Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trip Energy Prediction in de praktijk

This site may earn commission on affiliate links.
Kan het zijn dat je een andere (kortere) route gereden hebt? De prediction denkt dat je nog een 25 kilometer moet.

Volgens mij niet, maar meestal zie je dan dat hij een herbereking maakt toch? Misschien is daar dan een foutje ontstaan.
Dit was overigens het eindscherm (terwijl ik dus 2% overhad):

image.jpg
 
Ongelofelijk, ik heb van de week een aantal keer met opzet niet harder dan 110 km/u gereden(rit 90% snelweg) en behaalde een gemiddelde van 230 Wh/km.
Normaal ga ik niet harder dan 130 km/u en behaal dan een gemiddelde van 270 Wh/km, maar om 200 Wh/km te halen zal ik zeker gemiddeld onder de 100 km/u moeten.
Denk niet dat ik dat ooit ga halen, maar wel fijn om te weten als ik het een keer echt nodig heb :)
 
Ja hoor - als het straks wat warmer wordt gaat je dat prima lukken :redface:
zeker als je gedwongen door trajectcontrole op een A2 niet harder gaat dan 100.

Ongelofelijk, ik heb van de week een aantal keer met opzet niet harder dan 110 km/u gereden(rit 90% snelweg) en behaalde een gemiddelde van 230 Wh/km.
Normaal ga ik niet harder dan 130 km/u en behaal dan een gemiddelde van 270 Wh/km, maar om 200 Wh/km te halen zal ik zeker gemiddeld onder de 100 km/u moeten.
Denk niet dat ik dat ooit ga halen, maar wel fijn om te weten als ik het een keer echt nodig heb :)
 
Vandaag een poging gedaan van Winterswijk - Panheel vv.
ImageUploadedByTapatalk1425060043.828047.jpg

Mooi resultaat gehaald, max 115 op de snelweg, verder overal maximale snelheid gereden.
ImageUploadedByTapatalk1425060127.957513.jpg

Dit door maximaal 40kW 'gas' te geven en zo veel mogelijk laten te laten rollen zonder het verkeer te hinderen.
 
Vandaag een poging gedaan van Winterswijk - Panheel vv.
Mooi resultaat gehaald, max 115 op de snelweg, verder overal maximale snelheid gereden.

Dit door maximaal 40kW 'gas' te geven en zo veel mogelijk laten te laten rollen zonder het verkeer te hinderen.

Dat is het mooie dat je het allemaal zelf in de hand hebt. 115 km/uur is niet echt langzaam toch? Veel winst kun je dus behalen in het rustig optrekken en vooral constant blijven rijden.



Dus toch morgen Amsterdam maar even proberen. Onderstaande tekst zou ik kunnen weghalen.
Zie post Superchargers in Nederland (NL) - Page 190

Dus al het nodig is, zoals ik morgen van Tilburg naar Limmen (bij Almaar) v.v. kan het gewoon op één lading. (Helaas dat SuC Amsterdam, waar je op een paar honderd meter langs komt, het dan nog niet doet. Ligt niet zozeer aan de SuC's, die zien er aangesloten uit, maar aan de infrastructuur, zoals bestrating, hekwerk, nog veel werkzaamheden om SeC volgende week donderdag af te hebben)
 
Last edited:
5 tot 6% besparing, hangt natuurlijk van het soort wegen af. Normaal rij ik van Winterswijk naar Varsseveld 20km provinciaal en daar kom je heel wat momenten tegen dat je moet vertragen. Ik ben benieuwd Hans!

Net aangekomen in Limmen.

Niet gek gedaan. Wel aan de windmolens gezien dat er een windje in de rug was. Kan ook niet anders, bijna overal de snelheid aangehouden, op laatste stuk na omdat ik te vroeg was, en dan toch zo'n laag verbruik.
Trouwens wel eens geprobeerd om wat later aan te komen door langzamer te rijden? Wilde er vijf minuten langer over doen. Is gewoon niet gelukt.

Leuk ook die schatting voor de terugreis. Kom als het goed is met 23% over thuis, maar gaat niet door. Zal eerst straks Amsterdam eens proberen, nieuwe SuC.


FullSizeRender-19.jpg
FullSizeRender-20.jpg
 
Ok, het lijkt er op dat de trip energy prediction aan het leren is. Vanmorgen, mijn standaard woon-werk trip. Temperatuur was rond het vriespunt, windstil, auto had 20 minuten voorverwarm (niet recent geladen). De eerste 20km was het gemiddeld verbruik >300Wh/km. De laatste 25 km was het gemiddeld verbruik gezakt naar 258Wh/km. 'Normaal' week de herberekende verwachting (groene lijn) in een lineaire lijn af van de origineel berekende verwachting (grijze lijn). Afgelopen anderhalf week zie ik een duidelijke afwijking, alhoewel ik het totaal nog niet goed kan beredeneren:

IMG_2896_trip.jpg


Nogmaals: de eerste 20-25 km was het verbruik >300Wh/Km (!), en zit ik óp en zelfs nog kortstondig bóven de grijze lijn (kort stukje 70 km/u). Vanaf 30km zakt mijn gemiddeld verbruik harder (het kost meestal 20 km eerdat mijn re-gen beperking volledig weg is). Daarna zie ik weer de lijn zoals ik hem altijd al zie met een afwijking van ruwweg 15% per 100km bij gemiddeld 260Wh/km.

Voorzichtige conclusie: het algoritme is aan het leren, of wordt op een of andere manier gestuurd van buiten af (kan me voorstellen dat het algoritme gebruik maakt van online tabellen bij Tesla), of is aangepast in de tussenliggende firmware releases. Waarschijnlijk én, én, én...

Ik ben benieuwd of meerdere mensen dit effect zien...
 

Attachments

  • IMG_2896_trip.jpg
    IMG_2896_trip.jpg
    71.2 KB · Views: 407
Ik heb tot nu toe de trip energy prediction slechts één maal gebruikt (mijn wagen is nog geen twee weken oud) op de autosnelweg vanuit Antwerpen richting Maastricht. "Braaf" gereden met een snelheid tussen 100 en 120 km/u. Conclusie : toeval of niet, maar ik ben de ganse tijd keurig op de groene lijn gebleven en de "voorspelling" bij aankomst klopte als een bus. Mijn eerste indruk is dus positief.
 
Afgelopen dinsdag hadden wel een heel vreemde fout in de display. Toen we vertrokken hadden we een voorspelling dat we met 19% aan zouden komen. Onderweg hadden we bij de brug over de Waal op de A50 even een hercalculatie van de route omdat je daar tijdelijk over de andere brug geleid wordt.

Daarna voorspelde hij ineens dat we met 24% resterend aan zouden komen. Het was mooi weer, dus iets inlopen was zeker mogelijk maar zo veel leek ons wat erg optimistisch. Later begon ons op te vallen dat de witte stip al behoorlijk naar de eindstreep kroop, terwijl we nog best een eind moesten. Dat bleek ook door te dringen tot de software, want hij zette de witte stip gewoon buiten de grafiek.
Trip prediction 1.jpg


Toen we bijna op de bestemming kwamen, werd er ineens een nieuwe grafiek getekend met de eindstreep weer op de juiste plek. Ook beide stippen staan nu weer in de grafiek. Het voorspelde verbruik van de laatste 15 kilometer is echter wat bijzonder. We hebben niet geprobeerd om het werkelijke verbruik aan te laten sluiten op de voorspelde lijn. :)
Trip prediction 2.jpg
 
Ik heb tot nu toe de trip energy prediction slechts één maal gebruikt (mijn wagen is nog geen twee weken oud) op de autosnelweg vanuit Antwerpen richting Maastricht. "Braaf" gereden met een snelheid tussen 100 en 120 km/u. Conclusie : toeval of niet, maar ik ben de ganse tijd keurig op de groene lijn gebleven en de "voorspelling" bij aankomst klopte als een bus. Mijn eerste indruk is dus positief.

Ik heb dezelfde ervaring. Wellicht dat dit ook een extra hulpje kan zijn voor diegenen die denken dat ze niet onder de 200 Wh/km kunnen komen....

- - - Updated - - -

Het voorspelde verbruik van de laatste 15 kilometer is echter wat bijzonder. We hebben niet geprobeerd om het werkelijke verbruik aan te laten sluiten op de voorspelde lijn. :)

Wellicht is het een ervaringsgegeven dat jij op 12 km voor het einde van een rit een paar keer insane optrekt? Of stil blijft staan op een parkeerplaats / in de File met alle verbruikers aan?
Idd wel een hele rare sprong in de voorspelling.
 
Leuk effect als je hem op de energy prediction hebt staan terwijl je aan de Supercharger staat. De groene lijn springt dan met regelmaat door het laden evenwijdig aan de grijze lijn omhoog.:smile:
Ehhh nee, géén 1 april grap.
 
Niet helemaal het juiste draadje - maar die kan ik even niet vinden, dat ding over onzinnige navigatie - dus toch maar hier. En in de hoop dat er nog steeds wordt gewerkt aan een verdere verbeteringen van reis/laad-suggesties in de navi:

In het weekend 's avonds laat (rustig op de weg) met 195 typical vertrokken uit Nijmegen-Noord, naar Voorburg. Normaal een kleine 140km. Navi stuurt me naar ... SuC Amsterdam. Anders haal ik het niet naar huis...? Hele weg CC op 140 en dat bijna de hele weg kunnen rijden, kwam met 9 km thuis.

Nu weet ik intussen wel met de ogen dicht wat er kan op die rit (en dus klopte de 140 precies), maar op onbekend terrein, verre ritten, Italië ofzo, wordt je toch niet graag onnodig omgeleid...