Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben toch benieuwd hoeveel mensen de chademo adapter gaan aanschaffen aangezien het een duur onhandig ding is en er steeds meer superchargers komen die dezelfde rol veel beter uitvoeren. Daarnaast lijkt CCS meer toekomstperspectief te hebben als chademo dus dan zit je zodirect met een duur verloopstuk wat uit de mode is geraakt.
 
Ben voorstander van CCS maar wanneer komt tesla daarmee?

Ik ben toch benieuwd hoeveel mensen de chademo adapter gaan aanschaffen aangezien het een duur onhandig ding is en er steeds meer superchargers komen die dezelfde rol veel beter uitvoeren. Daarnaast lijkt CCS meer toekomstperspectief te hebben als chademo dus dan zit je zodirect met een duur verloopstuk wat uit de mode is geraakt.
 
Ben voorstander van CCS maar wanneer komt tesla daarmee?

Praktisch gezien heb ik liever een CHAdeMO adapter die over een periode van jaren langzaam 'uit de mode' raakt maar het wel doet, dan dat ik moet wachten op aansluiting op de betere/nieuwere CCS standaard die nog helemaal niet is aangekondigd, laat staan ontwikkeld, door Tesla. Alle of veel CHAdeMO laadstations door Europa voorzien van een Tesla adapter is ook niet realistisch.

Ik zou de CHAdeMO adapter vooral tijdens vakanties gebruiken, op plekken waar het SC netwerk nog niet dekkend is, verder nauwelijks. Voor het drukken van de kosten kun je 'm aanschaffen en vervolgens verhuren, of gezamelijk aanschaffen met een paar mensen en dan hopen dat je niet in dezelfde periode met je auto weg wilt...

Qua vorm is het idd wel een lomp ding geworden...
 
Praktisch gezien heb ik liever een CHAdeMO adapter die over een periode van jaren langzaam 'uit de mode' raakt maar het wel doet, dan dat ik moet wachten op aansluiting op de betere/nieuwere CCS standaard die nog helemaal niet is aangekondigd, laat staan ontwikkeld, door Tesla. Alle of veel CHAdeMO laadstations door Europa voorzien van een Tesla adapter is ook niet realistisch.

Ik zou de CHAdeMO adapter vooral tijdens vakanties gebruiken, op plekken waar het SC netwerk nog niet dekkend is, verder nauwelijks. Voor het drukken van de kosten kun je 'm aanschaffen en vervolgens verhuren, of gezamelijk aanschaffen met een paar mensen en dan hopen dat je niet in dezelfde periode met je auto weg wilt...

Qua vorm is het idd wel een lomp ding geworden...

+1
Precies zoals je zegt.
Momenteel zijn we hoofdzakelijk aan het wachten op een infrastructuur. In tussentijd lijkt mij de chademo adapter een goede oplossing om te gebruiken, vooral tijdens vakantie.
 
Ik ben toch benieuwd hoeveel mensen de chademo adapter gaan aanschaffen aangezien het een duur onhandig ding is en er steeds meer superchargers komen die dezelfde rol veel beter uitvoeren. Daarnaast lijkt CCS meer toekomstperspectief te hebben als chademo dus dan zit je zodirect met een duur verloopstuk wat uit de mode is geraakt.

Ik ben wel van plan om de chademo adapter te kopen. Ik heb destijds zeer bewust niet voor de dubbele lader gekozen omdat ik daar het nut niet zo van in zag. 22kW is nog steeds te langzaam op tijdens een trip te laden, thuis heb ik aan 11 kW genoeg en bovendien waren er op dat moment nauwelijks 22 kW laders in het publieke domein.

Ik had alleen niet gedacht dat tesla zo lang over het ontwerp en de productie van een adapter zou gaan doen...
 
Ik zie twee scenario's voor de chademo Tesla adapter.
FastNed koopt een zwikkie van die dingen en ketent er een vast aan elke DC lader.
Of een laadkabelwebwinkelier koopt er een stel en gooit die in de verhuur. Prijs een beetje zoals de verhuur van skies. Aankoop in één seizoen terug verdienen plus verzendkosten voor de klant.
 
O ja, die 3x63A-aansluiting: de bekende Tesla Roadster kan met voldoend dikke kabel natuurlijk gewoon 1 x 63A laden bij zo'n laadpunt...
Is die aansluiting een wandcontactdoos? Dan kan ik mijn Mennekes 63A er inderdaad in plaatsen en wel degelijk 63A laden. Ik heb echter begrepen dat boven de 32A er altijd een kabel aan het laadstation zit en dan kan die niet aan de Roadster worden verbonden. Ik heb dat een keer geprobeerd met een 63A laadstation van de The New Motion.
 
Ik ben toch benieuwd hoeveel mensen de chademo adapter gaan aanschaffen aangezien het een duur onhandig ding is en er steeds meer superchargers komen die dezelfde rol veel beter uitvoeren.
Ik ben het echter niet eens met het beeld dat we overal SuperChargers gaan krijgen.

Als je kijkt naar de dekking die FastNed in Nederland gaat bieden, dan kan Tesla daar niet zo maar tegen op.

Oosterhout ligt voor mij vanuit Zeeland aan de verkeerde kant van Breda. Als ik daar wil komen moet ik zeker 15 tot 20 min omrijden. FastNed gaat bouwen langs de routes die ik al rijd.

Zelfde geld ook voor de A28 waar ik morgen langs kom. Daar rijd ik er vanaf, snel aan de lader en ook zo weer weg.

De SuperChargers blijven mooi voor de lange ritten, maar binnen Nederland en ook andere plekken in Europa zie ik zeker weten plaats voor CHAdeMO/CCS om met zo'n 50kW te kunnen laden. Een SC zal niet op elke route staan.

20 min omrijden voor een SC is ook nutteloos. Kost extra energie en tijd, dan is het voordeel van 100kW vs 50kW ook al weer verdwenen.

Daarnaast lijkt CCS meer toekomstperspectief te hebben als chademo dus dan zit je zodirect met een duur verloopstuk wat uit de mode is geraakt.
CCS of CHAdeMO, ze leveren beide op dit moment 125A bij alle stations. Praktisch zit er dus geen verschil in laadsnelheid.

Ook wil ik die CHAdeMO adapter nu en niet nog 2 jaar wachten op een eventuele CCS adapter.

Ik heb mij hetzelfde afgevraagd.
Is het niet veel logischer dat de laadstations (waar je niet je eigen kabel hoeft in te pluggen zoals de FastNed), zelf een aantal standaarden ondersteunen/aanbieden om meerdere auto's van stroom te kunnen voorzien?
Dat doet FastNed al:
* CCS
* CHAdeMO
* Type 2 63A (vast kabel)
* Type 2 32A

Het SuperCharger protocol van Tesla is echter niet vrijgegeven door Tesla waardoor niemand het kan aanbieden naast Tesla.

Is die aansluiting een wandcontactdoos? Dan kan ik mijn Mennekes 63A er inderdaad in plaatsen en wel degelijk 63A laden. Ik heb echter begrepen dat boven de 32A er altijd een kabel aan het laadstation zit en dan kan die niet aan de Roadster worden verbonden. Ik heb dat een keer geprobeerd met een 63A laadstation van de The New Motion.
Nee, is een vaste kabel. Je kan een Roadster er niet aan opladen. Ik heb wel ideeën, maar dat wordt hobby-bob knutselen.
 
Ik zie twee scenario's voor de chademo Tesla adapter.
FastNed koopt een zwikkie van die dingen en ketent er een vast aan elke DC lader.
Of een laadkabelwebwinkelier koopt er een stel en gooit die in de verhuur. Prijs een beetje zoals de verhuur van skies. Aankoop in één seizoen terug verdienen plus verzendkosten voor de klant.
Ik weet wel zeker dat FastNed dat niet gaat doen. Stel je voor, je rijdt een EV (geen Tesla) met een Type 2 connector in de auto, je rijdt naar een FastNed station, ziet een kabel hangen die keurig in je auto lijkt te passen, en je bent van het "only if everything else fails, RTFM" type...
 
Ik weet wel zeker dat FastNed dat niet gaat doen. Stel je voor, je rijdt een EV (geen Tesla) met een Type 2 connector in de auto, je rijdt naar een FastNed station, ziet een kabel hangen die keurig in je auto lijkt te passen, en je bent van het "only if everything else fails, RTFM" type...


Chademo adapter kan je halen bij de kassa van het tankstation op vertoon van een pasje (wordt gescand). Na gebruik weer terugbrengen.
Tankstation krijgt 1 euro voor iedere laadsessie (en verkoopt flink wat koffie en broodjes).
Pasje krijg je door een abonnement te nemen tegen een X bedrag per jaar.
Welke dappere ondernemer springt hierin ?
 
Ik ben het echter niet eens met het beeld dat we overal SuperChargers gaan krijgen.

Als je kijkt naar de dekking die FastNed in Nederland gaat bieden, dan kan Tesla daar niet zo maar tegen op.

Oosterhout ligt voor mij vanuit Zeeland aan de verkeerde kant van Breda. Als ik daar wil komen moet ik zeker 15 tot 20 min omrijden. FastNed gaat bouwen langs de routes die ik al rijd.

Zelfde geld ook voor de A28 waar ik morgen langs kom. Daar rijd ik er vanaf, snel aan de lader en ook zo weer weg.

De SuperChargers blijven mooi voor de lange ritten, maar binnen Nederland en ook andere plekken in Europa zie ik zeker weten plaats voor CHAdeMO/CCS om met zo'n 50kW te kunnen laden. Een SC zal niet op elke route staan.

20 min omrijden voor een SC is ook nutteloos. Kost extra energie en tijd, dan is het voordeel van 100kW vs 50kW ook al weer verdwenen.

CCS of CHAdeMO, ze leveren beide op dit moment 125A bij alle stations. Praktisch zit er dus geen verschil in laadsnelheid.

Elon musk zei iets in de richting van: "there will be so many superchargers, you'll never have to worry about it, ever". Ik denk ook dat dat wel nodig zal zijn als verkoopargument voor de model E. Het zal misschien niet volgend jaar klaar zijn maar dat zie ik bij Fastned toch ook niet snel gebeuren. Hoeveel gaat Fastned eigenlijk rekenen per kWh? Ik durf te betwijfelen of iemand vaak, (op een sporadisch nood/bijzonder gevalletje na) flink zou willen betalen om langdurig langs de snelweg te laden.

Ik gok op meer destination charging infra + superchargers.

Daarnaast gok ik dat die chademo adapter er dit jaar ook niet gaat komen als ik zo 's kijk naar het rode stekker verhaal. Ik ben benieuwd wat er eerder is: 4 superchargers in NL of de chademo adapter. Ik denk 't eerste :)
 
Elon musk zei iets in de richting van: "there will be so many superchargers, you'll never have to worry about it, ever". Ik denk ook dat dat wel nodig zal zijn als verkoopargument voor de model E. Het zal misschien niet volgend jaar klaar zijn maar dat zie ik bij Fastned toch ook niet snel gebeuren. Hoeveel gaat Fastned eigenlijk rekenen per kWh? Ik durf te betwijfelen of iemand vaak, (op een sporadisch nood/bijzonder gevalletje na) flink zou willen betalen om langdurig langs de snelweg te laden.
FastNed wordt uiteraard niet enkel voor S'en gemaakt. We hebben ook nog andere EV's op onze wegen rijden.

Elon Musk zegt wel meer. Maar kijk eens naar onze fijnmazige netwerk aan snelwegen in Nederland. Je hebt héél veel SuperChargers nodig om elke route te dekken.

FastNed moet overigens binnen 1.5 jaar alles hebben staan ivm de vergunningen die anders verlopen. Ook wil FastNed graag meer dan 50kW aanbieden, als er maar een stekker is die ze kunnen gebruiken.

Laden langs de snelweg zal niet goedkoop zijn, maar dat is benzine toch ook niet? Puur een stukje gemak en tijdswinst. Ik vind de SuperChargers vaak al "ver" van de snelweg staan. In Oosterhout duurt het toch snel 4 minuten alvorens je op de SC plek staat. In die tijd had er al weer 9kWh in de accu kunnen zitten (bij 135kW).

Ik gok op meer destination charging infra + superchargers.

Daarnaast gok ik dat die chademo adapter er dit jaar ook niet gaat komen als ik zo 's kijk naar het rode stekker verhaal. Ik ben benieuwd wat er eerder is: 4 superchargers in NL of de chademo adapter. Ik denk 't eerste :)
Uiteraard is destination charging een groot deel van de oplossing, maar niet overal gaat dat mogelijk zijn.

Ik wil gewoon vrijheid. Of ik moet betalen voor het snelladen maakt me niet uit, dat zal toch incidenteel zijn. Ik wil kunnen rijden.
 
Wido je bent verwend. Een half jaar geleden reed je nog met een roadster waar je alleen maar enkelfasig mee kon opladen. ;-)

Klopt! Je moet alleen ook kijken hoe het grotere publiek EV gaat rijden.

Mijn trip naar de UK was 800km met 18kW laden, dat duurde ook even!

Gemak is mij echter ook heel wat waard. Al ben ik uiteraard super blij met de SC's, ik weet zeker dat FastNed ook een goede bijdrage kan leveren aan mijn mobiliteit.
 
Klopt! Je moet alleen ook kijken hoe het grotere publiek EV gaat rijden.

Mijn trip naar de UK was 800km met 18kW laden, dat duurde ook even!

Gemak is mij echter ook heel wat waard. Al ben ik uiteraard super blij met de SC's, ik weet zeker dat FastNed ook een goede bijdrage kan leveren aan mijn mobiliteit.

Ik volg je hoor. Ik sta ook op de CHAdeMO lijst en hoop heel hard op een Belgisch Fastned verhaal. Het gemak van niet te hoeven rondrijden om snel te laden is iets waar ik naar uitkijk. In België hebben we dan Total met slecht onderhouden infrastructuur. Er is nog werk aan de winkel.
 
Klopt! Je moet alleen ook kijken hoe het grotere publiek EV gaat rijden.

Mijn trip naar de UK was 800km met 18kW laden, dat duurde ook even!

Gemak is mij echter ook heel wat waard. Al ben ik uiteraard super blij met de SC's, ik weet zeker dat FastNed ook een goede bijdrage kan leveren aan mijn mobiliteit.

Ik zou het ook mooi vinden als de Fastned stations door het hele land er komen maar Tesla rijders zullen niet hun hoofdklanten worden lijkt me, hybride auto's lijkt me ook niet, dan blijven de leafs, e-golfs, Zoës, i3's over. Ik hoop voor Fastned dat ze daar voldoende klandizie uit halen...

De Mercedes b-class, zullen die misschien ook op de superchargers worden toegelaten ondanks de kleinere batterij?
 
Ik zou het ook mooi vinden als de Fastned stations door het hele land er komen maar Tesla rijders zullen niet hun hoofdklanten worden lijkt me, hybride auto's lijkt me ook niet, dan blijven de leafs, e-golfs, Zoës, i3's over. Ik hoop voor Fastned dat ze daar voldoende klandizie uit halen...

De Mercedes b-class, zullen die misschien ook op de superchargers worden toegelaten ondanks de kleinere batterij?

Ik denk wel dat die echte EV's snel in nummers meer zijn dan Model S'en.

De B-klasse kan volgens mij helemaal niet snelladen.

Overigens sta ik nu bij FastNed Lageveen zonder problemen met 3x26A even te laden.

Net ook Bornheim getest, wilde niet, maar denk het te weten:
1. Kabel in laadstation en 2 sec op AC Start
2. Wacht 3 sec
3. Plug kabel in Model S

Dan gaat het laden van start!
ImageUploadedByTapatalk1397911163.303394.jpg