Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Bwa, ik probeer altijd thuis te laden want dat is quasi gratis in ons geval dankzij zonnepanelen en terugdraaiende teller met veel overschot.
"Domme" lader is hier in feite genoeg zolang de terugdraaiende teller mag blijven hangen. Het is geen must maar +20hr laden hoeft ook niet per se als het anders kan. Ja, ik plug hem elke dag in, meestal is dat voldoende en staat hij weer op 80% na een nacht laden, maar soms ook niet.
Binnenkort minder zonnepanelen én digitale teller waar ik optimaal gebruik wil van maken. Meer is het niet ;)
 
Natuurlijk niet dagelijks. Ik zie wel waar je naartoe wil maar je kan toch moeilijk ontkennen dat het comfortabeler kan en vooral slimmer. Bijvoorbeeld laden met zonne-energie, als ze eens schijnt, ipv overschotten op het net te duwen.. Bovendien vind ik een Wallbox tegen de muur er een beetje netter uitzien dan een kabel onder de garagepoort.
 
Natuurlijk niet dagelijks. Ik zie wel waar je naartoe wil maar je kan toch moeilijk ontkennen dat het comfortabeler kan en vooral slimmer. Bijvoorbeeld laden met zonne-energie, als ze eens schijnt, ipv overschotten op het net te duwen.. Bovendien vind ik een Wallbox tegen de muur er een beetje netter uitzien dan een kabel onder de garagepoort.
Hangt natuurlijk af van de grootte van de PV installatie.
Ikzelf heb een 3kVA installatie en zou ook gewoon toekomen met de mobiele lader (en de reeds aanwezige Homewizard om het laden slim te sturen). Echter, de werkgever vereist de installatie van een wallbox (niet volledig vergoed door werkgever) om mijn laadkosten terugbetaald te krijgen :confused:

Dat de wallbox een nettere oplossing is, dat klopt.
 
Jammer dat er geen foto bij zit. Maar als je een laadpaal langs de weg plaatst; dan graaf je de kabel toch gewoon in? Heb je ook geen speciale tegel voor nodig.
Als je geen oprit hebt staat je laadpaal in je tuin en moet de kabel via de stoep naar de auto die langs de weg staat geparkeerd.
Gemeentes geven namelijk niet altijd toestemming om een laadpaal op hun grond te plaatsen.
 
Jammer dat er geen foto bij zit. Maar als je een laadpaal langs de weg plaatst; dan graaf je de kabel toch gewoon in? Heb je ook geen speciale tegel voor nodig.
Dat mag niet. Weet je wel welke nutsleidingen er in het voetpad liggen.
Als je geen oprit hebt staat je laadpaal in je tuin
Als je een voortuin hebt, heb je meestal een oprit. Het gaat hier over huizen die aan de straat staan, met enkel een voetpad ertussen.
 
Als je een voortuin hebt, heb je meestal een oprit. Het gaat hier over huizen die aan de straat staan, met enkel een voetpad ertussen.
Heeft Vlaanderen een andere definitie van voortuin dan Nederland? De meeste huizen met voortuin hebben hier geen oprit. Maar ook de meeste huizen buiten de oude binnensteden hebben wel iets van groen voor de deur wat een voortuin genoemd mag worden. Een eigen oprit is dan weer vrij zeldzaam, behalve in de wat ruimer opgezette buitenwijken.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Heeft Vlaanderen een andere definitie van voortuin dan Nederland? De meeste huizen met voortuin hebben hier geen oprit. Maar ook de meeste huizen buiten de oude binnensteden hebben wel iets van groen voor de deur wat een voortuin genoemd mag worden. Maar een eigen oprit is dan weer vrij zeldzaam, behalve in de wat ruimer opgezette buitenwijken.
Hier wel. Dus toch een verschil inderdaad.
 
  • Like
Reactions: PriOkkie
Als je een voortuin hebt, heb je meestal een oprit. Het gaat hier over huizen die aan de straat staan, met enkel een voetpad ertussen.
In de meeste gevallen niet denk ik tenzij je vrijstaand of twee-onder-één kap woont en dat is slechts een klein deel van de woningen.... De meeste rijtjes huizen hebben een voortuin en geen oprit, en zeker in de stad zij er weinig huizen met een oprit.
 
Jammer dat er geen foto bij zit. Maar als je een laadpaal langs de weg plaatst; dan graaf je de kabel toch gewoon in? Heb je ook geen speciale tegel voor nodig.
Dat mag niet. Weet je wel welke nutsleidingen er in het voetpad liggen.
Dat mag alleen als je een vergunning hebt. Daarbij zal je een Klic melding moeten doen en dan weet je (ongeveer) wat voor leidingen er liggen. Vervolgens een proefsleuf graven met de hand dan komt het wel goed.

Ik heb jaren geleden ooit een vergunning gekregen van de gemeente om een laadpaal op de stoep te plaatsen en een kable vanuit mijn huis onder de stoep door laten lopen. Het kan dus wel, maar de gemeente moet wel meewerken.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Dat mag alleen als je een vergunning hebt. Daarbij zal je een Klic melding moeten doen en dan weet je (ongeveer) wat voor leidingen er liggen. Vervolgens een proefsleuf graven met de hand dan komt het wel goed.

Ik heb jaren geleden ooit een vergunning gekregen van de gemeente om een laadpaal op de stoep te plaatsen en een kable vanuit mijn huis onder de stoep door laten lopen. Het kan dus wel, maar de gemeente moet wel meewerken.
Een KLIC-melding moet alleen bij machinaal graven, niet als je het met een schep doet. Ik neem overigens aan dat je je laadkabel niet heel diep graaft, liever direct onder de stoeptegels. Glasvezel ligt soms al op een halve meter diepte, dus als je dieper wilt dan 40 cm is misschien een KLIC-melding wel verstandig.
 
Persoonlijk vind ik het een onwenselijke situatie als je een privé laadpaal in de tuin mag zetten om dan met een kabel in een goot op een publieke plek voor je deur te gaan laden.

In Nederland heeft doorgaans niet elk (rijtjes)huis een privé plek voor de deur en zijn er minder plekken dan woningen. Zeker als je meer dan één auto per huishouden rekent.

Dan heet het m.i. meer zin om een publieke paal langs de stoep te zetten met een laadplek waar iedereen gebruik van kan maken.

Wil je echt dat de laad infrastructuur per woning privé wordt aangelegd; dan moet je ook de parkeerplaats die daar bijhoort privé maken. Want anders heeft die laadpaal nog geen zin. Kom je thuis staat er een andere auto op de plek waar de kabel bij komt.

Dus dan maak je de plek woning gebonden en dan nog is het m.i. zinvoller om de laadpaal aan de straatkant te zetten en niet bij de woning met een kabeltje door een goot naar de straat toe laten gaan.

En dus voor de gevallen waar er geen eigen oprit is; zou ik de laadpalen aan de straat plaatsen voor zoveel EVs als nodig.

En als je dan heel graag wilt laden op je eigen zonnepanelen maak je het onderdeel van een energie VvE en verhandeld je onderling de stroom.
 
Persoonlijk vind ik het een onwenselijke situatie als je een privé laadpaal in de tuin mag zetten om dan met een kabel in een goot op een publieke plek voor je deur te gaan laden.

In Nederland heeft doorgaans niet elk (rijtjes)huis een privé plek voor de deur en zijn er minder plekken dan woningen. Zeker als je meer dan één auto per huishouden rekent.

Dan heet het m.i. meer zin om een publieke paal langs de stoep te zetten met een laadplek waar iedereen gebruik van kan maken.

Wil je echt dat de laad infrastructuur per woning privé wordt aangelegd; dan moet je ook de parkeerplaats die daar bijhoort privé maken. Want anders heeft die laadpaal nog geen zin. Kom je thuis staat er een andere auto op de plek waar de kabel bij komt.

Dus dan maak je de plek woning gebonden en dan nog is het m.i. zinvoller om de laadpaal aan de straatkant te zetten en niet bij de woning met een kabeltje door een goot naar de straat toe laten gaan.

En dus voor de gevallen waar er geen eigen oprit is; zou ik de laadpalen aan de straat plaatsen voor zoveel EVs als nodig.

En als je dan heel graag wilt laden op je eigen zonnepanelen maak je het onderdeel van een energie VvE en verhandeld je onderling de stroom.
Ik ken ook plekken waar iedereen bijna altijd in het zelfde vak parkeert. Dus daar zou het heel goed werken. Maar iedere situatie is anders en daarvoor kunnen verschillende oplossingen worden bedacht.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Mars2020
Persoonlijk vind ik het een onwenselijke situatie als je een privé laadpaal in de tuin mag zetten om dan met een kabel in een goot op een publieke plek voor je deur te gaan laden.

In Nederland heeft doorgaans niet elk (rijtjes)huis een privé plek voor de deur en zijn er minder plekken dan woningen. Zeker als je meer dan één auto per huishouden rekent.

Dan heet het m.i. meer zin om een publieke paal langs de stoep te zetten met een laadplek waar iedereen gebruik van kan maken.

Wil je echt dat de laad infrastructuur per woning privé wordt aangelegd; dan moet je ook de parkeerplaats die daar bijhoort privé maken. Want anders heeft die laadpaal nog geen zin. Kom je thuis staat er een andere auto op de plek waar de kabel bij komt.

Dus dan maak je de plek woning gebonden en dan nog is het m.i. zinvoller om de laadpaal aan de straatkant te zetten en niet bij de woning met een kabeltje door een goot naar de straat toe laten gaan.

En dus voor de gevallen waar er geen eigen oprit is; zou ik de laadpalen aan de straat plaatsen voor zoveel EVs als nodig.

En als je dan heel graag wilt laden op je eigen zonnepanelen maak je het onderdeel van een energie VvE en verhandeld je onderling de stroom.
Bij ons in de gemeente zou dat prima werken. Hoewel de plek voor je deur geen prive plek is, is het vaak een ongeschreven regel dat iedereen één auto voor de deur zet en de tweede auto iets verderop op de “algemene” parkeerplekken. Ik kan mij voorstellen dat dat in mer stedelijk gebied wat minder opgaat.
Natuurlijk is het altijd goed om openbare plekken te plaatsen, maar iemand die daar behoefte aan heeft omdat je zelf geen laadpaal kunt/wilt aanschaffen, dan plaats de gemeente op verzoek een openbare laadpaal bij je in de buurt.
 
  • Like
Reactions: OttoR