Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Service Pack: ja of neen en waarom?

This site may earn commission on affiliate links.
Bizarre prijzen. Een grote beurt voor de Ampera met electro EN benzinemotor kost tussen de 60 en 140 euro per beurt (en hier) , een model S met alleen een elektromotor 700 euro. Misschien moet je 'm vergelijken met een Porsche Panamera, qua soort auto wel eerlijker. Een beurt voor de hybrid kost 719 euro, bijna precies gelijk ;-)


Om 80.000 km met een Panamera Hybrid te rijden heb je volgens het onderhoudsschema de volgende beurten nodig:

6x oliewissel a € 389 (iedere 10.000 km)
1x grote beurt a € 719
2x luchtfilter a 229
1x kleine beurt a € 659
1x bougies a € 279
en waarschijnlijk 1 set remblokken voor a € 579
de ruitenwisser zitten hier nog niet bij

prijzen zijn inclusief BTW

Als je op vakantie gaat met een Panamera moet je zelf de benzine betalen, bij Tesla kan je gratis tanken.
 
Twijfel hier ook, ik rij nu al zo'n 30k per jaar en verwacht met de Tesla (zeker het 1e jaar) veel extra ritjes te maken die ik anders niet gemaakt had.
Maar ik neig er toch wel naar om het service pack van 4 jaar te nemen, al is het maar voor de "piece of mind".

Hoop stiekem dat ze met die service beurt abonnementen wat extra upgrades er in gooien zoals bijv 4G of een snellere CPU voor het center screen, of andere leuke kleinere upgrades zoals matten, netjes, lampjes etc. De tijd zal het leren.
 
Ik snap het punt deze auto te vergelijken met een Porsche Panamera, echter the onderdelen die vervangen, onderhouden of defect kunnen gaan aan een porsche zijn beduidend hoger.
Helaas voor Tesla zijn wij nederlanders nu eenmaal redelijk nuchter en de uitdrukking "Going dutch" in USA komt niet zomaar. Als we ergens een bedrag moeten betalen, gaan we automatisch vergelijken met de concurrent. Aangezien een concurrent nu niet echt aanwezig is, gaan we vergelijken met wat andere merken geven aan service.
En hier botst het.

Ze promoten de auto met 's wereld laagste onderhoud en maken het ook waar. Kijk maar wat daadwerkelijk vervangen moet worden, ze liegen niet !
Om dan hier toch dezelfde kosten voor te betalen alsof het een Porsche Panamera, waar wel het onderhoud nodig is, staat rechtstreeks tegenover onze nuchtere redenatie en krijgen wij het gevoel dat we belazerd worden.

Buiten dat, er staat nog steeds : "Beperkt tot 80000km". Dat heeft te zeggen (voor mij), na 2.6 jaar vervalt de service. Omgerekend betaal ik dan 1070€ per jaar.
Allemaal kunnen ze zeggen: '"Jaaa maar we zullen die 80000km niet aanhouden, maar de 4 jaar" heeft totaal geen waarde indien er blijft staan "beperkt tot 80000lm". Als puntje bij paaltje komt, gaan ze zich hieraan houden.

De mensen (beter gezegd, de ondernemers) die alles netjes "op tijd" geleverd hebben gekregen bij de bestelling van de auto, zullen waarschijnlijk sneller een service pakket aanschaffen, echter de ondernemers die een signature, early adopters, vroege bestellers, 2 jaar wachtende investeerders, noem maar op; die hebben reeds genoeg uitvluchten te horen gekregen en genoeg beloftes gebroken gehad. Zodra bij hun de roes een beetje verdwijnt en ze weer nuchter kunnen denken, zullen ze waarschijnlijk geen service pakket nemen.


Voor mij persoonlijk, zolang die 80000km beperking daar blijft staan, kan ik mijzelf gewoon niet overtuigen om het service pakket te nemen voor een auto die ge-promoot wordt als zuinigste onderhoud wagen van de wereld. 80000km lang ga ik mij belazerd voelen.

/edit :
Wel nog even toevoegen : Ik sta wel open voor dit service contract, echter niet zolang die 80000km beperking erbij staat. Geef mij zwart op wit dat het niet erbij zit (officieel, dus geen emailtje van een sales persoon) en ik pak het pakket meteen.

+1!
 
Ik rijd al 8 jaar en 300.000 km in mijn bmw 320d en heb nog nooit grote onkosten gehad, buiten de normale beurten. Ik ga dus zeker het service pakket niet nemen. Dan zouden de onderhoudskosten van deze elektrische auto bij voorbaat veel hoger zijn dan mijn huidige diesel. Dacht het niet.
 
Ik zit met heel deze Service pack historie ook verveeld...
Ik koop me de S... om allerlei redenen... maar is voor mij een echt zware aderlating...
Er wordt wel gezegd: als men zo een dure auto kan betalen.. dan ook maar het onderhoud...
Voor mij is 1000€ heel veel geld..

2 dingen stoten me tegen de borst...:
1) dé logica zelf: een elektrische auto is vele malen goedkoper in onderhoud dan een petrolhead..
2) ik heb niet veel zin om "James" met de witte handschoentjes te betalen om m'n ruitensproeier vloeistof na te kijken en bij te vullen met super deluxe water...

En nog iets : M'n vrienden en kennissen weten dat een e-auto mijn passie is... en ik vertel hen al jaren allemaal met veel enthousiasme de voordelen en verschillen tussen de petrol en e-auto... (o.a. amper onderhoud)... Moest ik dan toch dat dure pack nemen... durf ik tegen niemand hierover iets te zeggen.. of moet ik gaan liegen... want ze zullen me dan allemaal wel uitlachen...

Naar wat ik van Tesla vernam: om de garantie te houden moet men dat pack niet nemen...

=> het is dom dat Tesla geen andere onderhoud formules aanbied: b.v. een verplichte en levens noodzakelijke basis.. tegen een normaal garage uurloon... v.b. voor het nazicht van remmen en remvloeistof & vervanging...
=> Misschien wat alternatieven zoeken????
 
Last edited:
Tsja, het is allemaal niet zo ingewikkeld: je koopt een 100k-auto dan betaal je ook 100k-auto-onderhoudstarieven. Daar bovenop is de Model S door Tesla in de markt gezet als premium EV om te laten zien dat het kan. De marges zijn royaal. Met die verdiensten kunnen ze over 4jr de betaalbare Gen3 introduceren.

M.a.w. wil je een goedkope EV dan ben bij Tesla een paar jaar te vroeg.
 
Zoals ik het nu lees kun je je auto elke 20k kilometer laten servicen of in iedergeval eens per jaar voor het vaste bedrag van 700,- per jaar of 2200,- voor 4 jaar. Als je dus 60k km/ jaar rijdt krijg je dus 3 beurten voor het bedrag waar iemand die 10k km rijdt 1 beurt krijgt!? Lijkt me een zeer goede deal voor de veelrijders!