Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie door Noorwegen

This site may earn commission on affiliate links.
Laden in Noorwegen

Wij zitten op dit moment nog in Noorwegen. Helemaal top met de SuperChargers, en geweldig om door de fjorden te rijden met de Tesla. Leuke extra's voor EV's als gratis veerponts (alleen voor de personen betalen) en gratis parkeren.

Heb nog maar een paar Tesla's gezien, maar we zitten dan ook niet in de regio Oslo.

Ik ben wel erg blij met de lader die ik kort voor vertrek nog in elkaar gezet heb. Vertrouwen op onze UMC is af te raden. Van de 5x dat we op bij onze hut op 230V wilden laden, was dat maar een keer mogelijk met de UMC :

1x Shuko OK met UMC
2x Shuko ERROR met UMC
2x "Blauwe" Camping connector ERROR met UMC

Het probleem in nde UMC ligt denk ik aan de ingebouwde veiligheidschecks, waaronder denk ik een eigen ontwerp Type-B aardlek schakelaar die de beruchte afhankelijkheid heeft t.a.v. Aarde en NUL.

Met mijn eigen draagbare lader met daarin alleen een charger-module (die ik nog overhad na ombouw van andere lader naar de Smart-EVSE van Fuzzy) en 40A relais werkte het laden steeds in een keer en steeds probleemloos.



Gerard.

- - - Updated - - -

Alleen de prijs van de overtocht valt mij tegen:
Kiel-Oslo begin juni ruim €800,-
of zijn er betere opties?

Wij zijn via Hirtshals overgevaren naar Kristiansand. One-way voor 80,-- tot 140,-- afhankelijk van dag en tijd. (auto en twee inzittenden).
 
Last edited:
Wij zitten op dit moment nog in Noorwegen. Helemaal top met de SuperChargers, en geweldig om door de fjorden te rijden met de Tesla. Leuke extra's voor EV's als gratis veerponts (alleen voor de personen betalen) en gratis parkeren.

Heb nog maar een paar Tesla's gezien, maar we zitten dan ook niet in de regio Oslo.

Ik ben wel erg blij met de lader die ik kort voor vertrek nog in elkaar gezet heb. Vertrouwen op onze UMC is af te raden. Van de 4x dat we op bij onze hut op 230V wilden laden, was dat maar een keer mogelijk met de UMC :

1x Shuko OK met UMC
2x Shuko ERROR met UMC
2x "Blauwe" Camping connector ERROR met UMC

Het probleem in nde UMC ligt denk ik aan de ingebouwde veiligheidschecks, waaronder denk ik een eigen ontwerp Type-B aardlek schakelaar die de beruchte afhankelijkheid heeft t.a.v. Aarde en NUL.

Met mijn eigen draagbare lader met daarin alleen een charger-module (die ik nog overhad na ombouw van andere lader naar de Smart-EVSE van Fuzzy) en 40A relais werkte het laden steeds in een keer en steeds probleemloos.



Gerard.

- - - Updated - - -



Wij zijn via Hirtshals overgevaren naar Kristiansand. One-way voor 80,-- tot 140,-- afhankelijk van dag en tijd. (auto en twee inzittenden).


het was -zeker onder de Belgen- gekend dat men in N ook het neuter-probleem heeft. Alleen hebben de Noren zelf een aangepaste UMC gekregen, die overigens in het begin voor wat problemen gezorgd heeft.

je hebt met andere woorden gelijk : Noorwegen-reizigers moeten zich voorbereiden met een UMC van derden - want de Tesla-UMC zoals wij die in B-Nl hebben doet het niet in Noorwegen.
Net zomin als in bepaalde gedeeltes in België !
 
Zouden we niet allemaal zo'n Noorse UMC moeten krijgen of een verbeterde Tesla UMC? Volgens mij kun je alleen in NL en Duitsland probleemloos laden en in de meeste andere Europese landen niet. Lijkt me toch niet de bedoeling eigenlijk...
 
Zouden we niet allemaal zo'n Noorse UMC moeten krijgen of een verbeterde Tesla UMC? Volgens mij kun je alleen in NL en Duitsland probleemloos laden en in de meeste andere Europese landen niet. Lijkt me toch niet de bedoeling eigenlijk...

Goed punt!

De UMC is voor mij een stukje geruststelling dat ik (als laatste redmiddel) altijd kan laden, zelfs als er minimale infra aanwezig is (Geen SC en geen publieke voorzieningen).
Deze moet dan wel werken!
 
Goed punt!

De UMC is voor mij een stukje geruststelling dat ik (als laatste redmiddel) altijd kan laden, zelfs als er minimale infra aanwezig is (Geen SC en geen publieke voorzieningen).
Deze moet dan wel werken!

Vraag is dan hoe je "minimale infra" definieert. Mijn ervaring bij een groot constant spanningsverschil (tussen 195 - 230) is dat de UMC daar niet mee overweg kan. Situaties op platteland (in dit geval einde van bovengrondse E-leiding), campings etc..
 
Tesla heeft de UMC niet zo ontworpen om de klanten te pesten, dit is hoogstwaarschijnlijk gedaan uit veiligheidsoverwegingen
, die blijkbaar ook minder/anders kunnen, want in Noorwegen heeft Tesla wel vervangende UMCs uitgedeeld die veilig genoeg zijn... :)

Zou toch echt een Europese maatregel moeten zijn en geen landelijke naar mijn mening.
 
als je de UMC in Noorwegen wil gebruiken heb je ook nog een sleuteltje nodig om de zuiltjes open te kunnen maken.
Ik heb een exemplaar via een Noorse Tesla rijder opgestuurd gekregen.
Nu constateerde we minstens 25% van de zuiltjes open staan dus stroom kan je wel tappen zonder sleutel.
Echter je kan daarmee wel de je UMC stekker achter dit klepje vergrendelen EN het klepje moet op slot zitten om daadwerkelijk stroom te kunnen krijgen (elektrisch schakeling)
50059977aff6f8e880d46a004bae704947ad609050a86eaa004f6b36858e4f6a.jpg

Deze paaltjes zijn enkel fase met 16 Amp en de oplaadsnelheid was gemiddeld 17 km/h
 
Alleen de prijs van de overtocht valt mij tegen:
Kiel-Oslo begin juni ruim €800,-
of zijn er betere opties?

Voor 2 volwasenen en 1 wagen op 1 juni.
Hirtshals (Noorden van Denemarken) naar Kristiansand (Zuiden van Noorwegen): €100 enkel, 2 volwassenen, 1 wagen.
Hirtshals naar Larvik (dichter bij Oslo): €89
Reistijd 3 a 4 uur.

De ferry vanuit Kiel doet er langer over en zit een overnachting inbegrepen. Wellicht om die reden een pak duurder.
 
Voor 2 volwasenen en 1 wagen op 1 juni.
Hirtshals (Noorden van Denemarken) naar Kristiansand (Zuiden van Noorwegen): €100 enkel, 2 volwassenen, 1 wagen.
Hirtshals naar Larvik (dichter bij Oslo): €89
Reistijd 3 a 4 uur.

De ferry vanuit Kiel doet er langer over en zit een overnachting inbegrepen. Wellicht om die reden een pak duurder.
Ik heb Hirtshals <> Larvik gedaan tijdens mijn Noorwegen trip en dat is prima te doen!

Ik was ook ergens rond de 90 euro kwijt voor 2 personen en een Model S.
 
Ik ga van 30 juni t/m 23 juli naar Noorwegen en wil naar de Noordkaap rijden. Ik rij nu op 21" wielen en ben benieuwd of dit te doen is. Of is het beter om 19" eronder te leggen. Dit ivm slechtere wegen en meer rotsstukjes op de weg. Ik weet niet of dit zo is, maar wellicht iemand die al eens hoog in het noorden is geweest wel.

Indien 19" beter is, gelijk de volgende vraag. Heeft iemand een setje liggen en kan ik die lenen. Natuurlijk niet gratis (want ga toch ruim 5000 km rijden) maar om alleen voor deze 3 weken een hele set van € 2.400 aan te schaffen vind ik wel wat gortig. Misschien een rare vraag, maar niet gewaagd altijd mis.
 
Met de roadtrip vorig jaar september jaar zijn 10 Tesla's probleemloos op 19, 20 en 21" door Noorwegen gereden. Niet naar de noordkaap geweest maar ook 5200 KM gedaan. Wel hadden we in de frunk een 19" reserveband liggen voor groep. Ik zou gewoon op 21" gaan met een reserveband.
 
Ik ga van 30 juni t/m 23 juli naar Noorwegen en wil naar de Noordkaap rijden. Ik rij nu op 21" wielen en ben benieuwd of dit te doen is. Of is het beter om 19" eronder te leggen. Dit ivm slechtere wegen en meer rotsstukjes op de weg. Ik weet niet of dit zo is, maar wellicht iemand die al eens hoog in het noorden is geweest wel.

Indien 19" beter is, gelijk de volgende vraag. Heeft iemand een setje liggen en kan ik die lenen. Natuurlijk niet gratis (want ga toch ruim 5000 km rijden) maar om alleen voor deze 3 weken een hele set van € 2.400 aan te schaffen vind ik wel wat gortig. Misschien een rare vraag, maar niet gewaagd altijd mis.

Ray geen probleem met 21" de wegen in Noord Noorwegen doen tegenwoordig niet meer onder voor de wegen in het zuiden. Zeker richting Noordkaap geen probleem. Wel uitkijken als ze met de wegen bezig zijn dan kun je voor vervelende verrassing komen te staan want dan rijd je zomaar een stuk over de stenen en is lekrijden moeilijk te vermijden. zal zo nog foto toevoegen van de wegen daar maar je kunt zelf ook op streetview kijken natuurlijk dan krijg je een goede indruk.

IMG_2534.jpg


- - - Updated - - -

Nusfjord 2015 - YouTube

even een filmpje voor diegene die nog twijfelt of het de moeite waard is om door te rijden naar de Lofoten
 
Ray geen probleem met 21" de wegen in Noord Noorwegen doen tegenwoordig niet meer onder voor de wegen in het zuiden. Zeker richting Noordkaap geen probleem. Wel uitkijken als ze met de wegen bezig zijn dan kun je voor vervelende verrassing komen te staan want dan rijd je zomaar een stuk over de stenen en is lekrijden moeilijk te vermijden. zal zo nog foto toevoegen van de wegen daar maar je kunt zelf ook op streetview kijken natuurlijk dan krijg je een goede indruk.


- - - Updated - - -

Nusfjord 2015 - YouTube

even een filmpje voor diegene die nog twijfelt of het de moeite waard is om door te rijden naar de Lofoten

Bedankt voor de mooie foto en YouTube filmpje, krijg er nog meer zin in. Ik zal eens kijken wat ik kan regelen voor een reserve band (wel een aardig dingetje in de Frunk)
 
Bedankt voor de mooie foto en YouTube filmpje, krijg er nog meer zin in. Ik zal eens kijken wat ik kan regelen voor een reserve band (wel een aardig dingetje in de Frunk)

19" past er net in samen met krik en momentsleutel.

Let trouwens goed op de wielmoeren. Ik kwam er bij het wisselen naar de winterbanden achter dat de wielmoeren bij mijn velgen verschillend zijn. Neem deze dus ook mee van je reservewiel!