Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Volkswagen ID.3

This site may earn commission on affiliate links.
Het verschil tussen Microsoft en Google.....
Microsoft kondigde elke nieuwe versie met veel bombarie aan, dit zou het zijn, vanaf nu is het geweldig..... En telkens een drama.
Google zegt..."kijk dit is het, nog niet goed, ik zal blijven updaten en goed naar jullie luisteren en dan de software verbeteren".
En dat dan ook daadwerkelijk doen.

Ik kan zelf de vergelijking maken tussen Nissan Leaf en Tesla Model 3 (ik bezit beide modellen)
De Leaf is nog net zo als toen ik hem kocht. Daar is in 2 jaar niets aan gewijzigd. Zelfde software, zelfde rare zaken waarvan je zegt... "Kan dat nou niet beter". Dezelfde navigatie van 3 jaar oud.
Ze zouden wel kunnen updaten, maar ze doen het niet. Bovendien moet je dan naar de garage, en moet je direct de portemonnee trekken.

Bij Tesla ben ik al aan mijn 14e update toe (gemiddeld per 17 dagen) en natuurlijk zijn daar ook bug-fixes bij.
Maar ondertussen:
Laadsnelheid verhoogd van 100 naar 170 KW (SR+)
Netflix en ander entertainment
Steeds betere autopilot (kan me niet herinneren wanneer ik de laatste "Phantom Brake" had (rij dagelijks 140 km)
Betere navigatie gekregen (satelliet view met verkeersinfo)
En nog veel meer.....

De ID3 heeft op dit moment helemaal geen software..... hoef je ook niet te updaten.
 
  • Funny
Reactions: Andre
Afgelopen 10 jaar zeker geen vw meer gekocht?

Jarenlang GTE gereden. Geen enkel probleem mee gehad.

Ik dacht laat ik de knuppel maar weer eens in het hoenderhok gooien.. VW zal wel wat problemen hebben gehad nu ze voor het eerst in jaren een echt nieuwe auto moesten maken, in plaats van dezelfde fantasieloze wagens met beproefde techniek van de laatste 20 jaar.
 
Jarenlang GTE gereden. Geen enkel probleem mee gehad.

Ik dacht laat ik de knuppel maar weer eens in het hoenderhok gooien.. VW zal wel wat problemen hebben gehad nu ze voor het eerst in jaren een echt nieuwe auto moesten maken, in plaats van dezelfde fantasieloze wagens met beproefde techniek van de laatste 20 jaar.

De software en de menu's van de GTE (of gewoon van de golf waarschijnlijk) zijn anders erg brak vind ik.
Amper klantvriendelijk met instellingen waar je 6x moet doorklikken.
 
Wij hebben sinds 2 weken een e-Golf. Het bereik is beperkt (150-160km in de winter op de snelweg) maaaar...het comfort is echt hoog. Super stil, netjes afgewerkt, Apple Car Play. Menustructuur is inderdaad minder efficiënt dan bij Model S. 3-4 keer doorklikken om bij bepaalde settings te komen. De meest voorkomende instellingen liggen gelukkig wel hoger in de 'boomstructuur' maar het geheel mist zeker de overzichtelijke Tesla structuur. Ik rijd zelf al jaren model S (85D uit 2015) en de tijd heeft niet stil gestaan bij Tesla dus de nieuwe S modellen zijn zeker beter afgewerkt, maar onze e-Golf is op alle snelheden (tot max 150 km/u, harder gaat 'ie niet) beduidend stiller dan onze model S. Voor 349 euro in de maand (5 jr - 10k km/jr) echt een toppertje! ID3 zou zo maar eens een klapper kunnen worden voor VW.
 
  • Like
Reactions: SnowLeopard
De software en de menu's van de GTE (of gewoon van de golf waarschijnlijk) zijn anders erg brak vind ik.
Amper klantvriendelijk met instellingen waar je 6x moet doorklikken.

Eens. Maar de primaire systemen bediende je met knoppen, en die werkten feilloos. VW zal vooral problemen hebben gehad met ontwikkeling en integratie van de software voor hun ID lijn, om hetzelfde niveau van Tesla te bereiken. Dat zal zeker hun doel zijn, want ze weten dat dat de nieuwe standaard is.
 
Tja, hoeveel primaire systemen moet je bedienen?
Ruitenwissers, richtingaanwijzer, versnellingspook, grootlicht, ramen, alarmlichten, deuren, volume, cruisecontrol....
Of de bediening dan via een fysieke knop of het scherm gaat maakt volgens mij voor de software niet uit aangezien ook fysieke knoppen softwarematig worden uitgelezen.
Het accu- en motormanagement is een ander verhaal daar zit denk ik de moeilijkheid.
 
Schermafbeelding 2020-03-08 om 18.50.48.png
 
Vind je het heel erg als ik niet geloof dat er PLC's in de auto zitten, en dat PLC's API's hebben? PLC's zijn een relatief dure optie voor simpele dingen zoals bediening van ruitenwissers. Dat gebeurt ofwel in hardware (zonder regensensor) ofwel in code in het hoofdsysteem zelf.
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: pati07 and bugboy
Vind je het heel erg als ik niet geloof dat er PLC's in de auto zitten, en dat PLC's API's hebben? PLC's zijn een relatief dure optie voor simpele dingen zoals bediening van ruitenwissers. Dat gebeurt ofwel in hardware (zonder regensensor) ofwel in code in het hoofdsysteem zelf.

Ik denk dat de schrijver deze bedoeld:
Electronic Control Unit (ook Engine Control Unit, of ECU), de naam voor verschillende ondersteunende systemen die in motorvoertuigen worden toegepast.
ECU's worden tegenwoordig in alle auto's toegepast. Ze worden onder andere gebruikt om de ontsteking te regelen en de brandstofinjectie op het juiste moment en met de juiste hoeveelheid te doen.Tevens wordt de ECU gebruikt voor de klimaatregeling, het opblazen van de airbags en het activeren van de gordelspanners en nog veel meer zaken die elektronisch geregeld worden.

Moderne ECU's werken samen en communiceren met elkaar via een Controller Area Network (CAN)-bus en/of een Local Interconnected Network (LIN) bus.

Een CAN-bus (Controller Area Network) is een voertuig "bus systeem" die is ontworpen om microcontrollers en apparaten in een voertuig zonder hostcomputer met elkaar te laten communiceren. CAN-bus is een op berichten gebaseerd protocol, specifiek ontworpen voor automotive-toepassingen, maar nu ook gebruikt in andere gebieden, zoals ruimtevaart, maritiem, industriële automatisering en medische apparatuur.

LIN-bus (Local Interconnected Network) maakt de goedkope integratie van sensoren en actuatoren in voertuignetwerken mogelijk. Het creëert kleine subnetten.

En dat ziet er dan zo uit. Best wel ingewikkeld, en begrijpelijk dat de verknoping niet een eenvoudige taak is.

Schermafbeelding 2020-03-08 om 20.57.32.png
 
  • Informative
  • Like
Reactions: bonfie and bugboy
Tja, hoeveel primaire systemen moet je bedienen?
Ruitenwissers, richtingaanwijzer, versnellingspook, grootlicht, ramen, alarmlichten, deuren, volume, cruisecontrol....
Of de bediening dan via een fysieke knop of het scherm gaat maakt volgens mij voor de software niet uit aangezien ook fysieke knoppen softwarematig worden uitgelezen.
Het accu- en motormanagement is een ander verhaal daar zit denk ik de moeilijkheid.

Vooral de UI in de GTE was slecht. Wat ik bedoelde met opmerking dat de belangrijkste functies met fysieke knoppen te bedienen waren, is dat ik daarom geen last van die slechte UI had. Ik gebruikte die functies daarachter simpelweg niet. Was vooral ook netwerk functionaliteit (Apple Play, via app op telefoon de verwarming aanzetten) die niet goed werkte. De rijervaring was verder simpelweg goed. Overigens vind ik de Model 3 net zo stil van binnen als de GTE. Ik heb 18" Aero's, dat schijnt flink te helpen.
 
Op dit moment is er ook een integratieslag gaande in de automotive wereld. In plaats van allemaal losse controller-modules die voor de aansturing van individuele componenten verantwoordelijk zijn heeft ook VAG de overgang gemaakt naar een meer centrale aansturing. Daarom zie je ook in de nieuwe auto's dat je achteraf opties kan laten activeren. Vroeger was dat vaak niet mogelijk omdat de hardware gewoon ontbrak.

Die overgang zal zeker met problemen gepaard gaan en zo geïntegreerd als het bij Tesla is, lijkt het bij VAG ook zeker nog niet te zijn. Onderliggende modules upgraden is vaak lastiger (vooral als je een trage bus hebt zoals CAN).

Het verhaal over PLC's en het stroomverbruik ervan lijkt me lariekoek. De voeding daarvan kan prima komen uit de 12V accu en daarvoor hoef je het pack niet te belasten. Die accu kan prima de piekjes opvangen en wordt rustig bijgeladen vanuit het pack. Alleen voor energiebelastende zaken als airco en verwarming kan ik me voorstellen dat je dit moet afstemmen met het pack.
 
  • Helpful
Reactions: Lucky1