Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
SuperChargers zijn geen recht hé! Ze zijn er primair voor de Roadtrips en daarom staat DE er vol mee. Zodat wij op vakantie kunnen.

Dat je weigert te laden bij Fastned is je eigen probleem lijkt mij zo. De infra is er, gebruik het.

+1!

- - - Updated - - -

wie wil er nu geen SuC op zijn route ?
Niemand toch ?

maar : toen ene E.M. begin 2014 in A'dam kwam zeggen dat er dagelijks een SuC zou bijkomen, hebben we dat met z'n allen wat weggelachen : "zal wel één per week zeker ?"
Nu staan er intussen wel 480 !
Ik denk dat we geen reden hebben tot klagen.

+1!
 
Heb de indruk dat men nu vooral het SuC netwerk aan het uitbreiden is zodat grosso modo heel europa bereikbaar is.

Ik hoop erna op een vervolg met uitbreidingen om de SuC dichtheid te vergroten...

Het is (gelukkig) allebei. Ik volg het duitse forum en daar verbaast men zich over de activiteiten in bijv. Zuid Duitsland waar men al spreekt van een dichtheid voor de toekomstige Model 3. Het is inderdaad zo dat er daar een grote dichtheid is ontstaan waarbij je jkunt kiezen welke SuC's je wilt gebruiken en welke overslaan.

Schermafbeelding 2015-08-02 om 12.57.22.png


en dan Zwitserland. Wat oppervlakte betreft vergelijkbaar met Nederland maar met belangrijke transit-routes. Met de ene permit erbij zijn er 9 en op het forum wordt alweer gesproken over de lokatie van de volgende 3 of 4. Daarnaast vlak over de grens nog een aantal, dus nu al een mooie situatie daar.

Als je van bovenaf op de kaart van Europa kijkt (supercharge.info) lijkt trouwens ook Nederland niet eens zo slecht voorzien met daarbij alleen de aantekening dat de roadtrip Amsterdam Noord-Duitsland via de Afsluitdijk niet is voorzien. Maar het is mijn overtuiging dat dat een kwestie van tijd is.

Aanvulling: Wat Duitsland betreft kun je nog opmerken dat men probeert om de protectionistische LadeSäuleVerordnung voor te blijven.
 
Last edited:
Wat je daar aanhaalt is nieuw voor mij maar zeer verontrustend voor tesla's laadmodel.
Elektroautos: Bundesregierung standardisiert Ladesäulen - Deutschland - Politik - Handelsblatt

Het zou zo simpel kunnen zijn dat de grote 4 gewoon suctoegang kopen bij tesla. Nee, liever weer wetten op hun maat laten schrijven.

Gelukkig is het nog niet zover. Er is ook in Duitsland veel weerstand tegen en het blijkt ook in strijd te zijn met de Europese richtlijnen. Die zeggen dat de "inrichter" zelf mag bepalen of een laadplaats openbaar is of niet, terwijl men daar nu probeert om elke plaats die zonder hak- of breekwerk bereikbaar is als openbaar aan te merken.

Het laatste woord is nog niet gezegd en uiteraard is het groeiende legertje Duitse Tesla fans er mordicus tegen.

Persoonlijk verwacht ik gewoon dat de Duitse industrie voor hun "echte" EV's gewoon gaan praten met Tesla, niet als autofabrikant, maar als stroomleverancier. We zijn dan alweer een jaar of twee verder en de klanten van die bedrijven zullen er gewoon om gaan vragen (of anders gewoon een Tesla `model S, X, 3 of Roadster 3.0 kopen). Maar ik heb met deze stelling nog niet veel medestanders weet ik.
 
Last edited:
Ik ben hier niet de klager. Tot nu toe heb ik die keren dat ik naar het noorden moet gewoon kunnen doen ofwel via SuC Zwolle ofwel via SuC Amsterdam. Ja, ik rijd wellicht meer kilometers dan strikt nodig is maar dat is mijn keuze. Ook rijd ik liever iets langzamer als ik daarmee de hele rit kan coveren i.p.v. op zoek te hoeven gaan naar paaltjes. Ook een keuze. Tilburg Groningen is overigens ook best een roadtrip te noemen waarvoor de SuC's zijn gebouwd.

Ik heb even een goede quote moeten doen van iemand een stukje verder naar boven toe. Daar reageerde ik op.
 
Een klein beetje wel, toch? Je betaalt er 2000 usd voor en in alle pogingen van Tesla om ons over te halen Model S te gaan rijden wordt het gratis laden aan SuC erbij gehaald obv meer dan de helft van het totaal aantal laadbeurten... Ik begrijp wel dat eigenaren dan ook verwachten er gebruik van te kunnen maken op meer dan incidentele basis.. (oeps)
 
Een klein beetje wel, toch? Je betaalt er 2000 usd voor en in alle pogingen van Tesla om ons over te halen Model S te gaan rijden wordt het gratis laden aan SuC erbij gehaald obv meer dan de helft van het totaal aantal laadbeurten... Ik begrijp wel dat eigenaren dan ook verwachten er gebruik van te kunnen maken op meer dan incidentele basis.. (oeps)

Daar moet ik je gelijk in geven, de supercharger optie zit verwerkt in de prijs voor sommige configuraties.
Voor andere moet je er voor bijbetalen waarom is het dan geen recht om die te gebruiken?
 
Volgens mij staat toch duidelijk aangegeven dat Superchargers bedoeld zijn voor lange afstanden. De een zal vaker een lange rit maken dan de ander, maar de "misbruikers" die dagelijks laden voor kortere ritten mogen wat mij betreft wel aangepakt worden. (geen idee of dit een probleem is en zo ja, hoe groot. Het lijkt mij immers lastig controleren of iemand een lange afstand gaat rijden)

Dus zolang je een lange rit gaat maken, is het geen probleem.
 
Maar toch wel wat nieuwe informatie op de Tesla Motors bestel site:

Opladen


  • Gratis reizen over lange afstanden met behulp van Tesla's Supercharger netwerk
en
Besparing op brandstofkosten
De energiekosten voor een elektrische auto zijn een stuk lager dan de brandstofkosten bij een conventionele auto. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 15.000 bedragen de brandstofkosten ongeveer € 2000,-. Ter vergelijking: de elektriciteitskosten van Model S zijn voor dezelfde afstand meer dan 6 keer lager. Bij een gemiddelde gebruiksduur van 5 jaar bespaart u € 8500,- aan brandstofkosten. In deze berekening zijn we uitgegaan van een brandstofgebruik van 8 liter per 100 km voor een vergelijkbare benzine auto met een gemiddelde literprijs van €1,69 voor de komende 5 jaar. Voor de berekening van de energiekosten voor Model S hebben we een verdeling gemaakt: 40% wordt thuis geladen tegen een gemiddeld tarief van € 0,19 per kilowattuur, 70% wordt geladen via het kosteloze Supercharger netwerk van Tesla.
Behalve dat 40% thuis laden plus 70% aan een SuC samen 110% is (rekening houdend met laadverliezen, een tikfout of een grapje à la volumeknop die tot 11 gaat?), staat hier toch duidelijk dat volgens hen zelfs een eigenaar met een laadmogelijkheid thuis meer dan de helft van het laden aan een SuC doet.
 
Klopt hoor, ik ga echt ook veel liever laden dan tanken, maar we zijn op zoek om het zo makkelijk mogelijk te maken. Tesla faciliteert dat heel goed met SuC's, nu alleen nog een beetje uitbreiding op sommige plekken in Nederland, Amsterdam is op de heen weg veel te snel en op de terugweg op deze route eigenlijk te laat. Of gewoon nog wat uitbreiding van destination charging. Deze route is gewoon nog een beetje lastig met de huidige stand van zaken.
 
Net weer even heel prettig geladen in Urmond.
Mijn lader hangt al bij het nieuwe huis, en morgen zo veel rijden dat ik het met 3kw niet bijgeladen kreeg.....
Dus keuze tussen Oosterhout en Urmond, en Ton moest vanuit zijn vakantie-adres nog even bijladen, dus daar even afgesproken en meteen weer wat ideetjes voor de komende road-trip gedeeld.
Nooit gedacht om eens lekker bij een tankstation bij te babbelen....
Maar ik moet idd nog wel heel veel meer gaan Superchargen om mijn quotum van 70% te halen om de bij aankoop voorgespiegelde besparingen te verwezelijken.... :wink:
Wel mijn ATA inmiddels tot 200wh/km gekregen dus dan maar op die manier besparen :biggrin: (De rit naar huis ging met 170 wh/km....)