Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trip Energy Prediction in de praktijk

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb inderdaad versie 2.2.92. Tijdens rit opladen, daarmee bedoel je dat NA instellen van Navigator ergens gaat laden? Dat doe ik eigenlijk nooit nee.
Bijgaand plaatje rit van gisteren, kreeg ik weer totaal verkeerde conclusie, nl. dat ik moest laden om de bestemming te bereiken. De foto bewijst dat het tegendeel het geval is (nog te rijden km's veel lager dan het bereik volgens energiemeter). Dus leuk te lezen dat andere forummers er blij mee zijn, bij mij klopt er geen hout van.
View attachment 70088

Ik heb 2.2.113 en dit gedrag heb ik nog niet gezien. Wellicht in .113 gerepareerd?
 
Ik heb 2.2.113 en dit gedrag heb ik nog niet gezien. Wellicht in .113 gerepareerd?

Ik ben benieuwd naar de triplijn zelf onder het andere tabje. Hier is niet het actuele percentage lading te zien. Overigens staat projected op Instant en niet op Average, daardoor krijg je afwijkende waarden. Bijvoorbeeld een wat lange afrit afrijden kan zomaar een projected range van 999 km geven.
 
Ik heb inderdaad versie 2.2.92. (...) Dus leuk te lezen dat andere forummers er blij mee zijn, bij mij klopt er geen hout van.

Hier ook 2.2.92. Gisteren Voorburg - SuC Oosterhout - Venlo v.v. en normaliter laad ik dan in Oosterhout voldoende om O-Venlo vv goed te kunnen doen. Gisteren extreem veel linkshangende vrachtwagens dus tussendoor harder gereden dan ik anders doe, met als gevolg dat ik de terugrit niet zou halen. Vd Valk Venlo bijgeladen tot 7% marge. Op CC de hele weg vrij constant 120km/u maar ik zag de marge bij die constante snelheid toch langzaam maar zeker terugzakken van die 7% naar 2% bij Eindhoven. Ik zou bij dit rijgedrag een meer constante marge verwachten.
 
Ik ben benieuwd naar de triplijn zelf onder het andere tabje. Hier is niet het actuele percentage lading te zien. Overigens staat projected op Instant en niet op Average, daardoor krijg je afwijkende waarden. Bijvoorbeeld een wat lange afrit afrijden kan zomaar een projected range van 999 km geven.

Ik zou die triplijn ook wel willen zien. @Energie Gratiz: Zou je daar ook een foto van kunnen maken als het weer gebeurd?

Ik heb het probleem ook alleen gehad met versie .92
 
Hier ook 2.2.92. Gisteren Voorburg - SuC Oosterhout - Venlo v.v. en normaliter laad ik dan in Oosterhout voldoende om O-Venlo vv goed te kunnen doen. Gisteren extreem veel linkshangende vrachtwagens dus tussendoor harder gereden dan ik anders doe, met als gevolg dat ik de terugrit niet zou halen. Vd Valk Venlo bijgeladen tot 7% marge. Op CC de hele weg vrij constant 120km/u maar ik zag de marge bij die constante snelheid toch langzaam maar zeker terugzakken van die 7% naar 2% bij Eindhoven. Ik zou bij dit rijgedrag een meer constante marge verwachten.

Hier zit onderdaad nog een behoorlijk verbeterpunt. Natuurlijk kunnen we zelf ook wel uitvogelen hoe het zal gaan (op zo'n afstand er 5% extra rekenen bij snelwegsnelheid) maar het kan mooier.

Het is zo dat we er eigenlijk helemaal niets van weten, laat ik dat vooropstellen.

Maar het zou mooi zijn als er, per berijdersprofiel (jaja, we gaan voor perfect!) wordt bijgehouden hoe het rijdpatroon is op diverse wegen en dat dat dan in de loop van de tijd de maatstaf zal gaan worden. Mogelijk dat dat een nieuwe opslag van data betekent en dat we na de update daarom "blanco" beginnen en dat het dan vanzelf goed komt (wishing) maar kan ook dat men het Amerikaanse rijpatroon als gemiddelde heeft genomen.

In feite zou het ook nog kunnen dat hij ziet dat je vaak over de A2 rijdt (met verschillende limieten) en dat hij onthoudt hoe je dat doet en op welke stukken en dan daarmee aan het werk gaat. Nogmaals, dat gaat zo ook wel goed maar als je het perfect wil maken dan ga je zo ver mogelijk. Vertraging door verkeerssituaties kunnen er ook bij en zo is er nog wel wat te bedenken.

Jammer dat we de parameters niet kennen.
 
Natuurlijk kunnen we zelf ook wel uitvogelen hoe het zal gaan (op zo'n afstand er 5% extra rekenen bij snelwegsnelheid) maar het kan mooier.

Vooraf weet het systeem niet hoe hard ik ga rijden. Ik zou het echt het meest logisch vinden als ik een waarde krijg wanneer minuut of wat op een bepaalde snelheid zit, en dat die waarde bij die snelheid blijft staan, anders heb je er niet veel aan. Natuurlijk krijg je dan afwijkingen als je gaat stijgen/dalen of als de rijomstandigheden wijzigen, maar daar had ik gisteren op Venlo-Oosterhout (stuk tot Eindhoven) in elk geval niet mee te maken.
 
Mijn eerste langere trip gedaan. Vertrokken met 102km voor een afstand van 83 km. Aangekomen met 20 km. Redelijk mooi op de lijn kunnen rijden.
van bij het begin de melding om traag te rijden om de bestemming te halen. Voor mij is het een betrouwbare tool.
20150124_150426.jpg

20150124_150437.jpg

20150124_150520.jpg
 
Vooraf weet het systeem niet hoe hard ik ga rijden. Ik zou het echt het meest logisch vinden als ik een waarde krijg wanneer minuut of wat op een bepaalde snelheid zit, en dat die waarde bij die snelheid blijft staan, anders heb je er niet veel aan. Natuurlijk krijg je dan afwijkingen als je gaat stijgen/dalen of als de rijomstandigheden wijzigen, maar daar had ik gisteren op Venlo-Oosterhout (stuk tot Eindhoven) in elk geval niet mee te maken.

Dat klopt maar het systeem kan wel weten wat je eerder op dergelijke wegen hebt gereden en daar bijvoorbeeld een gemiddelde van nemen. Als je altijd op een snelweg rond de 120 hangt dan wordt dat vanzelf de maatstaf en rijd je dan een keer langzamer dan past hij het aan (in positieve zin) maar grosso modo is de betrouwbaarheid veel groter.
 
Of de voorspelling rekening houdt met persoonlijke rijstijl is natuurlijk snel achter te komen. Met meerdere Tesla's op dezelfde locatie dezelfde bestemming invoeren en kijken of de voorspelling gelijk is of afwijkt. Ben best benieuwd.
 
Ik heb inderdaad versie 2.2.92. Tijdens rit opladen, daarmee bedoel je dat NA instellen van Navigator ergens gaat laden? Dat doe ik eigenlijk nooit nee.
Bijgaand plaatje rit van gisteren, kreeg ik weer totaal verkeerde conclusie, nl. dat ik moest laden om de bestemming te bereiken. De foto bewijst dat het tegendeel het geval is (nog te rijden km's veel lager dan het bereik volgens energiemeter). Dus leuk te lezen dat andere forummers er blij mee zijn, bij mij klopt er geen hout van.

Bevestiging gehad dat in hogere versies een aanpassing is doorgevoerd. Nog even wachten op de nieuwe versie die nu uitgerold wordt.
 
Of de voorspelling rekening houdt met persoonlijke rijstijl is natuurlijk snel achter te komen. Met meerdere Tesla's op dezelfde locatie dezelfde bestemming invoeren en kijken of de voorspelling gelijk is of afwijkt. Ben best benieuwd.

Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen maar blijf erbij dat een gemiddeld verbruik gebaseerd op persoonlijke rijstijl mij erg weinig zegt. Ik rij gemiddeld erg netjes tussen huis en werk op een traject waar ik niet sneller dan 100 mag. (Dat traject kan ik bovendien bijna met mijn ogen dicht rijden en ik heb er zeker geen info bij nodig over het bereik).

Ik wil weten hoe ik uitkom als ik een route moet rijden die ik niet ken, en zeker als dat over een langere afstand gaat. Als ik verder rij, rij ik (veel) sneller dan het gemiddelde. We weten wat dat betekent voor het verbruik, en dat "20% sneller rijden" niet betekent "20% meer verbruiken", maar wat wel..? Tel daarbij op dat het echt wel anders uitpakt wanneer ik bij droog weer, 20C en westenwind vanuit Voorburg naar Venlo rij (om even bij mijn eerdere voorbeeld te blijven) of met regen, tegenwind en 7C. Ik wil dan dus tijdens het rijden advies over actueel rijgedrag bij actuele omstandigheden.

Dat klinkt misschien ingewikkelder dan het is; als ik 120 rij op CC moet het systeem echter best na een kilometer of 2, 3 kunnen bepalen of ik zo mijn bestemming ga halen of niet. En als het dan gaat regenen, kan ik na een paar minuten zien of ik nog safe zit. Dat is wat ik nodig heb.
 
Bevestiging gehad dat in hogere versies een aanpassing is doorgevoerd. Nog even wachten op de nieuwe versie die nu uitgerold wordt.
Gevraagde foto volgt nog - even kabeltje zoek - maar ik heb de 'oorzaak' gevonden: het is inderdaad een software-fout.
Als je een route kiest op de navigator wordt de rechte lijn geprojecteerd van de voorspelling en de finishvlag staat uiteraard rechts op de plaats bestemming.
Probleem is nu dat als je gaat rijden, de finishvlag niet blijft staan, maar meebeweegt met de auto. Dus als je bestemming kiest over 125km en je bent 50km onderweg, staat de finishvlag ineens 175km van het vertrekpunt vandaan. En omdat dat zo blijft, dat meebewegen van de vlag, krijg je in alle gevallen - bij een langere rit - op een bepaald moment de melding dat er te weinig energie is om de bestemming te halen... :mad:
 
Iemand al opgevallen dat als je je navi start dan verschijnt er kort de prediction hoeveel accu je hebt bij aankomst. Als je daarna op onderste gedeelte van navi klikt waar KM / aankomst etc staat. Dan verschijnt wederom je eind accustand maar OOK je accustand als je dus ook terug gaat naar je startpunt. Zal er even een foto van maken.

Klopt, precies zo staat het ook beschreven in de release notes die toch niemand leest ;-)