Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ook de prijs is bekend: EUR 0,69 per kWh. Meer dan verwacht, maar wel logisch.
Niet onoverkomelijk hoog, maar wel zodanig dat ik (indien aangewezen op dergelijke laadpunten) dan net zo lief een ICE aangedreven auto pak. Die er toch staat, in mijn geval.
Iets anders. Met een bruto marge van meer van € 0,60 per kWh is een chademo-naar-Tesla adapter per laadstation een verantwoorde investering voor FN.

Zijn die dingen eigenlijk een beetje hufterproof aan een laadstation te ketenen? Zal wel niet daarvoor ontworpen zijn.
 
Enexis heeft een rekenhulp op de website. Als iemand weet welke getallen ingevuld moeten worden...

Dat is wel een poging waard.

In mijn vorige post had ik het over 120 kWh / dag (een min-of-meer uit de lucht gegrepen aantal), dan is het verbruik 44.000 kWh per jaar. Met een 3*160A aansluiting en een contractvermogen van 100kW bedragen de totale netwerkkosten 5.230 Euro per jaar, excl. BTW.

Dat is al een stuk beter te behappen.

Update: over de eerste 10.000 kWh wordt de volledige 14,3ct energiebelasting betaald, over de rest tot maximaal 50.000 kWh is dat nog 5,2ct.
 
Last edited:
Overigens kan je de FastNed App nu downloaden en je registreren. Ook de prijs is bekend: EUR 0,69 per kWh. Meer dan verwacht, maar wel logisch.

Hoezo logisch? Wellicht wel als je de daadwerkelijke kosten uitrekend. Maar iets proberen te verkopen voor een prijs die de klant niet wil betalen (o.a. omdat hij goedkopere alternatieven heeft) is helemaal niet logisch. Dan verkoop je namelijk niets!
Geeft dus direct ook het probleem (en wellicht failliet) van dit business model aan.

Zowel behoefte als prijsstelling leiden tot (zeer) incidenteel gebruik (als het echt niet anders kan).
Tesla heeft voor de meeste ritten range genoeg. Hybrides dieselen goedkoper verder dan tanken bij FastNed.
Hou je wat boodschappenauto's over die incidenteel voor de lange afstand worden gebruikt.
 
Ik was aanvankelijk ook heel enthousiast over de Fastned aanpak, maar omdat wij dit systeem nauwelijks echt nodig hebben, zag ik het ook meer als extraatje, maar tegen dit tarief is het inderdaad alleen als noodoplossing handig.
Ik kan mij ook nog niet voorstellen dat dit rendabel gaat zijn, als is het idee nog steeds super.
En dit nog even los van het feit dat er nog geen echte Tesla ondersteuning is op dit moment.
 
Ik ben niet zo thuis in elektriciteit, maar €30k per jaar voor alleen vastrecht lijkt mij veel.

Enexis heeft een rekenhulp op de website. Als iemand weet welke getallen ingevuld moeten worden...

https://www.enexis.nl/zakelijk/diensten-en-tarieven/tarieven/bereken-uw-transportkosten?src=thz
Ik zat te hoog inderdaad. Vastrecht voor een 100kW aansluiting is ongeveer 10k per jaar.

Hoezo logisch? Wellicht wel als je de daadwerkelijke kosten uitrekend. Maar iets proberen te verkopen voor een prijs die de klant niet wil betalen (o.a. omdat hij goedkopere alternatieven heeft) is helemaal niet logisch. Dan verkoop je namelijk niets!
Geeft dus direct ook het probleem (en wellicht failliet) van dit business model aan.

Zowel behoefte als prijsstelling leiden tot (zeer) incidenteel gebruik (als het echt niet anders kan).
Tesla heeft voor de meeste ritten range genoeg. Hybrides dieselen goedkoper verder dan tanken bij FastNed.
Hou je wat boodschappenauto's over die incidenteel voor de lange afstand worden gebruikt.
Die redenering volg ik ook. Ik hoop/verwacht dat FastNed binnenkort wel met de prijs gaat zakken naar zo'n 40 cent per km.

Nu zijn er ook meerdere EV's:
- Leaf
- e-NV200
- i3 (zonder RE)
- e-Up
- e-Golf

Die auto's kunnen allemaal gebruik maken van FastNed en daarmee dus een stuk praktischer worden.

Ik geloof nog wel in het FastNed verhaal, al vraag ik me wel af hoe snel ze rendabel worden.
 
Ik denk dat FastNed voor de "doorbraak" van elektrische auto's een belangrijke rol speelt (of kan spelen). Hun laadstations zien er ook mooi uit. Zeker wanneer er t.z.t. zo'n 200 langs de snelwegen staan hebben we in Nederland iets unieks.

Maar zal ik op basis van wat ik nu weet enthousiast bij hen gaan laden? Neen! Thuis kost een kWh rond 20 cent (door de zonnepanelen waarbij we nog steeds in de plus staan eigenlijk dicht bij 0 cent) en ik kan ook terecht bij de SC's.

Sinds 1 november 2013 hebben we een Leaf en vanaf 29 maart 2014 daarnaast ook een Model S. Beiden zitten inmiddels over de 10k kilometers. We zijn volledig gegaan voor elektrisch rijden en met de Model S zelfs met het gezin diep in Hongarije geweest.

Ik zou als ik FastNed was voor een andere benadering kiezen. We zien bij Tesla dat het vooral gaat om de "beleving". Ik weet nog de blijheid toen twee dagen voor onze terugreis uit Hongarije de SC in Wenen live ging! Kijk eens op de diverse fora hoe men "meeleeft" met de uitrol van de SC's, waarvan sommige voor de meesten van ons waarschijnlijk nooit actueel zullen zijn.

FastNed zou het i.p.v. via de kille cijfertjes ook anders kunnen doen.

Natuurlijk maken ze veel kosten. Maar die kosten zullen niet zitten in de paar centen die zij uiteindelijk voor een kWh betalen. In feite zullen die stroomkosten de kleinste factor zijn.

Wat zou er gebeuren wanneer ze de mogelijkheid bieden om deel te nemen in FastNed (ik denk dan aan een bedrag dat vergelijkbaar is met de component SC in de Tesla prijs) waardoor men mede-eigenaar wordt, lid van de FastNed Community en daarnaast levenslang vrij kan laden op de FastNed stations. Een laadbeurt kost aan echte stroom toch maar heel weinig en door het deelnemen komt het geld ook, op een andere manier, binnen en schrikt men laders niet af.
Daar zou ik zelf wel voor gaan. Ook al betaal ik waarschijnlijk veel meer dan wanneer ik af en toe eens zou laden (met de afrekening tot op de kWh) maar het gaat om het gevoel dat we dan samen werken aan elektrisch vervoer, zeg maar weer de "beleving". Het zal wel een aanpassing van de back-office vereisen maar daar is uit te komen.

Wie weet ligt het fiscaal dan ook wat anders (is FastNed dan nog wel stroomverkoper aan mij??) maar daar weet ik te weinig van af.

Overigens, ik heb i.v.m. de reis naar Hongarije een pasje gekocht bij Smatric die een dekkend 22KW type 2 net langs de hoofdwegen in Oostenrijk aanbiedt. De kosten hiervan, op basis van fair use rond 10.000 km per jaar, bedragen slechts 9,90 euro per maand (incl. BTW). Dat is toch wel een groot verschil.

foto 2.JPG
 
Last edited:
Hans heb je toevallig ook informatie of deze pas voor een maand kan (vakantie).
Overigens, ik heb i.v.m. de reis naar Hongarije een pasje gekocht bij Smatric die een dekkend 22KW type 2 net langs de hoofdwegen in Oostenrijk aanbiedt. De kosten hiervan, op basis van fair use rond 10.000 km per jaar, bedragen slechts 9,90 euro per maand (incl. BTW). Dat is toch wel een groot verschil.
 
Hans heb je toevallig ook informatie of deze pas voor een maand kan (vakantie).

Ja, ik heb per mail dat gevraagd. Ik betaalde in dit geval 19.90 voor het pasje en éénmalig 9,90 voor de maand vakantie. Zodra dat nodig is kan ik de pas weer voor een maand laten activeren voor 9,90.

Angebote für Mobilitätslösungen - E-Auto laden | SMATRICS


Onze reis. Tot voorbij Salzburg op SC gereden (zelfs zonder extra stop in bijv. Grabenstätt waar je wel over leest), daar overnacht in Hotel Hof bei Salzburg (laden direct voor de lobby) en tweede dag naar Eisenstadt (weekend, niet alle laders zijn 24/7) waar we een paar uur hebben moeten wachten (bezoek Ezterházy paleis gedaan, was wel leuke onderbreking) maar nu SC Wenen er is hoeft dat natuurlijk niet meer.

Werkte verder probleemloos.
 
Aparte prijsstelling, zelfs bij van der valk in Breukelen zit je nat het starttarief op 30 cent per kilowatt. Dus fastned alleen voor de absolute noodgevallen, die er met goed plannen niet zijn. Zogauw er twee superchargers bijkomen in zal het aantal teslas bij fastned tot vrijwel 0 gereduceerd worde. Zoals hier voor al is aangeven gaan hybride diesels lekker op diesel naar huis. De test komt niet op de snelweg, gemiddeld moedertje met een Zoe vindt het onderweg laden veel te spannend... Jammer, maar ik zie ze geen geld verdienen...
 
Inderdaad, met 17 cent per kilometer voor brandstof wordt elektrisch tanken duurder dan benzine, gas en diesel. Als je dan ook nog half uurtje moet wachten bij het laden, dan concurreert dat lastig met dinosap. Ik zag op Twitter een fanatieke Outlander-bezitter elke 50 km laden, maar dan moet je elektrisch rijden wel heel leuk vinden en/of heel ruim in je tijd zitten. Ik denk dat de FEV overblijven, met een I3 ed is - ook voor 69 cent - laden bij FastNed wel een uitkomst.

Ook het abonnement van 100 euro lijkt me duur: dat staat gelijk een 434 kWh laden thuis. Om dat 'eruit te halen' met een I3 moet je 29 keer per maand 15 kWh bijladen. Of 10 keer per maand om het voordeliger te maken ten opzichte van 'los' kWh-en kopen.

Het zijn mooie stations, het is echt een uitkomst voor de niet-Tesla's, maar ik denk dat er helaas een fundamentele denkfout wordt gemaakt. Iemand van Fastned zegt "Het is net als met benzine. Je plant niet van tevoren waar je gaat tanken. Op het moment dat het nodig is, ga je pas bepalen waar je tankt." Ik denk dat het elektrisch rijden nou net niet zoals benzine is. Je rijdt elke dag weg met een volle tank. En het is veel eenvoudiger om op bestemming even aan een laadpaal te hangen voor 23 cent per kWh, dan onderweg te tanken en te wachten voor 68 cent per kwh. Dat doe je in noodgevallen of een road trip, en dat is niet de business case van FastNed.

Dat gezegd hebbende: ik gun ze het echt van harte, het is een jongensdroom. Verder, de tijd is wellicht wel in hun voordeel. Ze hebben de concessie voor 20 jaar meen ik, en echt heel mooie locaties. Als er over zes of acht jaar honderdduizenden elektrische wagens rijden...
 
Inderdaad, met 17 cent per kilometer voor brandstof wordt elektrisch tanken duurder dan benzine, gas en diesel. Als je dan ook nog half uurtje moet wachten bij het laden, dan concurreert dat lastig met dinosap. Ik zag op Twitter een fanatieke Outlander-bezitter elke 50 km laden, maar dan moet je elektrisch rijden wel heel leuk vinden en/of heel ruim in je tijd zitten. Ik denk dat de FEV overblijven, met een I3 ed is - ook voor 69 cent - laden bij FastNed wel een uitkomst.

Ook het abonnement van 100 euro lijkt me duur: dat staat gelijk een 434 kWh laden thuis. Om dat 'eruit te halen' met een I3 moet je 29 keer per maand 15 kWh bijladen. Of 10 keer per maand om het voordeliger te maken ten opzichte van 'los' kWh-en kopen.

Het zijn mooie stations, het is echt een uitkomst voor de niet-Tesla's, maar ik denk dat er helaas een fundamentele denkfout wordt gemaakt. Iemand van Fastned zegt "Het is net als met benzine. Je plant niet van tevoren waar je gaat tanken. Op het moment dat het nodig is, ga je pas bepalen waar je tankt." Ik denk dat het elektrisch rijden nou net niet zoals benzine is. Je rijdt elke dag weg met een volle tank. En het is veel eenvoudiger om op bestemming even aan een laadpaal te hangen voor 23 cent per kWh, dan onderweg te tanken en te wachten voor 68 cent per kwh. Dat doe je in noodgevallen of een road trip, en dat is niet de business case van FastNed.

Dat gezegd hebbende: ik gun ze het echt van harte, het is een jongensdroom. Verder, de tijd is wellicht wel in hun voordeel. Ze hebben de concessie voor 20 jaar meen ik, en echt heel mooie locaties. Als er over zes of acht jaar honderdduizenden elektrische wagens rijden...

Ik denk dat ze binnen 2 jaar over de kop zijn. Wij hebben een i3, rijden er relatief veel in, zouden een Fastned station in de Randstad wel kunnen waarderen, maar als mijn vrouw elke dag in Zwolle of Apeldoorn had moeten zijn, zou ze geen i3 zonder Rex gekocht hebben. Blijft over: incidenteel.

Natuurlijk is het een kip-ei, maar dit ei is echt te vroeg. De volumes zijn te klein en in regio's waar ze nu niet zitten. Ik gun ze mijn ongelijk, maar toch denk ik dat ze het niet goed doordacht hebben. Hoeveel BEV's zijn er met Supercharging? 200 Fastned stations? En een prijsstelling waarvan ik denk: doe mij voor die paar lange ritten per jaar maar die BMW mobility service.

Ik koop dis geen certificaten, maar dat had ik sowieso niet gedaan, ik beleg alleen in bedrijven waar ikzelf directe zeggenschap in/over heb :)
 
Ik denk dat ze binnen 2 jaar over de kop zijn. Wij hebben een i3, rijden er relatief veel in, zouden een Fastned station in de Randstad wel kunnen waarderen, maar als mijn vrouw elke dag in Zwolle of Apeldoorn had moeten zijn, zou ze geen i3 zonder Rex gekocht hebben. Blijft over: incidenteel.

Natuurlijk is het een kip-ei, maar dit ei is echt te vroeg. De volumes zijn te klein en in regio's waar ze nu niet zitten. Ik gun ze mijn ongelijk, maar toch denk ik dat ze het niet goed doordacht hebben. Hoeveel BEV's zijn er met Supercharging? 200 Fastned stations? En een prijsstelling waarvan ik denk: doe mij voor die paar lange ritten per jaar maar die BMW mobility service.

Ik koop dis geen certificaten, maar dat had ik sowieso niet gedaan, ik beleg alleen in bedrijven waar ikzelf directe zeggenschap in/over heb :)
Ik denk juist dat ze niet op winst binnen 2 jaar moeten richten, ze hebben een langere adem nodig.

We moeten ook niet uit gaan van het huidige aanbod van EV's, maar ook kijken wat er komt.

In 2017 komt volgens geruchten Nissan met een Leaf met een +/- 40kWh accu en ook komt er dan een BMW i5 met een +/- 300km range (35kWh?).

Die auto's gaan een stuk bruikbaarder worden om langere afstanden te rijden dan wat de BEV's van nu kunnen (uitgezonderd de S), dus die kunnen FastNed gaan gebruiken.

Ik vind de prijs zeker hoog (al logisch) en dat kan zeker een struikelblok zijn. Waarom niet voor 25 euro per maand onbeperkt laden aanbieden? Maak het desnoods een actie. Als je dat geld nu binnen krijgt is dat mooi mee genomen.

Of laat nu mensen voor zeg 2k "laden for life" afkopen. Dan heb je 2k binnen, de electra kost daarna weinig.
 
Ik zie hier toch consensus ontstaan: een soort crowdfunding. Doe mee aan een betere wereld, stort 2K en krijg je auto-leven lang laden. Vind het wel een goed idee.

In een eerdere post heb ik deze mogelijkheid genoemd.
Als ik kijk naar de briljante opzet van Tesla met de superchargers waarbij ik "ooit" best wel betaald heb voor het gebruik maar nu gewoon kan aankoppelen wanneer ik wil en ook steeds meer "waar ik wil" in Europa (toevallig vanavond een reuze gezellige laadsessie in Oosterhout gehad met een aantal andere Tesla rijders) denk ik dat daar de meeste kansen liggen.

Het idee van FastNed om een dekkend net aan te leggen voor de huidige en met name ook de toekomstige BEV's verdient een royale ondersteuning. Eigenlijk zou je die verwachten van autofabrikanten en/of importeurs als deze echt elektrische auto's willen verkopen. Een beetje als Tesla doet, geef bij aankoop een periode of auto-levenslang snelladen mee.
Wanneer je kijkt naar de echte stroomkosten dan gaat het daar maar om relatief geringe bedragen en door mee te betalen helpt men de uitrol van het netwerk.

Dat zien we helaas niet gebeuren. Mede door het gedoe met verschillende laadstandaards wordt hij eerder tegengewerkt dan dat de elektrische rijder een duwtje in de rug krijgt.

Als we als community van elektrische rijders (ik bedoel niet de hybrids omdat die niet of nauwelijks kunnen snelladen en het vooral moeten hebben van thuis- en bestemmingsladen) onze schouders er onder zetten en met Fastned een afspraak maken waarbij we deelnemen voor een bedrag van bijv. 2K waarbij we dan levenslang kunnen laden dan zijn de stations ook een beetje van ons.

Ik zou daar zo aan meedoen, ook al heb ik het zelf waarschijnlijk niet direct nodig. Met een thuislaadmogelijkheid (7.500 kWh zonneopbrengst) en een supercharger op 20 km afstand kan ik best zonder. De Leaf die we ook hebben wordt lokaal gebruikt en rijdt zelden meer dan 50 km op een dag en rijdt helemaal op zonnestroom (zolang het salderen nog zo blijft bestaan, daarna maar hopen op een eigen opslagmogelijkheid, men is ook daar mee bezig).

Maar zou ik op die manier "meedoen" dan zou ik me veel meer verbonden voelen, ook de uitrol volgen zoals we dat nu doen met de SC's, kijk maar op
TFF Forum Thema anzeigen - Supercharger in Europa en dan zou ik bij langere ritten graag bij de Fastnedstations aanleggen om een half uurtje te laden en een bak koffie te drinken.

Dan zal er ook te praten zijn (als we met velen zijn) over een mogelijkheid om de Chademo (in de praktijk nog altijd de snelste na de superchargers) via een vast aanwezige adapter te kunnen koppelen aan de Tesla. Dan kunnen we met minimaal 50 kW laden en wie weet wat er nog meer mogelijk is.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Overigens ben ik het met de andere schrijvers eens dat de nu genoemde tariefstelling geen succes zal worden. Natuurlijk moeten de kosten er uit komen maar ik verwacht een zeer gering gebruik waardoor die kosten er juist niet uit zullen komen. Daarnaast, het is ook door anderen opgemerkt, zijn de daadwerkelijke stroomkosten heel laag waardoor het volgens mij beter is om een behoorlijk bedrag te incasseren in ruil voor een aantal keer een heel gering bedrag aan stroomkosten. Bijv. een Leaf (huidige versie) zal hooguit een 15 kWh laden wat bij een stroomprijs van zeg 6 cent (grootgebruik) nog geen euro zal zijn. Maar wanneer hij 15 x 69 cent moet betalen gaat het toch om een tientje waarvoor hij dan rond 100 km verder kan komen.
Doet hij mee met het hierboven genoemde plan dan zal hij met veel meer plezier, en ook vaker, komen laden. Ook anderen zullen over de streep getrokken kunnen worden.

En we hebben natuurlijk een unieke opzet die het elektrisch rijden goed in de picture zal brengen.

Nog twee slotopmerkingen:

1) Ik ben sinds ik de Tesla heb meer gaan rijden. Dat heeft niets te maken met het "gratis" tanken maar alles met de auto zelf. Al tientallen jaren wordt een fictief mechanisme in stand gehouden dat iets wat goedkoper is meer zal worden gebruikt en dat het duurder maken het gebruik zal remmen. De kosten maken me niet of nauwelijks uit. In al die jaren dat de benzineprijzen steeds maar bleven stijgen ben ik gewoon blijven rijden wat ik moest rijden. Niet meer en niet minder. Daarom verwacht ik ook niet dat er ineens veel meer gereden zal gaan worden, waarbij je je nog kunt afvragen of dat met een (echt) elektrische auto nou echt zo erg zal zijn.

2) Ik denk dat het ons als samenleving zal sieren wanneer we niet steeds zo bang zijn dat de buurman iets meer zal verbruiken dan wij. In de praktijk leidt dat namelijk tot een kostbare backoffice die alles registreert en voor een "rechtvaardige" oplossing zorgt waardoor zowel de buurman als ik veel duurder uit zijn dan wanneer we gewoon gebruikten wat we nodig hebben, de één meer, de ander wat minder.
 
De business case voor FastNed zie ik negatief.
Maar ook het kopen van een 'deelname' en daarna gratis gebruik lijkt me niks. Al je toekomstige verbruik afkopen voor € 2K lijkt namelijk best een goed idee.
Maar met een nominaal aantal kilometers (3K/maand) gebruik je bij 200Wh/km circa 600 kWh/maand. Kosten op retailniveau € 140/maand, dus dan heb je je € 2K zo terug verdiend, lijkt het.
Denkfout 1: het is jammer van je (werk)tijd om langs de kant van de weg te naar een ladende auto te staren. Los van laden tijdens de incidentele road-side lunch, kost het je gewoon (werk)tijd. Dus laad je zo veel mogelijk home of destination.
Denkfout 2: ook al ga je, wanneer nodig, road-side laden (FastNed of elders) dan is nog steeds 80% van je verbruik afkomstig van je home of destination charge. Je gaat bij FastNed nimmer meer laden dan benodigd om thuis of op je bestemming te geraken, mits je daar kunt laden.
Denkfout 3: zelfs op je prive adres betaal je vaak minder dan de volle retailprijs. Want zodra het gecombineerde verbruik van auto en prive boven de 10 MWh/jaar komt vervalt een groot deel van de kleinverbruik energieheffing. Of het zijn kWh uit eigen energieopwekking (zon, wind, etc).
Je koopt dus niet zozeer toekomstige verbruik af, maar doet eerder een lange termijn investering in een soort van maatschappelijk goed doel. Zeker nu de FastNed jongens ook nog naar de beurs gaan (verwatering van je terugmogelijkheden uit eventuele toekomstige winsten), lijkt mij de kans dat je een werkelijk rendement maakt wel erg klein. Het duurt namelijk nog wel even voordat je je investering terug hebt en dan moeten ze er nog wel zijn.
En tenslotte, zoals met alle investeringen in startups, gok je niet op basis van de kwaliteit van het idee/concept maar op basis van de kans dat het succesvol gerealiseerd wordt, zijnde de kwaliteit van het management en de bestaande investeerders.
 
Deze middag was Lubbers van fastned bij BNR, het schijnt dat ze naar de beurs willen/gaan.

Yep, ze gaan voor een notering aan de MKB-beurs NPEX om uiteindelijk 40 miljoen op te halen, een eerste tranche moet 4 miljoen opbrengen.

Investeren in snellaadstations | Participaties.nl


Zie hier een korte opmerking over het businessmodel:

Hoe zit het met de groei van elektrische auto’s? Gaat dat wel hard genoeg voor jullie?

“Het doel van de Nederlandse overheid is om in 2020 200.000 elektrische auto’s te hebben rondrijden in Nederland. Als die elke week voor een tientje bij ons tanken, dan hebben we een omzet van 100 miljoen euro per jaar. Daar zit een marge van 70 tot 80% op, dus reken maar uit.”