Er bestaan vast veel laadcurve tools voor Tesla zowel voor mobiele applicaties als PC. Als beginnende gebruiker ben je echter niet op de hoogte wat er allemaal bestaat en wat goed bruikbaar en betrouwbaar is. Je wilt toch weten of jouw Tesla wel goed oplaadt en niet teveel ontlaadt? (Zie drain: Vampire Drain / Capaciteits Verlies Tesla 3)
Voor laden heb ik me in eerste instantie beperkt tot de iPad app "Stats: for Tesla model s/x/3". Deze gaf weliswaar een curve, maar die werkte niet goed voor Europa en het aantal sample punten is (was?) te weinig voor een goede analyse. Beiden zaken zijn nu verbetert (4.1.4) na mijn opmerkingen hierover. De app kost €16,99 en biedt nog veel meer handige tools waaronder de status van de uitrol van firmware-updates, zodat je weet of die van jouw toch echt wel te laat is of niet, zodat je op tijd aan de bel kunt trekken (wat ik met succes heb gedaan). Niettemin laat ik hier een laadcurve (de nog lage sample rate) zien van mijn laatste, tevens beste, SUC sessie, zodat je kunt zien wat ik bedoel (groene dots):
Het echte startmoment lag op 115km (23%) en liep op tot 112kW=733km/h (Tesla rekent kennelijk met ca 152W/h omrekenfactor) met een laadtijd van 50 min. tot 90%. Je ziet hier dat de eerste sample na 5 min. reeds een verminderde laadenergie van 99kW laat zien, vandaar dat ik nu bij een volgende SUC sessie hoop dat de beloofde verhoogde "sample rate" lijdt tot een betere curve.
Toch vind ik het laden nog maar pover. Vergelijk ik het met b.v. met de FastNed 175 kW lader dan lijkt het of de curve vlak blijft tot boven de 46%. Ik heb daar nog nooit iets van gezien. Mijn FastNed ervaring op een 175kW lader kwam niet verder dan 65kW beginnend bij 28% lading en al snel dalend tot 49kW dus dat leek nergens op. Uiteraard zei FastNed dat dit aan de Tesla lag.
Kijk ik naar hun zelf gemeten resultaten dan wijkt dat wel erg af allemaal. Zie hier een 175kW FastNed meting naast vele 120kW SUC's resultaten:
Google Afbeeldingen resultaat voor https://cleantechnica.com/files/2019/02/Tesla-Battery-Charging-Composite-2.png
Soortgelijke vraagtekens kunnen worden gezet bij veel meer van dit soort curven gemeten door Jan en alleman. Kijkende al jaren naar Björn Nyland's laad resultaten, en andere video's en al lezende op forums dan zie je maar zelden dat men ook deze mooie hoge laadsnelheden lijkt waar te maken. Björn geeft hier echter een mooie time-lapse voorbeeld aan een 175kW Hypercharger met een Model 3 welke nog steeds is gelimiteerd op 120kW via de software. Een 175kW lader zal zelf geen beperking vormen zodat de time-lapse laat zien hoe de BMS van de Tesla de laadsnelheid echt laat afnemen en in dat geval toch lang hoog blijft tot 116kW bij 50% SoC, dus het lijkt wel mogelijk:
Ik denk dus dat meeste SUC's lijden aan een te laag beschikbare spanning. Als de SoC hoger wordt moet de beschikbare spanning van de SUC voldoende toe kunnen nemen om het laadvermogen te kunnen handhaven.
Straks gaan we naar 250kW V3 toe voor Model 3 (200kW voor Model X en S hoor ik nu):
Allemaal leuk maar mijn huidige Tesla M3 met 2019.8.5 firmware heeft nog geen 120kW laten zien en al helemaal niet iets wat het beginnivo volhoudt tot ca 45% - 50% SoC. Ergo de laadsnelheden zijn meestal langzamer dan beloofd en ik hier op de curves waarneem. De curves laten toch van ca 15% tot over 50% met V2 op Tesla M3 zien dat met ca 120kW (ca 785km/h) moet kunnen worden geladen. Bij wie is dat al enigszins wel gelukt vraag ik me nu af? Na een paar keer navragen bij andere Tesla rijders bij de SUC's krijg ik ook niet de indruk dat men dat haalt. Toch zijn dergelijke curves kennelijk opgenomen. Door wie of wat vraag ik me af. Kent iemand een uitblinkende SUC? Het ligt natuurlijk ook aan de Tesla M3 conditie (SoC en temperatuur, maar ook aan de SUC zelf, waarbij maar één van de A/B stalls bezet mag zijn natuurlijk en zo min mogelijk Tesla's moeten staan te laden zodat het net niet instort! Het ligt dus veel aan de SUC's zelf is mijn indruk want van stall wisselen wil nog wel eens flink helpen met de maximale startwaarde heb ik gemerkt. Iemand die een goede/betere app kent om laadcurves te meten? En betere ervaringen heeft?
Voor laden heb ik me in eerste instantie beperkt tot de iPad app "Stats: for Tesla model s/x/3". Deze gaf weliswaar een curve, maar die werkte niet goed voor Europa en het aantal sample punten is (was?) te weinig voor een goede analyse. Beiden zaken zijn nu verbetert (4.1.4) na mijn opmerkingen hierover. De app kost €16,99 en biedt nog veel meer handige tools waaronder de status van de uitrol van firmware-updates, zodat je weet of die van jouw toch echt wel te laat is of niet, zodat je op tijd aan de bel kunt trekken (wat ik met succes heb gedaan). Niettemin laat ik hier een laadcurve (de nog lage sample rate) zien van mijn laatste, tevens beste, SUC sessie, zodat je kunt zien wat ik bedoel (groene dots):
Het echte startmoment lag op 115km (23%) en liep op tot 112kW=733km/h (Tesla rekent kennelijk met ca 152W/h omrekenfactor) met een laadtijd van 50 min. tot 90%. Je ziet hier dat de eerste sample na 5 min. reeds een verminderde laadenergie van 99kW laat zien, vandaar dat ik nu bij een volgende SUC sessie hoop dat de beloofde verhoogde "sample rate" lijdt tot een betere curve.
Toch vind ik het laden nog maar pover. Vergelijk ik het met b.v. met de FastNed 175 kW lader dan lijkt het of de curve vlak blijft tot boven de 46%. Ik heb daar nog nooit iets van gezien. Mijn FastNed ervaring op een 175kW lader kwam niet verder dan 65kW beginnend bij 28% lading en al snel dalend tot 49kW dus dat leek nergens op. Uiteraard zei FastNed dat dit aan de Tesla lag.
Kijk ik naar hun zelf gemeten resultaten dan wijkt dat wel erg af allemaal. Zie hier een 175kW FastNed meting naast vele 120kW SUC's resultaten:
Google Afbeeldingen resultaat voor https://cleantechnica.com/files/2019/02/Tesla-Battery-Charging-Composite-2.png
Soortgelijke vraagtekens kunnen worden gezet bij veel meer van dit soort curven gemeten door Jan en alleman. Kijkende al jaren naar Björn Nyland's laad resultaten, en andere video's en al lezende op forums dan zie je maar zelden dat men ook deze mooie hoge laadsnelheden lijkt waar te maken. Björn geeft hier echter een mooie time-lapse voorbeeld aan een 175kW Hypercharger met een Model 3 welke nog steeds is gelimiteerd op 120kW via de software. Een 175kW lader zal zelf geen beperking vormen zodat de time-lapse laat zien hoe de BMS van de Tesla de laadsnelheid echt laat afnemen en in dat geval toch lang hoog blijft tot 116kW bij 50% SoC, dus het lijkt wel mogelijk:
Ik denk dus dat meeste SUC's lijden aan een te laag beschikbare spanning. Als de SoC hoger wordt moet de beschikbare spanning van de SUC voldoende toe kunnen nemen om het laadvermogen te kunnen handhaven.
Straks gaan we naar 250kW V3 toe voor Model 3 (200kW voor Model X en S hoor ik nu):
Allemaal leuk maar mijn huidige Tesla M3 met 2019.8.5 firmware heeft nog geen 120kW laten zien en al helemaal niet iets wat het beginnivo volhoudt tot ca 45% - 50% SoC. Ergo de laadsnelheden zijn meestal langzamer dan beloofd en ik hier op de curves waarneem. De curves laten toch van ca 15% tot over 50% met V2 op Tesla M3 zien dat met ca 120kW (ca 785km/h) moet kunnen worden geladen. Bij wie is dat al enigszins wel gelukt vraag ik me nu af? Na een paar keer navragen bij andere Tesla rijders bij de SUC's krijg ik ook niet de indruk dat men dat haalt. Toch zijn dergelijke curves kennelijk opgenomen. Door wie of wat vraag ik me af. Kent iemand een uitblinkende SUC? Het ligt natuurlijk ook aan de Tesla M3 conditie (SoC en temperatuur, maar ook aan de SUC zelf, waarbij maar één van de A/B stalls bezet mag zijn natuurlijk en zo min mogelijk Tesla's moeten staan te laden zodat het net niet instort! Het ligt dus veel aan de SUC's zelf is mijn indruk want van stall wisselen wil nog wel eens flink helpen met de maximale startwaarde heb ik gemerkt. Iemand die een goede/betere app kent om laadcurves te meten? En betere ervaringen heeft?