Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Kan je deze onderdelen 'gewoon' bij de bouwmarkt kopen? Als ik weet welke pin's ik moet verbinden en welek blauwe CEE ik moet hebben, kan ik dit wel zelf denk ik. Heb jij iets van een schema voor deze verloopkabel?

Waarschijnlijk overbodige opmerking, maar toch maar.

Gebruik kabelschoentjes en de goede tang deze er op te zetten als je zelf een adapterkabel in elkaar zet. Je wilt niet dat naar verloop van tijd het contact slecht wordt en de adapter heet wordt.
Desgewenst zet ik ze er graag voor je op :)

Edit: zie net dat Widoh mij al voor was een paar posts terug.
 
Waarschijnlijk overbodige opmerking, maar toch maar.

Gebruik kabelschoentjes en de goede tang deze er op te zetten als je zelf een adapterkabel in elkaar zet. Je wilt niet dat naar verloop van tijd het contact slecht wordt en de adapter heet wordt.
Desgewenst zet ik ze er graag voor je op :)

Edit: zie net dat Widoh mij al voor was een paar posts terug.

Denk niet overbodig. Te veel mensen doen het niet. Bij zo maar een stekker geen probleem, maar bij >12u 16A of meer zeker wel.
 
In de regel rij ik elk dag met mijn wagen en laadt hij "scheduled" op 's nachts. Ik heb volgende opgemerkt, en vroeg me of dit standaard gedrag is van de wagen, dan wel een van mijn kids die met de tesla app heeft zitten spelen:

Wagen staat stil op dag D, en D+1 ('s nachts) laadt hij zoals scheduled naar 90%
Wagen staat stil op D+1 (het is te zeggen, laadkabel ingeplugged vanaf laden tot volgende scheduled charging tijdstip), en op D+2 wordt op de (zelfde) scheduled timestamp geen laden gestart
Dan, later op D+2, wanneer de batterij op 86% staat (of misschien op 85% valt), begint de wagen uit zichzelf te laden

Is dit "topping up" gedrag normaal?
 
Ik heb al gemerkt dat als de wagen is opgeladen is 90% (scheduled), en ondertussen energie verbruikt in stilstand en naar 88% of 89% valt, er geen mogelijkheid is om het laden manueel te starten om terug naar 90% te gaan.

Ik merk ook dat , in tegenstelling tot wat Tesla aan geeft, het dagelijkse verlies bij stilstand gemakkelijk 4 a 5% per dag is. Ik voeg er aan toe dat ik hem wel "alive" hou via mijn domotica
 
Ik heb al gemerkt dat als de wagen is opgeladen is 90% (scheduled), en ondertussen energie verbruikt in stilstand en naar 88% of 89% valt, er geen mogelijkheid is om het laden manueel te starten om terug naar 90% te gaan.

Ik merk ook dat , in tegenstelling tot wat Tesla aan geeft, het dagelijkse verlies bij stilstand gemakkelijk 4 a 5% per dag is. Ik voeg er aan toe dat ik hem wel "alive" hou via mijn domotica

4 tot 5 procent, dat is dan zo'n 14 tot 18 km per dag? Dat is inderdaad veel. De mijne heeft recent een weekje op Zaventem gestaan, met 4 km/dag verlies. In het verleden was dat 7 km/dag.
 
Ja regelmatig klopt. Maar niet dagelijks. Lijkt erop dat ie eerst X percentage onder laadinstelling moet komen. Ik heb m ook wel s 5% lager zien staan na even niet gebruiken.

Bij mij is het zo dat als ik een begintijd heb ingesteld en hij blijft een dag gewoon binnen staan (aangekoppeld) dat er inderdaad wel iets af gaat maar dat hij op de ingestelde tijd weer gaat laden, al is het soms maar een paar kilometer.
 
Bij mij is het zo dat als ik een begintijd heb ingesteld en hij blijft een dag gewoon binnen staan (aangekoppeld) dat er inderdaad wel iets af gaat maar dat hij op de ingestelde tijd weer gaat laden, al is het soms maar een paar kilometer.

Ook als je de chargelimiet op 90% of meer hebt staan? Dan slaat ie bij mij meestal n dag over. Lagere laad% dan 90 zet ik m weer nooit.
 
Toch blijft het apart dat ik onderstaande melding krijg, terwijl ik letterlijk naast mijn laadpunt op de oprit sta geparkeerd...

30ac8866f6dd8cd324e7f6b5ef2b9938.jpg
 
Zucht.

Vandaag kom ik bij mijn laadpunt thuis, stop de kabel erin, hoor de klik en zie in mijn ooghoeken dat de led uit gaat. Ik naar binnen, blijkt de automaat gesprongen te zijn. En wat ik ook deed: hij bleef uitgaan, alsof mijn laadpunt kortsluiting maakt.

Morgenmiddag komen ze langs, dus nu maar even aan de UMC en hopen dat ik morgen genoeg geladen heb om op en neer naar mijn werk te gaan: de kabel blijft vast zitten...

De kleine ergenissen van het EV rijden :)
 
Laat maar: nieuw topic aangemaakt over deze vraag.

Iemand een tip voor welk laadpunt en hoe aan te sluiten? Ik zoek graag alles zelf uit, ik ben niet zo van het "inhuren" van de professional. Niet alleen omdat ze vaak duurder zijn, maar omdat het niet zeker is dat je iemand krijgt met verstand van zaken.
Uiteraard laat ik door een professionele elektricien aansluiten. Maar ik vraag dit omdat ik zelf grondkabel ga aanleggen en kopen (en laadpaal), moet ik weten welke variant ik nodig heb.

Situatie:
Ik leg aan buitenzijde garage een laadpaal of wandlader aan. Ik kan 3x16A aan, heel misschien 3x20A. Er komt een 5-aderige kabel daarheen direct vanuit de groepenkast, maar wel via de tuin.

Ik kan in theorie wel 3x20A aanleggen, maar ik heb een single charger en dat heeft dus eigenlijk weinig zin. Dual charger is nu alleen nog als achteraf inbouw te krijgen bij Tesla, ook op nieuwe auto's. Dus misschien neem ik dat nog in de toekomst.

3x16A zou officieel met 5x2.5mm2 mogen, maar ik ga liever voor 4mm2 omdat het misschien 3x20A wordt en de kabellengte zomaar 35m. Hoe dikker, hoe minder verlies denk ik dan.

Nu zoek ik een laadpunt, en die geven ten eerste aan dat het 5x6mm2 aansluitingen heeft (let op: 11kW laadpaal via Hateha).

Ten tweede gaat er grondkabel heen, en dan is 5-aderig vaak 4 binnenkabels met de aarde op de buitenmantel. Hoe verloopt dan de daadwerkelijk aansluiting op het laadpunt, moet je echt 5 kabels hebben of is er de mogelijkheid de mantel aan te sluiten?
 
Last edited:
Ik zou persoonlijk zo dik mogelijk aanleggen. Eenmaal in de grond vervang je dat toch niet zo makkelijk meer. En voor de meerkosten hoef je het ook niet te laten lijkt me. Ik ben qua kabel voorbereid op 22kW (6,5mm2) alhoewel ik dat nu ook niet gebruik. De overcapaciteit zit hem ook meer op het idee dat we straks mogelijk 2 FEV's op de oprit hebben te laden...
 
Last edited:
Mbt de laadpaal. Zelf heb ik slechts een duo stopcontact (3x16A plus aparte 220 aansluiting) in een kastje verwerkt waar de umc kabel droog achter slot in opgeborgen is. Hoef ik slechts te openen en kabel in mijn tesla te steken. Erg gemakkelijk, niet duur en bevalt nu al 1,5 jaar uitstekend. Tevens een aparte meter in de meterkast die de stroom van dit kastje bijhoudt voor de fiscus.
 
Zonnepanelen: check
3-fase 400V switch: check
rode stekker: check
Tesla: fail, wordt pas einde maand geleverd.

Maar als er iemand in tussentijd mijn stekker eens wil komen testen, altijd welkom. PM maar, regio Antwerpen-Noord.
Ik zou het toch graag eens werkende zien (voor ik de factuur betaal).
 
Zonnepanelen: check
3-fase 400V switch: check
rode stekker: check
Tesla: fail, wordt pas einde maand geleverd.

Maar als er iemand in tussentijd mijn stekker eens wil komen testen, altijd welkom. PM maar, regio Antwerpen-Noord.
Ik zou het toch graag eens werkende zien (voor ik de factuur betaal).

Stuur me maar een pm en dan spreken we eens af.