Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vragen over aanschaffen 2e hands Model S (2013, 2014 of 2015)

This site may earn commission on affiliate links.

Logticom

2010 Roadster | 2015 Model S | 2019 Model 3
Supporting Member
Jul 19, 2018
196
194
Zwolle The Netherlands
Beste Tesla Model S rijders,

Willen jullie mij svp helpen met het beantwoorden van een aantal vragen?

Korte introductie
Ongeveer 10 jaar geleden heb ik voor het eerst in een Tesla gereden.
Dit was de Roadster en ik was direct verkocht.
Ik dacht: Ik ga ook elektrisch rijden.
Ruim 5 jaar geleden begonnen met de e-Golf.
En uiteindelijk 1,5 jaar geleden overgestapt naar een Roadster.

Nu ben ik voor onze gezinsauto ook aan het onderzoeken om over te stappen naar elektrisch rijden.
We zijn een gezin met 3 kinderen (kinderen van 6,5 / 4,5 / 2,5 jaar) en mijn vriendin vindt een Model 3 te klein. (Vooral voor als we op vakantie gaan)
Nu ben ik aan het onderzoeken of een 2e hands Model S een goede optie voor ons is.

Voorafgaand aan de vragen
Ik ben op zoek naar informatie over het aanschaffen van een 2e hands Tesla Model S bouwjaar 2013, 2014 of 2015.
Om een goede afweging te maken en meer te leren over de Model S komen er meerdere vragen bij mij op.
Het zijn uiteindelijk best een aantal vragen geworden.
Je hoeft ze uiteraard niet allemaal te beantwoorden.
Alle informatie is welkom.
Alvast bedankt!

Mijn vragen
1) Hoe kan ik de kwaliteit van een battery pack het beste beoordelen?
2) Hoe kan ik de kwaliteit van een drive train het beste beoordelen?
3) Wat zijn andere kostbare onderdelen waar ik op moet letten? En hoe kan ik deze het beste beoordelen?
4) Kan ik net als met de Roadster ook veel onderhoud laten doen bij een lokale garage?
5) Hoeveel kost de verzekering ongeveer per maand? (Met 12 schadevrije jaren)
6) Kan ik het beste kopen van particulier/ lease bedrijf/ dealer/ Tesla? (Andere opties?) En waarom?
7) Wat zijn de gemiddelde (globale) onderhoudskosten per jaar? (15k km per jaar)
8) Kan ik beter kiezen voor een nieuwere S (2015) of is een oudere (2013) geen probleem? En waarom?
9) Wat zijn goede draadjes op dit forum om door te lezen als “newbie” wat betreft Model S?
10) Wat zijn de nadelen van een Model S ten opzichte van een 7 zitter Touran 2016 1.4 TSI DSG full options met 50k km op de teller?
11) Zijn er nog andere onderwerpen waar ik over na moet denken/ op moet letten?

Ik hoop in 2020 ook onderdeel te worden van de “NL Model S club” hier op TMC

Gr,
Marcel
 
Ik rij zelf sinds aug 2015 een S 85D met inmiddels 180.000km op de teller. Ik ervaar een 30-40% lagere laadsnelheid (ook aan de Tesla Superchargers). Deze is recent ingezet na een software update vanuit Tesla. Je zal hier op het forum er een aparte draadje over vinden. Het is recent wel iets verbeterd, was nog erger. Ook de capaciteit van het battery pack is afgenomen tot 380km (was 415). De hogere interne weestand van de batterij (door degradatie) zorgt ook voor een hoger gemiddeld verbruik, in de winter (4 graden C) op de cruisecontrol met 100km/u is 300km net mogelijk. Ik rij regelmatig grote afstanden (400-600km/dag) en dan is deze auto eigenlijk niet meer geschikt, met name door de afgenomen laadsnelheid. En in alle eerlijkheid komt daar de drukte bij de Tesla Superchargers bovenop. Bij de Tesla Superchargers zijn de laadpalen onderling in paren gekoppeld. Als één van de twee laadpalen is bezet dan krijgt de andere laadpaal (ongeveer) het verschil tussen de maximale capaciteit (max 150kw) en wat de andere auto op dat moment 'verbruikt'. Dan zit je al snel rond de 80-90 kWh. Door de toegenomen drukte is het helaas vaak laadpaal delen of zelfs wachten tot er een plek vrijkomt. Dat is echt onhandig.

Ga je niet regelmatig lange afstanden rijden dan heb je aan de Model S een prima auto. Zorg dat je een testrit maakt en let op windgeruis bij de 'driehoekjes' in de ramen van de voorportieren; deze sluiten vaak slecht af tegen het rubber. Dit is redelijk te verhelpen, Tesla kan de raampjes opnieuw 'uitlijnen'.
Bij hard optrekken letten op 'klapperen' van de voorwielen. Het zal altijd een beetje zijn maar als het opvalt dan zeker even na laten kijken.

Heel veel succes met je zoektocht. Elektrisch rijden is prachtig en Tesla heeft een bak aan kennis en ervaring.
 
  • Like
Reactions: Logticom
Hi Marcel,

Ik heb augustus vorig jaar voor dezelfde vragen gestaan en rijd inmiddels voor een groot deel naar tevredenheid in een P85 Signature van 2013. Zoals de anderen al schrijven... er zijn altijd wel wat ‘dingetjes’. Laden, rammeltjes, software, eMMC, etc. Ik heb onlangs Joost ‘MyFirstOne’ met dezelfde soort vragen uitgenodigd op de koffie en hem alles laten zien en verteld over deze auto. Die was erg blij dat hij die moeite had genomen. Hij heeft inmiddels ook een MS uit 2015 gekocht. Ik doe je hetzelfde voorstel... komt koffie halen in Almere. Dan bekijken we en rijden we de auto en proberen we zoveel mogelijk antwoorden voor je te vinden. Als je dat wilt, neem even per DM/PM contact op.
 
Mijn vragen
1) Hoe kan ik de kwaliteit van een battery pack het beste beoordelen?

**deze kun je uitlezen met behulp van een OBD dongle met de app TM-spy IOS en voor Android scan my tesla
Als u dit doet is van belang hoeveel KWh er AC en DC geladen is.
DC is snelleren SuperChargen
AC is wisselspanning.
**

2) Hoe kan ik de kwaliteit van een drive train het beste beoordelen?

** heel hard optrekken en kijken,voelen en luisteren naar het gedrag.
Hoor je bonken, trekt hij scheef weg of hoor je het lager.

**


3) Wat zijn andere kostbare onderdelen waar ik op moet letten? En hoe kan ik deze het beste beoordelen?

** rem schijven en remblokken. Offerte aangevraagd laatst bij auto materialen handel en die was 40% duurder dan online en online kost een complete set schijven en blokken voor en achter dus €750,-

**

4) Kan ik net als met de Roadster ook veel onderhoud laten doen bij een lokale garage?

** onderhoud? Denk het wel nog geen ervaring mee. Olie verversen koelmiddel en ruitenwisservloeistof is goed te doen.

**

5) Hoeveel kost de verzekering ongeveer per maand? (Met 12 schadevrije jaren)

** model S 2015 nieuwwaarde a €95.000,- en 16 jaar schadevrije jaren €130,- afgerond bij Centraal Beheer

**

6) Kan ik het beste kopen van particulier/ lease bedrijf/ dealer/ Tesla? (Andere opties?) En waarom?

** dit maakt in mijn ogen geen verschil als je in ogenschouw houdt dat particulier goedkoper is doordat jij het risico neemt en de dealers het risico in de prijs heeft meegenomen. RuudNL kan je daar over vertellen.

**

7) Wat zijn de gemiddelde (globale) onderhoudskosten per jaar? (15k km per jaar)

** kan ik nog niets over zeggen want ik heb mijn model S sinds November. **


8) Kan ik beter kiezen voor een nieuwere S (2015) of is een oudere (2013) geen probleem? En waarom?

** Model S met AutoPilot!!!! Minimaal!!!
**

9) Wat zijn goede draadjes op dit forum om door te lezen als “newbie” wat betreft Model S?

** heb je een sterk hart dan kun je hier naar harte lust lezen!!!
Een van de belangrijkste onderwerp is naar mijn mening het EMMC debacle. Koste vervangen “geheugen” chip €500,-

**

10) Wat zijn de nadelen van een Model S ten opzichte van een 7 zitter Touran 2016 1.4 TSI DSG full options met 50k km op de teller?

** veel stiller beter voor het milieu minder onderhoud. ;)
**

11) Zijn er nog andere onderwerpen waar ik over na moet denken/ op moet letten?

** oplaad punt thuis. Heeft U zonnepanelen? Anders een hoger uitvallen van uw energierekening en eventuele naheffing.

**
Ik hoop in 2020 ook onderdeel te worden van de “NL Model S club” hier op TMC

Gr,
Marcel[/QUOTE]
 
Een 2015 S vanaf april ongeveer heeft de next generation seats, zitten veel beter dan de tot dan toe geleverde stoelen. Uiteraard heeft de 2015 versie nog een langere resterende garantie op de accu en drive train, zeer belangrijk.
 
Een 2015 S vanaf april ongeveer heeft de next generation seats, zitten veel beter dan de tot dan toe geleverde stoelen. Uiteraard heeft de 2015 versie nog een langere resterende garantie op de accu en drive train, zeer belangrijk.

Klopt. En je kunt waarschijnlijk ook stellen dat de kinderziektes van de eerste jaren verholpen lijken,en de afwerking beter is dan bij de oudere Teslas. Ik rijd nu sinds oktober 2018 een S van december 2015 en heb bijna 22.000 km gereden. De auto is prima afgewerkt, kan er weinig negatiefs van zeggen.

Na precies één jaar heb ik één keer met pech gestaan: dat was meteen de hoofdprijs, want er kwam volledig op garantie een nieuwe drivetrain in en een nieuwe 12V accu, helemaal gratis.
Er is verder nog helemaal niets kapot gegaan en omdat hij weinig gesupercharged is, is dus mijn laadsnelheid nog steeds prima. Alleen als hij tot 250 km opgeladen is, dan zakt de laadsnelheid. Maar dat is bij een M3 ook zo.

Als ik lange ritten maak, laad ik tot ca 250 km aan de supercharger. Met een ICE heb ik ook zelden meer dan 200 kilometer achter elkaar gereden. Als je dan 20 minuten pauzeert en laadt, kun je weer verder. Mijn accu had 383 km range bij 100% en dat staat nu op 380 km en dat is prima, dus is er weinig degradatie te zien.

De accu voor de koop testen met Scanmytesla is een aanrader. Dan kun je zien hoeveel DC en hoeveel AC hij geladen is en ook wat het verbruik is geweest vanaf 0 km (een beetje een indicatie voor hoe er mee gescheurd is....) En het is leuk, want je kunt de status van de batterij mooi bijhouden en zien hoe gezond de accu is.


Hier zie je mijn startsnelheid bij het laden gisteren

upload_2238.jpg
 
Last edited:
Ik heb mijn 2015 S P85D vanaf december. Stond 175.000 op de teller. Volgens vorige 1e eigenaar maar ongeveer 10 keer aan supercharger geladen. Heb dat niet getest. Maar ik had nog prima laadsnelheden tijdens mijn skitrip paar weken geleden. Ongeveer dezelfde waarden als slk-A4. Ik denk dus dat het wel degelijk uitmaakt hoevaak aan supercharger is opgeladen dus ik zou dat zeker testen.
 
5) Hoeveel kost de verzekering ongeveer per maand? (Met 12 schadevrije jaren)

** model S 2015 nieuwwaarde a €95.000,- en 16 jaar schadevrije jaren €130,- afgerond bij Centraal Beheer

Ik betaal nu bij Insuremytesla (Victor) € 978,02 per jaar, dat is € 81,50 per maand all-riscs bij 20.000 km per jaar en € 750 eigen risico en 23 schadevrije jaren. Hierin zit wel een premiekorting omdat ik autopilot heb.
 
Nee, bij Insuremytesla accepteren ze gewoon het Tesla beveiligingssysteem 'security pack' en eisen ze niet die belachelijke extra beveiligingen met maandelijkse abonnementen.

Het security pack kun je bij een tweedehandse gemakkelijk herkennen aan de kap tussen de lampjes van de binnenverlichting: als er twee uitsparingen in zitten, heeft ie het security pack (en dan kun je ook het alarm aan/uitzetten op het display)

5b9a476e60b203fc630eb8f7-1280x7201sep142018154224poster.jpg
 
Ik betaal nu bij Insuremytesla (Victor) € 978,02 per jaar, dat is € 81,50 per maand all-riscs bij 20.000 km per jaar en € 750 eigen risico en 23 schadevrije jaren. Hierin zit wel een premiekorting omdat ik autopilot heb.


Ik heb dus mijn gegevens ingevuld maar die premie kom ik niet op uit en zeker niet met all-risk. Ik krijg de premie op casco basis en boven de 110,- per maand €300,- eigen risico
 
Nu ben ik voor onze gezinsauto ook aan het onderzoeken om over te stappen naar elektrisch rijden.
We zijn een gezin met 3 kinderen (kinderen van 6,5 / 4,5 / 2,5 jaar) en mijn vriendin vindt een Model 3 te klein. (Vooral voor als we op vakantie gaan)

Wij zijn met de model 3 met vouwwagen en 3 kids in de leeftijd van 7, 13 en 17 op vakantie geweest naar onder andere Hongarije. Dat ging prima. Voorheen was dat met een ruimere Toyota Corolla Verso met 3separate, verstelbare stoelen op de 2e rij en 2 kinderzitjes op de 3e rij. Heeft je vriendin al eens samen met de 3 kids in een model 3 gereden? Anders zou ik dat haar laten ervaren door er een via bijvoorbeeld Snappcar te huren. Op vakantie heeft de Model 3 voordelen qua range en snellere laadtijden. Ook wachten op de Model Y is een optie. Maar e.e.a is natuurlijk persoonlijk..
 
Mijn vragen
1) Hoe kan ik de kwaliteit van een battery pack het beste beoordelen?

**deze kun je uitlezen met behulp van een OBD dongle met de app TM-spy IOS en voor Android scan my tesla
Als u dit doet is van belang hoeveel KWh er AC en DC geladen is.
DC is snelleren SuperChargen
AC is wisselspanning.
**

2) Hoe kan ik de kwaliteit van een drive train het beste beoordelen?

** heel hard optrekken en kijken,voelen en luisteren naar het gedrag.
Hoor je bonken, trekt hij scheef weg of hoor je het lager.

**


3) Wat zijn andere kostbare onderdelen waar ik op moet letten? En hoe kan ik deze het beste beoordelen?

** rem schijven en remblokken. Offerte aangevraagd laatst bij auto materialen handel en die was 40% duurder dan online en online kost een complete set schijven en blokken voor en achter dus €750,-

**

4) Kan ik net als met de Roadster ook veel onderhoud laten doen bij een lokale garage?

** onderhoud? Denk het wel nog geen ervaring mee. Olie verversen koelmiddel en ruitenwisservloeistof is goed te doen.

**

5) Hoeveel kost de verzekering ongeveer per maand? (Met 12 schadevrije jaren)

** model S 2015 nieuwwaarde a €95.000,- en 16 jaar schadevrije jaren €130,- afgerond bij Centraal Beheer

**

6) Kan ik het beste kopen van particulier/ lease bedrijf/ dealer/ Tesla? (Andere opties?) En waarom?

** dit maakt in mijn ogen geen verschil als je in ogenschouw houdt dat particulier goedkoper is doordat jij het risico neemt en de dealers het risico in de prijs heeft meegenomen. RuudNL kan je daar over vertellen.

**

7) Wat zijn de gemiddelde (globale) onderhoudskosten per jaar? (15k km per jaar)

** kan ik nog niets over zeggen want ik heb mijn model S sinds November. **


8) Kan ik beter kiezen voor een nieuwere S (2015) of is een oudere (2013) geen probleem? En waarom?

** Model S met AutoPilot!!!! Minimaal!!!
**

9) Wat zijn goede draadjes op dit forum om door te lezen als “newbie” wat betreft Model S?

** heb je een sterk hart dan kun je hier naar harte lust lezen!!!
Een van de belangrijkste onderwerp is naar mijn mening het EMMC debacle. Koste vervangen “geheugen” chip €500,-

**

10) Wat zijn de nadelen van een Model S ten opzichte van een 7 zitter Touran 2016 1.4 TSI DSG full options met 50k km op de teller?

** veel stiller beter voor het milieu minder onderhoud. ;)
**

11) Zijn er nog andere onderwerpen waar ik over na moet denken/ op moet letten?

** oplaad punt thuis. Heeft U zonnepanelen? Anders een hoger uitvallen van uw energierekening en eventuele naheffing.

**
Ik hoop in 2020 ook onderdeel te worden van de “NL Model S club” hier op TMC

Gr,
Marcel
[/QUOTE]
6. Een auto van een particulier zal voordeliger zijn ivm ontbreken Btwaftrek. Export en zakelijke markt krijgt Btw terug dus prijs ex Btw is ongeveer marktprijs.
 
  • Like
Reactions: Logticom