Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Trackday

This site may earn commission on affiliate links.
Bij 300 km typical heb je op het circuit ongeveer 50 km te gaan lijkt mij. Het verbruik op het circuit is echt veel hoger dan met superzuinig rijden (wat je toch moet voor typical).


Om een idee te geven: op de Nordschleife verbruikte ik met mijn Porsche die met heel netjes rijden tot 1:11 te bewegen was ongeveer 1:2. Op Spa daalde dat in de richting van 1:1,5.


Daarnaast moet je ook nog terug rijden.


Bandenslijtage valt mee als je goede lijnen rijdt, maar het zijn wel kosten waar je rekening mee moet houden. Ik vrees vooral voor de remmen. Die lijken mij dit geweld niet aan te kunnen. Ze zijn veel kleiner dan die op mijn RS6, die minder weegt en op het circuit erg veel te lijden hebben met mijn rijstijl (zeer veel ervaring, dus niet overmatig remmen, wat beginners zeker zullen doen).


Een hele dag lijkt mij (tenzij je een supercharger hebt staan) dus hoe dan ook volstrekt onhaalbaar. Wel een voordeel: met een Tesla hoef je niet bij de geluidsmeting van het gas op Zolder. ;)
 
Absoluut, dat is ook mijn insteek. Wat ik er graag uit zou halen is op een veilige manier een aantal dingen te doen met de wagen die je niet veilig kan uitproberen op de openbare weg. Ik zou dus graag iets bijleren. Heb vorig jaar samen met onze mensen een slipcursus gevolgd op een circuit van Peugeot. Was interessant maar enkel voorwielaandrijving en met een wagen die je niet gewoon bent. Met de eigen wagen zijn grenzen wat gaan opzoeken kan de veiligheid ten goede komen als je ooit in een moeilijke situatie terecht komt.

Iets bijleren zoals een slipcursus met men MS - dat zou ik ook graag wel eens doen. Moet dan wel specifiek een slipcursus over een Tesla gaan - geen algemene cursus waar je met een tesla aan deelneemt... Maar gewoon wat op een circuit rondscheuren zegt me niet veel...
 
Het is hierrond een beetje stil geweest door allerlei redenen. (vakantie, zoektocht naar een circuit, instructeur met kennis van onze EV's, betaalbaarheid, ...)
Maar soms liggen de zaken zodanig voor de hand dat je ze niet kan negeren.

Vitaemobility was namelijk al bezig met een nieuwe (is niet de eerste keer voor die mannen) circuitdag aan het organiseren. En ipv. naast elkaar iets te organiseren, dat waarschijnlijk ook duurder uit ging komen, is er nu een zeer betaalbare (295Euro exc. BTW) trackday beschikbaar op het circuit van Zolder op 13 september...

Inschrijven kan op: http://www.vitaemobility-academy.be/inschrijven/tesla-driving-xperience
Maar zet voor de eenvoud alvast de specs hieronder:

Programma (indicatief):
09:00 - 09:15hr: Aankomst en registratie van de deelnemers
09:15 - 10:00hr: Theoretische opleiding en briefing
10:00 - 11:00hr: Praktische instructie circuitrijden
11:00 - 12:00hr: Circuitrijden achter de pace-car
12:00 - 13:00hr: Lichte lunch & drinks
13:00 - 16:00hr: Vrij rijden in groepen
16:00 - 17:00hr: Afsluitende drink

Voorzieningen voor opladen van je Tesla:
11kW, 50km/hr (Mode 2 met je eigen laadkabel)
22kW, 100km/hr (Mode 3 met je eigen laadkabel)
50kW, 200km/hr Chademo met adaptor op locatie aanwezig
15kW HPC, 100km/hr voor Tesla Roadster

Voorwaarden
Prijs per voertuig & 1 persoon, met 1,5hr vrij rijden: 295,00EUR, excl. BTW
Extra prijs voor 1,5hr extra vrij rijden: 95,00EUR, excl. BTW (beperkt aanbod!)
Extra prijs voor 2de persoon op het voertuig: 75,00EUR, excl. BTW
Voor max. 50 voertuigen, inschrijving definitief na ontvangst betaling
Helmplicht
Minimum leeftijd 25jr, geldig rijbewijs en ID-kaart verplicht mee te brengen
 
Dat ziet er mooi uit, maar de datum... Ik doe al mee aan de Tesla Island Challenge op 5 september (met overnachting ervoor), de Tesla moet binnen op 9 september voor wat kleine zaken op te lossen, en op 25 september is het Tesla World... Als je dan nog een setje banden rekent voor de trackday en het inschrijvingsgeld + eventueel iets extra voor extra verzekering...
Ik vrees toch dat september iets te kostelijk zou gaan uitvallen voor mij...

Maar toch weer een top-initiatief!



Het is hierrond een beetje stil geweest door allerlei redenen. (vakantie, zoektocht naar een circuit, instructeur met kennis van onze EV's, betaalbaarheid, ...)
Maar soms liggen de zaken zodanig voor de hand dat je ze niet kan negeren.

Vitaemobility was namelijk al bezig met een nieuwe (is niet de eerste keer voor die mannen) circuitdag aan het organiseren. En ipv. naast elkaar iets te organiseren, dat waarschijnlijk ook duurder uit ging komen, is er nu een zeer betaalbare (295Euro exc. BTW) trackday beschikbaar op het circuit van Zolder op 13 september...

Inschrijven kan op: http://www.vitaemobility-academy.be/inschrijven/tesla-driving-xperience
Maar zet voor de eenvoud alvast de specs hieronder:

Programma (indicatief):
09:00 - 09:15hr: Aankomst en registratie van de deelnemers
09:15 - 10:00hr: Theoretische opleiding en briefing
10:00 - 11:00hr: Praktische instructie circuitrijden
11:00 - 12:00hr: Circuitrijden achter de pace-car
12:00 - 13:00hr: Lichte lunch & drinks
13:00 - 16:00hr: Vrij rijden in groepen
16:00 - 17:00hr: Afsluitende drink

Voorzieningen voor opladen van je Tesla:
11kW, 50km/hr (Mode 2 met je eigen laadkabel)
22kW, 100km/hr (Mode 3 met je eigen laadkabel)
50kW, 200km/hr Chademo met adaptor op locatie aanwezig
15kW HPC, 100km/hr voor Tesla Roadster

Voorwaarden
Prijs per voertuig & 1 persoon, met 1,5hr vrij rijden: 295,00EUR, excl. BTW
Extra prijs voor 1,5hr extra vrij rijden: 95,00EUR, excl. BTW (beperkt aanbod!)
Extra prijs voor 2de persoon op het voertuig: 75,00EUR, excl. BTW
Voor max. 50 voertuigen, inschrijving definitief na ontvangst betaling
Helmplicht
Minimum leeftijd 25jr, geldig rijbewijs en ID-kaart verplicht mee te brengen
 
Hierbij het antwoord van de organisatoren mbt de helm en de verzekering:

Helmen
Wij voorzien een reeks helmen die voor een huurprijs ter beschikking worden gesteld op dagbasis.


Verzekering
Voor rijden met een voertuig op een gesloten terrein, zoals Circuit Zolder, zijn de regels als volgt:
> een verzekering voor openbare weg (je autoverzekering dus) werkt daar niet;
> deelnemers aan een event op circuit tekenen een zgn. afstand van verhaal, hierbij verklaart elke deelnemer aan het event dat hij instaat voor eigen schade en geen verhaal heeft op anderen, ‘ieder voor zich’ is hier dus de theorie;
> je gaan verzekeren hiervoor is een haast onmogelijke zaak (of extreem duur);
> hoe lossen we dat op?
>> door een concept in elkaar te steken waarbij de begeleiding professioneel en maximaal is, zonder betuttelend te worden;
>> elkaar uitremmen en inhalen in bochten is uit den boze, goede afspraken maakt goede vrienden!
>> hier starten we met theorie, het ontdekken van de track in delen (aanrem- en instuurpunten, rijlijn oefenen), pace car laps aan verschillende snelheden in kleine groepjes
>> daarna vrij rijden in kleine groepen (per half uur opgedeeld, om temperatuurmanagement van je wagen te kunnen doen, het aantal inhaalbewegingen te minimaliseren; in die tijd zijn de instructeurs nog ter beschikking om advies en tips te geven.


100% garantie heb je nooit uiteraard, echter organiseren wij dit type van events reeds 4 jaar en creëren we een zo veilig mogelijke omgeving!

- - - Updated - - -

Lijkt me ook wel fun maar heb schrik om die van mij in de prak te rijden :crying:

Wat mij betreft is het eerder om op een veilige manier het gedrag van de wagen te leren kennen onder "extreme" omstandigheden. Dingen dus die je niet veilig op de openbare weg kan doen. Wat ik niet wil doen is racen om de laagst mogelijke track tijd te halen. Daarvoor kan ik beter naar een carting circuit gaan. Ik hoop dus de wagen beter te leren kennen om zodoende mijn veiligheid te verhogen, niet te verlagen. :scared:
 
Wat mij betreft is het eerder om op een veilige manier het gedrag van de wagen te leren kennen onder "extreme" omstandigheden. Dingen dus die je niet veilig op de openbare weg kan doen. Wat ik niet wil doen is racen om de laagst mogelijke track tijd te halen. Daarvoor kan ik beter naar een carting circuit gaan. Ik hoop dus de wagen beter te leren kennen om zodoende mijn veiligheid te verhogen, niet te verlagen. :scared:

Zo kan je 't ook bekijken. Zal die uitleg zo thuis proberen te verkopen! :tongue: