Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.

Aardig verhaal, maar hij heeft het over een heel andere auto: "de Google navigatie werkt probleemloos, ook in het buitenland"

Verderop slaat hij werkelijk de plank mis "Hier in Amsterdam zie je meer Tesla’s dan coffeeshops (HAHA) maar zodra je buiten de ring komt is de auto een absolute bezienswaardigheid" Dat is, hier in IJburg Steigereiland zeker niet zo. Met ca. 10 exemplaren in deze buiten de ring wijk waarschijnlijk de hoogste Tesla dichtheid van Amsterdam. Maakt hier ter plekke 0 indruk. nog een beetje als je m wrapt in regenboogkleuren :)
 
Wat klopt er zoal niet aan die artikelen, een kleine opsomming:
- Model is niet meer verkrijgbaar ook al zeggen ze van wel (vermogen is volgens mij gelijk aan 85
- CO2 uitstoot is niet beargumenteerd en dus fout, zeker in combinatie met de fabrieksopgave. Nu lijkt het alsof Tesla foute gegevens opgeeft.
- Opgegeven brandstofverbruik in l/100km voor een volledig elektrische auto kan natuurlijk helemaal niet.
- Brandstof in eco test hebben ze in l/100km ipv kWh/100km, bovendien is het erg hoog voor een "eco" test.
 
Àls je bij de NL Consumentenbond de site leest hoe wij testen Test schone en zuinige auto's | Consumentenbond dan zeggen ze wel de CO2 mee te nemen van brandstof productie:

"In de nieuwe meetmethode wordt bij conventionele motoren ook de CO2 meegerekend die bij de productie van de brandstof nodig was. Daardoor is het mogelijk ook (volledig) elektrisch aangedreven auto's op CO2-verbruik te vergelijken met andere auto's. Hun CO2-verbruik wordt berekend uit de verbruikte stroom en de daarmee verbonden CO2-uitstoot in de energiecentrale. In de Duitse stroommix van de verschillende centrales wordt nu gerekend met een CO2-uitstoot van 563 gram per kWh. Als de elektrische auto vooral met groene stroom wordt opgeladen, kan dit getal flink afnemen."

Ik heb een paar ice auto's op hun site bekeken maar daar lijkt deze productie nog niet meegenomen... Nog steeds met twee maten meten helaas. Gelukkig weten wij beter!
 
Ik kon het niet laten en heb onderstaande bericht gestuurd (dit heb ik elders ook gepost):

Beste

Ik stuur u dit bericht in verband met foute informatie omtrent een door u getest product, te weten de Tesla Model S Performance Signature.

U stelt op uw website dat deze nieuw verkrijgbaar is, echter is het uitvoering die u getest hebt niet meer verkrijgbaar. OpTeslamotors.com/nl kunt u de huidige uitvoeringen bekijken.

U stelt dat de CO2 uitstoot van deze auto 136 gram per km is, echter staat daar niet bij vermeld hoe deze berekening tot stand is gekomen en wil ik u erop wijzen dat het vermelden van de CO2 opgave van de fabrikant (0 gram per km) daar direct onder, ten onrechte suggereert dat Tesla Motors onjuiste informatie opgeeft. Immers gaat het bij de fabrieksopgave van de CO2 uitstoot om de directe uitstoot en niet de indirecte.

Via de link hieronder kunt u de CO2 opzoeken die gepaard gaat met het op verschillende manieren opwekken van elektriciteit.
Lijst emissiefactoren | CO2 emissiefactoren

Zoals u ziet levert het opwekken van 1 kWh grijze elektriciteit een CO2 uitstoot op van 526 gram per km. LET WEL: dit is Well-to-Wheel en daarmee is dit eerlijker dan de CO2 uitstoot die benzine/diesel auto's opgeven.

Bij een gebruik van 24,2 kWh/100 km ofwel 242 Wh/km is er dan een CO2 uitstoot van 127 gram per km. Dit is voor Nederland het meest ongunstige geval. Immers kan ook voor groenere elektriciteit gekozen worden. De SuperChargers gebruiken groene elektriciteit.

Nu wil ik hierbij nog vermelden dat deze CO2 waarde eerlijker is dan de CO2 berekening van brandstof auto's. Een voorbeeld: De Volvo V60 PIH rekent 1,8 liter diesel per 100km en geeft 48 gram per km op. Hierbij wordt de elektriciteit zelfs helemaal niet meegenomen! Volgens de hierboven gegeven link komt er 3230 gram CO2 per liter diesel vrij. Dit komt voor de Volvo V60 PIH neer op 58 gram CO2 per km en dan heb ik de elektriciteit nog niet eens meegenomen.

Dan volgt vervolgens het opgegeven brandstof verbruik van 17,7 liter per 100km, echter is dit een volledig elektrisch auto en klopt dit dus niet. Ook het brandstofverbruik in de ecotest is incorrect. Zelfs als daar kWh/100km zou staan, is het gebruik van 24,2 kWh per 100km erg hoog. Daarvoor moet u toch gemiddeld zo'n 130 km per uur rijden.
 
Zou het interessant zijn een draadje te beginnen waarop men kan communiceren of men als Tesla rijder groen laad?

Ik laad alleen op de zaak maar met een contract op groene stroom en de SuCs laden volgens Eneco ook duurzaam, althans volgens hun website.

Daarmee zou ik zo goed als geen CO2 uitstoten.

Als nu blijkt dat het meerendeel van de rijders thuis groen laden zoals deels door zonnepanelen (ik laad er niet mee maar ik wek thuis mijn gebruik op met 30 zonnepanelen) en verder bijvoorbeeld aan de SuC's staan geeft dat een resultaat waarmee de pers kan worden gebruikt om de opinie eens positief te beïnvloeden.

Positief omdat Tesla's groene image zal helpen de komende Autobrief voor ons weer positief qua 2019 weer beter te maken.

Om de pers telkens weer te melden dat we het niet eens zijn met hun onderbouwing terwijl we het eigenlijk ook niet weten is mi ook niet juist.

Ik weet dat ik 100% groen laad maar hoe doen anderen dat?
 
Zou het interessant zijn een draadje te beginnen waarop men kan communiceren of men als Tesla rijder groen laad?

Ik laad alleen op de zaak maar met een contract op groene stroom en de SuCs laden volgens Eneco ook duurzaam, althans volgens hun website.

Daarmee zou ik zo goed als geen CO2 uitstoten.

Als nu blijkt dat het meerendeel van de rijders thuis groen laden zoals deels door zonnepanelen (ik laad er niet mee maar ik wek thuis mijn gebruik op met 30 zonnepanelen) en verder bijvoorbeeld aan de SuC's staan geeft dat een resultaat waarmee de pers kan worden gebruikt om de opinie eens positief te beïnvloeden.

Positief omdat Tesla's groene image zal helpen de komende Autobrief voor ons weer positief qua 2019 weer beter te maken.

Om de pers telkens weer te melden dat we het niet eens zijn met hun onderbouwing terwijl we het eigenlijk ook niet weten is mi ook niet juist.

Ik weet dat ik 100% groen laad maar hoe doen anderen dat?
Misschien is een extra kolom in de sheet met de accu data mogelijk? Of twee kolommen voor degenen die ook zonnepanelen hebben.
 
Misschien is een extra kolom in de sheet met de accu data mogelijk? Of twee kolommen voor degenen die ook zonnepanelen hebben.
Goed idee vind ik! Ik zou dan denk ik 4 kolommen extra kiezen, waarvan er eentje automatisch op groen staat (laden bij SuC's), een tweede groen als je een contract hebt met 1 van de 3 door de Consumentenbond (oei, dezelfde club, zouden ze dat wel goed gedaan hebben?:scared:) aangewezen 100% groene energieleveranciers, en een derde groen als je meer dan 90% van alle laadsessies met groene stroom laadt en/of als je meer dan 15 zonnepanelen op je pand hebt liggen. De vierde kolom zou dan automatisch gevuld moeten worden met een getal, wat het berekende gemiddelde aantal gram CO2 per km aangeeft. Die laatste is belangrijk omdat we dan aan "iedereen" eenvoudig kunnen bewijzen dat dat lage aantal grammen CO2 per km echt klopt.
 
Ik heb een paar ice auto's op hun site bekeken maar daar lijkt deze productie nog niet meegenomen... Nog steeds met twee maten meten helaas. Gelukkig weten wij beter!

In Duitse autobladen zie je dit ook. Tesla S = 143g CO2, als ik me goed herinner. Voor ICE auto's wordt die Well-to-Wheel basis niét gebruikt, hoewel olie raffineren ongeveer 40% van de energie kost die overblijft in de geraffineerde brandstof (en dan hebben we het nog niet eens over hoe je die brandstof tot aan de pomp krijgt - vermoedelijk ook minder milieu-efficient dan een elektriciteitsnetwerk). Wij weten misschien wel beter, maar het is toch hoog tijd dat iedereen dat begrijpt: als dit idee, van flagrant te kwader trouw met twee maten meten, een eigen leven gaat leiden, dan is de impact, voor de reputatie van de EV, heel wat groter dan dat van alle sjoemelsoftware die de ICE-fabricanten zouden kunnen bedenken, vrees ik.
 
In Duitse autobladen zie je dit ook. Tesla S = 143g CO2, als ik me goed herinner. Voor ICE auto's wordt die Well-to-Wheel basis niét gebruikt, hoewel olie raffineren ongeveer 40% van de energie kost die overblijft in de geraffineerde brandstof (en dan hebben we het nog niet eens over hoe je die brandstof tot aan de pomp krijgt - vermoedelijk ook minder milieu-efficient dan een elektriciteitsnetwerk). Wij weten misschien wel beter, maar het is toch hoog tijd dat iedereen dat begrijpt: als dit idee, van flagrant te kwader trouw met twee maten meten, een eigen leven gaat leiden, dan is de impact, voor de reputatie van de EV, heel wat groter dan dat van alle sjoemelsoftware die de ICE-fabricanten zouden kunnen bedenken, vrees ik.

Ik vind deze 2 links nog altijd erg goed:

Volts for Oil | Fully Charged - YouTube
http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/electric-vehicles/life-cycle-ev-emissions#.VkwXiH4BzXU.facebook