Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla bereik in extreem kou van meer dan -40 °C.

This site may earn commission on affiliate links.

Maurice1

Active Member
Oct 22, 2018
3,412
2,459
Nijmegen
Nu het in een Zweden en Noorwegen behoorlijk koud is met meer dan 40 °C onder nul, vraag ik mezelf af wat dat doet met een Tesla (batterij) en hoe verhoudt zich dat t.o.v. een brandstofauto.
Cleantechnica heeft al een stuk geschreven bij -36°C maar lijkt mij vrij optimistisch.
en

Zoals ik in dit artikel lees houdt de batterij zichzelf op een minimale temperatuur. Dat houdt wel in dat de batterijcharge altijd boven de 20% moet zijn.
 
Wij hebben oud en nieuw gevierd een eindje ten noorden van Happaranda. Temperatuur was tussen -33 en -38. We hadden een Id.5 gehuurd. Het beste wat ik ervan kan zeggen is: mwoaah het gaat.

Bereik is maximaal iets van 200km. Dat klopt wel met het verbruik wat ik heb gezien van ongeveer 400Wh/km. Dat is op 80 en 60 km wegen maar wel met spijkerbanden. Laden is echt dramatisch. Niet alleen is het inpluggen even zwaar als een koperen waterleiding aanleggen, de snelheid is echt slecht. Soms aan een supercharger maar maximaal 20Kw.
Overigens was het wel heel fijn dat de superchargers beschikbaar zijn voor niet tesla's. Voorverwarmen van de accu was echt een ding. Ionity kende de navigatie niet en ik kon niet vinden hoe ik handmatig voorverwarming aan kon zetten. Uiteindelijk werkte old school voorverwarmen zoals met de Zoe het beste (zo hard mogelijk rijden). Sneller dan 64 Kw heb ik niet gezien.
Reken op iets van 30-40% laadverlies door voorverwarmen.
De verhuurder was zo slim om de auto te wassen voordat we hem op kwamen halen. De kofferbak heet de hele tijd vastgevroren gezeten. Verder gaf de 12v accu een paar keer aan dat hij beperkte capaciteit was en kregen we een keer een storing in de aandrijving. Ik vermoed dat een piefje of een palletje niet snel genoeg reageerde door dikke olie.

Voor de mens is het denk ik nog zwaarder. Ik was echt snipverkouden.


20240102_094319.jpg



20240101_194545.jpg
 
Ik ben op de terugweg naar Nederland vanuit Fins lapland met de Tesla. Ik kom er regelmatig, maar -38 is echt extreem koud en irritant. Je hebt niet de volledige beschikking over de capaciteit van de batterij, supercharger gaat met warmgereden batterij tot max 60kW. En voorverwarmen laat je voorruit spontaan springen door het temperatuurverschil.
Vooruit springt door voorverwarming? :eek: :eek:
 
  • Like
Reactions: Blackbelt
Ik ben op de terugweg naar Nederland vanuit Fins lapland met de Tesla. Ik kom er regelmatig, maar -38 is echt extreem koud en irritant. Je hebt niet de volledige beschikking over de capaciteit van de batterij, supercharger gaat met warmgereden batterij tot max 60kW. En voorverwarmen laat je voorruit spontaan springen door het temperatuurverschil.
Zou dat trage laden niet komen doordat de X of S al wat ouder zijn, en niet de grootste batterij hebben.

Die voorruit lijkt me ook niet OK.
 
Zou dat trage laden niet komen doordat de X of S al wat ouder zijn, en niet de grootste batterij hebben.

Die voorruit lijkt me ook niet OK.
Bepaalde series met batterijen (LFP) zijn het meest kritisch -> laden bijzonder traag/slecht bij lage temperaturen.
Door de wat lagere energiedichtheid ook wat minder optimaal om flink voor te verwarmen op eigen kracht (aan de lader voorverwarmen is bij koud weer veel handiger maar niet altijd/overal voorhanden) Dat zijn dus vooral de "SR-modellen" (=short range) van Tesla
 
Bepaalde series met batterijen (LFP) zijn het meest kritisch -> laden bijzonder traag/slecht bij lage temperaturen.
Vooral door het BMS systeem. Door de lage temperatuur is de laadcurve anders. Het laden vertraagt of stopt dan vaak te vroeg omdat het BMS denkt dat de batterij al voller is dan in werkelijkheid het geval is.
Vooral in de eerste winter met LFP een probleem (2020-2021). Kan je hier op het forum nog veel over terug vinden.