Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Op 10 juli a.s. wordt bij mij een Keba P20 en Maxem Smart Charger geïnstalleerd. De auto komt echter pas in augustus. Is er een Tesla rijder die het wellicht leuk vindt om in het weekend van 11/12 juli langs te rijden (omgeving Noordwijk, ZH) om te testen of e.e.a. werkt en deze 'newby' wat tips te geven, in ruil voor gratis stroom ? In dat geval graag een PM.
 
Op 10 juli a.s. wordt bij mij een Keba P20 en Maxem Smart Charger geïnstalleerd. De auto komt echter pas in augustus. Is er een Tesla rijder die het wellicht leuk vindt om in het weekend van 11/12 juli langs te rijden (omgeving Noordwijk, ZH) om te testen of e.e.a. werkt en deze 'newby' wat tips te geven, in ruil voor gratis stroom ? In dat geval graag een PM.

Leuk idee. Voor mij net iets te ver. Pas maar op, je hebt zo een tuin vol visite :). Niet voor de gratis stroom maar voor het praatje en de gezelligheid.
 
Op 10 juli a.s. wordt bij mij een Keba P20 en Maxem Smart Charger geïnstalleerd. De auto komt echter pas in augustus. Is er een Tesla rijder die het wellicht leuk vindt om in het weekend van 11/12 juli langs te rijden (omgeving Noordwijk, ZH) om te testen of e.e.a. werkt en deze 'newby' wat tips te geven, in ruil voor gratis stroom ? In dat geval graag een PM.

Hi,
Ik kom met regelmaat (met kids) in het weekend in Noordwijk, mits beetje mooi weer. Kan proberen 11/12 juli langs te rijden, of anders het weekend erop. Woon zelf in Alphen a/d Rijn.
Ik was zelf ook erg benieuwd of mijn aansluiting werkte ruim voordat ik hem kreeg dus begrijp dat je dat ook graag vooraf even uitprobeert. Ik stuur de week ervoor wel even een PM of dat lukt. Kan zijn dat er nog 20 tesla's op bezoek komen die dag na je post hier op forum.
Gr Bas
 
Bedankt voor leuke reacties. Heb inmiddels ook al een PM gekregen dus lijkt te lukken. Tuin is groot genoeg en kids zijn ook welkom :smile:. Er is echter maar een lader, dus als we dan die andere 19 auto's aan een gewoon stopcontact zetten kunnen we goed testen hoe smart de Maxem dat gaat oplossen...
 
Afgelopen zondag bij de workshop was Rombout Heesterman er namens Tesla.
Hij is Program Manager - Charging Installations at Tesla Motors .
Hij had nog een soort van nieuwtje en dat is dat de Tesla wall charger binnen zeeeeer korte termijn beschikbaar komt.
Deze zelfde wall chargers gaan hoogst waarschijnlijk ook voor de destination chargers worden gebruikt.
 
Afgelopen zondag bij de workshop was Rombout Heesterman er namens Tesla.
Hij is Program Manager - Charging Installations at Tesla Motors .
Hij had nog een soort van nieuwtje en dat is dat de Tesla wall charger binnen zeeeeer korte termijn beschikbaar komt.
Deze zelfde wall chargers gaan hoogst waarschijnlijk ook voor de destination chargers worden gebruikt.

Dat is interessante info, zeker als je net zoals ik in de markt bent voor een laadpunt/laadpaal. Iets van specs of prijzen al bekend gemaakt? Uit de US Shop word ik niet veel wijzer namelijk.
 
Niets bekend qua prijzen. Zal gewoon een Type 2 lader zijn die 22kW kan. Maar is niets speciaals "Tesla" behalve de branding.

Hanteer ik het "Apple" model van $=€, dan is 750 euro geen gekke prijs. Smart charging interesseert me niet echt. Ik zoek een betaalbare 11kW oplossing, buiten dus goed waterdicht. Alle New Motion achtige dingen kosten snel €1500 incl montage. En Tesla kennende zal het een mooi, slank, strak ding zijn. Die doet wat het moet doen: opladen.
 
Niets bekend qua prijzen. Zal gewoon een Type 2 lader zijn die 22kW kan. Maar is niets speciaals "Tesla" behalve de branding.

Zou er niet een extra randje aanzitten (net als bij de SuC's) zodat alleen Tesla's ermee kunnen laden? Als dezelfde wall chargers ook voor destination chargers gebruikt gaan worden, moet namelijk voorkomen worden dat anderen er ook gebruik van kunnen maken.
(Voor de duidelijkheid: ik zou liever gratis laadpalen zien die door iedereen gebruikt kunnen worden, maar het lijkt me dat Tesla, Tesla only chargers gratis wil weggeven, geen algemeen bruikbare type 2 chargers.)
 
Hanteer ik het "Apple" model van $=€, dan is 750 euro geen gekke prijs. Smart charging interesseert me niet echt. Ik zoek een betaalbare 11kW oplossing, buiten dus goed waterdicht. Alle New Motion achtige dingen kosten snel €1500 incl montage. En Tesla kennende zal het een mooi, slank, strak ding zijn. Die doet wat het moet doen: opladen.

Koop een Keba. Kan tot 22kW en gewoon in te stellen op 11kW. Voor rond de 1000 klaar.

Zou er niet een extra randje aanzitten (net als bij de SuC's) zodat alleen Tesla's ermee kunnen laden? Als dezelfde wall chargers ook voor destination chargers gebruikt gaan worden, moet namelijk voorkomen worden dat anderen er ook gebruik van kunnen maken.
(Voor de duidelijkheid: ik zou liever gratis laadpalen zien die door iedereen gebruikt kunnen worden, maar het lijkt me dat Tesla, Tesla only chargers gratis wil weggeven, geen algemeen bruikbare type 2 chargers.)
Ze gaven aan van niet. Geen nokje, gewoon een Type 2 lader.

Destination charging is allemaal nog druk in ontwikkeling.
 
Voor de geïnteresseerden: ik heb gisteren voor de eerste keer mijn Mennekes Amtron laadstation gebruikt. Ik heb wel moeten wachten tot 22u want de hele dag heeft de zon op dat ding gestaan en de app gaf de melding dat het te warm was om te laden. Dus snel effe "bijtanken" met de volle zon er op is geen optie. Staat vermoedelijk wel ergens in de handleiding die ik niet heb gelezen :tongue:

Binnenkort bouwen we een carport waar het laadstation staat maar we hebben de bouwvergunning nog niet rond gekregen.
 
En wat zijn de precieze voordelen dan van deze Amtron Wolfke?

De "tesla" lader lijkt op specificatie's een goed (compact) ding in een mooie kast. Als iemand er meer van weet...

Is het met de Home Battery/Power wall niet mogelijk te "superchargen" thuis aangezien de EV en deze power wall beide DC zijn?
Ik bedoel, 's nachts de power wall optoppen, de volgende dag (indien nodig) de Tesla EV snel bijvullen met DC (sneller) ipv de AC...
 
Er waren al klachten dat de powerwall maar weinig vermogen kon afgeven. 2000 watt ofzo. Is toen wat verhoogd, maar niet geschikt om je tesla snel mee te laden lijkt me. (Als is dat dc-ac, dus wellicht liggen er toch mogelijkheden voor dc direct. Maar ik verwacht dat die batterijen hun vermogen niet ineens kunnen afgeven).
 
Dat is een gemiste kans!
Ik zou het overwegen een powerwall aan te schaffen alleen al om zo'n functie.
Ook om het rendement van mijn zonnepanelen te vergroten aangezien die stroom nu van DC naar AC het net op gaat om vervolgens van AC weer in DC in de Tesla te komen. Via de DC powerwall zou dat direct DC - DC gaan...
 
En wat zijn de precieze voordelen dan van deze Amtron Wolfke?

De "tesla" lader lijkt op specificatie's een goed (compact) ding in een mooie kast. Als iemand er meer van weet...

Je hebt een basismodel en daarbij verschillende opties die je al dan niet wenst (aardlek, digitale meter, gebruikerskaart ...). De hoofdreden dat ik voor dit toestel had gekozen was de goede naam van het merk (Mennekes) en de betaalbaarheid. Mijn chef heeft er een wit doekje over gehangen (in afwachting van de carport) en nu kan ik altijd laden, zonder oververhitting. Ik laad nu 's avonds aan 22kW :)
 
In voorbereiding op mijn vakantie met de MS door onontgonnen EV charging gebied (hierover later meer in een ander draadje) ben ik aan het uitzoeken hoe ik mijn verlengkabel verzameling zo efficient mogelijk zal uitbreiden.
Ik heb op dit moment nog helemaal niets, op de UMC en een paar type2-type2 laadkabels na (max 6m).


Wat ik zou willen:
- een verlengkabel optie om 230V 1p te laden, 20 tot 25m. Typisch om te laden bij een vakantiehuisje waar het rustig meer dan een dag mag duren om vol te laden.

- een verlengkabel optie om 400V 3p 16A te laden met de UMC (onderweg bijv bij hotels)

- een verlengkabel optie om 400V 3p 32A te laden, daar waar ik overdag een 32A stopcontact weet te vinden (om snel te kunnen laden om op een dag 2x een batterij leeg te kunnen rijden)

Voor die laatste optie gaat zoals nu de planning is een Keba mee in de auto.


Het idee is nu dat ik de verzameling (en ruimte en gewicht) beperkt wil houden door een kabel te kopen/maken waarmee alles kan. Dat zou dan een 5G 32A kabel worden met CEE 32A connectors.

Met verloopstukken aan beide zijden is die dan te downscalen naar 3p 16A of 1p 16A. Om de handelbaarheid te verhogen overweeg ik 2x10m ipv 1x25m


De vraag is nu welke 32A kabel te kopen. Hier is al vaak aanbevolen om (voor installatie thuis) 6mm2 te gebruiken. Ik kom echter ook veelvuldig 5G4mm2 32A verlengkabels tegen. Die zijn (zeker bij 20+m) een stukje goedkoper maar vooral een stuk lichter en beter handelbaar.

In tabelletjes vind ik dat het spanningsverlies over 20m 4mm2 wel iets meer is dan bij 6mm2 maar ook weer niet schokkend. Lijkt me geen probleem omdat de Keba een stuk 'toleranter' lijkt dan de UMC. Blijft dus alleen opwarming als zorg over.

Iemand ervaring met een verlengsnoer voor een mobiele 32A lader? Kan ik het met 4mm2 af?
Ik hoor het graag.
 
Ik heb er geen ervaringen mee, weet wel dat er 230V haspels zijn die forum leden gebruiken. Ik zag deze eens voorbij komen: Vetec verlengkabel 10 meter
Ga niet meerdere aan elkaar koppelen om toch net dichterbij te kunnen komen...

Ik maak wel de opmerking dat als je zelf dingen in elkaar schroeft (verloop) je een risico neemt als de boel affikt. Er zal zeker gekeken worden hoe de boel aangesloten was (indien het mis is gegaan) en schat in dat de verzekering niet uitkeert (als ze er onderuit kunnen, en dat willen ze graag).
Wees dus verstandig en ga aan de zekere kant zitten.
 
De werkwijze van LastNLSig is juist veiliger doordat je een dikkere kabel neemt. Een verloop van 32A naar 16A CEE en daar dan 25m verlengkabel 2,5mm2 naar je UMC is in principe onveilig vanwege de kortsluitstroom. 4mm2 zou kunnen mits de totale lengte niet lang is dan 25m. Waar haal je die 10m verlengkabels vandaan?