Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Thanks.
Voor de Tesla's met de 75 kWh batterij of 65,7 kWh beschikbaar zal de gemiddelde snelheid tot 80% dus iets hoger liggen, maar niet veel.
Voor de grotere batterijen is het verschil wel significant.
Blijft indrukwekkend dat de 28kWh batterij van de Ioniq zo'n hoog laadvermogen aan kan en dat tot bijna 80%
 
Vraagje van een niet-Tesla rijder om te kunnen vergelijken: wat is de gemiddelde laadsnelheid van een 0-80% laadsessie aan de SUC?

Ik wil mij niet teveel moeien in de discussie; maar het suc netwerk is zo dicht dat je eigenlijk nooit tot 80% hoeft te laden op langere trips.
In de praktijk kan je binnen de 15á20 minuten verder.
Dat is althans hoe ik al mijn trips afwerk.

80% is ook geen waarde imho.
80% van wat ? Van 35kwh; of van 100kwh ?
En wat is dan het verbruik ?

Beter is mi te vergelijken : hoe snel kan je weer 100, 200, 300 km ver rijden ?
 
Last edited:
Voor trips in rechte lijnen werkt dit inderdaad. Maar voor een rondrit in de Belgische Ardennen kom je niet toe :(

Wij hebben al tegen de tien keer een roadtrip georganiseerd door de Eifel. Een lunch bij de SuC is met de huidige range (zeker in deze gebieden) voldoende. Vol van huis, wat bijladen bij de lunch en op weg naar huis zonodig ook even gericht bijladen aan een SuC.
Hoeft per keer niet langer te zijn dan 20 minuten.
 
Ze blijven bij VAG ontkennen dat de kapotte EGR klep een gevolg is van de update, terwijl het causale verband tussen de defecte EGR klep en de update keihard vaststaat (elke andere fabrikant zou al kapot gesue’d zijn, maar VAG heeft blijkbaar goeie lobbyisten in Brussel zitten). In het begin, een jaar of wat geleden, stonden die EGR kleppen in backorder, allemaal voor auto’s na de update. Ik heb na ontvangst van de dieselupdate een brief terug naar PON gestuurd of ze mijn auto wilde terugkopen. Geen reactie op gehad, wel nog een tweede brief dat ik verzocht werd de update uit te voeren. Auto maar aan een handelaar verkocht, zal nu wel ergens in Oost Europa als taxi rondrijden.
Bizar dat VAG hiermee wegkomt.
 
Voor de geinteresseerden, hierbij de officiele specificaties en info vanuit Hyundai voor de Kona Electric.
Mijn vader is geinteresseerd (heeft onder druk van mij ook Model 3 reservering, dus er is nog hoop:D:p;) ) en hopelijk kunnen we volgende week een proefrit maken. Ik zal mijn ervaringen hier delen.
 

Attachments

  • KONAEVNieuwsbericht.pdf
    237.3 KB · Views: 41
  • KONAEVPrijzen+en+specificaties.pdf
    708.3 KB · Views: 51
Het "laadpakket" moet je separaat aanschaffen voor €1.699. Zonder dat pakket kan je alleen DC laden en dat lijkt me niet erg praktisch. Prijs van de Kona wordt dus kunstmatig onder de 40K gehouden. Waarom doen ze dat nu weer? Als je nu zonder veel voorkennis een EV wilt kopen ga je er toch automatisch vanuit dat je bij die 15.000 laadpalen die je overal ziet staan kan gaan laden...
 
Dat gaat volgens mij gewoon om een laadstation voor thuis. Daarvoor zijn er betere en vooral goedkopere alternatieven

wellicht heb je gelijk.... door die hoge prijs en de manier waarop het op hun website staat ben ik dan op verkeerde been gezet. €1.699 voor een 1ph/7kW thuislader is absurd natuurlijk.. heb het ze nog maar even nagevraagd.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Het "laadpakket" moet je separaat aanschaffen voor €1.699. Zonder dat pakket kan je alleen DC laden en dat lijkt me niet erg praktisch. Prijs van de Kona wordt dus kunstmatig onder de 40K gehouden. Waarom doen ze dat nu weer? Als je nu zonder veel voorkennis een EV wilt kopen ga je er toch automatisch vanuit dat je bij die 15.000 laadpalen die je overal ziet staan kan gaan laden...

Nee, zo erg is het niet. Voor 1.700 Euro krijg je een snellere AC lader van 7,2 kW ipv 3,7 kW. Ik geef toe dat het er zeer onduidelijk staat. Uit het ene document kun je dit niet eens opmaken...

Ik heb het zojuist nagevraagd via Twitter.

Edit: Ah heel goed @Edi99 dan horen we het vanzelf.
 
Dat doen ze goed en snel! (de reactie op Twitter, niet het laden haha) Standaard dus 1-fase 16 ampere en met bijbetaling (idioot bedrag) kun je daar 1-fase 32 ampere van maken.
Hyundai Nederland on Twitter

Absurd! 1700 euro voor 3.7kW meer laadvermogen :eek:
De 11kW duocharger van Tesla was ooit 2100 euro meen ik.
(opgezocht: was 1500$ en 3500$ bij later alsnog inbouwen zie ik)
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Dat doen ze goed en snel! (de reactie op Twitter, niet het laden haha) Standaard dus 1-fase 16 ampere en met bijbetaling (idioot bedrag) kun je daar 1-fase 32 ampere van maken.

Hyundai Nederland on Twitter

Dat is hetzelfde als onze Leaf 1, ontwerp 2010. Bij een dergelijke batterij is 3 x 16A een fatsoenlijke mogelijkheid. Maar dat kan dus helemaal niet?
 
Dat is hetzelfde als onze Leaf 1, ontwerp 2010. Bij een dergelijke batterij is 3 x 16A een fatsoenlijke mogelijkheid. Maar dat kan dus helemaal niet?

Klopt, geen 3-fase. Net als de I-Pace. Maar in geval van Kona kan ik het me nog voorstellen dat je ermee wegkomt. Immers is hij behoorlijk efficient (meer WLTP bereik dan 90 kWh I-Pace en dat met 64 kWh) en valt het dus wel mee met bijladen. Ook de scherpe prijs geeft aan dat er mogelijk uit economische redenen is gekozen om geen duurdere 3-fase lader te implementeren. Een van de redenen dat ze hem voor <40k kunnen aanbieden met 64 kWh.
 
Nederland en België zijn een van de weinige landen waar een thuisaansluiting in heel wat gevallen driefasig is. Uiteraard zijn er in heel Europa de publieke laadpalen die wel bijna altijd driefasig zijn. Voor publiek laden aan een beetje snelheid stuurt Hyundai haar klanten dus naar de DC snelladers, hetgeen jammer is met alle AC laadinfrastructuur op bestemming.
De on-board lader wordt in elke communicatie als 7,2 kW vermeld. Nergens is er sprake van een standaard 3,7 kW met een optionele 7,2 kW. Ik blijf er daarom vanuit gaan dat het toch om de aankoop en installatie van een thuislader gaat. Maar dan is de prijs bijna diefstal.
 
Vrijdag 29 juni 9:30 in Venray gaan we proefrijden in Kona electric. Ik houd jullie op de hoogte van ervaringen.
Nederland en België zijn een van de weinige landen waar een thuisaansluiting in heel wat gevallen driefasig is. Uiteraard zijn er in heel Europa de publieke laadpalen die wel bijna altijd driefasig zijn. Voor publiek laden aan een beetje snelheid stuurt Hyundai haar klanten dus naar de DC snelladers, hetgeen jammer is met alle AC laadinfrastructuur op bestemming.
De on-board lader wordt in elke communicatie als 7,2 kW vermeld. Nergens is er sprake van een standaard 3,7 kW met een optionele 7,2 kW. Ik blijf er daarom vanuit gaan dat het toch om de aankoop en installatie van een thuislader gaat. Maar dan is de prijs bijna diefstal.

Ik heb officiele documenten gekregen met alle specificaties en opties. Daarin staat 3,7 kW AC standaard en 7,2 optioneel. Dit is gisteravond ook bevestigd door Hyundai Nederland op Twitter.

Hier nog wat info uit document "prijzen+specificaties":
laden1.jpg

laden2.jpg
 

Attachments

  • KONAEVNieuwsbericht.pdf
    237.3 KB · Views: 58
  • KONAEVPrijzen+en+specificaties.pdf
    708.3 KB · Views: 58