Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wel interieur opwarmen maar niet opladen.

This site may earn commission on affiliate links.
Is het mogelijk via instellingen om de Tesla niet thuis te laten opladen maar wel in de ochtend de wagen op te warmen. Ik wil de wagen zoveel mogelijk op mijn werk opladen zodat ik niet apart moet uitrekenen van het verbruik. Deze manier hou ik het zakelijk overzichtelijker. Ik laat mijn aansluitpunt wel zitten voor als er eens opgeladen moet worden.
 
Is het mogelijk via instellingen om de Tesla niet thuis te laten opladen maar wel in de ochtend de wagen op te warmen. Ik wil de wagen zoveel mogelijk op mijn werk opladen zodat ik niet apart moet uitrekenen van het verbruik. Deze manier hou ik het zakelijk overzichtelijker. Ik laat mijn aansluitpunt wel zitten voor als er eens opgeladen moet worden.

Vraag voor het beginnersdraadje?
Als voor elke vraag een nieuw draadje wordt aangemaakt, wordt het nog onoverzichtelijker dan dat het al is!
 
@Maarten zal ik volgende keer doen en succes met solliciteren.

Als je stekker loskoppelt dan gaat de auto vanuit de batterij het interieur opgewarmd. Als de stekker is aangesloten op een Electra net dan wordt de batterij veel meer ontzien. Vandaar mijn vraag.
 
Volgens mij kan het wel. Want heb wel een paar keer gehad dat ik het laden al gestopt had en daarna terwijl de kabel nog aangesloten zat de verwarming heb aangezet. Dan schakelde het aansluitpunt weer aan. Weet niet zeker of het laden dan ook automatisch weer van start ging.

En anders kan je toch gewoon 5-10 laden om de verwarming te gebruiken? Die paar centen zal toch niemand wakker van liggen? Stel je de oplaadsnelheid zo laag mogelijk in (5 A?) zodat er zo min mogelijk stroom ingaat.
 
Stel het thuisladen in dat hij op bv. 10u00 start, om die tijd ben je neem ik aan al op het werk en zal hij thuis nooit beginnen met laden als je de stekker erin steekt.

En met een programma zoals VisibleTesla kun je nog veel meer schedulen.
Bij mij start hij om 0u00 met laden tot 80%. De laatste 10% (tot 90%) start ik zo dat hij precies klaar is voordat ik weg rijdt. Uiteraard stel ik ook de verwarming zo in. Voordelen: hij staat zeer kort op 90%, batterij is warm en het interieur is warm. :)
 
Technisch kan het wel, maar ik zou die extra moeite er niet voor willen doen: elke dag de kabel aansluiten en voor het wegrijden ook weer verwijderen, alleen om het interieur op te warmen?? De accu wordt daar echt niet beter of slechter van. Wat is het verschil dan met een klein stukje rijden? Wordt er ook wat energie uit de accu onttrokken. Met de verwachte levensduur van een x aantal miljoen kilometers...
 
Stel het thuisladen in dat hij op bv. 10u00 start, om die tijd ben je neem ik aan al op het werk en zal hij thuis nooit beginnen met laden als je de stekker erin steekt.

En met een programma zoals VisibleTesla kun je nog veel meer schedulen.
Bij mij start hij om 0u00 met laden tot 80%. De laatste 10% (tot 90%) start ik zo dat hij precies klaar is voordat ik weg rijdt. Uiteraard stel ik ook de verwarming zo in. Voordelen: hij staat zeer kort op 90%, batterij is warm en het interieur is warm. :)


Dat is een prima oplossing. Dan zet ik het laden alleen tussen 10.00 en 16.00 uur. Dan kan ik warm weg als het nodig is.

- - - Updated - - -

Technisch kan het wel, maar ik zou die extra moeite er niet voor willen doen: elke dag de kabel aansluiten en voor het wegrijden ook weer verwijderen, alleen om het interieur op te warmen?? De accu wordt daar echt niet beter of slechter van. Wat is het verschil dan met een klein stukje rijden? Wordt er ook wat energie uit de accu onttrokken. Met de verwachte levensduur van een x aantal miljoen kilometers...

Is maar kleine moeite het koppelen en ontkoppelen aan de lader. Voor de batterij zal het niet veel uitmaken. Maar sommige dagen is het toch lekker als het interieur al warm is. Verder is makkelijker voor mij om zoveel mogelijk zakelijk te laden dan IPV thuis.
 
Volgens mij kan het wel. Want heb wel een paar keer gehad dat ik het laden al gestopt had en daarna terwijl de kabel nog aangesloten zat de verwarming heb aangezet. Dan schakelde het aansluitpunt weer aan. Weet niet zeker of het laden dan ook automatisch weer van start ging.

De paar keer dat ik de verwarming heb aangezet terwijl de wagen nog was aangesloten en al op 90% zat heb ik niet gemerkt dat er weer opnieuw werd bijgeladen. Normaal start dit weer als er 2 a 2.5 kWh is verbruikt.
 
Ik ben groot voorstander van een vraag per draadje. Dan werkt de zoekfunctie ook naar behoren. Er zit enorm veel waarde in de beginnersvragen en andere topics, maar je kunt mensen niet vragen om duizenden posts door te lezen om een antwoord te vinden.

Om er nog maar van te zwijgen dat algemene topics worden gekaapt door allerlei onverlaten die Off topic gaan, zoal ik hier doe. :)
 
Stel het thuisladen in dat hij op bv. 10u00 start, om die tijd ben je neem ik aan al op het werk en zal hij thuis nooit beginnen met laden als je de stekker erin steekt.

En met een programma zoals VisibleTesla kun je nog veel meer schedulen.
Bij mij start hij om 0u00 met laden tot 80%. De laatste 10% (tot 90%) start ik zo dat hij precies klaar is voordat ik weg rijdt. Uiteraard stel ik ook de verwarming zo in. Voordelen: hij staat zeer kort op 90%, batterij is warm en het interieur is warm. :)
Jouw manier van laden is briliant maar hoe bepaal je hoe lang die laatste 10% gaat duren? Volgens mij gebruikt de kachel tussen de 4 en 7 kwh dus die gaan dan van je oplaad stroom af waardoor je niet meer weet hoe lang het gaat duren ....
 
Alain's idee vind ik inderdaad ook schitterend (ga ik ook uitproberen). Maar anderzijds begrijp ik verder niets van dit draadje (behalve dat het eerste antwoord van robertvg gewoon juist was: thuis voorverwarmen, zonder stekker, en op kantoor laden, als die mogelijkheid bestaat). Wie die paar kW die voorverwarming kost echt nodig heeft qua range (ondanks de mogelijkheid om op kantoor te laden), woont per hypothese op minstens 275 km van zijn of haar werk en moet echt aan verhuizen denken :), of zie ik dit mis?
 
Het is dus niet mogelijk om bij het parkeren aan te geven tot welk percentage de batterij moet worden opgeladen? Want dan kun je toch het huidige percentage kiezen en zal de batterij niet opgeladen worden? Vervolgens kun je keurig de voorverwarming timen en lekker in een warme auto stappen.
 
Het is dus niet mogelijk om bij het parkeren aan te geven tot welk percentage de batterij moet worden opgeladen? Want dan kun je toch het huidige percentage kiezen en zal de batterij niet opgeladen worden? Vervolgens kun je keurig de voorverwarming timen en lekker in een warme auto stappen.

Het laagst in te stellen percentage is 50% dus het ligt eraan hoe vol je batterij is of dit werkt.