Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Gerard, op de website waarnaar je eerder verwees staat een afbeelding van de Smart EVSE. Kan het zijn dat daar de combinatie met vermogenmeting niet geïmplementeerd werd?

Heb je wat fotomateriaal van je eigen realisatie?
Die foto's heb ik gemaakt van de Smart EVSE die ik zelf voor de hobby eens in elkaar gezet heb. Ligt nog steeds in mijn schuur.
 
Gerard, op de website waarnaar je eerder verwees staat een afbeelding van de Smart EVSE. Kan het zijn dat daar de combinatie met vermogenmeting niet geïmplementeerd werd?

Heb je wat fotomateriaal van je eigen realisatie?

Op die fotos van Widodh staan niet de sensormodule en sensors. Ik gebruik zelf al sinds een jaar de SmartEVSE module met de sensors in SmartCharge mode. Helaas had ik al stappen gezet door een bestaande lader met een ethernet interface te kopen voordat ik tijdens de interessante EVSE dag in Delft de SmartEVSE moduel van Fuzzy zag. Na wat testen heb ik toen mijn bestaande lader omgebouwd doordaar de SmartEVSE module in te zetten en in mijn meterkast de drie sensors te installeren.

Ik heb daarna rond de obergebleven module een portable 32 lader voor mijn vakantiereis naar Noorwegen gemaakt, om zo geen last te hebben van het 'Neutral' probeelm daar met onze UMC.

Deze lader bouw ik nu ook om naar een Smartlader en ik heb wat extra onderdelen gekocht om er nog een in elkaar te zetten. Met basiskennis installatietechniek en het juiste gereedschap is zo'n lader eenvoudig in elkaar te zeten. Werk aan de meterkast heeft hoe dan ook kennis van zaken nodig.

Ik zal wel even wat foto's maken. Maar ik denk er over om te polsen of we niet een dag kunnen organiseren zoals destijds in 2013. Als iemand een ruimte ter beschikking heeft wil ik er wel tijd insteken om een verhaal te vertellen, lijkt mij leuk om te doen. Wellicht hebben anderen als Fuzzy en Widodh ook interessen en tijd, al heb ik het idee dat die beide erg druk zijn.
 
Als je wilt kan ik je ook wel meer informatie geven over een lader op basis van de SMartEVSE module, op zich if het 'bouwen' daarvan eenvoudig, vrijwel al het werk is al gedaan door FuzzyLogic's met zijn EVSE en sensor module.

Ik zou best mee willen helpen bij de organisatie van een info-dag over laden. DAt zou kunen beginnen met een introductie (over Volt, Ampere's, kW's en kWh's, daarna een deel over wat er nu eigenlijk zit in een Type-2 lader en waarom deze veiliger zijn. Wellicht ook wat over wat nu eigenlijk een SuperCharger is.

Wellicht zelfs een idee om op een die dag zo'n lader in elkaar te zetten. Het enige waar ik mij in dat geval zorgen over maak is dat men er wel een specialist bij zal moeten halen om de installatie te doen en alles na te lopen.

Jaaaa, yes please!
 
Maar ik denk er over om te polsen of we niet een dag kunnen organiseren zoals destijds in 2013. Als iemand een ruimte ter beschikking heeft wil ik er wel tijd insteken om een verhaal te vertellen, lijkt mij leuk om te doen. Wellicht hebben anderen als Fuzzy en Widodh ook interessen en tijd, al heb ik het idee dat die beide erg druk zijn.

Volgens mij zou dit een ideaal onderwerp zijn als breakout session tijdens het Tesla World event.
 
Ik lees al een tijdje mee, als Tesla enthousiasteling, en aangezien ik nogal eens in de S van mijn pa rijd, maar had tot nu toe geen reden gehad om te posten. Hopelijk heb ik nu wel wat toe te voegen.

Kun je dat ergens zien dan? Ben al 2 jaar opzoek naar een eenvoudige(lees goedkope) oplossing om de belasting per fase te kunnen zien. Op het moment en liefst ook een aantal dagen/weken terug om te zien of er momenten zijn waarbij ik tegen de grens aan zit.
Bij Maxem smart-charging wordt per fase gemeten met een Saia ale3 meter, elke elektricien kan deze in je meterkast inbouwen. Echt goedkoop is hij met €320 echter niet. Een elektricien zou meer moeten weten over (goedkopere) alternatieven. Plug-en-play oplossingen ken ik echter niet, dus een elektricien zal sowieso nodig zijn.
 
"Zeikerd modus aan"

Beste mensen. Pas op met het zelf in elkaar schroeven en aansluiten van hobby materialen (evt zonder EC keurmerken).
Bij mogelijke brand (in de auto of erbuiten) komt dit bij onderzoek naar boven en betaald de verzekering niet uit!
De verzekering zoekt altijd uitwegen om niet uit te betalen, zeker bij letsel.

Houdt u aan de regelgeving en huur professionals in als u deze wetgeving/regels zelf niet weet.
Het foto grapje hierboven is hiervan een schoolvoorbeeld... Men weet het niet en als het raak is ben je te laat.
Een metalen kast moet ALTIJD geaard zijn, Binnen of buiten trouwens!

Gezien de marktgroei van EV moet men op een platform zoals deze hier goed rekening mee houden, niet iedereen beschikt over "gezond verstand" en maken onbedoeld fouten die mensenlevens kunnen kosten door brand/kortsluiting of zelfs elektrocutie, iets wat ik niet op mijn geweten wil hebben door "goedbedoeld advies"...
De "goedkoopste" oplossing is vaak niet de veiligste, iets wat veel uit het oog verloren wordt maar niet wenselijk bij dit soort stromen welke dodelijk zijn!

"zeikerd modus uit"
 
Ik heb via het SeC de blauwe adapter aangeschaft, zodat ik hopelijk in Italië op 32A single phase kan laden.
Ik zag nu voor het eerst dat er blijkbaar voor de blauwe CEE stekkers ook een 16A en een 32A variant is. Net als bij de rode CEE stekker.
Voor de "camping stekker" had ik een verloopje gemaakt en in die constructie ging ik er ook vanuit dat laden tot max 13A zou gaan.

Behalve de diameter verschillen kan ik verder geen specifieke typenummers van deze pluggen ontdekken.
Op IEC 60309 - Wikipedia, the free encyclopedia kan ik nog niet goed de definitie van beide varianten ontdekken, weet iemand dit?

Eventueel zou ik nog een verloop kunnen maken net zoals die bestaat voor de 32A naar 16A CEE rode stekker:
Adapter CEE 32A Male naar CEE 16A Female Laadkabels voor elektrische auto's

Op die manier zou ik ipv 13A toch nog 16A kunnen laden.

Maar ik heb geen idee waar ik dit voor de blauwe CEE stekker kan vinden of waar ik op moet zoeken.
 

Attachments

  • WP_20150511_003.jpg
    WP_20150511_003.jpg
    1.4 MB · Views: 468
Ik heb via het SeC de blauwe adapter aangeschaft, zodat ik hopelijk in Italië op 32A single phase kan laden.
Ik zag nu voor het eerst dat er blijkbaar voor de blauwe CEE stekkers ook een 16A en een 32A variant is. Net als bij de rode CEE stekker.
Voor de "camping stekker" had ik een verloopje gemaakt en in die constructie ging ik er ook vanuit dat laden tot max 13A zou gaan.

Behalve de diameter verschillen kan ik verder geen specifieke typenummers van deze pluggen ontdekken.
Op IEC 60309 - Wikipedia, the free encyclopedia kan ik nog niet goed de definitie van beide varianten ontdekken, weet iemand dit?

Eventueel zou ik nog een verloop kunnen maken net zoals die bestaat voor de 32A naar 16A CEE rode stekker:
Adapter CEE 32A Male naar CEE 16A Female Laadkabels voor elektrische auto's

Op die manier zou ik ipv 13A toch nog 16A kunnen laden.

Maar ik heb geen idee waar ik dit voor de blauwe CEE stekker kan vinden of waar ik op moet zoeken.

De 32amp is dus een 2 fase, welke ook gebruikt wordt vaak door elektrische fornuizen. Hiermee kan je dan aan 7,2 kWh laden.

Die "camping blauwe" bedoelde ik dus, ik heb een verloop van de blauwe campingplug naar de rode CE van de UMC. Je gebruikt dan 1 van de 3 fases. (Gekozen voor de camping naar de 3-fase rode ivm het feit dat iedereen die rode heeft)
1 fase, 16amp = 3,7 kW idd.
Deze komt als optie bij het kabelpakket.
 
De 32amp is dus een 2 fase, welke ook gebruikt wordt vaak door elektrische fornuizen. Hiermee kan je dan aan 7,2 kWh laden.

Die "camping blauwe" bedoelde ik dus, ik heb een verloop van de blauwe campingplug naar de rode CE van de UMC. Je gebruikt dan 1 van de 3 fases. (Gekozen voor de camping naar de 3-fase rode ivm het feit dat iedereen die rode heeft)
1 fase, 16amp = 3,7 kW idd.
Deze komt als optie bij het kabelpakket.
Nee, de blauwe 32A CEE is niet 2-fase. Is gewoon 1-fase, maar dan maximaal 32A.

7,2kW aan vermogen dus over 1-fase bij 230V en 32A.
 
Nee, de blauwe 32A CEE is niet 2-fase. Is gewoon 1-fase, maar dan maximaal 32A.

7,2kW aan vermogen dus over 1-fase bij 230V en 32A.

Ja, zo heb ik het ook begrepen, beide single phase, de ene 16A max de andere 32A (3,7kW of 7,2kW).

Het is inderdaad slimmer om een verloop te maken vanaf de rode stekker in plaats vanaf de Shuko, omdat je dan 16A hebt vs 13A.

Het is me nog steeds niet gelukt de specs/beschrijving en/of CEE type nummers van deze verschillende blauwe stekkers te vinden.
 
Ja, zo heb ik het ook begrepen, beide single phase, de ene 16A max de andere 32A (3,7kW of 7,2kW).

Het is inderdaad slimmer om een verloop te maken vanaf de rode stekker in plaats vanaf de Shuko, omdat je dan 16A hebt vs 13A.

Het is me nog steeds niet gelukt de specs/beschrijving en/of CEE type nummers van deze verschillende blauwe stekkers te vinden.
Heb ik ook gedaan. Blauwe 16A CEE -> Rode 16A CEE. Alleen L1 (fase 1) verbinden en dan kan je op 16A 1-fase laden. Weer stukje sneller dan 13A :)

Wel adereindhulzen gebruiken, want bij continue 3,6kW kunnen de aders anders behoorlijk warm worden.
 
Nee, de blauwe 32A CEE is niet 2-fase. Is gewoon 1-fase, maar dan maximaal 32A.

7,2kW aan vermogen dus over 1-fase bij 230V en 32A.

Oja, stom. Is 32 amp 230volt... Was in de war... heb zelfs iemand anders hier nog uitleg over gegeven... Maar dat betekend dus ook dat je met een single lader nog steeds maar 3,7kW krijgt toch? 3,7 per fase = 11kW.
 
Met het blauwe 32A verloopstuk op de UMC kan ook op single charger op 1x32A geladen worden (intern brugt deze namelijk de fasepen naar L1/L2/L3 zodat de auto op alle drie de interne laderdelen de stroom aangeboden krijgt), Wido heeft hier ooit wat over geschreven:
http://www.teslamotorsclub.com/showwiki.php?title=European+UMC+adapter+resistor+coding

Aha, vandaar de verwarring. Ik meende namelijk te hebben gezien ergens dat op een mono lader er inderdaad 7kW gehaald werd... Thx!