Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Nope. Helaas, zeggen sommigen (want die heeft geen last van phantom braking).
...want die heeft geen last van phantom braking.... was voor ons één vd hoofdredenen, misschien wel de belangrijkste om toendertijd geen EAP / FSD te nemen! ( naast dat het Beta en dus niet 'af' is )
FYI wij gebruiken de standaard CC vrijwel continu en overal... werkt als een zonnetje. KISS zogezegd. Toch wel gek dat die keus er niet meer is.
 
  • Like
Reactions: Stinoo
...want die heeft geen last van phantom braking.... was voor ons één vd hoofdredenen, misschien wel de belangrijkste om toendertijd geen EAP / FSD te nemen! ( naast dat het Beta en dus niet 'af' is )
FYI wij gebruiken de standaard CC vrijwel continu en overal... werkt als een zonnetje. KISS zogezegd. Toch wel gek dat die keus er niet meer is.
Idd, de liefhebbers zouden dat nog steeds moeten kunnen kiezen. Hoewel Tesla dan wel de uitdaging heeft om heel erg goed duidelijk te maken wanneer je in CC en wanneer in TACC rijdt. In druk spitsverkeer is een standaard CC echter bijna waardeloos. In mjin Leaf ging ik hem langzaamaan steeds minder gebruiken.

@sixela
Is kale of domme Cruise Control, zoals wij hebben nu überhaupt nog beschiibaar op een nieuwe Model 3 ?
In de US nog wel. Daar kun je de SR bestellen met een bereik van 220 mijl, standaard interieur en zonder AP. Dat moet je dan wel telefonisch doen want op de website kun je dat niet configureren. Ik weet niet of die mogelijheid er in Europa ook is.

De Auto Lane change niet in AP maakt AutoSteer zonder FSD wel een pak ergerlijker als er meerdere rijstroken zijn: om van rijstrook te veranderen moet je ofwel AutoSteer afzetten (wat ook TACC afzet, dus moet je tussen'gas' geven) , van rijstrook veranderen en dan weer opzetten, of je moet pinken en dan door de (verminderde) weerstand sturen om AutoSteer af te zetten (TACC blijft dan aan) en hem dan weer aanzetten na het veranderen van rijstrook.

Idd, Autosteer zonder Auto Lane Change is niet echt prettig. Ik denk dan ook dat, als er geleidelijk meer features in FSD komen, ze de Auto Lane Change gaan verhuizen naar de standaard AP.

Verder is het niet mijn ervaring dat TACC uitschakelt bij het wisselen van rijstrook. Alleen Autosteer. 'tussengas' geef ik alleen om de TACC een beetje te helpen. Maar als je niets doet, pakt hij gewoon de draad weer op in de nieuwe rijstrook. Wat traagjes nog, maar Ik neem vooruitgang waar. In 2019.20 lijkt het wisselen van rijstrook weer wat vloeiender en vlotter geworden.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: MusQueTear
TACC schakelt niet uit als je AutoSteer uitschakelt door door de weerstand te sturen, maar wel als je AutoSteer afzet (rechter hendel naar boven) om niet door de weerstand te lieten sturen.

Vandaar dat ik de twee verschillende scenario’s besprak.
 
Tijdens vlot doorrijdend >100Km/hr drukkere verkeers situaties, heeft de TACC (Tesla M3, 2019.20.2.1)veel last van Phantom braking, tijdens het inhalen van vrachtwagens boven de >100Km/hr remt/twijfelt de TACC regelmatig. Bij snelheden boven de +/- >130Km/hr, Phantom remt/twijfelt de TACC zodra er op maximaal afstand een voorligger gedetecteerd wordt. Maw TACC is imo alleen bruikbaar op lage snelheden (idd ideaal in start/stop verkeer) en tijdens erg rustige verkeersmomenten voor de hogere snelheden. No sigar yet..
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Wat zie ik zonet terwijl ik door een schoolzone in België rij?!

696D44D6-97E2-4D8E-AAAE-8CC846C9CD09.jpeg


(Weliswaar niet op z’n kant)

Blijkbaar geeft 2019.20.4.2 aan wanneer je in een zone rijdt met wisselende snelheidslimieten. In dit stuk is er tijdens het begin en einde van de school een limiet van 30 km/u van toepassing.
 
Tijdens vlot doorrijdend >100Km/hr drukkere verkeers situaties, heeft de TACC (Tesla M3, 2019.20.2.1)veel last van Phantom braking, tijdens het inhalen van vrachtwagens boven de >100Km/hr remt/twijfelt de TACC regelmatig. Bij snelheden boven de +/- >130Km/hr, Phantom remt/twijfelt de TACC zodra er op maximaal afstand een voorligger gedetecteerd wordt. Maw TACC is imo alleen bruikbaar op lage snelheden (idd ideaal in start/stop verkeer) en tijdens erg rustige verkeersmomenten voor de hogere snelheden. No sigar yet..

Ik rij inmiddels met software 2019.20.4.2 en herken dit niet (meer). Wat wel verschil lijkt te maken is of de rijdmodus in Chill staat of in Standaard en welke afstand tot de voorganger is ingesteld. Met Chill stand heb ik het idee (kan ook meer een gevoel zijn) dat de auto wat minder nerveus reageert op ander verkeerd en letterlijk chill (er) rijdt. Ik heb TACC 95% van de tijd op snelweg aan en vindt het perfect om of rustig met verkeer mee te rijden rond de 105 km/ uur of met 130 op de linkerrijbaan, ook in druk verkeer. Juist het automatisch vaart minderen en weer (rustig optrekken) gaat erg goed en is mega relaxed rijden. Ik merk dat ik letterlijk minder moe ben na een lange autorit dan vroeger in mijn Mondeo met standaard CC.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Ik rij inmiddels met software 2019.20.4.2 en herken dit niet (meer). Wat wel verschil lijkt te maken is of de rijdmodus in Chill staat of in Standaard en welke afstand tot de voorganger is ingesteld. Met Chill stand heb ik het idee (kan ook meer een gevoel zijn) dat de auto wat minder nerveus reageert op ander verkeerd en letterlijk chill (er) rijdt. Ik heb TACC 95% van de tijd op snelweg aan en vindt het perfect om of rustig met verkeer mee te rijden rond de 105 km/ uur of met 130 op de linkerrijbaan, ook in druk verkeer. Juist het automatisch vaart minderen en weer (rustig optrekken) gaat erg goed en is mega relaxed rijden. Ik merk dat ik letterlijk minder moe ben na een lange autorit dan vroeger in mijn Mondeo met standaard CC.
Metoo chill mode . Voet altijd boven acceleratiepedaal . Na een tijdje weet je wel waar je m uit moet schakelen.
Het gekke is wel dat in een vorige versie in de bebouwde kom scherpe bochten veel beter werden genomen en nu bij het inhalen van vrachtauto’s en de zon rechts af en toe wat (vaker lijkt het) wordt geremd. Alleen voor een inhaalmanoeuvre op provinciale weg gaat ie even van chill naar standaard. Of bjj het stoplicht in concurrentie met een snelle ICE. Blijft leuk..
 
Wat zie ik zonet terwijl ik door een schoolzone in België rij?!

View attachment 425915

(Weliswaar niet op z’n kant)

Blijkbaar geeft 2019.20.4.2 aan wanneer je in een zone rijdt met wisselende snelheidslimieten. In dit stuk is er tijdens het begin en einde van de school een limiet van 30 km/u van toepassing.
Heb de de auto weer overeind kunnen krijgen?
 
  • Funny
Reactions: petervr
Toch wel uitzonderlijk dat autosteer er zomaar af gaat. Ik heb helaas meerdere malen loaners gereden dus nogal wat verschillende Tesla’s gereden. Maar alleen een Audi ETron liet me onaangekondigd in de steek.
Ik begin nu toch te twijfelen. Je kunt ook onbewust, heel langzaamaan de kracht op het stuur opvoeren, tot ineens de grens overschreden wordt. Dan lijkt het of je niks doet. Meer waarnemingen zijn noodzakelijk.

De auto gaat in een bocht regelmatig een beetje meer naar de buitenkant van de bocht rijden. Irritant, want mensen zijn geneigd het tegenovergestelde te doen dus in bochten wordt de afstand tot naastliggers soms errug klein. Misschien dat ik hem dan onbewust, heel subtiel, toch weer terug naar het midden van de rijstrook wil 'nudgen'.

Ook zou ik zó graag willen dat hij niet onder alle omstandigheden strak het midden van de rijstrook aanhield. Dat hij in files op de linkerbaan vanzelf tegen de linkerkant aan zou gaan rijden om motorrijders de ruimte te geven. Autosteer is in de file daardoor heel vaak niet te gebruiken. Of dat hij bij het inhalen van een vrachtwagen ook wat meer ruimte hield. Op de A44 zitten een paar smalle bruggen en ik zou graag zien dat hij wat dichter bij de vangrail reed en wat verder van die vrachtwagen. Die vangrail gaat nergens heen, die vrachtwagen is een bewegend object, bestuurd door een mens. "Ik heb de opdracht om precies midden tussen de lijntjes te rijden, dus ik gá midden tussen de lijntjes rijden" :)
 
  • Like
Reactions: joesgarage and watt
Ook zou ik zó graag willen dat hij niet onder alle omstandigheden strak het midden van de rijstrook aanhield. Dat hij in files op de linkerbaan vanzelf tegen de linkerkant aan zou gaan rijden om motorrijders de ruimte te geven. Autosteer is in de file daardoor heel vaak niet te gebruiken. Of dat hij bij het inhalen van een vrachtwagen ook wat meer ruimte hield. Op de A44 zitten een paar smalle bruggen en ik zou graag zien dat hij wat dichter bij de vangrail reed en wat verder van die vrachtwagen. Die vangrail gaat nergens heen, die vrachtwagen is een bewegend object, bestuurd door een mens. "Ik heb de opdracht om precies midden tussen de lijntjes te rijden, dus ik gá midden tussen de lijntjes rijden" :)

Eens met dit. Ik ervaar dit ook als lichtelijk irritant in de files. Wat ik sowieso wel een fijne optie zou vinden is een soort van zelf in te stellen offset van de positie van de auto binnen de rijstrook.
 
Moeilijk, moeilijk....

Ik zou primair willen dat de auto altijd, ook in bochten, het midden van de baan aanhoudt. Daar zijn de bochten en snelheidsaanduidingen ook op gebaseerd. En als iedereen dat doet, zou het overal goed moeten gaan...

Daarna krijg je de uitzonderingen:
- motorrijders in file;
- politie/brandweer/ambulances;
- *verkeerd* rijdend verkeer;
- (te) smalle wegen

Het zou mi erg fijn zijn als Tesla wat meer info gaf wat in deze gevallen hun strategie is, maw wat de auto zou moeten doen. Dan kan je daarop anticiperen en krijgen ze alleen meldingen die relevant zijn.

Ik herken overigens het probleem van te dicht langs vrachtwagens wel.... dichtgeknepen billen af en toe :p
 
Ik herken overigens het probleem van te dicht langs vrachtwagens wel.... dichtgeknepen billen af en toe

Herkenbaar. Wat mij dan weer wat meer relaxed maakt is dat ik tijdens het inhalen naar de auto op het display kijk. Dan zie je de gebogen afstandslijntjes tussen je auto en de vrachtwagen en die zijn tot op heden bij mij altijd grijs, wat betekent dat er voldoende afstand is. Dat geeft mij en mijn vrouw wel een goed gevoel, maar het blijft wennen.
Wel goed blijven opletten bij opleggers met in de breedte uitstekende lading ter hoogte van je dak want dat wordt niet altijd goed gezien door de camera 's en sensoren.

Maar een softwarematige aanpassing dat je zelf a.h.w. de offset in de rijbaan kan aanpassen zou geweldig zijn.

Daarna krijg je de uitzonderingen:
- motorrijders in file;
- politie/brandweer/ambulances;
- *verkeerd* rijdend verkeer;
- (te) smalle wegen

Voeg ook maar toe: de gaten in de weg in België (sorry Vlaamse forumleden). Ik reed onlangs met Autosteer aan rondom Antwerpen, maar dat was een drama, want de auto stuurde doodleuk door alle gaten in het wegdek i.p.v. erlangs zoals je zelf zou doen.
 
Gisteravond maar een poging gewaagd om met NOA naar huis te rijden. Ik had vooraf nog wel wat instellingen in het Autopilot menu aangepast. Ik moet zeggen, ik vind het met NOA rustiger rijden dan gewoon op AP. Op drukke punten moet je het wel even overpakken, maar op rustige snelwegen met af en toe een caravan of vrachtwagen is het best aardig te doen.
 
Eens met dit. Ik ervaar dit ook als lichtelijk irritant in de files. Wat ik sowieso wel een fijne optie zou vinden is een soort van zelf in te stellen offset van de positie van de auto binnen de rijstrook.

Helemaal mee eens. Zo ervaar ik dat ook. Ik had het ook vorige week tijdens vakantie in Frankrijk. Daar willen de vrachtwagens wel eens iets slingeren, dan vind ik het prettig dat de auto iets meer naar links uit wijkt, zeker als er niemand naast of schuin achter zit. Nu heb ik de AP er regelmatig af gehaald om zelf iets meer ruimte te nemen.
 
De Auto Lane change niet in AP maakt AutoSteer zonder FSD wel een pak ergerlijker als er meerdere rijstroken zijn: om van rijstrook te veranderen moet je ofwel AutoSteer afzetten (wat ook TACC afzet, dus moet je tussen'gas' geven) , van rijstrook veranderen en dan weer opzetten, of je moet pinken en dan door de (verminderde) weerstand sturen om AutoSteer af te zetten (TACC blijft dan aan) en hem dan weer aanzetten na het veranderen van rijstrook.

Hoe dom is het niet om Auto lane change niet in standaard AP te hebben?? Dus het enige dat hij doet is de baan houden en afstand met vorige wagen? Dan is mijn AP1 beter dat de standaard AP die je nu op nieuwe wagens. Vreemde keuzes.
Ik dacht dat het FSD pakket vooral voor NoA en autopark was (+toekomstige features), maar dat auto lane change in standaard AP zat. Nu is FSD dus eigenlijk toch noodzakelijk om deftige autopilot te hebben, spijtig.
 
  • Like
Reactions: TM3LR
Wat zie ik zonet terwijl ik door een schoolzone in België rij?!

View attachment 425915

(Weliswaar niet op z’n kant)

Blijkbaar geeft 2019.20.4.2 aan wanneer je in een zone rijdt met wisselende snelheidslimieten. In dit stuk is er tijdens het begin en einde van de school een limiet van 30 km/u van toepassing.
Klopt, dit zijn de conditional speeds die er volgens mij sinds 20.1 in zitten. Ik zag ze vorige week ook voor het eerst toen ik in Italië op de snelweg reed waar een snelheid van 50km/u geldt als het mistig is!