Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
@jpet, heb je raad opgevolgd, probleem opgelost ,was inderdaad draad verwisselen en OK > dikke merci, leve het forum ! :smile:, goed weekend nog en dank !

Top! De Tesla UMC werkt enkel indien de neuter bij de juiste pool zit en die rode leds deden me in die richting denken. Mogelijk heb je tijdens je werkzaamheden ergens de polen gewijzigd tov vroeger (gezien het werkte voor je er de schakelaar hebt tussen gezet). Het probleem zit dus normaal gezien niet in de schakelaar gezien het logisch is dat je daar de volgorde van de kleuren aanhoudt. Eens nakijken dus aan je stopcontact of aan je zekering.
 
Maxem charger

Enkele weken geleden schreef ik hier:
Op 10 juli a.s. wordt bij mij een Keba P20 en Maxem Smart Charger geïnstalleerd. De auto komt echter pas in augustus. Is er een Tesla rijder die het wellicht leuk vindt om in het weekend van 11/12 juli langs te rijden (omgeving Noordwijk, ZH) om te testen of e.e.a. werkt en deze 'newby' wat tips te geven, in ruil voor gratis stroom ?
Inmiddels is e.e.a. inderdaad geïnstalleerd, en Edi99 was zo vriendelijk om vanochtend bij me langs te rijden om de aansluiting te testen (bedankt Egbert!). Alles werkt prima, en dankzij de real-time aansluiting van Maxem kan je ook goed volgen hoeveel er wordt geladen. Mijn aansluiting is een standaard 3x25A en we konden zien dat er inderdaad vrijwel de volle 3x25 naar de lader ging (circa 16Kw). Op een gegeven moment zette mijn vrouw de wasmachine aan, en de stroom zakte automatisch terug naar ca. 16A om kort daarna, toen de wasmachine kennelijk klaar was met water opwarmen, vanzelf weer terug te gaan naar 25A. Ideaal, je kan zo altijd op maximaal beschikbaar vermogen laden en toch al je huishoudelijke apparaten aanzetten zonder je zorgen te hoeven maken of de stoppen het houden. Bijkomend voordeel is dus dat je uit een standaard aansluiting meer vermogen haalt dan een laadstation zonder slimme lader (die dan op 16A / 11 Kw zal zijn afgesteld bij een 3x25A aansluiting neem ik aan). Nu ik dit gezien heb overweeg ik toch maar om een duolader erin te zetten, zonde om die extra capaciteit onbenut te laten...
 
Gister hebben we besloten om ook de auto (VW Passat) van mijn vrouw te gaan vervangen voor een S70D.
Nog gauw even een bestelling gedaan ivm de komende prijsverhoging. In eerste instantie weer de gehele markt afgezocht naar een goed bruikbare EV auto. (Range)
Deze is niet te vinden, behalve bij Tesla. Eerst een S70 besteld, maar gister toch de S70D besteld. (black, Next Gen Seats black, Pano, 19")

Probleem wat ik nu ga krijgen is dat ik van af november a.s. 2 laadpunten thuis wil hebben. Ik heb reeds een ICU 11Kw lader staan en wil dan een extra 11Kw lader voor haar 70D.
Zijn er al, in dit voortreffelijke forum, mensen die ervaring hebben met 2 laadpunten thuis? Hoe heb je dat gedaan? Verzwaring van hoofdzekering? Smart charging?

Ben benieuwd welke ervaringen er zijn.
 
Ik heb thuis twee laadpunten, Keba's, die aangestuurd worden door een Maxxem smart charger. Na wat kinderziektes werkt het nu prima. Wij hebben een Tesla MS en een Renault Zoe. De Zoe is wel wat kieskeurig en wil niet laden met minder dan 12 ampere, zodat de Tesla dan flink afgeknepen wordt. Maar dat mini-accuutje van de Zoe is altijd zo vol dus weinig problemen. In principe zou het allemaal ook wel zonder smart charging kunnen denk ik als je de timers een beetje op elkaar afstelt. Maar hier ben ik dus voor het gemak gegaan.
 
Ik had al een laadpunt voor de BMW I3. (monofase 16A)
Sinds vorige week is de KebaP20 in dienst voor de MS. Hiervoor werd een scheidingstransformator geplaatst en een verzwaring van de hoofdzekering naar 51A.
Beide wagens laden gelijktijdig op (I3 16 km/h en MS 53 km/h), zonder enig problem. Intussen wordt er ook nog gekookt ed....
 
Ik had al een laadpunt voor de BMW I3. (monofase 16A)
Sinds vorige week is de KebaP20 in dienst voor de MS. Hiervoor werd een scheidingstransformator geplaatst en een verzwaring van de hoofdzekering naar 51A.
Beide wagens laden gelijktijdig op (I3 16 km/h en MS 53 km/h), zonder enig problem. Intussen wordt er ook nog gekookt ed....

En is de transfo niet storend, e.g. geluid? geen last van piekstromen bij aanzetten?

Heb ook die afweging gemaakt, maar de jaarlijkse verliezen op de transfo zijn aanzienlijk + de investering was toch approx 2K voor de tranfso, heb ik overschakelt naar een 3f aansluiting op 400V.
 
Om ook fatsoenlijk op een ander regelmatig verblijfsadres te kunnen laden, daar ook een laadpunt aan laten leggen. Daar het geen primair gebruikt laadpunt is moesten de kosten natuurlijk gereduceerd worden. :)

Dus een 2e hands 1p 16A EV-box via Marktplaats gekocht, echter zijn die dingen zo idioot groot (70% van de kast was niet gevuld met hardware) dat ik zelf maar een 20x30cm Ritta schakelkast heb gekocht en de elektronica overgezet. Pastje nog allemaal ruimschoots.

Ook nog geprobeerd de kast in de RAL kleur van de bakstenen te laten spuiten, maar dat lukt nooit helemaal (immers kleurt glimmend gespoten staal toch altijd anders dan ruwe baksteen). Maarja, altijd beter zo dan een grijze box aan de muur, denk ik dan maar.

De groene/blauwe led-ring maar weggelaten, in de meterkast en auto kan ik ook wel zien of het laden nog loopt of niet.

8384bcd3687a72aafc95ca8f797b5b0a.jpg


694ec8f45c5281a43aabc10b002e9976.jpg
 
Om ook fatsoenlijk op een ander regelmatig verblijfsadres te kunnen laden, daar ook een laadpunt aan laten leggen. Daar het geen primair gebruikt laadpunt is moesten de kosten natuurlijk gereduceerd worden. :)

Dus een 2e hands 1p 16A EV-box via Marktplaats gekocht, echter zijn die dingen zo idioot groot (70% van de kast was niet gevuld met hardware) dat ik zelf maar een 20x30cm Ritta schakelkast heb gekocht en de elektronica overgezet. Pastje nog allemaal ruimschoots.

Ook nog geprobeerd de kast in de RAL kleur van de bakstenen te laten spuiten, maar dat lukt nooit helemaal (immers kleurt glimmend gespoten staal toch altijd anders dan ruwe baksteen). Maarja, altijd beter zo dan een grijze box aan de muur, denk ik dan maar.

De groene/blauwe led-ring maar weggelaten, in de meterkast en auto kan ik ook wel zien of het laden nog loopt of niet.
Netjes gedaan hoor; goed idee!
 
Sinds deze ochtend wil mijn S slechts laden aan 3 x 12A x 230V ipv vroeger 3 x 32A x 230V (heb een 40A, 380V, 3-fase aansluiting thuis).

De software van mijn laadpaal zegt 'maximum current 32A' maar de S wil niet hoger gaan dan 12A. Ik heb al geprobeerd de laadpaal te herstarten en het laadpunt te verwijderen uit de geschiedenis van de S maar het resultaat blijft het zelfde.

Eens informeren bij het Sec? :frown: