dat de benzineprijzen steeds maar bleven stijgen ben ik gewoon blijven rijden wat ik moest rijden. Niet meer en niet minder. Daarom verwacht ik ook niet dat er ineens veel meer gereden zal gaan worden, waarbij je je nog kunt afvragen of dat met een (echt) elektrische auto nou echt zo erg zal zijn.
2) Ik denk dat het ons als samenleving zal sieren wanneer we niet steeds zo bang zijn dat de buurman iets meer zal verbruiken dan wij. In de praktijk leidt dat namelijk tot een kostbare backoffice die alles registreert en voor een "rechtvaardige" oplossing zorgt waardoor zowel de buurman als ik veel duurder uit zijn dan wanneer we gewoon gebruikten wat we nodig hebben, de één meer, de ander wat minder.