Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
In de handleiding staat ook dat er een geluidssignaal komt als je je handen niet aan het stuur houdt en dat de snelheid afneemt als je dit dan vervolgens niet doet. Eerlijk gezegd heb ik dat nog niet mee gemaakt, ook al rij ik 5 minuten of langer zonder mijn handen op het stuur. Vanmiddag had ik wel na ettelijke minuten dat er eerst een schriftelijke melding komt. (en een paar seconden het stuur vast houden was dan voldoende) Ik zal morgen nog eens testen, even de hele tijd niet van baanvak wisselen en dan even kijken hoe lang het duurt

Volgens mij is er geen timeout, zolang de situatie het toe laat. Deze ochtend minstens een half uur gereden zonder het stuur aan te raken.

- - - Updated - - -

Hij wordt ook rood maar dan moet je heel snel ingrijpen...

Hehe, die heb ik gelukkig nog niet gezien...
 
  • Zijn er onder jullie die het riskeren om de snelheid automatisch aan te passen aan de signalisatie? Ik reed deze week achter aan vrachtwagen met een bordje "60" achteraan en ik zag dat de auto de aangewezen snelheid aanpaste naar die 60 km/u. Ook zijn afritten soms beperkt. Lijkt me erg gevaarlijk op een autosnelweg om van 120 plots naar 60 te gaan.

Volgens mij kan de snelheid niet automatisch, d.w.z. zonder handeling van de bestuurder, worden aangepast aan de gesignaleerde maximumsnelheid. Wat wel kan, en ook onder v6.2 al kon, is de snelheid van de cruise control aanpassen naar de gesignaleerde maximum snelheid door de TACC hendel naar je toe te trekken en even vast te houden. Het is dus een kleine handeling en niet automatisch. Vind ik zelf een handige functie, op die manier kun je gemakkelijk de cruise snelheid aanpassen wanneer de maximum snelheid wijzigt, zonder dat je verrast wordt.

Overigens was bij 6.2 te zien wanneer de software niet helemaal zeker was van de maximum snelheid. Ik meen dat het te maken had met conflicterende informatie tussen enerzijds de informatie op de borden en anderzijds de GPS info. Het lijntje op de snelheidsmeter was dan een stippellijntje in plaats van een doorgetrokken lijn. Nu verschijnt er zo'n bord met de snelheid, zonder 'twijfel indicatie'. Maar er was natuurlijk geen ruimte meer voor, en misschien ook geen twijfel meer...

Helaas (maar wel begrijpelijk) kan het systeem nog niet de onderschriften lezen op de kleine bordjes in de berm op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam: tussen 6 en 19. En dan afhankelijk van het tijdstip kan bepalen of de maximum snelheid dus 100 of 130 is. Maar er moet natuurlijk nog wat te wensen overblijven.
 
Last edited:

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    98.8 KB · Views: 144
Mijn pogingen om de andere kant te belichten kregen neerwaartse duimpjes
:confused:

Ik wil de opmerkingen van VVN niet zonder meer van tafel vegen want het risico dat bestuurders onaandachtig worden lijkt me zeker aanwezig.

Maar een wrang feit ter ondersteuning van de andere kant:
Afgelopen vrijdag keurde het RDW de auto-pilot van Tesla goed.
Op dezelfde dag vielen er in Frankrijk in 1 klap 43 verkeerslachtoffers.
Omdat een vrachtwagenchauffeur.....'de macht over het stuur verloor' :frown:
 
Last edited:
volgens mij is er inderdaad geen time out op de auto pilot. Vanochtend inderdaad van Roosendaal naar Bergen op Zoom zonder het stuur aan te raken (ja en misschien langer ook maar ja, ik moest in Bergen op Zoom zijn). Wel dus handen op het stuur nodig bij wisselen van rijvak en wat me ook al is opgevallen is dat hij het wel vraagt in een wat scherpere bocht en niet in de flauwe bochten. Lijkt dus niet zozeer tijdsgebonden maar eerder situatie gebonden, maw systeem lijkt dus situaties te identificeren die als hoger risico worden ingeschat en dan moet je wel handen op het stuur hebben en anders niet, best goed dus
 
Inmiddels zo'n 600 km met 7.0 gereden. Ik merk dat het systeem je vraagt de handen aan het stuur te houden als de situatie complexer wordt. Dit kan zijn bij een lange bocht, maar met zon tegen heb ik het vanmiddag ook een paar keer gehad. Dit gebeurt niet altijd overigens. Vandaag de bocht bij Emmeloord, van Lemmer naar Lelystad helemaal door de autopilot laten nemen. En dat ging prima.
Ook al geprobeerd wat er gebeurt als hij vraag je handen aan het stuur te houden en dat vervolgens niet doen. Het duurt niet lang voordat de auto begon te vertragen.
Bij afritten maakt de auto wel regelmatig een schijnbeweging richting afrit. Maar tot nu toe corrigeert de auto zich netjes elke keer.
 
man man wat een hoop zever je kunt lezen op zo een korte tijd.
Inmiddels werd ook het eerste proces-verbaal uitgeschreven tegen een gebruiker van de Autopilot-technologie van Tesla, die betrapt werd met een snelheid van 75 mijl per uur op een plek waar maximaal 60 mijl per uur wordt toegelaten. Wat heeft dat nu met autopilot te maken?
Inmiddels zijn er online talloze video’s geplaatst met chauffeurs die met de automatische piloot van het voertuig allerlei stunts uithalen en daarmee zichzelf en andere weggebruikers in gevaar brengen. Tesla heeft blijkbaar nog niet veel auto's verkocht als al diegene die een filmpje gepost hebben 99% van het totaal uitmaken (verderop in het artikel spreekt hij dan weer over enkele honderdduizenden, zal Elon graag horen)
Men kan de vraag stellen of het opportuun is de implementering van een cruciale technologie zoals Autopilot met een louter software-update mogelijk te maken. Ha ja en de camera, radar en sensoren zijn via de wifi meegekomen
Het enige positieve aan dit artikel is dat als ik ooit zonder werk kom te zitten ik gerust (dit soort) journalist kan worden, slim moet er in elk geval niet voor zijn!
 
Ik denk trouwens dat het stuur vasthouden er door de verschillende overheden als verplichting is ingestopt.
Het was misschien ook beter dat je de richtingaanwijzer niet helemaal moet opzetten, maar gewoon 1 à 2 sec vasthouden.

Klopt, zo waren de eerdere versies en dat werkte bijzonder plezierig en comfortabel. Het is nu dus behelpen...

VVN heeft zijn vraagtekens...heb ik ze eerlijk gezegd niet eerder over gehoord bij vergelijkbare systemen.


VVN: Door de verleiding onverantwoord|Autovisie| Telegraaf.nl

Is het verplicht bij aan schakelen van cruise control je voet op het gas pedaal te houden? Nee, dus wat zeurt VVN?RDW dan over handen op het stuur houden? Het zijn hulp systemen die direct (door remmen of vastpakken stuur) uitschakelen.

Ik wil de opmerkingen van VVN niet zonder meer van tafel vegen want het risico dat bestuurders onaandachtig worden lijkt me zeker aanwezig.

Maar een wrang feit ter ondersteuning van de andere kant:
Afgelopen vrijdag keurde het RDW de auto-pilot van Tesla goed.

Op dezelfde dag vielen er in Frankrijk in 1 klap 43 verkeerslachtoffers.
Omdat een vrachtwagenchauffeur.....'de macht over het stuur verloor' :frown:

Ik zie die relatie niet en reed met een eerdere versie behoorlijk wat km's, zonder vereiste van stuur vasthouden.
Nogmaals cc mag je gebruiken zonder voet op de pedalen en is ook een hulp systeem
 
Het laten wisselen van baan doet ie bij mij nauwelijks en dat terwijl er meestal helemaal niets naast me zit. Strange!
Mede daarom zou ik graag een mogelijkheid hebben om auto steer handmatig uit te schakelen, zonder dat ik ook TACC moet uitschakelen. Op die manier kun je dan lekker relaxed met auto steer aan cruisen en dan deze tijdelijk uit kunnen zetten om handmatig van baan te verwisselen zonder deze, zoals nu, te moeten forceren met alle toeters en bellen van dien!
 
Het laten wisselen van baan doet ie bij mij nauwelijks en dat terwijl er meestal helemaal niets naast me zit. Strange!
Mede daarom zou ik graag een mogelijkheid hebben om auto steer handmatig uit te schakelen, zonder dat ik ook TACC moet uitschakelen. Op die manier kun je dan lekker relaxed met auto steer aan cruisen en dan deze tijdelijk uit kunnen zetten om handmatig van baan te verwisselen zonder deze, zoals nu, te moeten forceren met alle toeters en bellen van dien!

Misschien begrijp ik het verkeerd maar dat kan toch gewoon?
Auto steer gaat direct uit als je zelf een stuurbeweging maakt. Snelheid (TACC) blijft dan gewoon aanstaan en je kunt handmatig sturen of van baan wisselen.
Je ziet dan het blauwe icoontje links wel aanstaan en het rechter blijft grijs (of is zelfs helemaal weg als ie de lijnen of auto voor je niet ziet)


Is het normaal dat autopilot niet wil werken als je de navigatie aan hebt?

Nee is niet normaal. Werkt gewoon ongeacht van de status van de navigatie.
 
Het laten wisselen van baan doet ie bij mij nauwelijks en dat terwijl er meestal helemaal niets naast me zit. Strange!

- Handen aan je stuur houden, anders doet ie inderdaad niets!
- De pinker (is dit Belgisch?) helemaal doorduwen, zodat ie blijft pinken, of, als je voor de soft-touch gaat, blijven naar beneden houden. Een enkele push die 3 keer doet pinken is niet genoeg.

Mede daarom zou ik graag een mogelijkheid hebben om auto steer handmatig uit te schakelen, zonder dat ik ook TACC moet uitschakelen.

- 1 x trekken = TACC
- 2 x trekken = TACC + auto steer
- ingetrokken houden = TACC snelheid aanpassen aan max toegelaten snelheid (deze had ik nog niet ontdekt). Als je dan de speed assist op bv relative +10kmh zet in de Settings, zal de CC snelheid ook op max toegelaten + 10 kmh gezet worden.
 
Koen, die handen aan het stuur zouden het kunstje dan wel eens kunnen doen.

Je TACC uitleg is duidelijk, maar daar was ik al van op de hoogte.

Ik zou ook graag met het hendeltje Auto Steer apart willen uitschakelen en niet gelijktijdig met TACC.
En zoals ERIK-S85 al beschrijft, gaat deze wel direct uit bij een handmatige stuurbeweging maar dan voel ik toch wel degelijk enige weerstand en gaat er een piepertje af. En precies datgene zou met het apart uitschakelen kunnen worden voorkomen!
 
volgens mij is er inderdaad geen time out op de auto pilot. Vanochtend inderdaad van Roosendaal naar Bergen op Zoom zonder het stuur aan te raken (ja en misschien langer ook maar ja, ik moest in Bergen op Zoom zijn). Wel dus handen op het stuur nodig bij wisselen van rijvak en wat me ook al is opgevallen is dat hij het wel vraagt in een wat scherpere bocht en niet in de flauwe bochten. Lijkt dus niet zozeer tijdsgebonden maar eerder situatie gebonden, maw systeem lijkt dus situaties te identificeren die als hoger risico worden ingeschat en dan moet je wel handen op het stuur hebben en anders niet, best goed dus
Klinkt wel heel goed, zo lang op de Auto Pilot kunnen rijden. Ik heb het zelf niet goed genoeg kunnen testen vandaag, moest te vaak handen aan het stuur hebben om van rijvak te wisselen (vrij druk op de weg). Het werkte overigens wel probleemloos :)

Tijdens mijn woon-werkverkeer rit heb ik deze bocht op de snelweg, die gaat ook perfect, zonder dat ik mijn handen aan het stuur moet houden: Google Maps

Heb wel een keer gehad dat een auto mij inhaalde en heel dicht voor mij ging rijden (dus ik had een bumperklever voor me :D), toen vroeg de auto wel het stuur vast te houden. Mogelijk dat hij dan toch niet genoeg kan zien. Het lijkt inderdaad situatie gebonden.