Ik ben toch benieuwd hoeveel mensen de chademo adapter gaan aanschaffen aangezien het een duur onhandig ding is en er steeds meer superchargers komen die dezelfde rol veel beter uitvoeren.
Ik ben het echter niet eens met het beeld dat we overal SuperChargers gaan krijgen.
Als je kijkt naar de dekking die FastNed in Nederland gaat bieden, dan kan Tesla daar niet zo maar tegen op.
Oosterhout ligt voor mij vanuit Zeeland aan de verkeerde kant van Breda. Als ik daar wil komen moet ik zeker 15 tot 20 min omrijden. FastNed gaat bouwen langs de routes die ik al rijd.
Zelfde geld ook voor de A28 waar ik morgen langs kom. Daar rijd ik er vanaf, snel aan de lader en ook zo weer weg.
De SuperChargers blijven mooi voor de lange ritten, maar binnen Nederland en ook andere plekken in Europa zie ik zeker weten plaats voor CHAdeMO/CCS om met zo'n 50kW te kunnen laden. Een SC zal niet op elke route staan.
20 min omrijden voor een SC is ook nutteloos. Kost extra energie en tijd, dan is het voordeel van 100kW vs 50kW ook al weer verdwenen.
Daarnaast lijkt CCS meer toekomstperspectief te hebben als chademo dus dan zit je zodirect met een duur verloopstuk wat uit de mode is geraakt.
CCS of CHAdeMO, ze leveren beide op dit moment 125A bij alle stations. Praktisch zit er dus geen verschil in laadsnelheid.
Ook wil ik die CHAdeMO adapter
nu en niet nog 2 jaar wachten op een eventuele CCS adapter.
Ik heb mij hetzelfde afgevraagd.
Is het niet veel logischer dat de laadstations (waar je niet je eigen kabel hoeft in te pluggen zoals de FastNed), zelf een aantal standaarden ondersteunen/aanbieden om meerdere auto's van stroom te kunnen voorzien?
Dat doet FastNed al:
* CCS
* CHAdeMO
* Type 2 63A (vast kabel)
* Type 2 32A
Het SuperCharger protocol van Tesla is echter niet vrijgegeven door Tesla waardoor niemand het kan aanbieden naast Tesla.
Is die aansluiting een wandcontactdoos? Dan kan ik mijn Mennekes 63A er inderdaad in plaatsen en wel degelijk 63A laden. Ik heb echter begrepen dat boven de 32A er altijd een kabel aan het laadstation zit en dan kan die niet aan de Roadster worden verbonden. Ik heb dat een keer geprobeerd met een 63A laadstation van de The New Motion.
Nee, is een vaste kabel. Je kan een Roadster er niet aan opladen. Ik heb wel ideeën, maar dat wordt hobby-bob knutselen.