Vandaag doe ik een aantal metingen om de extra luchtweerstand van een flinke dakkoffer op de Tesla Model S te meten.
Importeur Blomness heeft helaas nog niet de originele Whispbar dakkoffer beschikbaar. Veel Tesla eigenaren die naar de wintersportgebieden willen rijden met een dakkoffer, twijfelen of dat qua bereik wel mogelijk is. Daarom meet ik vandaag met een ook door Blomness beschikbaar gestelde Yakima Skybox. Het plaatsen van de dakkoffer op de Whispbar dragers is niet meer dan het omkantelen van vier hevels. De koffer kan aan beide zijden open waardoor deze hevels makkelijk bereikbaar zijn.
De condities zijn goed, het waait Bft 3 met vlagen van Bft 4 uit het zuidoosten. Later in de middag zal de wind iets oostelijker worden. De temperatuur in de ochtend is 4 tot 6 gr. C. In de middag wordt het 7 gr. C. Mijn Model S is een standaard 85 kW versie met 21” zomerbanden. Range mode staat aan, airco op 19 gr. C en stoelverwarming op 1. Bandenspanning zal rond 2,9 bar zijn, de TPMS sensoren blijven stil.
De metingen worden gedaan op de A7 tussen Purmerend en Hoorn. Het asfalt is recentelijk vernieuwd en de afstand van steeds 20 km is voldoende om steeds minimaal 10 km volledig op de cruisecontrol te rijden. Ik kies de drie snelheden 90 - 110 en 130 km/u. De waarden in de grafiek voor 100 en 120 km/u zijn geïnterpoleerd. In Purmerend start ik de eerste meting, met dakkoffer, met 90 km/u noordwaarts richting Hoorn. Hoewel de weg in de polder volledig vlak lijkt geeft de vermogensgrafiek een golvend patroon te zien. Dit komt door de viaducten op de route.
In Hoorn neem ik de afslag naar Enkhuizen en rij direct weer zuidwaarts. Ook nu weer 90 km/u met CC. Ik noteer weer het gemiddelde verbruik over 10 km. Ditzelfde doe ik ook met 110 km/u en 130 km/u. De ritten noordwaarts in de ochtend leveren een 7 wH lager verbruik op. De wind is dan nog iets achterlijker dan dwars. 's Middags, de dakkoffer js inmiddels verwijderd, is de wind oostelijk en vrijwel dwars op de rijrichting. Het verschil in verbruik is nu maar 2 wH tussen de rit naar het noorden vergeleken met die naar het zuiden. De waarden van elke retourrit middel ik in de tabel.
Tijdens elke rit meet ik ook de geluiddruk in dBA. Dit doe ik met de iPhone 5 en Decibel Ultra. Een dakkoffer levert uiteraard extra geluid op. Tijdens de metingen blijkt steeds dat de dakkoffer rond 3 dBA meer geluid oplevert.
De dakkoffer levert bij 90 en 110 km/u een meerverbruik op van 45 wH, bij 130 km/u is dat al 63 wH. Per saldo kun je zonder dakkoffer 25 tot 30 km/u harder rijden bij ongeveer hetzelfde verbruik.
Hartelijk dank aan David Blom van Blomness voor het beschikbaar stellen van de dakkoffer.
Last edited: