dicktump
Member
Ik heb dat zelf wel vergeleken toen ik mijn Tesla bestelde. Ik was inderdaad ook +/- 1000 euro kwijt om mijn installatie van 1 fase naar 3 fasen om te zetten, een 'rood stopcontact' te krijgen voor de UMC en om er een MID-gecertificeerde meter tussen te hebben. Maar ik laad ongeveer 5000 kWh per jaar. Dus als je dan ineens 0,18 euro per kWh meer moet betalen, is dat al 900 euro. Dus die 1000 euro heb je er na net iets meer dan een jaar al uit.Ik hoor heel vaak dat mensen publiek laden kostbaar vinden. Maar wees reeel, bij thuis laden komt ook de aanschaf en installatie van een laadpunt. Een laadpunt plus installatie (met separate meter etc) zit al rond de 1000 euro. Als je dan ook nog een Maxum nodig hebt om overbelasting te voorkomen kom je al boven de 1500 uit. Dus de eerste 10.000 kWh ben je bij publiek laden goedkoper uit.
Als je net zoals ik na 2 jaar weer verhuisd, en de nieuwe kopers willen geen laadpunt, ben je daarna weer een paar 100 euro uit om het opnieuw te installeren. En als na 4 of 5 jaar je lader defect raakt, moet je weer een nieuwe kopen.
Dus ja, thuis laden is wel goedkoper, maar je moet wel reëel vergelijken.
Dat omslagpunt ligt bij mij dus ook heel veel eerder dan 10.000 kWh, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van of je inderdaad een Maxem neemt, de prijs van je energieleverancier en de tarieven bij het publieke laadpunt. Dus het verschilt eigenlijk per persoon.
Last edited: