Na 3 Tesla’s 350.000 Km en 7 jaar plezier krijg ik nogal veel dezelfde vraag van andere nieuwe Telsa rijders.
"Hoe laad ik het best op en hoe ga ik batterij degradatie zo goed mogelijk tegen."
Nu hier mijn ervaringen en manier van laden dat bij mij perfect werkt.
Bij mijn nieuwste Tesla heb ik na 40.000 Km een degradatie van 0 Km. Ik verwacht wel elk moment een bijstelling maar dat verwacht ik al 20.000 km.
Eerst ga zo weinig mogelijk onder 20% en boven de 90%.
Minimaliseer fast charging. (DC Charging tot 120/km u is ok (50kw). De batterijen worden minder warm dan bij Extra Fast charging. (250 Kw).)
Hopelijk hebben jullie er iets aan.
"Hoe laad ik het best op en hoe ga ik batterij degradatie zo goed mogelijk tegen."
Nu hier mijn ervaringen en manier van laden dat bij mij perfect werkt.
Bij mijn nieuwste Tesla heb ik na 40.000 Km een degradatie van 0 Km. Ik verwacht wel elk moment een bijstelling maar dat verwacht ik al 20.000 km.
Eerst ga zo weinig mogelijk onder 20% en boven de 90%.
Minimaliseer fast charging. (DC Charging tot 120/km u is ok (50kw). De batterijen worden minder warm dan bij Extra Fast charging. (250 Kw).)
- Laadt uw auto op tegen dat je vertrekt (in mijn geval 90%) bvb tegen 8 AM. Zodat de batterij het minste gestresseerd wordt om op te warmen tijdens het rijden en je beperkt hierdoor minder average load op de batterij gezien je ze onmiddellijk gaat gebruiken. Op die manier laadt je bvb op tot 90% . je start onmiddellijk uw rit hierdoor zal slechts uw batterij voor korte tijd op 90% staan. Waardoor je de ongeschreven tesla regel 80/20 gaat benaderen.
- Zie dat je batterij preheating zeker gebruikt deze zorgt ervoor dat je het hele opwarm process doet op het net waardoor de ochtend rit gelijk is aan een ideale rit in de zomer.
- Zomer / Winter normalieter als je niets doet is je verbruik 30% meer in de winter dan in de zomer. Dus :
- In mijn geval ga ik van 21 inch zomerbanden naar 19 inch winterbanden (dit geeft een verbruiksreductie van meer dan 10%) of omgekeerd 21 inch velgen zorger ervoor dat je verbruik met meer dan 10% Stijgt.
- Dit gecombineerd met preheating van de batterij geeft dit een minimale extra verbruik in de winter.
- Wanneer je uw Tesla een paar dagen niet gebruikt zet je best uw laadprocess op max 75%.
- Zie dat je elke dag laadt. Tesla heeft liever veel korte laadbeurten dan 1 om de 2 a 3 dagen.
- Probeer af en toe (minimaal 3 x per jaar) je batterij tot aan de 20% grens te zijden zodat hij af en toe eens kan doorladen.
Hopelijk hebben jullie er iets aan.