Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waar de hoogste inruilprijs voor je Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Iemand wel eens nagedacht over de minimum inruilprijs?

Als je met een Model S geen wegenbelasting betaalt en 40.000 Km per jaar rijdt....dan bespaar je zo'n €8.000 per jaar op brandstof en wegenbelasting.

Dan kan een Model S toch eigenlijk nooit goedkoper worden dan €30.000. ( met dan dus ook nul € afschrijving)

Wie maakt er een mooi refurbished Model S business case van?
 
Ik weet niet of er een beter topic is om dit te vragen, of dat dit al eerder gevraagd is, maar...
In 2014 en 2015 hoorde ik veelvuldig dat de Tesla S waarde vast zou zijn. Ten opzichte van de ICE in deze klasse in ieder geval. Nu zie ik dat dit best tegenvalt in de praktijk. Waar ik mij nu echter meer zorgen over maak is de dagwaarde in geval van schade. De eerste 3 jaar had ik een nieuwwaarde verzekering, maar die 3 jaren zijn al voorbij. Hoe zal de dagwaarde bepaald worden als je een dusdanige schade hebt dat repareren meer zou kosten, wat in het geval van Tesla al heel snel is?
 
Ja, bedoelde eigenlijk welke waarde de verzekering zal aanhouden. Als Tesla 30-40% minder neerteld dan ben je mooi in de aap gelogeerd als zij Tesla volgen hierin.
Heb zelf een tweedehandse Tesla gekocht, P85+, direct van Tesla.com. Voor de verkoop heeft Tesla nieuwe banden, velgen, achterbank en voorstoel gezet. Daarnaast geeft Tesla weer nieuwe garantie voor de auto 80.000km of 4jaar. Heb hem iets na de 80.000km gekocht. Het verschil in inkoop en verkoop is naar mijn inziens dus noodzakelijk voor Tesla om garantie en kwaliteit te kunnen bieden.
Zou persoonlijk niet zo snel een tweede- of derde handse Tesla kopen van een lokale dealer zonder duidelijkheid van garantie te hebben van Tesla. Sinds aankoop heb ik namelijk ook al weer een nieuwe voorstoel, motor, remschijven en deurhendels ontvangen.
 
Heb zelf een tweedehandse Tesla gekocht, P85+, direct van Tesla.com. Voor de verkoop heeft Tesla nieuwe banden, velgen, achterbank en voorstoel gezet. Daarnaast geeft Tesla weer nieuwe garantie voor de auto 80.000km of 4jaar. Heb hem iets na de 80.000km gekocht. Het verschil in inkoop en verkoop is naar mijn inziens dus noodzakelijk voor Tesla om garantie en kwaliteit te kunnen bieden.
Zou persoonlijk niet zo snel een tweede- of derde handse Tesla kopen van een lokale dealer zonder duidelijkheid van garantie te hebben van Tesla. Sinds aankoop heb ik namelijk ook al weer een nieuwe voorstoel, motor, remschijven en deurhendels ontvangen.

OK? Voor zover ik wist krijg je niet opnieuw 4 jaar of 80.000 garantie. Ook als ik nu kijk bij Tesla hierover kan ik er niets over vinden. Dan kan ik het verschil nog wel enigszins begrijpen.
 
OK? Voor zover ik wist krijg je niet opnieuw 4 jaar of 80.000 garantie. Ook als ik nu kijk bij Tesla hierover kan ik er niets over vinden. Dan kan ik het verschil nog wel enigszins begrijpen.
Screen Shot 2017-07-05 at 09.32.25.png


Tweedehands Model S | Tesla Nederland
 
Ik begin intussen ook maar eens te lonken naar een 7-zitter ipv de 5-zitter model S van maart 2014 die ik nu heb. Ik heb de mijne ge-(financial)-leased. Hoe is jullie ervaring met lease overname door de eerder genoemde bedrijven?
Veel rompslomp en gedoe met geld heen en weer of werd het allemaal goed geregeld?
 
  • Informative
Reactions: PascalH
Heb zelf een tweedehandse Tesla gekocht, P85+, direct van Tesla.com. Voor de verkoop heeft Tesla nieuwe banden, velgen, achterbank en voorstoel gezet. Daarnaast geeft Tesla weer nieuwe garantie voor de auto 80.000km of 4jaar. Heb hem iets na de 80.000km gekocht. Het verschil in inkoop en verkoop is naar mijn inziens dus noodzakelijk voor Tesla om garantie en kwaliteit te kunnen bieden.
Zou persoonlijk niet zo snel een tweede- of derde handse Tesla kopen van een lokale dealer zonder duidelijkheid van garantie te hebben van Tesla. Sinds aankoop heb ik namelijk ook al weer een nieuwe voorstoel, motor, remschijven en deurhendels ontvangen.

Er zijn ook specialisten die een garantieverzekering aanbieden vanaf 80000 km voor gebruikte tesla's.... en daar is zeker te spreken over een goede inruil.

Mbt de beste prijs: De vraag is meestal: hoe oud en hoeveel km's? In het ene geval zal Tesla een heel net bod doen, en heb je er veel gemak van, het andere uiterste maar het kan ook interessant zijn om de auto bij iemand neer te zetten die m voor je verkoopt....en er tussen in zitten een paar serieuze handelaren die zowel qua gemak als qua prijs er tussen in zitten....

Ik begin intussen ook maar eens te lonken naar een 7-zitter ipv de 5-zitter model S van maart 2014 die ik nu heb. Ik heb de mijne ge-(financial)-leased. Hoe is jullie ervaring met lease overname door de eerder genoemde bedrijven?
Veel rompslomp en gedoe met geld heen en weer of werd het allemaal goed geregeld?

Mbt lease: hangt helemaal vd maatschappij af hoe makkelijk / moeilijk het zal gaan, er zijn overigens ook partijen die bemiddelen in overname van lease indien je zelf voor de 0,4% zou willen gaan....
 
  • Helpful
Reactions: basvk
Ik begin intussen ook maar eens te lonken naar een 7-zitter ipv de 5-zitter model S van maart 2014 die ik nu heb. Ik heb de mijne ge-(financial)-leased. Hoe is jullie ervaring met lease overname door de eerder genoemde bedrijven?
Veel rompslomp en gedoe met geld heen en weer of werd het allemaal goed geregeld?
wie bij de Lage Landen zit én een nieuw contract afneemt, heeft een gereduceerde afkoop. in het ergste geval is het afbetalen van de resterende termijnen, wat neerkomt op een boete twv de rente in de rest van de annuïteit. Dat wordt natuurlijk relatief minder naarmate de resterend leaseperiode korter is. Met 3,5jr van de 5? valt het mee, zeker als je dan een nieuw contract neemt met 0,75% tov de ca. 5% uit 2014.
 
  • Helpful
Reactions: basvk
Ik begin intussen ook maar eens te lonken naar een 7-zitter ipv de 5-zitter model S van maart 2014 die ik nu heb. Ik heb de mijne ge-(financial)-leased. Hoe is jullie ervaring met lease overname door de eerder genoemde bedrijven?
Veel rompslomp en gedoe met geld heen en weer of werd het allemaal goed geregeld?

Denk om de desinvesteringsbijtelling als je desinvesteert vóór 1 januari van het vijfde kalenderjaar na de investeringsdatum.
 
  • Helpful
Reactions: basvk and HWS
wie bij de Lage Landen zit én een nieuw contract afneemt, heeft een gereduceerde afkoop. in het ergste geval is het afbetalen van de resterende termijnen, wat neerkomt op een boete twv de rente in de rest van de annuïteit. Dat wordt natuurlijk relatief minder naarmate de resterend leaseperiode korter is. Met 3,5jr van de 5? valt het mee, zeker als je dan een nieuw contract neemt met 0,75% tov de ca. 5% uit 2014.

Ik heb net maar eens met de lease maatschappij gebeld, ik zit (helaas) bij het nu van DLL afgesplitste deel, niet bij DLL (meer) dus. Was dat wel het geval geweest dan had alles met 'gesloten beurs' geregeld kunnen worden.
Nu moet ik de lease afkopen, dus in 1x de resterende termijnen afbetalen, voordat ik de autopapieren in bezit krijg, oftewel een boel gedoe met facturen, geld overmaken en overgemaakt krijgen etc.
Ik vroeg me eigenlijk af in hoeverre dit begeleid dan wel opgevangen wordt door de handelaren, wie weet heeft iemand hier hetzelfde voor gehad?

Denk om de desinvesteringsbijtelling als je desinvesteert vóór 1 januari van het vijfde kalenderjaar na de investeringsdatum.

Dank je, ik heb gisteravond een en ander in een spreadsheet gezet. Daar kwamen wat interessante conclusies uit (in mijn geval dan!):

(TL;DR: een nieuwe model X leasen is niet significant duurder dan de huidige model S blijven rijden, mits ik na max. 59 maanden weer een nieuwe of andere lease. Degenen die dit draadje lezen zijn daar natuurlijk allang achter gekomen :))
  • Voor of na 31 december de auto vrijwaren scheelt zomaar 20k€ desinvesteringsbijtelling (afhankelijk van de verkoopprijs van de huidige auto uiteraard).
  • De verkoopprijs van de huidige auto heeft als gevolg van de desinvesteringsbijtelling na 31 december veel meer invloed op het totale kostenplaatje dan voor 31 december.
  • Een nieuwe X leasen ipv de huidige S houden scheelt mij de komende paar jaar vele duizenden euro's netto per jaar omdat ik (het waardeverschil tussen de model S en) de model X kan aftrekken.
    De model S is toentertijd grotendeels willekeurig afgeschreven, dus die levert mij geen belastingaftrek meer op de komende jaren.
  • Als ik een vergelijking maak tussen de model S nog 5 jaar doorrijden en dan verkopen, of een nieuwe model X leasen en die over 5 jaar terugverkopen aan Tesla (gegarandeerde restwaarde), dan heeft de model X uiteindelijk zo'n 5000€ meer gekost (netto).
    Uiteraard is het onmogelijk om te voorspellen hoe betrouwbaar de huidige S zal zijn (tot nu toe geen issues gehad op de bekende garantiedingetjes na), en is het ook afwachten wat een 9 jaar oude S nog waard is straks, dus het verschil zou ook 0 euro of 10000 euro kunnen zijn...
  • De hoge(re) restwaarde van de model X over 5 jaar (t.o.v. de huidige model S dan) levert een grote herinvesteringsreserve op rond 2022. Wanneer ik de nieuwe X naar de waarde van de huidige S (herinvesteringsreserve) afschrijf in 5 jaar, en de restwaarde van de X inzet als herinvesteringsreserve tegen 2022, dan maak ik optimaal gebruik van de afschrijvingsmogelijkheden die de 4% bijtelling me nog biedt.
    De (relatief hoge) herinvesteringsreserve die ik dan voor een nieuwe auto aanwend kan ik dan niet meer afschrijven, maar tegen die tijd zal de bijtelling dermate hoog zijn dat ik überhaupt nauwelijks meer zal kunnen afschrijven op een auto.
  • Het wel of niet in de aankoopprijs meenemen van autopilot (en/of self-driving) heeft nauwelijks of geen invloed op het totale plaatje in de eerste 5 jaar. De 1000 euro meerprijs om het later te laten installeren komt overeen met het netto belastingvoordeel. Na 5 jaar begin je het voordeel wel te merken in de jaarlijkse btw correctie voor privé gebruik (de bijtelling zal dan dermate hoog zijn dat die 5k€ lagere catalogusprijs geen invloed heeft).
  • Operational lease is over de looptijd van 60 maanden bezien in mijn geval ongeveer even duur, maar dan moet ik de verkoopopbrengst van de huidige model S als winst boeken (of ik moet die opbrengst in iets anders investeren de komende jaren... Als software consultant moet ik dan wel creatief worden...). Daardoor wordt die optie minder interessant.

Oftewel, tijd om de kleur en het interieur van de toekomstige model X maar eens te gaan kiezen... :cool:

(mocht er iemand interesse hebben in de spreadsheet dan laat maar weten)
 
Ik heb net maar eens met de lease maatschappij gebeld, ik zit (helaas) bij het nu van DLL afgesplitste deel, niet bij DLL (meer) dus. Was dat wel het geval geweest dan had alles met 'gesloten beurs' geregeld kunnen worden.
Nu moet ik de lease afkopen, dus in 1x de resterende termijnen afbetalen, voordat ik de autopapieren in bezit krijg, oftewel een boel gedoe met facturen, geld overmaken en overgemaakt krijgen etc.
Ik vroeg me eigenlijk af in hoeverre dit begeleid dan wel opgevangen wordt door de handelaren, wie weet heeft iemand hier hetzelfde voor gehad?



Dank je, ik heb gisteravond een en ander in een spreadsheet gezet. Daar kwamen wat interessante conclusies uit (in mijn geval dan!):

(TL;DR: een nieuwe model X leasen is niet significant duurder dan de huidige model S blijven rijden, mits ik na max. 59 maanden weer een nieuwe of andere lease. Degenen die dit draadje lezen zijn daar natuurlijk allang achter gekomen :))
  • Voor of na 31 december de auto vrijwaren scheelt zomaar 20k€ desinvesteringsbijtelling (afhankelijk van de verkoopprijs van de huidige auto uiteraard).
  • De verkoopprijs van de huidige auto heeft als gevolg van de desinvesteringsbijtelling na 31 december veel meer invloed op het totale kostenplaatje dan voor 31 december.
  • Een nieuwe X leasen ipv de huidige S houden scheelt mij de komende paar jaar vele duizenden euro's netto per jaar omdat ik (het waardeverschil tussen de model S en) de model X kan aftrekken.
    De model S is toentertijd grotendeels willekeurig afgeschreven, dus die levert mij geen belastingaftrek meer op de komende jaren.
  • Als ik een vergelijking maak tussen de model S nog 5 jaar doorrijden en dan verkopen, of een nieuwe model X leasen en die over 5 jaar terugverkopen aan Tesla (gegarandeerde restwaarde), dan heeft de model X uiteindelijk zo'n 5000€ meer gekost (netto).
    Uiteraard is het onmogelijk om te voorspellen hoe betrouwbaar de huidige S zal zijn (tot nu toe geen issues gehad op de bekende garantiedingetjes na), en is het ook afwachten wat een 9 jaar oude S nog waard is straks, dus het verschil zou ook 0 euro of 10000 euro kunnen zijn...
  • De hoge(re) restwaarde van de model X over 5 jaar (t.o.v. de huidige model S dan) levert een grote herinvesteringsreserve op rond 2022. Wanneer ik de nieuwe X naar de waarde van de huidige S (herinvesteringsreserve) afschrijf in 5 jaar, en de restwaarde van de X inzet als herinvesteringsreserve tegen 2022, dan maak ik optimaal gebruik van de afschrijvingsmogelijkheden die de 4% bijtelling me nog biedt.
    De (relatief hoge) herinvesteringsreserve die ik dan voor een nieuwe auto aanwend kan ik dan niet meer afschrijven, maar tegen die tijd zal de bijtelling dermate hoog zijn dat ik überhaupt nauwelijks meer zal kunnen afschrijven op een auto.
  • Het wel of niet in de aankoopprijs meenemen van autopilot (en/of self-driving) heeft nauwelijks of geen invloed op het totale plaatje in de eerste 5 jaar. De 1000 euro meerprijs om het later te laten installeren komt overeen met het netto belastingvoordeel. Na 5 jaar begin je het voordeel wel te merken in de jaarlijkse btw correctie voor privé gebruik (de bijtelling zal dan dermate hoog zijn dat die 5k€ lagere catalogusprijs geen invloed heeft).
  • Operational lease is over de looptijd van 60 maanden bezien in mijn geval ongeveer even duur, maar dan moet ik de verkoopopbrengst van de huidige model S als winst boeken (of ik moet die opbrengst in iets anders investeren de komende jaren... Als software consultant moet ik dan wel creatief worden...). Daardoor wordt die optie minder interessant.

Oftewel, tijd om de kleur en het interieur van de toekomstige model X maar eens te gaan kiezen... :cool:

(mocht er iemand interesse hebben in de spreadsheet dan laat maar weten)
Investeren in zakelijke zonnepanelen op je privé woning tbv het opladen van de auto?

Ik zou overigens jouw spreadsheet graag krijgen. Heb momenteel een vergelijkbare gedachtegang, verkoop ik mijn 3 jaar oude model s op korte termijn om nog van diverse voordelen te profiteren. Daarbij kan ik met de lage rente bij Tesla beter het geld dat ik dan krijg in het aflossen van de hypotheek stoppen en zonnepanelen op het dak plaatsen.
 
Investeren in zakelijke zonnepanelen op je privé woning tbv het opladen van de auto?

Ik zou overigens jouw spreadsheet graag krijgen. Heb momenteel een vergelijkbare gedachtegang, verkoop ik mijn 3 jaar oude model s op korte termijn om nog van diverse voordelen te profiteren. Daarbij kan ik met de lage rente bij Tesla beter het geld dat ik dan krijg in het aflossen van de hypotheek stoppen en zonnepanelen op het dak plaatsen.
De zonnepanelen zijn er al... ;)

Ik zal dit weekend de spreadsheet even opruimen, opmaken en beschikbaar maken.