Ik zag op dit forum dat een aantal mensen hier er een als 2e wagen hebben. Zouden jullie dit als 2e hands aanraden? Hoe zit het met de batterijcapaciteit na pakweg 2 jaar?.
Wij hebben een Leaf als 2e auto sinds een maandje ongeveer. Bevalt heel goed. Mijn vrouw is er super content mee. Zeer ruim, stil, goed afgewerkt, degelijk, probleemloos. Echt Japans. Mijn vrouw rijdt er dagelijks in en ik pak 'm voor korte boodschappen in de buurt.
Nadeel is het opladen, dat gaat met type 1 maximaal op 1 fase, je benut dus nooit de volledige snelheid die een laadpaal kan geven (je gebruikt immers 2 fasen niet). Standaard op 16A maar er was ook als optie een 32A-lader. Voor ons geen issue gezien het gebruiksprofiel volstaat 's nachts laden altijd. En volstaat het om tot 80% op te laden.
Hier met 40.000 km nog alle capaciteitsbalkjes op het display. Moet hem nog eens preciezer uitlezen.
Kan dus NIET laden aan de HPWC want daar zit een vaste type 2-kabel aan. Misschien wel met een adapter... Zie
@HWS met zijn 500e. Ikzelf heb een dubbele load balancing SmartEVSE geknutseld met een vaste type 2-kabel en een vaste type 1-kabel. Werkt perfect zo. Verder laadt de Leaf natuurlijk ook probleemloos aan een Schuko, met max 10A.
Ga altijd voor een model van na de technische facelift eind 2013 en minimaal voor de Acenta-uitvoering. Eén van de verbeteringen daarin is namelijk de verwarming, er wordt een warmtepomp toegepast en dat scheelt aanzienlijk aan verbruik in de winter. Winterrange heb ik nog geen ervaringscijfers maar ik neem aan dat 100 km altijd moet lukken. Verder zou bij de facelift de batterijchemie zijn verbeterd (de 2013-modellen kennen beduidend minder degradatie dan de 2011-modellen). De facelift is te herkennen o.a. aan het interieur (donker ipv licht) en meer ruimte in de kofferbak (de 'bochel' achter de achterbank ontbreekt daar).
Laat maar weten als je er nog meer over wil weten. Rijden is natuurlijk geen probleem mocht je eens in de buurt zijn.