Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dit ontbrak nog in je leven: mijn ervaringen met de model 3 Performance.

This site may earn commission on affiliate links.
Dag dames en heren,

Hopelijk stoort het niet om mezelf in een apart topic voor te stellen, in plaats van het algemeen daarvoor bestemd draadje.

Mijn pre-order voor de model 3 heb ik gemaakt kort na de lancering in 2016, maar pas onlangs heb ik ook daadwerkelijk de bestelling geplaatst, na lang wachten op wegwerken van kinderfouten, en bij mezelf rationaliseren om zo'n grote som geld te leggen voor iets wat niet nodig is. De Standard Range + zou me toch ook overal kunnen brengen? En als ik de range wil, dan kies ik eigenlijk beter voor de Long Range. Die is ook meer dan snel genoeg.

Spijtig, the heart wants what the heart wants.
Gelukkig speelt Tesla af en toe met prijzen, en hebben mijn vrouw en ik de Performance kunnen kopen net nadat hij in prijs gezakt was.

Enkele weken geleden hebben we deze in ontvangst mogen nemen.
Natuurlijk niet nadat we weken genegeerd zijn geweest door [email protected] en hun telefoonoperatoren, maar goed.
Dit heb ik proberen te verdragen omdat de wagen natuurlijk maar 1 keer geleverd moet worden.

Levering

De ervaring op de dag van de levering was aangenaam. Van onze 2 landen (Belgium and the Netherlands) ben ik van de minder intelligente en minder krenterige helft. Het dichtste service center voor mij was Gent, waar ik relatief goed ontvangen werd. Spijtig genoeg geen koffie of ander drankje aangeboden gekregen, het zou geen kwaad kunnen als ze daar wat werken aan hun manieren.

De "Delivery Specialist" was een vriendelijke en aangename jonge man, die geduldig en duidelijk alles duidelijk maakte en alle vragen beantwoordde.

Waarschijnlijk heeft iedereen dit, maar mijn wagen die daar stond was mooier dan de wagen waar ik een testrit mee deed.
Mogelijk doordat hij in mijn hoofd versierd was door al het harde werk die in de vele euro's zijn gegaan waarmee de wagen gekocht is. Model 3 Performance (+) in parelmoer wit. Gratis parelmoer wit, wederom door de goede timing van aankoop!

Al snel werd me wel duidelijk dat de reputatie van de mindere bouwkwaliteit simpelweg klopt. De koffer stond niet recht, maar dit is ter plaatse enigszins verholpen. Het was nog steeds niet 100% in orde, maar er zou nog een afspraak gepland worden om dit volledig in orde te krijgen, hoewel ik nu 2 weken later hier niets meer van gehoord heb.

Terwijl er iemand bezig was met ons kofferdeksel - ik vermoed een "Trunk Straightening Specialist" - liepen we even rond in de ruimte waar de te leveren voertuigen stonden, en verschillende ervan hadden hetzelfde probleem. Anderen hadden uitlijningsproblemen op andere plaatsen.

Goed, ik kan er mee leven, en ik heb deze wagen ook niet gekocht omdat Tesla bekend staat voor hun voortreffelijke bouwkwaliteit.

Rijervaring

It's a magical spaceship from the future.

Eerste lange trip

Ok, misschien was ik iets kort door de bocht met mijn vorig segment (misschien herinner je het nog, het heette "Rijervaring").

De Model 3 Performance gaat van 0-100 in "nu", en doet het op een manier waardoor je je afvraagt waarom andere wagens er zoveel lawaai en poespas rond maken.

Om helemaal eerlijk te zijn: "kiezen is verliezen".
Het geluid van een Model 3 is zowel een fantastisch voordeel als nadeel. Ik hoor namelijk nog steeds graag een prestatiegerichte motor grollen alsof je zijn bot wil afnemen, maar aan de andere kant kan je nooit harder dan 0.1G accelereren zonder dat pépé Julien zijn handje op en neer beweegt op een denkbeeldige vette beat.

Het is een uiterst aangenaam gevoel om te kunnen accelereren met exact de gewenste kracht zonder dat de motor daar een mening over heeft al gelang naar zijn gemoedstoestand en toerental, en zonder die mening te laten horen aan iedereen die er rond staat.

Eerste lange trip, pt. deux

Dit weekend hebben mijn lieftallige vrouw en mezelf een trip gedaan naar Fontevraud-l'Abbaye, tussen Tours en Angers, iets minder dan 600KM van huis.

Er waren pluspunten en minpunten. Over het algemeen meer pluspunten dan minpunten gelukkig, maar ik ga hier toch net wat meer aandacht besteden 2 belangrijke minpunten.
Laat je dat niet denken dat ik ontevreden ben met de wagen, integendeel, maar ik vind dat kritiek het uiten waard is.

1. De navigatie
Het is moeilijk om lyrisch te zijn over de navigatie, en de interface errond.

Erg modern is het niet om een navigatie te hebben waar je slechts 1 bestemming kan ingeven zonder ook maar iets van waypoints. Zelfs bij oude navigatieprogramma's voor PC die geleverd werden op diskettes kon je al meerdere waypoints ingeven (om de instructies dan af te drukken).

Nu moet ik dit opnieuw zo doen, al werkt A Better Routeplanner wel zonder diskettestation.

Waarom kan ik trouwens geen supercharger zoeken terwijl ik aan het rijden ben?
Zodra ik de wagen in Drive zet, verdwijnt het icoontje waarmee je superchargers zoekt. Parkeer ik dan maar even op de autosnelweg?
Je maakt me niet wijs dat dit is voor de veiligheid, want ik kan op mijn gemak via de webbrowser een blog gaan lezen terwijl ik aan het rijden ben.

Verder: als de navigatie mij aan het loodsen is naar een bestemming waar ik nét zou moeten bij raken, en ik verbruik meer dan de norm (wat voorlopig 100% van de tijd zo is), dan vertelt de navigatie mij eerst dat ik trager moet rijden om mijn bestemming te bereiken, en dan dat laden noodzakelijk is om mijn bestemming te bereiken.
Ja... ok... waarom plan je dan geen supercharger in?
Blijkbaar moet ik dit zelf doen, maar om superchargers te kunnen zoeken moet ik eerst parkeren.

Verder is de spraakbegeleiding van de navigatie ook nogal "speciaal".
Ik heb de indruk dat het aantal afslagen aan een rond punt tellen iets moeilijk is, hoewel ik nog nooit een rond punt 2x heb gedaan om te kijken als het nu wel degelijk de 3e of 4e afslag was. Gelukkig kan je de richting zien op de kaart.

"Uw bestemming is aan uw linkerkant" is ook een leuke opmerking om te horen als je die rechts ziet, zowel in realiteit als op de kaart. Natuurlijk is de stem wel van een vrouw, dus zowel mijn vrouw als ikzelf hebben hier begrip voor.

2. Het verbruik
Ik weet wat je gaat zeggen: ik heb die Model 3 Performance nog maar pas, ik kan me niet beheersen.
Echter vind ik dit geen geldig argument als ik met opgewarmde batterij en op Autopilot steeds verder mijn range zie zakken.
Ongeacht als ik op autopilot rij of als ik zelf rij en mijn best doe om economisch te rijden, ik kom absoluut nergens in de buurt van de grijze lijn die in de verbruiksgrafiek of in de tripmeter staat.
Is die grijze lijn gebaseerd op de Long Range met 18" aero velgen, of is die specifiek per configuratie?
Als die grijze lijn specifiek voor de P+ is, weet ik niet hoe ik daar aan moet raken.

Vrijdag gaan er 18" wielen met winterbanden op, ik vraag me af als dat een merkbaar verschil zal zijn.

Ik kijk nog eens als ik thuis ben (momenteel is mijn vrouw er mee gaan werken) maar ik denk dat ik nu op een gemiddeld verbruik van ~230Wh/km zit. Zoveel lanceringen heb ik echt nog niet gedaan.

Akkefietjes

Heb ik dat raam nu gedeeltelijk naar beneden gedaan?
Hm. Ik denk van niet, maar misschien heb ik gehaperd aan de schakelaar.
Blijkbaar haper ik wel af en toe eens aan die schakelaar.

Ook heb ik de indruk dat ze soms niet helemaal sluiten als ik tijdens het rijden ze even naar beneden heb gedaan.
Ze lijken dicht, maar ik hoor lichtjes wind fluiten of er komen enkele druppels regen binnen.
Als ik dan nog eens aan de hendel trek gaan ze nog enkele mm omhoog.

Verder vind ik het ook jammer dat de "emergency car door release" zo overduidelijk een deurklink is.
Als ik niet snel genoeg ben om uitleg te geven aan iemand in mijn wagen, hebben ze zonder moeite de deur geopend met die hendel. Als ik het goed begrijp wordt het raam dan niet naar beneden gedaan, ook niet als de wagen wél nog stroom heeft.

Over stroom gesproken: hoeveel stroomverlies kan ik in een nacht verwachten als Sentry Mode aan ligt?

Automatische ruitenwissers:
Ik heb nog nooit met een wagen gereden waarbij dit werkte zoals het hoort.

Spraakbesturing:
Ik heb nog nooit met een wagen gereden waarbij dit werkte zoals het hoort.

Superchargen
Waauw.
Er is geen fysiek geweld te zien, noch een indrukwekkend geluid te horen, maar toch vind ik het indrukwekkend om te zien als aan 140KW wordt geladen. Ik verlang naar de V3 stations.

De ene locatie is al beter dan de andere, soms is er een nauwe weg naartoe waar je niet kan zien als er iemand aan de andere kant aan het uitrijden is, maar eigenlijk is de ervaring van het superchargen zeer goed.

Er zijn voldoende stations om overal naartoe te kunnen zolang je met een beetje compromis kan leven, en het last een leuke pauze in tijdens de trip.

Ik had gedacht om dit weekend af en toe een kort stukje te Netflixen in de wagen, maar eigenlijk hebben we dit nog geen enkele keer gedaan. Even inchecken bij chargemap, een foto nemen, plassen en de wagen is klaar voordat je het zelf bent.

Waanzinnig hoe Tesla zo'n netwerk heeft kunnen uitbouwen.

Als we op reis gaan, zijn wij van het type die RIJDEN. In de vroege uren vertrekken, stoppen, tanken, vertrekken. Eten in de wagen, drinken in de wagen, en onze tent staat op in het zuiden van Frankrijk tegen dat het tijd is voor de aperitief.

Het is aanpassen om nu een wagen met warp drive te hebben en toch uren later aan te komen.

Echter: het aanpassen lukt, en je krijgt me niet meer weg uit mijn Magical Spaceship from the future.

Slot
Bij deze wil ik ook de echte pioniers bedanken die een originele Roadster of een legacy Model S/X hebben gekocht, en het daardoor mogelijk hebben gemaakt voor mensen zoals mij om nu met dit wonder te kunnen rijden.
 
Welkom,
leuk geschreven!
Dit weekend hebben mijn lieftallige vrouw en mezelf een trip gedaan naar Fontevraud-l'Abbaye, tussen Tours en Angers, iets minder dan 600KM van huis.
Daar waren we ook een dikke week geleden:)

ik kom absoluut nergens in de buurt van de grijze lijn die in de verbruiksgrafiek of in de tripmeter staat.
Zowel met onze MS als de M3 kan ik mooi op de grijze lijn rijden, en zelfs er boven blijven. Maar dit wil je niet altijd.

Bij deze wil ik ook de echte pioniers bedanken die een originele Roadster of een legacy Model S/X hebben gekocht, en het daardoor mogelijk hebben gemaakt voor mensen zoals mij om nu met dit wonder te kunnen rijden.
GRAAG GEDAAN!;)
 
  • Like
Reactions: S-19910
Klopt niet afaik. Gewoon op het scherm tikken. Rechtsonder verschijnt een icoon met alle laadmogelijheden. Of je roep navigeer naar supercharger o.i.d.
Hm, ik kan nu niet uit het hoofd zeggen als ik inderdaad geprobeerd heb om op het scherm te tikken.

Wat ik wel geprobeerd heb: Wanneer de wagen in Park staat, zijn er 3 icoontjes rechts onderaan beschikbaar.

  • Lijst met superchargers
  • satelliet zicht aan/uit
  • Nog iets wat ik momenteel vergeten ben
Zodra ik in Drive ga, verdwijnen die icoontjes.
Weer naar Park: ze verschijnen op nieuw.

Ik probeer eens vanavond om hem in drive te zetten en eens te tikken op het scherm om te zien als ze dan weer tevoorschijn komen.

@SpeedyEddy : het gaat over Tomason T16 Black, waarvan mijn velgenboer me veelvuldig beloofd heeft dat ze wel degelijk gaan passen, ondanks mijn vragen en waarschuwingen.
Passen ze niet, heeft hij een nieuw setje demo velgen en zoek ik iets anders.

Oorspronkelijk ging ik de TSportline nemen, maar eigenlijk is die overdreven duur hier.
Ik laat nog weten dan als ze passen of niet.

Trouwens, moet ik ergens op letten of iets doen wanneer de wagen omhoog getild wordt, behalve letten op de 4 voorziene krukposities?
 
Je moet inderdaad even kort op het scherm tikken om de icoontjes rechtsonder te laten verschijnen.
M.b.t. de ramen die niet altijd goed sluiten: misschien moeten ze gecalibreerd worden. Dat gaat dacht ik door ze helemaal omhoog te doen en dan de schakelaar enkele seconden vast te houden. Is vast ook via Google wel te vinden.
Wat ook kan is dat je bij het uitstappen toch de knoppen raakt, dat gebeurt bij veel mensen in het begin.
 
Tesla Björn heeft ook 18” op zijn M3P.
"Tesla Björn" klinkt alsof ik hem zou moeten kennen. Een lid van dit forum, of een bekende Tesla-er?

Straks naar de bandencentrale.
Momenteel zit ik mezelf nerveus te maken als ze het wel goed en correct gaan doen zonder mijn wagen en velgen te beschadigen, precies alsof die mensen nog nooit aan een auto gewerkt hebben.

Straks nog vlug eens kijken als ik het naafdopgereedschap wel degelijk heb in mijn handschoenkastje. Doe-het-zelf - Model 3

Hoe zorg ik dat de wagen niet sluit en zich aangevallen voelt als ze hem op de brug zetten? Openen met de kaart, of is er een betere manier?
 
Deze Björn (Bjørn Nyland)... een youtuber (je moet de belangrijkste youtubers wel kennen hier! ;)). i1Tesla, DÆrik en nog een hele lijst youtubers, ze laten je accessoires zien, modificaties, testjes en gebruikservaringen.... genoeg om je flink wat dagen van de straat te houden als je alles wilt bekijken.


"Tesla Björn" klinkt alsof ik hem zou moeten kennen. Een lid van dit forum, of een bekende Tesla-er?
 
Last edited:
18" lukt blijkbaar.
De velg in kwestie is Tomason TN16 Black, met Bridgestone LM005 banden.

Bij de velgen worden kunststoffen ringen geleverd om te passen op de rare rand van de P3D+
Geen onaangename verrassingen tijdens het monteren, alles ziet en voelt correct.

Prentjes in bijlage.

Ik denk om dit nog eens te posten in het draadje over winterbanden, of als ik een thread vind over passende velgen voor de model 3 performance +
 

Attachments

  • IMG_20191115_152955.jpg
    IMG_20191115_152955.jpg
    429.1 KB · Views: 133
  • IMG_20191115_152923.jpg
    IMG_20191115_152923.jpg
    252.4 KB · Views: 109
  • IMG_20191115_155107.jpg
    IMG_20191115_155107.jpg
    569.8 KB · Views: 119
  • Like
Reactions: jr_gn