You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hier maken ze de waterstof lokaal via duurzame energiebronnen.
Goede verkooppspraat. Zal wel aanslaan bij een deel van de markt. (ongeacht de hogere kilometerkost van de brandstof)
Deze al gezien van Fully Charged?
waar haal jij dat nu uit?
Dat mag zo zijn, maar het rendement van het maken van waterstof is heel laag. Bij de elektrolyse gaat al 35% van de energie verloren.
Hier maken ze de waterstof lokaal via duurzame energiebronnen.
[Advocaat van de duivel] Dat deed men enkele jaren geleden ook over snellaadinfra...Maar dan struikelt het over het ontbreken van infra.
En de ironie is dat dit ten deele komt doordat ze er te laat mee zijn en nu ingehaald worden door de batterijtechnologie.
[Advocaat van de duivel] Dat deed men enkele jaren geleden ook over snellaadinfra...
Ik zie een toekomst voor waterstof: stel dat binnen jaren van hier de voorzieningen voor alternatieve elektriciteitsopwekking zo zijn toegenomen dat er regelmatig overproductie is. Dan kan je twee dingen doen: ofwel productie uitschakelen of de overproductie aan elektriciteit door een weerstand jagen of je kan er een buffer mee aanleggen. Dan speelt het beperkte rendement niet. Die buffer kan je dan gebruiken om de winter door te komen.
Want eerlijk gezegd: een batterij kan op een economisch verantwoorde manier perfect de nacht overbruggen of zelfs een mistige week zonder wind en zon, maar niet de winter.
En de ironie is dat dit ten deele komt doordat ze er te laat mee zijn en nu ingehaald worden door de batterijtechnologie.
Wel goed dat je zegt "voor personenwagens", want zoals ondertussen al geweten schat ik wel in dat andere vervoersmodi een hogere verhouding kwh/m3 van energie tov batterijen kunnen waarderen.
Hier bijvoorbeeld aan suc kogeAls Toyota toch zoveel geloof heeft in waterstof, dan snap ik niet waarom ze Tesla niet nadoen. Bouw een waterstof auto die er aantrekkelijk uitziet tegen een redelijk tarief. Plaats naast de Tesla supercharger locaties zo'n waterstof generatie installatie en kopieer het succes. Geld om dat te doen is er vast voldoende.
Of zouden ze toch niet zo heel erg zeker zijn....
Ik kende die mogelijkheid van opslag in ammoniak niet, maar ik lees hier:Dan schijnt opslag in ammoniak een optie te kunnen zijn. En eerst wellicht een periode dat de centrales draaien als de "R" in de maand is. En wind hebben we ook in de winter.
De traditionele manier om ammoniak te maken is echter niet zo duurzaam. Het traditionele proces om ammoniak te maken heet het Haber-Bosch-procedé. Dat gebeurt in tal van fabrieken wereldwijd door stikstofgas en waterstofgas zonder zuurstof in contact met een katalysator onder hoge druk te verhitten. Het gaat om een fossiele en energieintensieve route, het gebruikte water-stofgas komt van aardgas, slurpt energie en er komt veel CO2 bij vrij. Het kan inmiddels veel duurzamer.
Overschotten aan duurzame elektriciteit kunnen worden gebruikt om met elektrolyse waterstof (H2) te maken. Met stikstof (N2) maak je vervolgens ammoniak (NH3).
Meestal wel. Maar er is in onze contreien eenvoudigweg te weinig oppervlakte om voldoende windenergie te oogsten om het daarmee alleen te redden. Op dit ogenblik is er in Nederland 0,2 kW windenergievermogen per inwoner geïnstalleerd. In de totaal onrealistische veronderstelling dat dit vermogen 24u/dag geleverd wordt, heb je dus maximaal 4,8 kWh per dag. Op dit ogenblik wordt in Nederland 6% van de elektriciteit opgewekt uit wind.En wind hebben we ook in de winter.
Dat is een optie. Een andere is om gebruik te maken van de uitstekende kabels richting noorwegen en op het moment dat er elektriciteit over is, water omhoog pompen. Kan overigens ook prima in Spanje.Ik zie een toekomst voor waterstof: stel dat binnen jaren van hier de voorzieningen voor alternatieve elektriciteitsopwekking zo zijn toegenomen dat er regelmatig overproductie is. Dan kan je twee dingen doen: ofwel productie uitschakelen of de overproductie aan elektriciteit door een weerstand jagen of je kan er een buffer mee aanleggen. Dan speelt het beperkte rendement niet. Die buffer kan je dan gebruiken om de winter door te komen.
Want eerlijk gezegd: een batterij kan op een economisch verantwoorde manier perfect de nacht overbruggen of zelfs een mistige week zonder wind en zon, maar niet de winter.
Op dit moment kan Noorwegen niet heel veel meer stroom leveren dan nu al dagelijks heen en weer gaat tussen Nederland en Noorwegen.Dat is een optie. Een andere is om gebruik te maken van de uitstekende kabels richting noorwegen en op het moment dat er elektriciteit over is, water omhoog pompen. Kan overigens ook prima in Spanje.
Om seizoensinvloeden te overbruggen moet je wel heel erg veel waterstof op gaan slaan. Doe je dat grootschalig, krijg je een tank die je erg goed moet beveiligen (Aardbevingen, terrorisme erc). Doe je dat kleinschalig wordt het weer erg kostbaar.
Altijd een goed idee om dat te laten onderzoeken!Op dit moment kan Noorwegen niet heel veel meer stroom leveren dan nu al dagelijks heen en weer gaat tussen Nederland en Noorwegen.
De capaciteit kan niet makkelijk worden vergroot doordat het aantal stuwmeren beperkt is. Daarnaast zijn de aanwezige transportkabels niet in staat om veel extra capaciteit te leveren.
Mogelijk gaat Blue Energy, het opwekken van elektriciteit door het zoutverschil in zeewater en binnenwater, ons redden. Ik sprak de directeur van die club enkele weken geleden. Hij denkt dat op de Afsluitdijk zoveel energie kan worden opgewekt dat alle woningen in de drie noordelijke provincies van Nederland van stroom kunnen worden voorzien.
Tenslotte, toch het plan Lievense nog maar eens bekijken?
Ik vind het argument van overproductie wel slim om dan een voorraad waterstof op te bouwen.Ik zie een toekomst voor waterstof: stel dat binnen jaren van hier de voorzieningen voor alternatieve elektriciteitsopwekking zo zijn toegenomen dat er regelmatig overproductie is. Dan kan je twee dingen doen: ofwel productie uitschakelen of de overproductie aan elektriciteit door een weerstand jagen of je kan er een buffer mee aanleggen. Dan speelt het beperkte rendement niet. Die buffer kan je dan gebruiken om de winter door te komen.
Want eerlijk gezegd: een batterij kan op een economisch verantwoorde manier perfect de nacht overbruggen of zelfs een mistige week zonder wind en zon, maar niet de winter.
Overproductie kan met een slim grid worden voorkomen. Er zijn talloze toepassingen waar elektriciteit gericht wèl of niet kan worden gebruikt. Denk bijv. aan koel- en vrieshuizen. Daar hoeft de koudegenerator maar een beperkt aantal uren per dag te draaien. Die kan dus worden aangezet als er veel stroom voorhanden is en stilgezet als er weinig stroom beschikbaar is.Ik vind het argument van overproductie wel slim om dan een voorraad waterstof op te bouwen.