Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Hierbij een linkje voor in Nederland geaccepteerde CO2 waarden bij o.a. verschillende soorten elektriciteitsopwekking en brandstoffen: Home | CO2 emissiefactoren

Dan kun je zelf (indien gewenst) uitrekenen hoeveel CO2 er wordt uitgestoten bij het rijden van de Tesla en andere auto's.

Zou jij dat verhaal niet willen schrijven? Je had in je antwoord naar de Consumentenbond al een hele redenatie die volgens mij bijna compleet is. Als je dat zou uitwerken als een Well To Wheel verhaal wat universeel toepasbaar is, dan zou dat een mooi aanvulling zijn voor de site die wordt gebouwd. We kunnen dan allemaal in voorkomende gevallen naar jouw artikel verwijzen :)
 
Hierbij een linkje voor in Nederland geaccepteerde CO2 waarden bij o.a. verschillende soorten elektriciteitsopwekking en brandstoffen: Home | CO2 emissiefactoren

Dan kun je zelf (indien gewenst) uitrekenen hoeveel CO2 er wordt uitgestoten bij het rijden van de Tesla en andere auto's.

Hoe moet ik deze interpreteren? Volgens mij kijken naar Well to tank WTT van bv 1l benzine is 471gr CO2. Voor een auto die 1:10 rijdt is dit dus 47,1gr optellen bij de CO2 uitstoot van de auto. Valt mij eerlijk gezegd nog mee...
 
Hoe moet ik deze interpreteren? Volgens mij kijken naar Well to tank WTT van bv 1l benzine is 471gr CO2. Voor een auto die 1:10 rijdt is dit dus 47,1gr optellen bij de CO2 uitstoot van de auto. Valt mij eerlijk gezegd nog mee...

Ik zou de WTW (Well-to-Wheel) waarde nemen en het verbruik van de auto. Dat levert een hogere en eerlijkere CO2 uitstoot van de auto op. 2.740 gram per liter benzine (Lijst emissiefactoren | CO2 emissiefactoren) en een verbruik van 1 op 10 geeft een CO2 uitstoot van 274 gram per km. Ik weet namelijk niet welke rekenmethode de fabrikant gebruikt, dus vergelijk is dat cijfer met het cijfer van de hierboven vermeldde methode.

Voor de Tesla ligt het uiteraard aan de bron voor de opwekking van de elektriciteit die gebruikt wordt.
Als een Tesla grijze stroom gebruikt en een gebruik kent van 250 Wh/km kom je op 526/4 = 132 gram CO2 per km. 526 gram per kWh en 4 km per kWh. Ik vergeet dan natuurlijk het laadverlies nog mee te nemen (tenzij dat in de 250 Wh/km zit, omdat dit aan de hoge kant is).

Wat bij elektriciteit heel makkelijk is, is het stroometiket dat vaak beschikbaar is vanuit de energieleverancier. Op het stroometiket staat de bron (of bronnen) van de elektriciteit. De water/wind/zon energie is natuurlijk geen 0 gram per kWh (WTW), dus zie daarvoor de toelichting in de tabel.

Ik weet niet of dit eenvoudig in een verhaaltje samen te vatten is. De berekeningen zijn afhankelijk van veel factoren. Het is vooral van belang realistische CO2 waarden te nemen bij de brandstoffen/elektriciteit die van toepassing is. De vele partners die de site van co2emissiefactoren.nl hebben opgesteld geven mij vertrouwen in de juistheid van deze cijfers. Ook weet ik toevallig dat de cijfers voor brandstoffen kloppen volgens een onafhankelijk controle bureau dat CO2-footprints opstelt en goedkeurt. Dit heb ik geleerd tijdens een stage bij Wageningen UR, waarbij ik het zuiverder, makkelijker en sneller opstellen van de CO2-footprint mogelijk heb gemaakt.

Ik zal de komende week eens kijken of ik iets van een stukje kan schrijven. Ik kom er nog op terug.
 
?? Verdient zich zelf terug. Meer rendement in in ieder geval dan op je spaarrekening.
Ik heb er eens aan gerekend en het rendement is heel laag. Als de jaarlijkse windopbrengst tegenvalt en de onderhoudskosten van de molen hoger dan begroot dan, dan is het inkopen van elektriciteit via dergelijke winddeel projecten 30 tot 50% duurder dan gewoon elektriciteit inkopen bij een duurzame leverancier.
Maar je hebt wel degelijk gelijk als je het vergelijkt met de 0,7% rente die je bij de bank krijgt. Als je daar de inflatie en vermogensrendementheffing bij optelt ga je stevig de min in.
 
Ik vind deze 2 links nog altijd erg goed:

Volts for Oil | Fully Charged - YouTube

Holy crap, dit is echt een eye opener voor mij. Zo had ik er dus nog nooit over nagedacht.

Heb net snel even de rekensom gemaakt voor Nederland:

Met de energie (2,4 kWh per liter) die het kost om het totaal aantal verkochte liters benzine in Nederland te raffineren (5.407 miljoen liter in 2013), kunnen we 66 miljard kilometer rijden (0,20 kWh per km). Uitgaande van het gemiddelde jaarkilometrage van een benzine auto (11.000) betekent dit, dat we ca. 6 miljoen EV's kunnen voorzien in hun stroombehoefte. In totaal zijn er ongeveer 6,5 miljoen benzine-personenauto's in Nederland.

Tegen het argument 'maar we hebben helemaal niet genoeg stroom om allemaal elektrisch te gaan rijden' geldt dus:
"You have enough electricity to power all the cars in the country if you stop refining gasoline" -Elon

Weer een ijzersterk tegenargument op zak :eek:. Maar wat leven we toch in een krankzinnig inefficiënte wereld :crying:
 
En dan moet je nog eens proberen te achterhalen hoeveel energie het oppompen van olie kost laat staan transport per schip naar de raffinaderij. Er zijn gebieden in de wereld waar om 5 liter olie op te pompen dit al 2 a 3 liter olie kost.

Maar je hoort veelvuldig het non-statement dat er weet ik hoeveel extra energiecentrales nodig zijn of hoe veel het net verzwaard moet worden. Ook dat laatste is onzin. Als ooit alle auto's ev zouden zijn, verbruikt een gemiddelde auto net wat minder stroom dan een huishouden. Op 1.4 auto's per huishouden komt dat ongeveer uit op een verdubbeling van t energieverbruik (een gemiddeld gezin rijdt jaarlijks minder dan 17500km). Het net is uitgelegd op de piekbelasting in de ochtend en avond. Als men in de nacht alle auto's oplaadt is dat dus geen enkel probleem.
 
Holy crap, dit is echt een eye opener voor mij. Zo had ik er dus nog nooit over nagedacht.

Heb net snel even de rekensom gemaakt voor Nederland:

Met de energie (2,4 kWh per liter) die het kost om het totaal aantal verkochte liters benzine in Nederland te raffineren (5.407 miljoen liter in 2013), kunnen we 66 miljard kilometer rijden (0,20 kWh per km). Uitgaande van het gemiddelde jaarkilometrage van een benzine auto (11.000) betekent dit, dat we ca. 6 miljoen EV's kunnen voorzien in hun stroombehoefte. In totaal zijn er ongeveer 6,5 miljoen benzine-personenauto's in Nederland.

Tegen het argument 'maar we hebben helemaal niet genoeg stroom om allemaal elektrisch te gaan rijden' geldt dus:
"You have enough electricity to power all the cars in the country if you stop refining gasoline" -Elon

Weer een ijzersterk tegenargument op zak :eek:. Maar wat leven we toch in een krankzinnig inefficiënte wereld :crying:
Lees wel even de comments (ondanks dat het youtube is) want de auteur schijnt een fout in zijn berekening te hebben en er ergens een factor 10 langs te zitten (ik heb het zelf verder niet nagerekend). Verder hebben ze het erover dat het 4,5kWh elektriciteit per gallon kost, oftewel circa 1kWh per liter.
(Beter hier op het forum over nummertjes muggenziften dan door verkeerde nummers je van je betoog laten afleiden op het eerstkomende feestje :-D)
 
Hey lastige is dus dat de oliemaatschappijen dit niet kenbaar hoeven te maken. Overigens is 4,5 kWh per gallon ca 1,2 kWh per liter. Er zijn overigens ook onderzoeken die spreken over 6 tot 7.5 kWh per gallon. Er is niets met zekerheid te zeggen maar de 4,5 lijkt wel erg aan de onderkant van de ramingen te zitten
 
Lees wel even de comments (ondanks dat het youtube is) want de auteur schijnt een fout in zijn berekening te hebben en er ergens een factor 10 langs te zitten (ik heb het zelf verder niet nagerekend). Verder hebben ze het erover dat het 4,5kWh elektriciteit per gallon kost, oftewel circa 1kWh per liter.
(Beter hier op het forum over nummertjes muggenziften dan door verkeerde nummers je van je betoog laten afleiden op het eerstkomende feestje :-D)
Ik had het gebaseerd op cijfers uit Widodh z'n blog: Een EV is schoner dan een ICE! Widodh
Met 4,5 kWh per liter kom ik op 33 miljard km, oftewel 3 miljoen EV's
Diesel heb ik nog niet meegenomen.
Energie voor oppompen, overpompen, transporteren, etc. is dan inderdaad nog niet meegenomen.
Oh en die elektriciteit die daarvoor gebruikt wordt is vast niet duurzaam (gas/kolen met bijbehorende uitstoot).

Maar het is idd lastig er een eenduidig cijfer van te krijgen zoals @Pascal-R al zegt.
Gek eigenlijk. We verplichten banken allerlei cijfers te rapporteren aan de centrale bank, in het kader van toezicht op de stabiliteit van het eurosysteem.
Maar voor de stabiliteit van ons ecosysteem gelden blijkbaar geen rapportageverplichtingen.
 
Last edited: