Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Deze hier al voorbij gekomen?

BMW is rumored to launch new i3 with close to 200 miles of range

Moet zeggen dat hoe vaker ik hem zie, hoe leuker ik hem vindt.

En hij rijdt ook echt wel lekker. En de binnen afwerking kan een teslarijder alleen maar van dromen. Ik vind hem wel 'Quirky'. Maar ja met 3 kinderen en geen autopilot viel hij snel af.

Ik heb het geld niet om zomaar 35k voor een tweede auto neer te leggen, maar met 320 km ware range zou ik hem graag als tweede auto hebben!
 
En ja met 3 kinderen en geen autopilot viel hij snel af.

Ik heb het geld niet om zomaar 35k voor een tweede auto neer te leggen, maar met 320 km ware range zou ik hem graag als tweede auto hebben!
Hier hetzelfde. Ik zou hem graag kopen om als officiële deel-/huurauto in te zetten (en voor mijzelf voor die momenten wanneer de X eigenlijk veel te groot is), maar ik kan dat financieel niet goedpraten. :)
 
K
Huh wat krijg je dan? Welke versie van de fiat 500 ev? En wat komt er dan nog bij?
kijk op eBay wat er beschikbaar is.
Komt bij:
Transport + inklaring
Ombouw (verlichting eventueel radio)
EU laadsnoer
Keuring + kenteken
BTW
Onvoorzien

Kentekenperikelen zijn voorbij volgens mij. Maar de meesten doen het nu wel via Duitsland. Ik ben er nog niet diep ingedoken
 
  • Like
Reactions: Rick A.
Het blijft een lelijke auto hoe je hem ook draait of keert en het interieur bah :confused:

Zoveel mensen - zoveel meningen. Mijn vrouw en ik hebben beiden een i3. Naast onze X100D. Ik rijd 200 km per dag en doe dat (tot mijn verbazing) eigenlijk altijd met de i3. De X is echt een mooie auto, maar bij mij met zoveel gebreken, storingen, kraken, rammels en AP die vol in de ankers gaat op de snelweg op de meest onverwachte momenten dat ik de lol van er in rijden er (een beetje) aan het verliezen ben en 'm (steeds vaker) laat staan. De i3 heeft inderdaad een wat afwijkend uiterlijk, maar is wel strak afgewerkt, werkt altijd en met TACC en lane control prima voor in de files en mijn dagelijks 100km vv.
 
Even een aanverwant vraagje. Welke auto 2e handse EV als 2e wagen kiezen.
Zoe valt volgens mij af omdat de huur van de batterij de weinige km niet verantwoordt.
Nissan lijkt mij interessant. Zustertrio Peugeot Ion, Citroën C-zero, Mitsubishi I-MiEV misschien ook, maar lijkt mij een luciferdoos. Hoewel ik positieve commentaar las van een Noor die hem als tweede wagen heeft.

Ik zag op dit forum dat een aantal mensen hier er een als 2e wagen hebben. Zouden jullie dit als 2e hands aanraden? Hoe zit het met de batterijcapaciteit na pakweg 2 jaar?
Wat is de range nog in de winter bijvoorbeeld? En dan bedoel ik comfortabel zonder jas, muts, sjaal en handschoenen.
Kunnen die laden aan de HPWC? Hoewel met een capaciteit van 24 kWh, lukt het een shuko over de nacht ook wel...

Voornaamste tegenargument voor een 2e hands is in België de 3500€ subsidie op een nieuwe natuurlijk. Maar dan nog steeds een 30000€. Terwijl 2e hands - 2 jaar oud al voor iets meer dan de helft. Slijtage is er buiten de batterij toch niet, en sowieso 5 jaar garantie.. Wel misschien technologisch al verouderd.Zijn de leafs van nu immers nog dezelfde als die van 2 jaar geleden?

Kortom, alle tips welkom.
 
Ik zag op dit forum dat een aantal mensen hier er een als 2e wagen hebben. Zouden jullie dit als 2e hands aanraden? Hoe zit het met de batterijcapaciteit na pakweg 2 jaar?.
Wij hebben een Leaf als 2e auto sinds een maandje ongeveer. Bevalt heel goed. Mijn vrouw is er super content mee. Zeer ruim, stil, goed afgewerkt, degelijk, probleemloos. Echt Japans. Mijn vrouw rijdt er dagelijks in en ik pak 'm voor korte boodschappen in de buurt.

Nadeel is het opladen, dat gaat met type 1 maximaal op 1 fase, je benut dus nooit de volledige snelheid die een laadpaal kan geven (je gebruikt immers 2 fasen niet). Standaard op 16A maar er was ook als optie een 32A-lader. Voor ons geen issue gezien het gebruiksprofiel volstaat 's nachts laden altijd. En volstaat het om tot 80% op te laden.

Hier met 40.000 km nog alle capaciteitsbalkjes op het display. Moet hem nog eens preciezer uitlezen.

Kan dus NIET laden aan de HPWC want daar zit een vaste type 2-kabel aan. Misschien wel met een adapter... Zie @HWS met zijn 500e. Ikzelf heb een dubbele load balancing SmartEVSE geknutseld met een vaste type 2-kabel en een vaste type 1-kabel. Werkt perfect zo. Verder laadt de Leaf natuurlijk ook probleemloos aan een Schuko, met max 10A.

Ga altijd voor een model van na de technische facelift eind 2013 en minimaal voor de Acenta-uitvoering. Eén van de verbeteringen daarin is namelijk de verwarming, er wordt een warmtepomp toegepast en dat scheelt aanzienlijk aan verbruik in de winter. Winterrange heb ik nog geen ervaringscijfers maar ik neem aan dat 100 km altijd moet lukken. Verder zou bij de facelift de batterijchemie zijn verbeterd (de 2013-modellen kennen beduidend minder degradatie dan de 2011-modellen). De facelift is te herkennen o.a. aan het interieur (donker ipv licht) en meer ruimte in de kofferbak (de 'bochel' achter de achterbank ontbreekt daar).

Laat maar weten als je er nog meer over wil weten. Rijden is natuurlijk geen probleem mocht je eens in de buurt zijn.
 
  • Like
Reactions: Nowyony and Phil V
  • Like
  • Funny
Reactions: Gtech and robertvg
Even een aanverwant vraagje. Welke auto 2e handse EV als 2e wagen kiezen.
Zoe valt volgens mij af omdat de huur van de batterij de weinige km niet verantwoordt.
Nissan lijkt mij interessant. Zustertrio Peugeot Ion, Citroën C-zero, Mitsubishi I-MiEV misschien ook, maar lijkt mij een luciferdoos. Hoewel ik positieve commentaar las van een Noor die hem als tweede wagen heeft.
Kortom, alle tips welkom.
Wij hebben al weer 2 jaar geleden een gebruikte Citroën C-Zero uit Frankrijk gehaald, kostte slechts EUR 7.500. Vrijwel geen kosten als je 'm zelf op aanhanger ophaalt: heeft Europees kenteken dus bij RDW kwestie van controle chassisnummer met de Franse papieren, iets van EUR 100 betalen en de formaliteiten zijn geregeld.
De Citroën C-zero heeft beperkte range vanwege ca. 15kWh accu, hartje winter met kachel aan zal het richting 50km gaan, maar in het algemeen is 80km realistisch en met theoretische Tesla-range vergeleken kun je met 90km/u een range halen van 110 - 120km. Laden gaat met 1 fase maar is toch vrij snel vol, onderweg is snelladen met CHAdeMO mogelijk, in 20 minuten weer 75% geladen, af en toe gedaan en werkt uitstekend. Het is een beetje een ei-ig autootje, maar als je naast een BMW een stoplichtsprintje doet en de BMW rijdt iets te rustig weg, dan heeft die het nakijken. We hebben er nu 27.000km mee gereden (stand nu 71.000km) en merken geen terugval range. Het is niet mogelijk de accu voor 100% op te laden, gaat altijd tot 90%. Volgens mij de goedkoopste vorm van probleemloos elektrisch rijden: geen wegenbelasting, geen onderhoudskosten (tot nu toe), lage aanschafprijs. Wij zouden er zo opnieuw eentje ophalen.
 
Ik vind dit een interessant draadje maar voor mij spelen de steeds voorbijkomende plaatjes van gecrashte Tesla's, waarbij de inzittenden er verbazingwekkend goed vanaf komen, zwaar mee.

Ervan uitgaande dat Model 3 ook die veiligheid zal bieden zou die het ondermeer worden. Het is bovendien geen kleine auto wat belangrijk is voor de mogelijkheden voor de kreukelzone. Misschien had Elon dit ook in gedachten naast andere zaken toen hij aangaf dat er geen kleinere Tesla zal komen dan de Model 3.
 
  • Like
Reactions: dicktump