Krisja
Active Member
Voor mij mag het laden net iets sneller gaan
Misschien heb je daar een reden voor. Ik dus helemaal niet.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Voor mij mag het laden net iets sneller gaan
Het is geen must maar +20hr laden hoeft ook niet per se als het anders kan.
Hangt natuurlijk af van de grootte van de PV installatie.Natuurlijk niet dagelijks. Ik zie wel waar je naartoe wil maar je kan toch moeilijk ontkennen dat het comfortabeler kan en vooral slimmer. Bijvoorbeeld laden met zonne-energie, als ze eens schijnt, ipv overschotten op het net te duwen.. Bovendien vind ik een Wallbox tegen de muur er een beetje netter uitzien dan een kabel onder de garagepoort.
Dat de wallbox een nettere oplossing is, dat klopt.
Jammer dat er geen foto bij zit. Maar als je een laadpaal langs de weg plaatst; dan graaf je de kabel toch gewoon in? Heb je ook geen speciale tegel voor nodig.
Als je geen oprit hebt staat je laadpaal in je tuin en moet de kabel via de stoep naar de auto die langs de weg staat geparkeerd.Jammer dat er geen foto bij zit. Maar als je een laadpaal langs de weg plaatst; dan graaf je de kabel toch gewoon in? Heb je ook geen speciale tegel voor nodig.
Dat mag niet. Weet je wel welke nutsleidingen er in het voetpad liggen.Jammer dat er geen foto bij zit. Maar als je een laadpaal langs de weg plaatst; dan graaf je de kabel toch gewoon in? Heb je ook geen speciale tegel voor nodig.
Als je een voortuin hebt, heb je meestal een oprit. Het gaat hier over huizen die aan de straat staan, met enkel een voetpad ertussen.Als je geen oprit hebt staat je laadpaal in je tuin
Heeft Vlaanderen een andere definitie van voortuin dan Nederland? De meeste huizen met voortuin hebben hier geen oprit. Maar ook de meeste huizen buiten de oude binnensteden hebben wel iets van groen voor de deur wat een voortuin genoemd mag worden. Een eigen oprit is dan weer vrij zeldzaam, behalve in de wat ruimer opgezette buitenwijken.Als je een voortuin hebt, heb je meestal een oprit. Het gaat hier over huizen die aan de straat staan, met enkel een voetpad ertussen.
Hier wel. Dus toch een verschil inderdaad.Heeft Vlaanderen een andere definitie van voortuin dan Nederland? De meeste huizen met voortuin hebben hier geen oprit. Maar ook de meeste huizen buiten de oude binnensteden hebben wel iets van groen voor de deur wat een voortuin genoemd mag worden. Maar een eigen oprit is dan weer vrij zeldzaam, behalve in de wat ruimer opgezette buitenwijken.
In de meeste gevallen niet denk ik tenzij je vrijstaand of twee-onder-één kap woont en dat is slechts een klein deel van de woningen.... De meeste rijtjes huizen hebben een voortuin en geen oprit, en zeker in de stad zij er weinig huizen met een oprit.Als je een voortuin hebt, heb je meestal een oprit. Het gaat hier over huizen die aan de straat staan, met enkel een voetpad ertussen.
Jammer dat er geen foto bij zit. Maar als je een laadpaal langs de weg plaatst; dan graaf je de kabel toch gewoon in? Heb je ook geen speciale tegel voor nodig.
Dat mag alleen als je een vergunning hebt. Daarbij zal je een Klic melding moeten doen en dan weet je (ongeveer) wat voor leidingen er liggen. Vervolgens een proefsleuf graven met de hand dan komt het wel goed.Dat mag niet. Weet je wel welke nutsleidingen er in het voetpad liggen.
Een KLIC-melding moet alleen bij machinaal graven, niet als je het met een schep doet. Ik neem overigens aan dat je je laadkabel niet heel diep graaft, liever direct onder de stoeptegels. Glasvezel ligt soms al op een halve meter diepte, dus als je dieper wilt dan 40 cm is misschien een KLIC-melding wel verstandig.Dat mag alleen als je een vergunning hebt. Daarbij zal je een Klic melding moeten doen en dan weet je (ongeveer) wat voor leidingen er liggen. Vervolgens een proefsleuf graven met de hand dan komt het wel goed.
Ik heb jaren geleden ooit een vergunning gekregen van de gemeente om een laadpaal op de stoep te plaatsen en een kable vanuit mijn huis onder de stoep door laten lopen. Het kan dus wel, maar de gemeente moet wel meewerken.
Ik ken ook plekken waar iedereen bijna altijd in het zelfde vak parkeert. Dus daar zou het heel goed werken. Maar iedere situatie is anders en daarvoor kunnen verschillende oplossingen worden bedacht.Persoonlijk vind ik het een onwenselijke situatie als je een privé laadpaal in de tuin mag zetten om dan met een kabel in een goot op een publieke plek voor je deur te gaan laden.
In Nederland heeft doorgaans niet elk (rijtjes)huis een privé plek voor de deur en zijn er minder plekken dan woningen. Zeker als je meer dan één auto per huishouden rekent.
Dan heet het m.i. meer zin om een publieke paal langs de stoep te zetten met een laadplek waar iedereen gebruik van kan maken.
Wil je echt dat de laad infrastructuur per woning privé wordt aangelegd; dan moet je ook de parkeerplaats die daar bijhoort privé maken. Want anders heeft die laadpaal nog geen zin. Kom je thuis staat er een andere auto op de plek waar de kabel bij komt.
Dus dan maak je de plek woning gebonden en dan nog is het m.i. zinvoller om de laadpaal aan de straatkant te zetten en niet bij de woning met een kabeltje door een goot naar de straat toe laten gaan.
En dus voor de gevallen waar er geen eigen oprit is; zou ik de laadpalen aan de straat plaatsen voor zoveel EVs als nodig.
En als je dan heel graag wilt laden op je eigen zonnepanelen maak je het onderdeel van een energie VvE en verhandeld je onderling de stroom.
We hadden het over hoe België van Nederland verschilt.In de meeste gevallen niet denk ik tenzij je vrijstaand of twee-onder-één kap woont en dat is slechts een klein deel van de woningen.... De meeste rijtjes huizen hebben een voortuin en geen oprit, en zeker in de stad zij er weinig huizen met een oprit.
Bij rijhuizen met een garage heb je per definitie een privéplek, want niemand anders mag voor jouw garage staan.Wil je echt dat de laad infrastructuur per woning privé wordt aangelegd; dan moet je ook de parkeerplaats die daar bijhoort privé maken.
Bij ons in de gemeente zou dat prima werken. Hoewel de plek voor je deur geen prive plek is, is het vaak een ongeschreven regel dat iedereen één auto voor de deur zet en de tweede auto iets verderop op de “algemene” parkeerplekken. Ik kan mij voorstellen dat dat in mer stedelijk gebied wat minder opgaat.Persoonlijk vind ik het een onwenselijke situatie als je een privé laadpaal in de tuin mag zetten om dan met een kabel in een goot op een publieke plek voor je deur te gaan laden.
In Nederland heeft doorgaans niet elk (rijtjes)huis een privé plek voor de deur en zijn er minder plekken dan woningen. Zeker als je meer dan één auto per huishouden rekent.
Dan heet het m.i. meer zin om een publieke paal langs de stoep te zetten met een laadplek waar iedereen gebruik van kan maken.
Wil je echt dat de laad infrastructuur per woning privé wordt aangelegd; dan moet je ook de parkeerplaats die daar bijhoort privé maken. Want anders heeft die laadpaal nog geen zin. Kom je thuis staat er een andere auto op de plek waar de kabel bij komt.
Dus dan maak je de plek woning gebonden en dan nog is het m.i. zinvoller om de laadpaal aan de straatkant te zetten en niet bij de woning met een kabeltje door een goot naar de straat toe laten gaan.
En dus voor de gevallen waar er geen eigen oprit is; zou ik de laadpalen aan de straat plaatsen voor zoveel EVs als nodig.
En als je dan heel graag wilt laden op je eigen zonnepanelen maak je het onderdeel van een energie VvE en verhandeld je onderling de stroom.